{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.082 visninger | Oprettet:

Debbie L
Debbie L
Tilmeldt:
20. dec 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Marsvin med c-vitamin mangel {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg ville blot høre om der er andre her, der har erfaring med at tage sig af et marsvin, der har lidt af ALVORLIG c-vitamin mangel?
Der hører selvfølgelig en for-historie til:
Jeg havde to han-marsvin; en skinny og en skinny-bærer. De var 2,5 år gamle sidste sommer, da jeg spurgte nogle familiemedlemmer om de ville passe "drengene" imens jeg og min mand var på ferie. Efter vi kom hjem igen, sagde de i spøg, at de ikke var sikre på om jeg måtte få dem tilbage smiley
Deres børn var blevet rigtig glade for Pinkie og Brain (aka. Anton aus Tirol von Sortfod og Miolo von Sortfod) og da jeg selv havde lidt dårlig samvittighed over, at jeg måske ikke brugte nok tid på at hygge om de små svin, tænkte jeg, at de nok ville få det bedre et sted med masser af hænder, der kunne klappe og nusse om dem.
De har i forvejen et meget gammelt han-marsvin, som de har passet godt, så jeg overlod mine knægte til dem.
Dette kom jeg dog til at fortryde.
5 måneder senere fik jeg en opringning; Pinkie (skinnyen) havde det rigtig skidt og skulle aflives. Jeg spurgte ind til hans tilstand og forstod på dem, at de ville aflive ham selv, frem for at få dyrlægen til det. Det ville jeg ikke være med til, så jeg kørte ud og hentede ham . Om ikke andet er jeg uddannet til at aflive dyr og kunne gøre det på en mere sober måde, igennem mit arbejde.
Pinkie var i en rigtig sølle forfatning, da jeg hentede ham; beskidt, apatisk, tynd (kun ca 470g), han havde sår, for lange kløer og han lugtede (!).
Jeg tog ham med mig og tudede hele vejen hjem i bilen over hans tilstand. Det var så tydeligt at det var c-vitamin mangel, på trods af at jeg aldrig før selv har set det på nært hold.
Da vi kom hjem gik jeg ham metodisk igennem; vaskede ham, klippede kløer, osv. Da jeg flippede ham om på ryggen kunne jeg se en stor bule på hans mave. En bule der viste sig at være en gigantisk bold af sammenpresset høm (på størrelse med en bordtennisbold), da jeg møjsommeligt fik presset den ud. Desuden havde han fået kemiske forbrændinger på sine poter, af at stå helt stille i sit eget ammoniak-holdige tis, fordi det gjorde for ondt på ham at bevæge sig.
Jeg tænkte mig grundigt om og besluttede mig for, at han fortjente en chance til. 2 uger og hvis ikke han ikke fik det bedre, så måtte jeg aflive ham.
En dyrlæge kollega udskrev smertestillende medicin, jeg gav ham zoolac og vigtigst af alt; jeg knuste en c-vitamin pille i vand hver dag og sprøjtede det direkte i flaben af ham.
Pinkie kom sig heldigvis hurtigt over den næste halvanden måned. Ingen bevæge-smerter, tænderne blev gode igen, sårene på fødderne faldt af og han tog hurtigt på.
Men han har stadig problemer med at han "stopper til" i bagenden, så en gang hver 3.-4. uge er jeg nødt til at presse det ud manuelt. Jeg ved ikke, om det kan have noget gøre med, at hans testikler aldrig er poppet ud i pungen igen efter hans sygdomsforløb og de på en eller anden måde obstruerer når han skal af med sit høm?
Er der andre der har erfaring med efterpleje af c-vitamin mangel?
På forhånd tak smiley

Ps. Pinkie bor selvfølgelig hos mig nu, men Brain er stadig hos mine familiemedlemmer, hvor han har det godt. Der var tilsyneladende ham, der havde spist agurkeskiverne med c-vitamin på, så Pinkie ikke fik det han skulle.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin med c-vitamin mangel
  • #1   22. mar 2016 Har familien intet grønt givet marsvinene ?

    Der skal ikke ret meget c vitamin til før marsvin er dækket ind, så umidelbart lyder det ikke som c vitamin mangel ( skørbug) men derfor kan det godt have været det.

    C vitamin er der dog i en eller anden mængde i næsten alt marsvinefoder og der skal som sagt ikke ret meget grønt til før marsvin er dækket ind.

    Men angående bolde af lort, så har han nok endetarmlammelse. Dette behøver ikke og have noget at gøre med hans sygdomsforløb, men kan selvfølgelig godt have noget med det at gøre. Nogle hanner får det bare, nogle gange er tilstanden blivende mens man andre gange kan være heldig den går over igen.
    Men der er ikke andet at gøre end at hjælpe grisen med at komme af med det når det opstår.

