{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.577 visninger | Oprettet:

Chinchilla spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!
Jeg skal snart til at anskaffe mig en chinchilla, men jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber at i kan hjælpe mig med:

* Jeg har læst på nettet at chinchillaer skal bruge en sovekasse, men hvor køber man sådan én?? Jeg kan ikke finde én på nettet!

*jeg har hørt at chinchillaer har det bedst, hvis 3 af siderne i buret er dækker til, så der er lidt dunkelt inde hos dem. Jeg har fundet dette bur på nettet (link nedenunder), som jeg overvejer at købe. Ville i bare finde nogle store træplader og dække nogle af siderne med?
http://m.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/chinchilla_bur/257175

* støvbad er selvfølgelig vigtigt! Men hvor får man fat i sandet (eller hvad man nu bruger for at få støv)

*læste et sted at man skal ligge et håndklæde hen over den om natten, hvis man er i rummet og derfor tænder lys. Men eftersom at chinchillaer er et natdyr, og derfor sover om dagen, hvordan kan man så få kontakt når buret er dækket? Hvordan skal man kunne opbygge et nært forhold til den, eller lade den være udenfor buret, hvis der skal være totalt mørkt??

*Hvis jeg én eller anden dag skal noget, og derfor er væk et døgn, kan en chinchilla så være alene hjemme i den tid? Eller skal den passes?


Jeg håber at i vil hjælpe mig med at svare på mine spørgsmål! Undskyld at der står så meget!:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chinchilla spørgsmål
  • #1   29. okt 2014 Vil prøve at svare smiley

    Sovekasse:
    De kan bruges, men er bestem ikke en nødvendighed. Jeg er ikke så glad for sovekasser. De skal helst stå højt, da de fleste dyr søger op for at sove. Hvis man har dyr der rykker rundt på alt, skal man sætte dem fast på en eller anden måde, og det giver problemer i forhold til rengøring.
    De fleste dyr trives helt fint med en hylde der er placeret højt, en hængekøje e.l.

    Bur:
    Det er første gang jeg har hørt det med at de foretrækker 3 sider lukkede. De fleste har det bare sådan, fordi det er nemmest at lave. Enkelte dyr foretrækker åbne dyr, og enkelte foretrækker sikkert også lukkede.
    Personligt er jeg mere til at de er så åbne som muligt. Det giver dyrene mulighed for at følge med i hvad der sker, og så får de også en ordentlig døgnrytme. I og med at man har alt muligt i buret (hylder o.l.) vil dyrene/dyret alligevel have god mulighed for at søge steder hen, hvor der ikke er så meget lys.
    Jeg vil altid være størst fortaler for hjemmelavede bure, fordi det giver en række muligheder, der ikke er i købebure.
    I det bur du linker til, ville jeg være mere nervøs for at hylderne er i plast. Det er ikke alle chinchillaer der gnaver i plast, men får man en der gør, er det lidt noget møg med sådan et bur.
    Desuden synes jeg dørene er for små (min personlige holdning). Jeg kan bedst lide at jeg kan åbne hele fronten ind til mine dyr, så de er nemmere at få fat i, hvis en af dem nu har en dårlig dag smiley

    Sand:
    Det er chinchilla sand du skal have fat i. Der findes en række udmærkede mærker. Det er bare med at prøve sig frem. Det burde være hos dyrehandlerne. Jeg mener at vitakrafts sand er helt fint. Du skal bare være opmærksom på at det ikke må være skarpt.
    Du vil muligvis støde på påstanden om, at du kan benytte strandsand der er vasket, og tilføje talkum. Det kan man ikke, strandsand er alt for skarpt i kanterne, og ødelægger pelsen.

    Dække bur:
    Hvor er det dog du har dine informationer fra? lol
    Du skal ikke dække buret til. Du skal ikke tage specielle hensyn. Du ender bare med et dyr der stresser unødigt, hvis det ikke er vant til at du er i lokalet sammen med det.
    F.eks. har de det også fint med et normalt lydniveau da deres hørelse er mere eller mindre som vores.

    Alene hjemme:
    Imo kan man fint være væk fra dem et døgns tid. Der skal bare være vand, mad og hø, og så er det fint.
    Så står der i dyreværnsloven at dyr skal tilses 1 gang i døgnet, og det får du nok en del i hovedet med, men helt ærligt, så tager dine dyr ikke skade af at du er væk en nat og en dag.


Kommentér på:
Chinchilla spørgsmål

Annonce