{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.786 visninger | Oprettet:

C-vitamin (marsvin) {{forumTopicSubject}}

Ja nu sad jeg bare og undrede mig lidt smiley

Marsvin skal jo have en masse dejlige c-vitamin hver dag og drægtige skal lige have en 3 gange mere hver dag - men hvordan sikrer man sig egentlig det?

Jeg fodrer med piller med masse c-vitamin og så får de grøntsager ved siden af, men kan man nogensinde være sikker på at en drægtig får nok? Ja, nok et underligt spørgsmål, hehe..

Har hørt flere sige at hvis man fodre med noget godt foder der indeholder c-vitamin, så burde selve maden være nok til at dække behovet, og så er det jo bare godt at de får noget ud over det?

Tjaa, jeg undre mig bare en sen aften smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  C-vitamin (marsvin)
  • #1   3. jun 2012 Har foderet et højt indhold at C-vitamin, er det ret sikkert at drægtige også er dækket ind. Voksne marsvin spiser cirka 30 gram tørfoder hver dag (drægtige hunner spiser lidt mere), så hvis man bruger sin matematiske side af sig selv kan man regne på om de er dækket ind.

  • #2   3. jun 2012 Hmm, har faktisk aldrig tænkt på at man kan regne på det, hehe..
    Men ved godt at de er dækket ind, det var bare mere en sjov undren smiley


  • #3   3. jun 2012 Det er faktisk dem mindst optimale måde at give c-vitamin på, så vidt jeg er informeret.
    De kloge siger at det nedbrydes i lys, og hurtigt. Så ud over at du ingen kontrol har over om de drikker nok til at få behovet for c-vitamin dækket, så har du heller ingen kontrol over om der ER noget af vitaminet tilbage når dyrene endelig drikker.


  • #4   3. jun 2012 Det nedbrydes i hvert fald i vand. Dvs. at give C-vitamin i vandflasken er penge ud af vinduet (men dem der bruger den slags må være dem, der har masser af penge), og dyrene får faktisk ikke deres behov dækket overhovedet på den måde, for C-vitaminen er væk inden dyrene kan nå at drikke ret meget af vandet.

  • #5   3. jun 2012 Hvis du læser tråden i dette link kan du se hvor utroligt let det er at give marsvin rigeligt c-vitamin gennem grøntsager. Der er også masser af info om c-vitamin generelt: http://chelsea.forumup.dk/viewtopic.php?t=7301&mforum=chelsea

  • #6   3. jun 2012 jeg lavede engang noget stattestik på det (måske derfra cavycats har de 30g fra?) jeg gav mine kræ tørfoderpiller ad libitum i et stykke tid og målte hver dag hvad der var tilbage i skålene og fyldte op igen så de aldrig løb tør. Der nåede jeg frem til at pr kg marsvin forsvandt der ca 30g tørfoder. Hvis man så regner videre på det når man frem til at for at være dækket ind med c-vitamin skal der være minimum 500mg c-vitamin pr kg tørfoder i det produkt man bruger. Så er der UNDER det, skal der tilføres yderligere via grønt fx...

  • #7   3. jun 2012 Du kan også fodre med varieret grønt og hø af libitum, dække dem ind med C vitamin på den måde og droppe tørfoderet.


  • #8   3. jun 2012 Susan: Cavy Cats nævner intet om 30 gram. Det er mig der har skrevet vdr de 30 gram og det har jeg ikke fra dig.

  • #9   3. jun 2012 nej ups, det var cs ikke cc... my mistake, men de må vel ha det et eller andet sted fra;)

  • #10   4. jun 2012 Ja, den info kan man læse en milliard steder både på nettet og i bøger. Det er ikke nogen nyopdagelse Susan har lavet.

  • #11   4. jun 2012 Og selvom det så skulle have været mig, der havde skrevet de 30 gram, så har jeg heller aldrig set den statistik Susan snakker om. Og er egentligt også ligeglad. Jeg fodrer med Cavia Korrell. Jeg ved mine dyr er dækket ind, så jeg slipper for at skulle regne på noget som helst.