    Angående efterpleje så bør du trappe ned med at tilføre c vitamin til ham udover der der er i den daglige kost. Hvis altså du stadig tilføre ham ekstra c vitamin, men det skal gøres gradvist mig bekendt.
    Han bør nu have det fint kun med det via tørkosten og grøntet.

    Ellers vil jeg ikke mene der er noget ekstra pleje han skal have.

    De 2 dyr er fra mig, og det gør mig ondt at læse om det. Men du kunne jo ikke vide det ville ske.

    Jeg håber dog han får en ven hos dig, så han ikke er alene.


  • Debbie L
    Debbie L Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #2   22. mar 2016 Hej.
    Okay! Jeg havde slet hørt om endetarmslammelse før. Men godt at vide at jeg gør det rigtige ved at hjælpe ham af med det "manuelt". Tak for det.
    Jo, de har vist givet grønt, men de to gik i samme bur (det har de altid gjort uden problemer) og tilsyneladende var Brain (den pelsede) blevet noget af en bølle, der jog Pinkie væk fra alt det grønne. Jeg spurgte dem, hvad foder de havde givet ham og det lader til, at det er lykkedes dem at finde noget fuldstændigt uden c-vitamin. Den billige supermarkeds version, tror jeg.
    De endte med at flytte Pinkie over til deres gamle han en uges tid inden jeg kom og hentede ham og der havde han egentlig bare siddet stille i et hjørne det meste af tiden. Gerne op ad den gamle han, da han frøs helt vildt. Han havde faktisk fået dun over hele kroppen som en anorektiker!

    Jeg gav ham den intense c-vitamin "kur" rent indledningsvist. Dvs. de første par uger, hvorefter jeg trappede ned. Til at starte med, fik han kun hø, da han havde diarré, men efterhånden som afføringen kom i orden, trappede jeg ham op i grønt. Han har det helt fint i dag, på når en stiv tå, hvor kløen er lidt misdannet.
    Grunden til at jeg mente den kunne være skørbug, er at han lod til at have ondt i hele kroppen, diarréen og at han blødte lidt fra gummerne indimellem. Han havde åbnede til tider munden højt op og vred ligesom kæben lidt rundt. Bagefter smaskede han en del og stak tungen ud. Det var som om at han var generet af noget.

    Ang. en legekammerat til ham, har jeg ikke turdet skaffe mig endnu en gris, da jeg er bange for, at han ikke vil kunne komme overens med en ny dreng. Specielt ikke hvis han stadig er lidt sensitiv.
    Kunne jeg finde en, som han ikke kom op at slås med, ville jeg bestemt sætte ham sammen med et andet marsvin.


  • #3   22. mar 2016 Der bør ikke være nogen problemer med at sammensætte ham med en lille dreng på 4-8 uger. Det er der sjældent med hanner når den anden han er en voksen.

    Og jeg kan ikke se noget der skulle give problemer i forhold til det han har været igennem.

    Det du skriver med han gabte op og smaskede osv. som om han var generet af noget, det er noget jeg har set et par gange bla. ved unger som har mistrives i en periode og derfor ikke vejer det de bør.
    Og lige pt har jeg faktisk en rednings skinny siddende i formidlingen som gør det samme. Vi fik ham ind d. 20/3 han gør det samme når han spiser tørfoder men det bliver mindre og mindre for hver gang.

    Når de gør det vil jeg tro det hænger sammen med at de eventuelt ikke har slidt tænderne mv. som de burde (altså uden det har givet tandfejl og lign) eller at kæberne skal i gang igen eller lign.

    Grunden til skinnyen dannede dun er fordi den frøs. Når en skinny ikke får tørfoder som indeholder nok fedt som den kan omdanne både til huld og til varme så fryser den og så danner de ofte dun (ligesom hvis de går for koldt).
    Ham vi har siddende i formidlingen fik en gængs gnaverblanding som absolut ikke inderholder nok fedt, han er meget under ernæret og har siden vi modtog ham ikke kunne varmeregulere sig selv ( altså styre hans kropstemperatur) og har virker lunken kun. Han kom d. 20 om eftermiddagen og det er først nu her for kort tid siden han er begyndt at varme regulere sig selv og nu endelig føles varm.
    Men nu har han også fået ordentligt foder siden d. 20, masser af hø, godt tørfoder og en del grønt såsom kål mv.
    Så nu er han på rette spor.


  • #4   23. mar 2016 Sikken en historie smiley Godt at begge drenge har det godt nu smiley

Kommentér på:
Marsvin med c-vitamin mangel

Annonce