{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
863 visninger | Oprettet:

C-vitamin (Marsvin) {{forumTopicSubject}}

Ja nu har jeg flere steder læst at folk advarer omkring at give deres marsvin fuldfoder med et højt C-vitamin indhold, fordi at de kan ''få for meget C-vitamin''. Jeg må indrømme at jeg bliver en smule forundret over dette. C-vitaminer er jo vandopløselige vitaminer hvilket betyder at et evt. overskud af disse vil blive udskillet med urinen. Dette er jo også grunden til at det er vigtigt at både mennesker og marsvin får en daglig tilførsel af vitaminet. Så hvorfor er det at der er nogen som mener at det kan være skidt at marsvinene får meget C-vitamin?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  C-vitamin (Marsvin)
  • #1   4. jun 2012 det kan give problemer med for meget syre i fordøjelsen, altså desideret give diarre. Nogle er mere følsomme end andre.

  • #2   4. jun 2012 Af hvad jeg har fundet ud af ja så kommer det med urinen ud. Og det skulle kun være et problem hvis dyrene i sig selv har problemer med nyrene. Hvis dyret ikke har nyre problemer så burde det ikke være noget problem.

    Men der er meget uenighed om hvorvidt det fremkalder urinvejs lidelser osv.

    Jeg har aldrig oplevet nogen problemer hverken i de perioder jeg giver meget grønt eller i de perioder hvor jeg ikke gør. Har ikke haft en eneste med urinvejs problemer eller lign.


  • #3   4. jun 2012 Susan S: Jeg ville jo mene at den eneste grund til at for meget C-vitamin kan give problemer med diarré er hvis dyret har problemer med udskillelsen. I det tilfælde vil der være tale om et dyr som ikke er velegnet til avlen, da dette i de fleste tilfælde er arveligt. Det er i hvert fald tilfældet hos mennesker.

    Sortfod: Det er også min egen holdning, som er baseret på mennesker ganske vist, men da der er tale om præcis samme vitamin burde der ikke være forskel.
    Hvad angår urinvejslidelser så tvivler jeg altså meget på at c-vitamin skulle være skyld i urinvejslidelser hos marsvin, når mennesker med tendens til urinvejslidelser bliver rådet til at tage ekstra C-vitamin for at bakterierne netop får sværer ved at leve der.

    Derimod tror jeg at der i de fleste tilfælde er tale om at dyr med urinvejslidelser har problemer med ikke at få nok væske - ligesom nogle mennesker ''glemmer'' at drikke fordi deres kroppe ikke fortæller dem at de er tørstige, og derfor bør sådanne dyr have tilført ekstra grønt, for at få et ordentligt væskeoptag.

    Igen. Jeg tager udgangspunkt i mennesker med ovenstående, men er af den tro at der sagtens kan laves en sammenligning da det er samme vitamin vi taler om smiley


  • #4   4. jun 2012 Vil gerne lige understrege at jeg godt kan se at ovenstående kan misforståes. Jeg siger selvfølgelig ikke at nogle mennesker ikke må få børn fordi de har nyreproblemer, men i tilfælde hvor vi snakker om styret avl på dyr, må man jo formode at avlerne gerne vil fremavle de sundeste dyr muligt smiley

  • #5   4. jun 2012 Rakkaus: siger du at jeg skulle være sterilliseret inden jeg fik børn?*LOL* jeg får "the runns" hvis jeg spiser de der 500mg depottabletter med c-vitamin. Det fik jeg sgu lige kaffen galt i halsen af grin*SS*
    nå men jeg er altså uenig i at det har noget med nyrefunktionen at gøre om man får diarre af meget c-vitamin, mine nyrer fejler intet, de er særdeles gode til at koncentrere det de nu skal... men jeg er til gengæld laktoseintolerant (kan ikke tåle mælkeprodukter(mælkesukkeret)) og kan da være det er DERFOR.... altså at min tarmslimhinde generelt er sart (viser sig ved jeg ikke kan tåle mælkeprodukter) og det er pga sart slimhinde jeg heller ikke tåler det ekstra syre fra c-vitaminet og min krop så "redder" mig ved at skylle det ud i en fart... men ligefrem at udelukke mig fra avl pga en lidt sart mave?... ej det er da lige at stramme den lidt;)
    Og jeg har set et marsvin få diarre af det også engang en dyrlæge forslog mig at prøve at skylle noget blæregrus ud med høje c-vitamindoser... kræet fik simpelthen diarre af det.


  • #6   4. jun 2012 Jeg snakker ikke om diarre pga. for meget c vitamin.

    Jeg fortæller bare hvad jeg har fået og vide, og hvad der giver logik for mig. Jeg har aldrig hørt om diarre i forbindelse med for meget c vitamin.


  • #7   4. jun 2012 Jeg tror også, at eftersom jeg fodrer med Cavia Korrel, så ville jeg opleve en del mere diarré end jeg gør, hvis de kunne få diarré af for meget c-vitamin.

  • #8   4. jun 2012 Jeg er generelt af den holdning at c vitamin kommer ud med urinen og derfor er der ingen problem i at give godt med c vitamin. Sådan generelt set.

  • #9   4. jun 2012 Sortfod: Jeg er ret sikre på at vi er enige smiley

    Susan: smiley Ja jeg så først hvordan den kunne misforstås efter jeg havde skrevet det, og eftersom man ikke lige kan rette i sine indlæg, måtte jeg jo lige understrege at den altså ikke skulle forståes som sådan hehe xD


  • #10   4. jun 2012 det er nok ikke så hårdt for maven hvis det er opblandet i foderet men det er altså overkill at give marsvin 3 gange så meget c-vitamin i foderet som de har brug for PLUS grønt... jeg tror ovator hovedsageligt er lavet til avlere: drægtige hunner HAR brug for op til 3 gange så meget c-vitamin som normalt og avlere som avler meget fodrer ikke med ret meget grønt med c-vitamin i (der er ikke meget c-vitamin i gamle fodergulerødder). Det jeg fik at vide af dyrlægen dengang var at prøve at give en mut 1 GRAM c-vitamin fordelt over dagen for at se om det kunne gøre urinen så sur at gruset blev opløst, det fik så den totalt rendemave af...

Kommentér på:
C-vitamin (Marsvin)

Annonce