  • #12   4. jun 2012 øf øf*LOL*

  • #13   4. jun 2012 Så vidt jeg husker står det endda på ovator sækkene at de skal have ca. 30-35 g. om dagen pr. marsvin... Så nej, det er ikke nogen ny opdagelse.

  • #14   4. jun 2012 og hvorfor pokker skal de det hvis der er 3000mg c vitamin pr kg i ovator... så burde de kunne nøjes med...regne regne...10g....

  • #15   4. jun 2012 Okay omformulering så alle forstår.
    Så vidt jeg husker, står der på poserne at marsvin i gennemsnit spiser 30-35g. foder om dagen af det pågældende foder.
    Altså ikke fordi de tænker "Jeg har brug for 30g. foder for at være dækket ind med c-vitamin", men nok snarere fordi det er hvad de har brug for, for at være mætte.
    Er alle med nu?

    Der er desuden ikke 3000 mg. c-vit/kg. i ovator, men 2020.


  • #16   4. jun 2012 Altså, jeg forstod det godt da du skrev det første gang *GG*

  • #17   4. jun 2012 du (fancy) sagde lige at der stod de skulle HA tilbudt 30g. det er da ikke det samme som at spise 30g. Og stasdig er det da noget blab for det er 3 gange så meget som dew behøver af ovator for at være dækket ind med c-vitamin... derfor spørger jeg: hvorfor skal de have tilbudt 30g ovator pr dag hvis de kun har behov for 10?

  • #18   4. jun 2012 Læs mit forrige indlæg og se om du så ikke snart forstår meningen.

    Jeg tvivler på dyrene stopper med at spise foder når de har fået tilstrækkelig c-vitamin - med mindre man kun fylder de nødvendige 10g. i madskålen da.
    Det skal jeg ikke kunne sige, mine har tilstrækkelig tørfoder (ikke afmålt i nødvendige gram) samt hø til rådighed hele tiden. De spiser tørfoder og hø i den mængde hvor de føler sig mætte.


  • #19   4. jun 2012 Har lige et spørgsmål til Von fancy, Cavy cats og Susan S.
    Kan marsvin ikke få for meget C vitamin gennem tørfoder ?


  • #20   4. jun 2012 Nu spørger du godt nok ikke mig.

    Men jeg vil sige nej c vitamin udskilles via urinen, og kroppen kender ikke forskel på kunstigt c vitamin eller det naturlige i grønt.

    Og c vitamin ophobes ikke i kroppen.

    Men jeg ved godt nogle andre mener der kan gives for meget c vitamin.Men der er jeg så af den anden mening.


  • #21   4. jun 2012 Hej Sortfod, tak for svar.
    Nu spurgte jeg lige dem der havde kommenteret i indlægget.

    "Men jeg vil sige nej c vitamin udskilles via urinen, og kroppen kender ikke forskel på kunstigt c vitamin eller det naturlige i grønt. "
    Hvorfor tror du det? Hvor har du det fra? smiley


  • #22   4. jun 2012 jo jeg tror godt de kan få for meget... ikke så det laver en forgiftning eller leverskader, men de kan få dårlig mave af det.

  • #23   4. jun 2012 Jeg har det bla. fra Mette Rueløkke som er dyrlæge og har stor viden inden for marsvin.

    Her i linket: http://forum.mutterne.dk/viewtopic.php?f=3&t=25589 kan du se en mail jeg sendte Mette på et tidspunkt omkring emnet og hendes svar til mig.


  • #24   4. jun 2012 Hvor blev det andet du havde skrevet af ??
    Det var ellers ret godt.


  • #25   4. jun 2012 Det kan godt være de kan få for meget. Men så er vi nok ude i at det ses ved dyr som skulle være sarte eller noget i den stil. Eller også at der skal meget til.



  • #26   4. jun 2012 jeg slettede det da det egentligt gav sig selv ud fra det link jeg gav.

    Men altså som linket hvor mailen fra Mette ligger, så kender kroppen ikke forskel på syntetiske c vitamin og det naturlige.

    Hverken i optagelse eller udskilles.

