{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.024 visninger | Oprettet:

Marsvin - Bur, foder, tilbehør, mm {{forumTopicSubject}}

Hey GG smiley

Jeg står og gerne vil have marsvin, men jeg synes jeg er nødt til at forhøre mig lidt omkring det inden jeg kaster mig ud i det.

Hvilket mad?
Hvilken størrelse bur?
Hvad skal der være i buret?
Strøelse?
Andet?

- Bare kom med alt i har at sige som i synes man bør vide smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin - Bur, foder, tilbehør, mm
  • #1   15. mar 2013 en meters penge på den ene led, så er buret stort nok til 2.

    Strøelse er en smagssag.. der er spåner, biobase, fleece, tørv og vist et par stykker til.

    Du skal have noget ordentligt foder - ikke fra supermarkedet. Hvor i landet bor du.. for fodermærkerne kan variere lidt alt efter hvor man befinder sig henne.

    Godt hø! Vær obs på at mange supermarkeder med de der store poser udenfor sammen med spåner.. det er altså ikke altid hø, men ganske ofte frøgræs istedet.

    I buret sætter kun din fantasi grænser.. du kan købe en masse fine ting i træ, eller improvisere noget selv - et hus lavet af en gammel papkasse er lisså vellykket som et træhus til flere hundrede kroner.

    Allervigtigst.
    Vær nu varsom med hvor du køber henne.
    I en dyrehandel risikerer du let at dyrene er forkert kønsbestemt, og du skal jo altså nødigt hjem med dyr af det forkerte køn.. eller værre.. en af hver. Hunnerne kan være drægtige, selvom de er meget unge.. ikke nødvendigvis noget de er blevet i selve dyrehandlen, men fordi det ofte er meget uerfarne/uvidende folk som 'hyggeavler' og ikke har styr på hvornår dyrene er kønsmodne.

    Nu findes der jo ualmindeligt mange typer marsvin, så lad være med at vælge de første og bedste. Kig rundt omkring, og se om der lige akkurat er den type som lige er dig - osse selvom de måske bor langt væk. Transport kan tit arrangeres, så man kun skal køre til nærmeste udstilling og hente.


  • #2   15. mar 2013 Mange tak for dit svar! smiley
    Har kigget på en rigtig fin teddyhun som jeg virkelig håber på. Men hun bor 35 km væk, og mine forældre er ikke spor villige til at køre, så må krydse fingre for at sælger vil køre, ellers må jeg finde ud af noget andet.. smiley


  • #3   15. mar 2013 Og husk: 2 af samme køn! Aldrig bare en!

  • #4   15. mar 2013 Bare rolig, det ved jeg, men alligevel tak! smiley

  • #5   15. mar 2013 Super smiley
    Ellers er jeg enig med Sweet Leafs. Undgå for alt i verden at købe dem i dyrehandlere.
    Evt. prøv at tage et kig på www.marsvineklub.dk det kunne være der var en opdrætter tættere på dig smiley


  • #6   15. mar 2013 De tætteste opdrættere er i Holbæk, hvor den teddyhun jeg har kig på også befinder sig. smiley
    Jeg ender bare altid med at få så ualmindeligt ondt af de små dyr, når de sidder i dyrehandleren.. smiley sidste gang købte min mor et marsvin til mig, fra dyrehandel, hun døde 3 uger efter.. smiley Nå. Det var et sidespring, tak for svar! smiley


  • #7   15. mar 2013 Ja, og det er netop problemet med dyrehandlere smiley

  • #8   15. mar 2013 Ja. smiley

  • #9   15. mar 2013 Jeg smider lige et link ind til en side, der har rigtig meget omkring marsvin:
    http://www.marsvineinfo.dk/

    Omkring bur, så plejer det nemmeste være at købe et kaninbur, det er normalt stort nok til 2 marsvin (indendørs bure ligger normalt omkring 80*50 mener jeg)

    Mine dyr er meget glad for at have ting at komme op på i højden. se evt mit fotoalbum smiley

    Foder skal du især være opmærksom på indholdet af C-vitamin. Der skal minimum være 400mg pr 100g.
    Jeg perosnligt hælder mest til at fodre med piller, da de så ikke kan sortere i fodere.

    omkring spåner, så er der også flere kvaliteter. Overordnet så jo grovere jo bedre. Jo finere det er, jo mere det minder om savsmuld, jo dårligere smiley


  • #10   15. mar 2013 mange af os har - imod bedre vidende - alligevel taget dyr med hjem fra dyrehandleren... man skal ihvertfald bare som minimum være klar over at man kan få 'mere' med hjem end beregnet.

