1.694 visninger
|
Oprettet:
Vægt på chinchilla unger? {{forumTopicSubject}}
Godaften =)
Torsdag morgen i sidste uge (altså 8 dage siden)fødte vores chinchilla hun en fin lille baby, jeg har først fået den vejet her til aften og den vejer 70 g, er det passende eller ?
Også er der nogen der har super forstand på mutations farverne for jeg kan ikke lige finde hoved og hale i hvad der er hvad haha
Fortsat god aften =)
apr 2010
Følger: 12 Følgere: 20 Gnavere: 11 Emner: 5 Svar: 24
dec 2010
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 1 Svar: 13
apr 2010
dec 2010
apr 2010
dec 2010
apr 2010
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Den kan svinge fra 30 (under 30 er ikke specielt normalt), og op til over 70 g for nyfødte unger.
Deres vægtøgning plejer at forløbe som følger:
Dag 1: Vægten går et par gram ned, er stabil, eller går et par gram op
Dag 2: Hvis vægten gik ned, vil den som regel enten være stabil eller være gået en smule op. Hvis den var stabil eller gået op, plejer der er være en vægtøgning på 1-2 gram.
Dag 3-7: Der er en daglig øgning i vægten, på ca. 2 gram.
Man kan stille og roligt se, at øgningen går fra 1-2 gram daglig, til 3, 4 osv.
Hvis det er din første unge, er det klart bedst at veje den daglig. Så får du et godt indtryk af om alt er som det skal være. Blive ved med at vejen den til omkring 8-12 uger (det er her den kan tages fra). Gå evt. ned til at veje et par gange ugentligt, når de bliver lidt ældre.
Hvad farver/mutationer angår, så kan du lægge billeder online, så skal jeg nok kigge på det
Ellers kan du melde dig ind på chinchillaforum.dk eller hvis du ikke er så vild med det, skrive direkte til DCKF på kontakt@dckf.dk
Det er mig og 5 andre der får mailen, hvis du skriver til DCKF
dec 2010
jeg vil overveje chinchilla forummet for jeg ved kun hvad farve moderen med sikkerhed er faren kan jeg simpelthen ikk gennemskue lol
maj 2010
Men hvis du siger hvad moderen er, giver det da en ide om hvad der kan komme.
dec 2010
dec 2010
vi ved moren er Brown eboney for hun er købt af en avler og med stamtavle =) (der er også oprette et album med et billed af den lille i ) =)
det er ikk fordi farven egentlig betyder det vilde men jeg synes det er lidt spændende alligevel
maj 2010
Dvs. at alle deres unger bliver ebony = farve på maven (der er en teoretisk mulighed for at de ikke bliver det, men den er meget lille)
Alle de beige varianter vil være hetero.
Ebony (formentlig light eller medium)
White Ebony
Pink White Ebony
Tan Ebony (formentlig light eller ebony. Det er desuden den "rigtige" betegnelse for mors farve)
Inden for Ebony arbejdes der med 4 nuancer:
Light, medium, dark og all dark.
Nuancerne er i meget høj grad en subjektiv vurdering.
I dyr der indeholder Wilson White, Ebony og evt. andre gener, benytter man ikke nuancerne, da Ebony som sagt giver farve på maven. Her ud over gør den, at farven bliver mørkere. Det kan man ikke rigtig sige noget om, når man står med et hvidt dyr
Jeg kan ikke se andet end det album med Homer?
Hvis det er den på dit profilbillede, kunne det godt ligne en Hetero Light Tan Ebony
dec 2010
Ja det er den på billedet lige nu har den en lys beige farve tror jeg =)
dec 2010
maj 2010
Det kan dog snyde hvis man ikke har prøvet det nogle gange, men efter en uge skulle der ikke være noget at tage fejl af.
http://furrytails-dk.blogspot.com/2011/07/knsforskel-pa-1-dag-gamle-unger.html
Hvis du tror der er mellemrum, men du ikke er 100% sikker, så er det med næsten 100% sikkerhed en dreng
dec 2010
maj 2010
dec 2010
maj 2010
Der er der også hos avler dyr, de virker bare til at være mere udtalte hos dyrehandler dyr.
Det kommer først når de er et par år, og det er hamrende ærgerligt at opdage. Her ud over er det også vanvittigt ubehageligt at opleve et dyr med tandrods problemer, for der er ikke noget man kan gøre ved det
Det er ikke for at tage pusten fra dig, men det er en god ide lige at have det med inde over, når man begynder at avle.
Chinchillaen er - desværre - blevet så normal, at der er kommet en del lort ind i dyrene.
Det er ikke unormalt at støde på indavl, fordi ejer ikke lige havde tage ungerne fra, og så er overbevist om at far da ikke hopper på døtre, og sønner ikke hopper på mor.
Men chinchillaer har ingen moralske skrubler... Det opdager man hurtigt, når de har gang i sjove ting, lige midt i at man har gæster. Eller hanner der ikke går med hunner, beslutter sig for at "rense sig" midt i det hele, og får et mærkeligt udtryk, når de får noget i munden xD
dec 2010
Oh den skal nok blive taget fra ;p jeg er ikke til indavl
Vi har os læst om det derfor er det også vigtigt de har ting at bide i =)
maj 2010
dec 2010
Vægt på chinchilla unger?