    Og som jeg skrev før er det mere det at grønt indeholde flere mineraler og vitaminer og det er ligesom den samlet pakke der er i grønt som kroppen muligvis kender kontra det der er i tørfoder. Dog er der ikke noget som desideret videnskabeligt siger det.
    Men det virker mere logisk for mig at det er selve den store pakke kroppen kan kende forskel på end selve c vitaminen.

    Men sådan er vi jo så forskellige.


  • #27   4. jun 2012 I det er link: http://www.nomedica.dk/ugeskrift50_2008.htm står der bla. følgende :

    Er der fx nogen forskel på REN askorbinsyre, der er udtrukket fra fødevarer og den, der er fremstillet i et laboratorium?

    Kemisk set er de ens. Du vil ikke være i stand til at se, hvor ren askorbinsyre kommer fra.

    Forskellen er hovedsageligt eller kun, at de naturlige vitaminer i maden findes sammen med en lang række ANDRE stoffer, som du også er inde på, nemlig de plantestoffer der altid findes i fødevarerne sammen med vitaminerne. Disse plantestoffer kaldes også for fytokemikalier (plantekemikalier) eller sekundære stoffer.

    I kosten findes der bogstavelig talt tusindvis af disse stoffer, og det er tvivlsomt om vi nogensinde helt kommer til at forstå betydningen af dem alle, men det vi ved med sikkerhed er, at der ikke findes nogen pille der kan efterligne naturens sammensætning af vitaminer, mineraler og plantestoffer.

    Det er jo så godt nok mennesker og menneskemad. Men det giver forsat god mening synes jeg.


  • #28   4. jun 2012 Mht. overdosering står der blandt andet på Jordmoderforeningens hjemmeside:

    "Overdosering
    C-vitamin anvendes ofte i høje doser. Store mængder c-vitamin kan give mavekneb, kemisk blærebetændelse og diaré. Hos disponerede personer kan store doser give nyresten. Det skyldes udfældning af oxalsyre, et stof, der i organismen dannes ud fra ascorbinsyre."

    Her er en illustration som viser ascorbinsyres struktur og hvordan det nedbrydes til oxalsyre:
    http://www.chemieunterricht.de/dc2/os/os-tox.htm

    Det vil altså sige, at hvis kroppen får mere ascorbinsyre (C-vitamin) end den har brug for, nedbrydes ascorbinsyren til oxalsyre, som udskilles gennem nyrer og blære – og der kan dannes calciumoxalater som kan medvirke til stendannelse i nyrer og blære. For at C-vitaminet kan optages optimalt i kroppen har det brug for sine hjælpere, nemlig flavonoider og karotenoider, som findes i planter og grøntsager. Til gengæld er karotenoiderne stort set ikke-eksiterende i tørfoder da de i vidt omfang går tabt under varmebehandlingen og endnu ikke kan erstattes syntetisk modsat de fleste vitaminer som også går tabt under fremstillingen, men som sprøjtes på til sidst i syntetisk form – nemlig den blanke film som findes på overfladen af pellets.
    Flere af de kunstige vitaminer som findes i tørfoder eksisterer slet ikke i marsvins naturlige føde – det gælder blandt andet D3 vitamin og A-vitamin, som også kan overdoseres i tørfoder.

    Det er altså karotenoiderne som gør C-vitaminet virkningsfuldt og da de findes i alt grønt, kan grønt med højt indhold af C-vitamin heller ikke overdoseres, da C-vitaminet aktiveres fuldt ud.

    Risikoen for nyresten er altså størst, hvis man fodrer med tørfoder som har et højt indhold af C-vitamin og samtidig ikke giver ret meget grønt. Jo flere karotenoider marsvinet får gennem grønt, jo bedre aktiveres det syntetiske C-vitamin i tørfoder.

    Der er tidligere lavet en lille statistik baseret på 20 marsvin som alle havde blæresten – og her var gennemsnitsalderen for at få blæresten 4,6 år. Det er også muligt at det forudsætter en særlig disponering at få calciumoxalatsten (ikke specielt hyppigt hos marsvin modsat mange andre dyr – hos marsvin ser man typisk calciumcarbonatsten).

