{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.529 visninger | Oprettet:

Marsvin, bur, strøelse og foder. {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg er ny herinde, men oprettede mig fordi jeg kraftigt overvejer at få 2 marsvin.
Jeg har haft marsvin før, men det er ved at være et par år siden, og vil derfor lige være helt sikker på at jeg er opdateret omkring det hele. smiley

Først og fremmest hvor stort et bur skal de have når de er 2?
Jeg har kigget lidt på disse, er de okay? og kan marsvin godt finde ud af at bruge flere etager?
Jeg havde også kigget på et hjørnebur fra maxi zoo, men det har de taget af hjemmesiden, så de sælger dem nok ikke mere.
I forhold til plads, hvor buret skal stå, kan jeg bedst få plads til at det er mere kvadratisk end aflangt (kan godt få plads til str på de to etager bur) men har kun kunne finde et kvadratisk bur.
Jeg synes de bure jeg har set som folk selv har lavet er så pæne, men jeg har desværre hverken værktøj eller handyman evner til at lave et selv og kender heller ikke lige nogen der kunne hjælpe mig smiley
I er velkommen til at sætte links ind og anbefale nogle bure, hvis i har andre bud end de to jeg selv har lagt ind.

firkantet bur:
http://www.minizoo.dk/p/Fop-cavia-maxi-gnaverbur-hvid#CID=1498

Etagebur:
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/indendoers_bure/kanin/etagebur/532124?rrec=true

Og så er det strøelse, jeg synes det ser ud til at det er meget forskelligt hvad folk bruger. Jeg selv brugte spåner og aviser da jeg havde marsvin sidst, er det godt nok? eller er der noget der er bedre? og hvis jeg skal bruge spåner, er der så nogen der kan anbefale noget (gerne på nettet) som ikke støver helt vildt og som ikke koster en formue? smiley

I forhold til foder, vil jeg gerne høre hvilket mærke i bruger? har hørt om et par forskellige, men jeg vil også gerne have anbefalet noget super godt hø (gerne på nettet) og er der evt. nogen der har en opdateret liste med det grønt de kan tåle? smiley
Vil gerne give dem så varieret kost som muligt og godt med grønt, men er bange for at komme til at give dem noget forkert.

Sidst men ikke mindst, som jeg var ved at glemme. De har jo rigtig godt af æblegrene osv til at slibe tænder, men jeg bor på 1 sal og har derfor ingen træer, og heller ikke lige umiddelbart nogen i nærheden hvor jeg kan få fra, så er der nogle gode alternativer, eller er der måske nogen der kender et sted hvor man kan købe den slags? (igen er nettet et fint sted, men ellers bor jeg i Århus)

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin, bur, strøelse og foder.
  • Esn
    Esn Online Tilmeldt:
    nov 2013

    Følgere: 31 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 250
    #1   3. aug 2016 Mht. til bur vil jeg sige et minimum på 100x50. Det firkantede du viser er helt fint, hvis man vil betale den pris smiley
    Jeg mener det er lidt forskelligt om marsvin dur til etagebure, sommetider er selve rampen ret glat, så de ikke er så trygge ved at bruge den.

    Til strøelse har jeg prøvet lidt forskelligt (spåner, easy-strø, hamp og fleece) og jeg er altid vendt tilbage til spåner. Jeg bruger ikke aviser i bunden - det er også en super træls lyd med marsvin der river i aviser smiley Jeg har altid bare købt hestespåner i en foderstof. Det har bedre kunne betale sig, end at gå ud og købe de mindre pakker i dyrebutikkerne og deres store pakker er dyrere.

    Jeg har altid fodret med Cavia Korrel, som jeg købte i Petworld. Hø købte jeg af landmand, igen pga. større mængde til billigere penge og stadig god kvalitet.

    Grene har jeg enten haft i haven ellers også er jeg smuttet i nærmeste skov. Dog har jeg aldrig oplevet tandproblemer ved dem som ikke fik grene en overgang, de slider gerne tænderne på foderet også smiley


  • #2   3. aug 2016 Tak for svar Esn smiley

    Det var ikke min plan at bruge så meget på et bur nej, men det var lige det eneste jeg kunne finde der var kvadratisk i stedet for aflangt. Vil jo gerne give dem så god plads som muligt, men bor i en lille lejlighed, så det er svært at få plads til et der er 140-160 i længden, så jeg tænkte der måske var okay plads hvis der kom mere på dybden/bredden. smiley
    Jeg har godt hørt lidt om at det var forskelligt om marsvin ville bruge trapper, tænkte man kunne sætte noget fast så det ikke var så glat.

    Må lige kigge på alt det andet. Jeg har set at man kan købe en stor pakke spåner på zooplus, men ved ikke om det er godt til marsvin?
    http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/hoe_stroe/traestroeelse/chipsi/187973

    Jeg har ikke bil, så har ikke rigtig mulighed for at komme rundt til landmænd og lign, derfor det ville være smart med noget fra nettet. Selvfølgelig er det altid rart at spare penge, men jeg betaler gerne for god kvalitet. smiley
    Jeg har en petworld tæt på, så dejligt at vide at de har noget godt foder.


  • #3   3. aug 2016 Jeg har haft sådan et engang... det var ret fedt, men jeg fandt det uhandy at muge i. Men stadigvæk et fedt type bur.

