{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
694 visninger | Oprettet:

Marsvin gravid? Gode råd søges {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg sagde ja til at tage imod to små marsvin, en kastrat og en lille pige.

MEN... Jeg synes pigen er meget rund om maven/bugen, tiltrods for at hun ikke virker tyk op om og så er hendes patter nok 1 cm, hvilket jeg synes ser større ud end normalt.

Jeg har kun haft en gravid hun før, umiddelbart troede jeg ikke de var så gamle, fordi de syner meget små, men de vejer alligevel 1100 g og 1200 g, selvom de er mindre af størrelse end min sheltie-dreng på 1050 g

Jeg har ikke fået meget info på dem og damen er ikke interesseret i mere kontakt, da hun var meget frustreret og ønskede at komme af med dem hurtigt.

Drengen virker nykastreret, jeg kan mærke et ar og tænker det må være tegn på det er indenfor maks 1-2 måneder.

Jeg har skilt dem ad og sat dem i bure op ad hinanden, da hun virkede til at blive stresset af ham.

Er der noget man skal være ekstra opmærksom på, hvis nu hun er gravid, jeg er bange for den stress hun har været udsat for ved køretur osv, hvis nu hun er? Hun er ellers frisk, går fint til maden og har fin afføring, det er somom hendes ribben er meget "udstående" specielt bagtil.

Hun får nu masser af hø, masser af grønt og foder med c-vitamin.

Håber der er nogen der vil dele lidt erfaringer omkring, hvis nu uheldet er ude og jeg har overtaget et masvin som er gravid, er der så noget jeg skal være ekstra opmærksom på, når hun har været udsat for stor stress og er der nogen tegn, som man kan holde øje med?

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin gravid? Gode råd søges
  • #1   3. jan 2018 Hvor store er dine andre marsvin? For det er vægten for mine voksne herhjemme, og jeg skal passe på de ikke kommer til at veje meget mere, for større skal de i hvert fald ikke være.

    Nu har jeg ikke avlet selv, så jeg vil ikke kalde mig en ekspert på området omkring drægtighed, men marsvin plejer at klare det udmærket selv.
    Mit råd ville være at give hende ro og holde godt øje med hende, og tage til dyrlægen, hvis du bliver bekymret.
    Der hvor jeg arbejdede før, fik vi nogen gange drægtige marsvin ind, og de kom hjem til mig og gå og hygge, indtil de var store nok, til at komme fra moderen. Der var flere, hvor de klart ikke var blevet skilt ad, da de blev kønsmodne, og de var alt for unge og små til det.
    Det gik dog heldigvis fint med dem alle sammen, ingen problemer der overhovedet.

    De er jo drægtige i 2 måneder ca, og den sidste tid vil du ikke være i tvivl, for det ser ud til at de bærer rundt på to balloner, og du vil kunne mærke nogle hårde klumper i maven (ungerne).
    Det kan sagtens være kastraten, som er sprunget på hende, hvis han er blevet ordnet for nylig. Jeg er altid blevet anbefalet at have ham gående mindst 4 uger efter operationen, inden han bliver sat ind til hunnerne.

    Jeg skal ikke kunne sige noget om dievorterne, tror det er ca samme størrelse på de hunner jeg har pt, som aldrig har haft unger. Jeg synes de har været større, hvis hunnen har været mor, men har ikke registret nogen forskel op til. (men kan sagtens være, at der normalt er, det er ikke noget jeg har kigget efter)

    Jeg ved ikke, hvad du mener med "udstående ribben"? Det forstår jeg mere som om, at hun er tynd?

    Angående foder, hvis hun ikke er vant til en masse grønt, eller hvis du ikke ved om hun er vant til det, vil jeg nok være påpasselig med at give hende en hel masse (med mindre du har gjort det i flere uger nu, uden problemer selvfølgelig).
    Bare fordi at det kan give lidt tynd mave, med anderledes kost af den slags, hvis de ikke er vant til det smiley

    Jeg blev engang anbefalet at give hunnen en lille smule havregryn op til fødslen, for det kunne hjælpe med veerne (tror det er noget med kalium eller calcium, er dog ikke helt sikkert længere)


Kommentér på:
Marsvin gravid? Gode råd søges

Annonce