    Så fordi man fodrer med et foder med et højt indhold af C-vitamin, så betyder det ikke at marsvinet om to uger får nyresten. Det er en langvarig proces over flere år – og mange marsvin opnår slet ikke den alder hvor stendannelser hyppigst optræder. Der er mig bekendt aldrig lavet undersøgelser på marsvin omkring dette – og derfor må man ty til logisk tænkning ud fra hvordan de kemiske processer foregår.

    Under alle omstændigheder kan jeg ikke se hvorfor man skal belaste marsvins organisme ved at fylde det med masser af syntetisk C-vitamin – det er i øvrigt smadderlet at dække behovet for C-vitamin gennem grønt – ikke mindst her om sommeren. 8-10 gram skvalderkål er fx nok til at dække behovet for et ikke-drægtigt marsvin.

    I øvrigt er det jo heller ikke sådan at marsvinet falder død om hvis det får mindre end 10 mg. C-vitamin dagligt. I USA er der flere forskere som anbefaler en minimusgrænse på blot 5 mg.

    Og de to forskere som næsten samtidig – uafhængigt af hinanden – opdagede C-vitaminet i begyndelsen af 1930’erne (altså fik det isoleret) angav hhv. 0,5 mg og 1 mg som nok til at forhindre at marsvin fik skørbug.

    I øvrigt er det også tankevækkende at et marsvin på 1 kg skal have 10 mg dagligt – og et menneske på 70 kg anbefales 70 mg. dagligt. Det er et forholdsmæssigt meget stort behov marsvin har i forhold til mennesker.

    At tilstræbe minimum 10 mg dagligt er sikkert helt fint – det giver uden tvivl nogle immunforsvarsmæssige fordele i forhold til blot 1 mg. C-vitamin mangel kan i øvrigt også opstå hvis man skifter pludseligt fra et foder med et meget højt indhold af C-vitamin til et foder med et lavt indhold af C-vitamin.

    Jeg fodrer uden tørfoder og har prøvet at regne på hvor meget C-vitamin mine marsvin får dagligt om vinteren - og det er ca. 80 mg dagligt - blot gennem grønt (ca. 250 g grønt dagligt pr. marsvin). Om sommeren er det uden tvivl noget mere.



  • #29   4. jun 2012 at mennesker har øget risiko for at få calsiumoxalatsten "rager" for så vidt ikke marsvin: menneskers urin er oftest neutral til sur, mens marsvins er basisk: calsiumoxalatkrystaller opløses i basisk væske. Dvs et marsvin for IKKE calsiumoxalatsten, de får derimod calsiumcarbonatsten som nemt dannes i basisk væske. Risikoen øges hvis der oveni fri adgang til kraftfoder gives masser af gulerødder eller andet phosphorholdigt. Men det er ikke c-vitaminet der får nyrene til at udskille større mængder stoffer... Det er den høje proteinmængde der gennemhuller nyrene så de bliver utætte og lukker mineraler og andet ud i urinen som så danner sten.
    Men risikoen for "kemisk blærebetændelse" kunne jeg godt forstille mig var til stede pga c-vitamin i for store doser, altså en afsvindning af blærevæggen med øget risiko for infektioner og muligvis øget risiko for cystisk blæreinfektion... sidstnævnte er noget nær umuligt at slippe af med igen når det først er opstået. Det eneste man kan er at holde symptomerne nede med gentagne antibiotikakure eller (noget mildere mod maven) tranebær.
    Og har man så cystisk blæreinfektion SAMMEN med utætte nyrer kan man ligeså godt bestille tid til aflivning med det samme...


  • #30   5. jun 2012 Ja langt hovedparten af blæresten og urinrørssten hos marsvin består af calciumcarbonat – og her er hovedsynderen især for lidt væske kombineret med tørfoder med højt indhold af calcium, D3-vitamin og lucerne. Mange nyreskader skyldes også overdosering af D3-vitamin (ifølge forskerne bør både marsvin- og kaninpellets max indeholde 500 - 700 IE D3-vitamin).

    Blæresten hos marsvin KAN dog godt have bestanddele af calciumoxalat – jf. dette studie fra Hannover Dyrlægehøjskole: (link fjernet) (calciumoxalatkomponenter i stenene hos 3 af 20 undersøgte marsvin – men ikke som hovedbestanddel).