  • #4   3. aug 2016 Det kvadratiske bur, Sweet leaf? smiley
    Det gør ikke noget at det tager lidt ekstra tid, det er jo kun det ene bur jeg skal gøre rent, men er det stort nok til 2? eller er det bedre med et aflangt og hvis ja, hvilke mål vil du så anbefale?


  • #5   3. aug 2016 ja det kvadratiske... det var mit første 'store bur'... indtil tingene gik over gevind og jeg måtte lave reoler og skabe til dem, hehe

    Og ja, det er fint til 2 smiley


  • Esn
    Esn Online Tilmeldt:
    nov 2013

    Følgere: 31 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 250
    #7   4. aug 2016 Luxshoppen lukker ned, så den skal man nok ikke lige blive for glad for smiley

  • #8   4. aug 2016 Sweet leaf det lyder godt smiley
    Og sådan kan det jo gå, det problem får jeg ikke, for det har jeg slet ikke plads til, ellers vil jeg da ikke udelukke at der kom et dyr eller 4 mere til smiley

    Sofie tak for anbefalingen, har godt været inde og kigge, men desværre som Esn siger, så lukker de ned, og der går flere måneder før marsvin bliver aktuelt herhjemme, så vil helst ikke ud og bruge en masse penge på hø osv før jeg finder drømme mutterne, så det ikke står og bliver gammelt smiley


  • #9   4. aug 2016 Angående bur så er 100*50 min. til 2 marsvin, men jo større jo bedre.

    Jeg vil nok enten overveje et 3 kantet hvis du har et hjørne det passer ind i, ellers et aflangt som er de normale de fleste bruger. Etageburene er fine og giver meget plads uden at fylde vildt. Ramperne kan være lidt stejle men man kan sætte lave hule eller broer under dem og derved ændre hældningen på dem. Og man kan også vælge og beklæde ramperne med f.eks gulvtæppe eller andet som man sætter fast med velcro og kan tage af når det bliver for grimt.

    Angående foder finder der flere forskellige mærker, cavia korrel er et af dem, men der er folk der oplever pels og hud problemer efter producenten ændrede opskriften på pillerne.

    Men ellers er der mifuma c vitamin piller, der er også cavia complete som er udenmærket foder. Og i den dyre ender er der burgess excell som stort set kun kan betale sig at bestille hjem via http://vetuk.co.uk/ da det i DK koster spidsen af en jetjager.

    Angående strøelse er spåner det billigereste du skal blot forsøge og få dem så grove så muligt da fine spåner generelt set støver. Zooplus er et udenmærket sted at handle hvis man ikke kan komme til en foderstof og købe en spåne pakke på 21 L.

    Zooplus har også cavia complete foder ved jeg. de har også supreme science selective marsvine foder det er også i den gode skala.

    Angående hø ser det zooplus har også lækket ud men kender det ikke. Ellers er der konceptet kaninhø. Han har en facebook side: https://www.facebook.com/kaninhoe/?fref=ts

    Han er i den dyre ende men høet er kunsttørret og er meget populær blandt kanin folk.
    Jeg ville selv have haft hø fra ham den her gang (dog i små morten Korch baller, da de er noget billigere end det han sælger kaninhø til, men han har ingen små baller før til efteråret).

    Angående en liste over grønt så har jeg en her jeg selv har lavet: http://www.von-sortfod.dk/Artikler/fodring/Grontliste.pdf

    Angående grene så er det for så vidt ikke nødvendigt. Marsvin slider tænderne ved at jo flere gange de skal tygge noget jo mere slider de tænderne. Og det gør de bla. på at tygge hø.

    Angående guf til dyrene så kan du eventuelt holde øje med: https://www.facebook.com/foderhule/

    Der er lidt guf der, og der skulle gerne inden så længe komme lidt mere på siden der.


  • #10   4. aug 2016 Von sortfod, tusind tak, vil lige tjekke dine link ud smiley

    Jeg er lige nu imellem et etage, det kvadratiske (men det kan jeg ikke finde til en ordentlig pris) eller et hjørnebur, jeg synes bare hjørneburet ser ud til at være svært at indrette, og svært at give plads til de kan rende på, så måske et etage bur er bedst, så de kan få noget mere plads, men det kræver jo at de kan finde ud af at bruge etagerne og vil bruge det.


  • #12   4. aug 2016 træpiller skal man være obs på er super tunge når først de er våde hvilket ofte er en ulempe hvis man bor i lejlighed og skal op og ned med dem.

    Derudover synes jeg de er for hårde til marsvin da de ikke har pels under fødderne ligesom kaniner har.

    Burgess til marsvin er fint foder, men koster også kassen og der findes masser af udenmærket produkter der er mindst lige så gode men koster det halve. Men det er igen en smagssag.

    Kaninhø kan som jeg nævte godt bruges til marsvinene, det koster bare spidsen af en jetjager. manden bag kaninhø forsøgte første med konceptet marsvinehø, marsvinefolk er bare ikke helt så villige til at betale kassen som kaninfolket er ( nogle kaninfolk kun dog).

    Men han sælger også hø under navnet straamanden i hele baller men der skal man tage 21 små baller og det kan man jo ikke når man kun har få marsvin/kaniner.



Kommentér på:
Marsvin, bur, strøelse og foder.

Annonce