{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.012 visninger | Oprettet:

Endnu en som har brug for hjælp med genetik! {{forumTopicSubject}}

Hejsa, det er mit første indlæg herinde så bær over med mig smiley

Jeg ville høre om der er nogen herinde der kunne hjælpe mig med at finde ud af hvordan jeg kan lave bestemte slags varianter med mine mus smiley Jeg ville være sindssygt taknemmelig for hjælpen! Jeg synes desværre at det med genetik er vildt svært, men ville enormt gerne lære det!

Jeg har 7 hunner:
1 x Tricolor (i farverne hvid, chokolade og sort, mor var Tricolor)
3 x Tricolor (i farverne hvid, beige og sort, mor var Tricolor, far ukendt)
1 x Broken Chocolate (mor var Tricolor, far var Broken Agouti)
1 x Varigated Agouti (forældre ukendt)
1 x Beige Fox (mor var Argenté Satin, far var Chocolate Fox)

Og så har jeg 2 hanner:
1 Agouti Broken Tan Long Hair (forældre ukendt)
1 Tricolor Long Hair (i farverne hvid, beige og sort, forældre ukendt)

Det jeg godt kunne tænke mig med avlen er at skabe flere Tricolor, Broken, Varigated, Broken Tans og Foxes (især Agouti, Chocolate og Black Fox), da de er mine absolutte favorit varianter. Og naturligvis er sundhed og temperament også uhyre vigtigt for mig! Har en del "rolige" mus i bestanden, og de er bare så dejlige og nemme at have med at gøre smiley

Så mit spørgsmål er: Hvad skal jeg parre de forskellige mus med for at få det ønskede resultat? Hvilke af mine hanner og hunner ville være gode at parre indbyrdes for at få resultater, og hvilke eksterne varianter skal jeg eventuelt ud og skaffe for at nå mine mål? Jeg har jo sådan set et godt udgangspunkt, da alle de mus jeg har, bærer på de rette gener... Eller hvad? Hvordan kommer jeg godt på vej?

Jeg har allerede skabt en Broken Chocolate og en Tricolor ved at parre, ja, en Broken Agouti med en Tricolor. Så måske er det ikke så svært med alle varianter?

På forhånd mange millioner gange tak! smiley

Forslag modtages med kyshånd!

Mange hilsener
Stina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu en som har brug for hjælp med genetik!
  • #2   2. sep 2013 Arh, tak! smiley Ja det hjælper jo lidt, det har du ret i!

  • #3   2. sep 2013 Altså til at starte med skal du lære basal genetik.
    Ellers drukner du total.
    http://musehullet.net/avl/

    Fox og tan er det samme gen.
    En tan bliver til en fox, når den sidder på en C-diluted (som fx beige og siamese).
    Den, du har, der skulle være efter en chocolate fox - no can do.
    En chokolade kan aldrig væe fox - den kan kun være tan.
    men en mock chocolate kan være fox.
    En chocolate er a/a b/b - en mock chocolate er a/a c^ch/c^e.

    Den med tricolour er lidt tricky i farven
    1 x Tricolor (i farverne hvid, chokolade og sort, mor var Tricolor) = no can do.
    Den kan ikke være chokolade og sort samtidig.
    Den er faktisk ikke engang "sort" men i så fald sortbaseret.
    Det er det der er med tricolour.
    En tricolour er egentlig "bare" en splashed piebald.
    Piebald er en broken, men eftersom en broken har en bestemt standard, så skal du nok begynde at kalde dine "brokens" for piebald, for det er med al sandsynlighed det, de er smiley
    Der findes vist stort set ingen korrekte brokens i DK.
    Genet for broken og piebald er det samme = s/s
    Det er et recessivt gen.
    Splashed genet (Spl/*pl) er et dominant gen, som kun kommer til udtryk på C-diluted varianterne. Derfor kan en fx sort mus godt være skjult splashed.
    Det kan IKKE bæres, men skjules af en solid farve.
    En mus kan have 1 splashed gen (Spl/spl) eller 2 splashed gener (Spl/Spl).
    Såfremt den har 2 splashed gener, så kan den kun lave splashed (og tris hvis den bærer piebald).