    I den tyske afhandling "Vergleichende Untersuchungen zur Urolithiasis bei Kaninchen und Meerschweinchen" (Comparative investigations of urolithiasis in rabbits and guinea pigs) lyder det:

    "Kalziumkarbonat kommt beim Meerschweinchen als
    häufigste Harnsteinkomponente vor (Tab. 4). Desweiteren
    werden Kalziumphosphat, Kalziumoxalat, Struvit
    und allgemein Kalzium, Magnesium und Phosphat als
    Komponenten angegeben".

    I afhandlingen henvises også til et andet studie hvor ét marsvins blæresten bestod af 100 % calciumoxalat, og samtidig nævnes det at det ikke ses særligt hyppigt.

    Anja P: Hvis du ikke orker lommeregneren ;P, så findes der en interaktiv levnedsmiddelanalyse databank, hvor du kan taste ind hvad du giver af grønt (og hvor mange gram) og så laver den en udregning af samtlige næringsstoffer. Databasen er desværre på tysk, men nem at bruge:

    https://www.uni-hohenheim.de/wwwin140/info/interaktives/lebensmittel.htm

    De grupper, som er interessante for os, er gruppe G (grøntsager) og gruppe F (frugt). Her findes meget af det grønt, som vi normalt giver vores marsvin.

    Hvis vi fx taster følgende ind.

    20 gram romainesalat
    10 gram persille
    20 gram kinakål
    10 gram fennikel
    10 gram rød peber

    Og klikker på "Abschicken"

    ...så fremgår det at marsvinet har fået (vejledende) 47 mg C vitamin (det daglige behov for en drægtig er på ca. 20 – 30 mg, og en ikke-drægtig på 10 mg), 51 mg calcium og 35 mg phosphor, 248 mg kalium og 63 g vand. Og en hel masse andet godt.

    10 gram persille og 10 gram rød peberfrugt indeholder tilsammen ca. 30 mg C-vitamin.
    Til sammenligning indeholder 50 g gulerod blot 3,5 mg C-vitamin.

    Hvis du vil regne ud hvor meget C-vitamin dit marsvin får gennem tørfoder, så tager du det tal, som fremgår af pakken (fx 400 mg) og dividerer med 1000 og gange med det antal gram, som dit marsvin spiser – fx 400/1000 x 30 = 12 mg C-vitamin.




  • #31   5. jun 2012 jeg vil så godt lige sige at faktisk betyder det ikke ret meget hvor meget kalk de indtager, de kan ikke overdoseres i kalk. Dem der tror det har ike sat sig ordentligt ind i sagerne: for at danne calsiumphosphatsten skal der være både kalk og phosphat til stedet i større mængder i et basisk miljø. Hvis man som jeg før nævnte giver tørfoder så er dyret dækket ind af begge dele med et lille spillerum til lidt ekstra kalk via høet..... giver man så derudover masser af gulerødder eller anden phosphatholdigt grønt (rodfrugter især, jeg plejer at sige at alt UNDER jorden skal man ikke gi for meget af) og masser af hø som de jo SKAL have for fordøjelsens skyld (indeholder masser af calsium) så tilfører man endnu mere af begge dele og så har man problemer, hø skal de ha, men gulerødder ville de aldrig leve af i naturen... mine marsvin får tørfoder så de løber tør hver dag inden aften og de får først igen næste morgen, de får hø ad LIBITUM og så får de små mængder MEGET varieret "køkkenaffald" (jeg har børn så her er masser af frugt og grøntrester). Er det sæson for hvidkål får de det (indeholder svovl som sænker urinens phværdi) men er der kun gulerødder på bud får de max ½ hver for hyggens skyld. Græs giver jeg til gengæld så meget jeg orker at slæbe hjem og de selv kan guffe fra plænen, frisk græs kan de ikke få for meget af. Urter og mælkebøtter kan de til gengæld GODT få for meget af, mange af dem har medicinsk virkning også, så det giver jeg kun i begrænset mængde. Jeg har ikke oplevet hverken blæregrus eller sten i flere år, jeg har haft store problemer med det før i tiden.... det jeg bedst kan se jeg gør anderledes nu er mindere tørfoder, mindere frugt og rødder, mere HØ, mere græs og mere hvidkål...