  • #11   15. mar 2013 hvilken side med opdrættere har du kigget på? den her http://www.danskmarsvinforening.dk/opdraetter-Sjaelland.html ? hvis du evt kan nævne den BY du bor i (ikke adr, man skal ikke lægge den slags ud offentligt i din alder) kan vi måske finde nogle flere opdrættere i din nærhed. Det er kun opdrættere der har bedt om at komme på hjemmesiden der står på DMF eller DMK´s sider...

  • #12   15. mar 2013 Nej den har jeg ikke kiggget på. smiley Jeg bor i Haslev, 4690 smiley

  • #13   15. mar 2013 der er også annoncer på DBA og man kan søge ud fra sit postnummer, fx fandt jeg den her http://www.dba.dk/marsvin-hej-jeg-har-3-flot/id-90448883/ det er da ikke så langt fra dig? det kunne godt se ud som om to af dem er noget teddy-noget.



  • #14   15. mar 2013 Har været inde og kigge på dem, og ejer har vist også oprettet herinde, hvor jeg nok skulle mene at der kun var 2 hanner tilbage smiley

  • #15   16. mar 2013 Hvilket mad?
    - Jeg har kun 5 grise nu, men de får grünhopper og vitakraft kugler (Kuglerne, IKKE müsli!)
    Men da jeg havde en del flere grise fik de cavia korrell, ovator eller tima mega c.

    Hvilken størrelse bur?
    - Jo større jo bedre smiley Skal du ha' to kælegrise, så minimum 100x50cm, men meget gerne større, jeg har pt. 5 på 150x75cm men vil gerne ha' delt dem ud, så de kommer til at være 3-4 grise i hvert deres 150x75cm bur.

    Hvad skal der være i buret?
    - Huse, madskål, høhæk, måske en god sten, lidt grene at gnave i, andet sjov/spændende aktivering, - mine er glade for hængekøjer og puder og paprør osv.

    Strøelse?
    - Der er mange muligheder, mine går pt. på easystrø som er finsnittet halm.

    Andet?
    - Tror det meste er nævnt, - husk frisk grønt, gerne dagligt, nu er det snart forår (Hvis vejrguderne gider opdage det!) og så begynder en dejlig årstid med mulighed for masser af plukkegrønt!


  • #16   16. mar 2013 Mange tak for jeres svar! smiley

  • #17   16. mar 2013 Foder : GRØNT, GRØNT og masser af GRØNT, og derudover kunne Grünhopper som Rollo nævner være et godt supplement smiley
    Hvad buret angår er min holdning, at man ikke kigger på hvad mindstemålene skal være, men derimod hvor stort det skal være for at dyrene har det optimalt smiley
    Held og lykke med valg af dyr og hvad dertil hører smiley


  • #18   16. mar 2013 ..Hvis du (TS) springer ud i grøntfodring, så husk at læs lidt på lektien først smiley

  • #19   16. mar 2013 Skal jeg nok Katrine, har bogmærket en del sider som jeg skal have læst. smiley

  • #20   16. mar 2013 Super, det er vigtigt at vide noget om grøntfodring før man springer ud i det smiley

  • #21   16. mar 2013 Grøntfodring er nødvendigt at man sætter sig ind i. Der har desværre været opdrættere, som har brugt grøntfordring forkert og solgt dyr, med bla misfarvede tænder pga fejlernæring.

Kommentér på:
Marsvin - Bur, foder, tilbehør, mm

Annonce