    Tricolour er ganske let at lave ved blot at parre 2 tricolours.
    Hvis begge forældre så kun har 1 splashed gen, så vil 25% ikke blive tri men C-diluted piebald (afhængig af hvis C-diluted forældrene er baseret på).

    Hvis du gerne vil lave "chocolate fox", så er det mock chocolate fox du skal lave.
    Black fox er faktisk ikke en black men derimod en sepia fox (a/a^t c^ch/c^ch).
    Den "ligner" bare en sort.
    Med dem du har der, kan du umiddelbart ikke lave black fox - men igen der er ingen information om hvilke dilut dine tris er baseret på.
    Din beige fox kan du bruge til at lave mock chocolate fox, men bare ikke med nogen af de hanner du har. En beige fox er a/a^t c^e/c^e.
    Du mangler derfor c^ch'et for at ku lave mock chocolate fox.
    Den nemmeste måde at få det på er ved at købe en mock chocolate eller en burmese smiley
    Der er kun én opdrætter i DK der har black fox, og dem sælger hun ikke af.
    De er et kæmpe arbejde og hun har købt og betalt for at importere dem fra England. Så vil du lave black fox så må du i gang fra bunden smiley


    Lige en side bemærkning.
    Det er en virkelig dum idé at blande pink eyed genet (p/p) ind i C-diluted avlen.
    Så hende din beige fox bærer jo altså pink eyed.
    Havde det været hos mig, havde jeg IKKE brugt hende. For pink eyed genet f*cker hele avlen op.
    Det er i hvert fald min personlige holdning.
    Men det er bare så øv at lave "pink eyed bone" som jo ligner en PEW men som er a/a c^e/c p/p.
    Det ødelægger bare alt!
    Så overvej hvilke mus du gir dig i kast med.
    Vælg gode, solide dyr med en ordentlig baggrund, og som er avlet rent.
    Ikke alt det p/p i din avl. For faktisk er det meste af det du ønsker at lave c-diluted og der skal argente og dove bare holde sig langt væk.


  • #4   2. sep 2013 Wow okay, der er vist mange ting i dit indlæg jeg skal tage ind, og meget genetik der skal læres, men jeg er i hvert fald rigtig glad for at du tog dig tid til at forklare smiley

    Jeg tænker at jeg beholder en enkelt unge fra min Beige Fox (hun har unger nu, faderen til ungerne var Black Tan), men så vil jeg bare lade være med at bruge den til avl men blot nyde den smiley Tak for tippet!

    Jeg har lige et sidste spørgsmål: Jeg har læst delte meninger nogle steder om at man ikke må parre to Varigated med hinanden. Er det sandt? Og hvor nemt/svært er det at lave nye Varigated mus hvis kun den ene forælder er Varigated? Kommer det an på hvilke gener den anden forælder har? smiley


  • #5   3. sep 2013 Der er også rigtig meget god info på den finske side:
    (link fjernet)

    (link fjernet)

    Variegated i dobbelt form vil give anæmiske unger.

    Best combinations appear to be Variegated to Variegated and too light to too dark. The darker mice have better belly markings than the light mice, who have a less visible head spot, caused by dominant white spotting gene. There will be a few anemic double-variegated babies in the litter and they can be culled. The rest of the litter are mainly Variegateds and a few 'selfs'. These selfs can be used to enlarge the stock, but on the long run they will cause dark mice cropping up. The main goal is the evenness of colour splashes, not the evenness of colour. Blue tends to be the best colour to show due to the 'mealiness' of the Blue colour itself.


  • #6   3. sep 2013 Tusind tak for linket, det er da en rigtig god og informativ side! Ja, jeg har nemlig læst at en del af ungerne ikke vil overleve hvis man parrer to Variegated smiley Men hvad er din personlige holdning om det? Så vidt jeg kan forstå kan man jo sagtens lave en Variegated mus uden at begge forældre har W smiley

  • #7   3. sep 2013 Det kommer jo an på hvad man vil med sin avl.
    Vil man avle showtyper, så er vejen frem variegated på variegated.
    Vil man ikke, men bare gerne ha lidt hygge og lidt variegated der popper op, så synes jeg ikke der er nogen grund til det.
    Hvis du vælger at avle variegated på variegated, så skal du være klar til øjeblikkeligt at aflive de anæmiske unger.


Kommentér på:
Endnu en som har brug for hjælp med genetik!

Annonce