  • #32   5. jun 2012 Hvis man tager udgangs punkt i det Susan skriver så forklare det også hvorfor jeg bla. aldrig oplever blære problemer og lign.

    For jeg fodre med ovator som tørfoder og ikke særlig meget grønt sådan generelt set. Selvfølgelig får de da i perioder mere grønt end andre. Men sådan som hovedregl er der ikke store mængder grønt hver uge.

    Mine får tørfoder en gang om dagen, men på samme måde som Susan skriver med at de når at spise op inden næste fodring. Samtidigt med de får masser af hø.
    Og så får de køkken grøntet. Og når der er mulighed for det f.eks når jeg har været hos de gamle så får de en stor skudefuld grønt fra naturen.

    Om vinteren fodre jeg dog med store mængder fodergulerødder uden nogen sinde at opleve problemer med det. det kværner 50 marsvin ca. 40 kg. gulerødder om ugen. Og har aldrig oplevet problemer med det. ( ikke at jeg siger andre ikke kan opleve problemer med det).



  • #33   5. jun 2012 Susan: Jo! Kalk kan de sagtens få for meget af - i tør form - men ikke i frisk form i form af grønt, hvor vandindholdet er med til at fortynde kalken i urinen.Tørfoder indeholder til gengæld kun omkring 10 % vand - derfor koncentreres kalken. Calciumcarbonatsten er jo mere eller mindre ren kalk.

    Jf. fx hvad der står her (skrevet af en af de førende forskere inden for marsvin- og kaninernæring, professor J. Kamphues fra Hannover Dyrlægehøjskole:

    "Bei Kaninchen, Meerschweinchen und auch Gebril ist in diesem Zusammenhang das Risiko der Urolithiasis anzusprechen: Im Unterschied zu den meisten anderen Spezies stehen hier Ca-haltige Konkremente im Vordergrund. Je höher die Ca-Aufnahme ist (z. B. aus mineralisiertem Alleinfutter und zusätzlicher Gabe Ca-haltiger Ergänzungspräparate), umso größer wird das Risiko für derartige Konkrementablagerungen in den harnsammelnden bzw. –
    ableitenden Organen.
    Diese Disposition wird nochmals wesentlich verstärkt, wenn eine geringe Wasseraufnahme zu einer forcierten Harnkonzentrierung zwingt."

    http://www.uni-giessen.de/~gi1394/dokumente/Gesamtdatei_Gastro_Heimtiere_Ha04.pdf

    Hø indeholder heller ikke meget vand - så hvis marsvinet spiser meget store mængder hø (og ikke drikker nok vand eller får nok grønt) kan det også give calciumcarbonat-sten. Det ses også af og til blandt de kaniner, som lever efter den misforståede 80 %-hø-regel.

    Jeg har selv haft et marsvin, som pev når han tissede pga. for mange krystaller i urinen - og dette piveri stoppede 14 dage efter jeg stoppede med at give ham tørfoder, og udelukkende fodrede ham med grønt. Og siden pev han ikke. På et andet forum, jeg er på, er der efterhånden også flere som har oplevet det samme. Urinvejsproblemerne stopper når marsvinet ikke længere får tørfoder.

    En af de nyeste trends inden for tørfoder er at sælge varen på "et lavt indhold af kalk" - jf. fx. et par fodermærker på zooplus: JR Farm Grainless og Bunny Marsvinedrøm. Begge steder fremhæves det lave kalkindhold og jeg citerer direkte nu: "Derudover forebygger det lave indhold af kalk dannelse af sten i urinvejene". Foderprodcenterne er altså efterhånden bevidste om - i takt med forskningen - at for meget kalk i tørfoder er noget skidt.

    Jeg er dog ikke enig at et lavt kalkindhold i tørfoder FOREBYGGER urinvejslidelser - det er selvfølgelig bedre end et højt kalkindhold - men stadig mangler tørfoder væsken - og væske er det eneste som i realiteten forebygger urinvejsproblemer. Grønt indeholder ca. 80 % vand - derfor ses urinvejsproblemer sjældent hos dyr som lever af grønt og hø i modsætning til dyr som primært lever af tørfoder.

    Hos dyr som får Ovator som fuldfoder er det slet ikke sikkert at man opdager urinvejsproblemerne. Ovator er nemlig sammensat sådan, at nýrerne vil tage skade først - og hvis dyrene ikke får grønt eller tilstrækkeligt væske til at rense nyrene for kalk, så siger nyrerne stop på et tidspunkt (kan både være fra 2-års-alderen og op til en meget højere alder) - og marsvinet dør - og ejerne mistænker sikkert ikke urinvejsproblemer. Sådan lidt populært sagt.









  • #34   5. jun 2012 at urinvejsproblemerne stopper pga du stopper med tørfoder kvadrer jo ikke min teori med at det samlet set er for meget calsium og phosphat der giver problemerne, problemet ville også forsvinde hvis du fortsatte med tørfoder og så stoppede med grønt i stedet;). Problemet opstår pga for mange næringsstoffer samlet set, marsvin kunne overleve på en diæt KUN af forskellige græsarter, de har slet ikke behov for gulerødder, rødbeder, tørfoder osv af koncentreret næring, de er nøjsomme dyr... jeg undrer mig lidt over du går så meget op i calsiumcarbonatsten? ifølge de undersøgelser jeg har læst og den ene sten jeg har fået analyseret så er det calsiumphospatsten der er det største problem ved marsvin.

  • #35   10. jun 2012 Langt de fleste sten består af calciumcarbonat....det fremgår også af den undersøgelse, jeg henviste til....

    Men da min tyske kilder åbenbart sjældent bliver læst herinde, gør jeg lige et sidste forsøg med en engelsk smiley


    Jeg citerer herfra: http://www.guinealynx.info/stones.html

    "Stone Composition
    Calcium carbonate is the most common type of stone. Recent studies have shown that the composition of the majority (90%> of urinary stones in guinea pigs is 100% calcium carbonate. A certain percentage also contain traces of calcium phosphate, oxalate or struvite (1). "

    Kilderne er:
    (1) Composition and Characteristics of Urinary Calculi from Guinea Pigs by Hawkins, et el, JAVMA Vol 234, No, 2, January 15, 2009
    (2) Urinary Stones in Small Animal Medicine by Neiger Hesse, Manson Publishing, 2009

    Jf.
    http://www.guinealynx.info/amva_abstract.html

    Og videre:

    "DIET
    A good quality diet is thought to help prevent the formation and reformation of bladder stones. Poor diets consisting primarily of alfalfa pellets but low in hay and vegetables may contribute to stone formation. "Guinea pigs should be fed hay and fresh greens to minimize the risk of urolith formation...with the benefit of preventing [obesity]" [R. Jolankai, et al.; Urolithiasis in Guinea Pigs--Nutritional Aspects; 2006]

    A good diet will include:

    Unlimited high quality grass hay
    A variety of vegetables (mostly leafy greens)
    Limited (or no) low-calcium guinea pig timothy pellets
    Increased fluids "

    ....

    Well, KAN der efterhånden længere være tvivl om at en af hovedårsagerne til urinvejslidelser er pellets med for højt indhold af calcium???

    Jeg er fuldstændig enig med dig i at marsvin kan leve af forskellige græsarter. Græs har et calciumindhold på 0,1 % hvorimod pellets ofte ligger på 1 %. Ovator helt oppe på - er det 1,55 %?

    Samtidig indeholder græs store mængder vand i modsætning til tørfoder - evt. overskydende calcium udskilles altså langt nemmere end hvis marsvinet får et tørt foder.

    Jeg gentager lige denne sætning: "Poor diets consisting primarily of alfalfa pellets but low in hay and vegetables may contribute to stone formation"

    Alfalfa er til almen orientering lig med lucerne. Og rigtig mange pellets er desværre baseret på lucerne.

    Så når du skriver at urinvejsproblemerne også var stoppet hvis jeg havde fortsat med tørfoder og i stedet stoppet med at give grønt så er det ganske enkelt forkert. Jeg ville bare ikke have opdaget problemerne - fordi marsvinet ikke havde fået nok væske til at skylle nyretubili fri for kalk - det er jo når der renses ud at marsvinet piver når de tisser. Til gengæld ville nyrene være blevet kalket mere og mere til - for til sidst at sætte ud.

    Årsagen til dette er D3 vitamin som den tyske afhandling jeg tidligere henviste til, også skriver. Hvis tørfoderet har et højt indhold af D3-vitamin (Cholecalciferol), som ikke findes i marsvins naturlige kost, vil det medføre en øget tendes til kalcinoser (forkalkning i væv). Det vil sige at calcium-overskud + D-vitamin belaster systemet (giver calciumaflejringer i nyretubuli) som altså er med til at forkalke vævet og fremme calciumkrystaller som der – evt. sammen med bakterier - kan dannes sten af. D3 vitamin betyder forenklet sagt en risiko for at kalken bevæger sig alle andre steder hen end lige der hvor der er brug for den!

    En overdosering af D-vitamin i tørfoder kan på sigt føre til vitaminforgiftning, organforkalkning og nyreskader inkl. stendannelse. Forskerne bag undersøgelsen anbefaler et tørfoder max indeholder 500-700 IE D3 vitamin. Ovator indeholder eksempelvis 2000 IE D3-vitamin.

    Når folk som fodrer med Ovator (lucernepellets) og ikke giver meget grønt alligevel hævder at de aldrig har oplevet urinvejsproblemer, så er svaret også klart: Organsvigt /nyresvigt. En tysk chinchillaejer oplevede en del pludselige dødsfald hos chinchillaer som fik Ovatorpellets (den mængde som anbefales af Ovator) - hun valgte at få dem obduceret - og dødsårsagen var fedt på organerne. Ovators chinchillapellets består stort set af samme ingredienser som marsvinepillerne, blot er chinchillapillerne ikke beriget med C-vitamin. Hvis nogen er interesseret i at læse historien, kan jeg prøve at grave linket frem. Der er altså meget marsvinene kan nå at dø af FØR de får urinvejslidelser...

    Samtidig kan man jo også spørge hvor mange marsvin de pågældende avlere har som er mere end 4,5 år gamle (alderen hvor urinvejsliderne i gennemsnit opstår). Hvis hovedparten af marsvinene enten bliver solgt eller dør før de bliver 4-5 år - så er der jo en *host* god forklaring på det


  • #36   10. jun 2012 Kender nu flere som både fodre med ovator ( og ikke giver særlig meget grønt) og som har pensionist svin som når at passerer 4,5 år før de dør.

    Det kan sagtens være der er nogle som oplever det du beskriver, men du må da ligesom også kunne se at der også er tilfælde hvor teorien ikke holder. Folk som rent faktisk ingen problemer har med det.

    Der er jo ingen regler uden undtalgelser. Og i bund og grund når der er så mange ting marsvin kan dø af inden de dør af tørfodret, hvorfor spiller det så en så stor rolle ? Du skriver jo selv at opdrætterne i følge din holdning ikke oplever dyr der når at blive 4,5 år gamle fordi de ofte er døde inden den alder ( hvilket jeg finder som en stor generalisering) eller så er de solgt.

    Hvis dyrene er døde, så skader det dem jo næppe, så meget kan vi alle vel blive enige om.

    Og hvis de er solgt får de jo ofte ikke ovator mere ( og det er vist det slemme ovator er der værst af tørfoder i følge din teori) så får de jo ofte bare en eller anden brugs blanding med korn i i stedet for.



  • #37   10. jun 2012 Tsok
    Du må rigtig gerne prøve at grave linket op, med de chinchillaer.
    Hvis du gider :)?


  • #38   10. jun 2012 tsok... at de tyske kilder ikke bliver læst... det skyldes måske nok at medlemmerne herinde ikke er ret stærke i tysk... og at google translate ikke er sk*degod til at oversætte noget der ikke tilnærmelsesvis ligner dagligdags sprog.
    ... det gør så at man fatter nada af de tyske links... de ku stort set være postet på japansk...


Kommentér på:
C-vitamin (marsvin)

Annonce