{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
986 visninger | Oprettet:

Thilde B
Thilde B
Tilmeldt:
10. aug 2012
Følger: 2 Emner: 6 Svar: 5

Anskaffelse af kanin {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg overvejer at anskaffe en kanin til min søn og jeg. Min søn er 2 år, og vant til dyr. Dog har vi aldrig haft kanin før i min familie.

Hvilken race ville I anbefale os, og en eller to? Den skal bruges til kæl og hygge.

PT bor vi i lejlighed, så denne ville skulle bo inden for, indtil vi flytter i rækkehus, hvor den også ville kunne have et bur udenfor. Vi ville selvfølgelig anskaffe en sele, så vi kunne komme ud på ture, både nu og efter vi er flyttet.

Hvor stort et bur inden for og uden for ville den have brug for?
Hvor meget koster en kanin om måneden, ca.?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anskaffelse af kanin
  • #2   7. maj 2013 Jeg sælger personligt ikke til børn under 5 år.
    Men jeg vil anbefale dig Fransk vædder.
    De er store, rolige og meget nemme at have.

    Dog husk de enorme mængder de æder.
    Linker gerne til avler.


  • #4   7. maj 2013 Jeg har anskaffet mig en løvevædder (dværgvædder), hun er super dejlig, meget nysgerrig og social. Jeg er 15 år, og jeg betaler alle de forudsete udgifter.. Tror jeg giver ca 100kr om måneden, nogle måneder lidt mere andre mindre.. Og da jeg skulle have fat i det hele har jeg nok brugt omkring 1000kr.. (Har så også mad til det næste lange stykke tid, hæhæ)

  • #5   7. maj 2013 Jeg ville også kun sælge hvis det hed sig det var din kanin. For et barn på to år er på ingen måde i stand til at håndtere eller tage vare på et dyr smiley og som du skriver det lyder det som om det bliver jeres begges kanin

  • #7   7. maj 2013 Jeg vil anbefale dig at få en dværgvædder eller en franskvædder, dog kan det blive svært for din søn at holde en franskvædder, da det er en ordentlig basse! :o)

    Jeg synes personligt det er en fantastisk idé at få en kanin til din søn (jer), da han på den måde vokser op med dyr, lærer at håndtere dem og lærer at tage ansvar når man bliver større - selvfølgelig skal du være indforstået med at det nok er dig der kommer til at passe den mest, men det virker jo til at du er tænkt over det! smiley

    Jeg kan se at du kommer fra Nordjylland, hvilket jeg også selv gør. Du er mere end velkommen til at komme forbi til en snak og et kig på racen dværgvædder, som er den race som vi har i vores stald smiley Efter den 20. har vi unger, som du kan få lov at se også.

    Jeg synes det er svært at sige hvilken størrelse burene skal have, det kommer jo helt an på hvilken race du kunne tænke dig. Men vores dværgvæddere går i bure som er 100x60x60 cm. På den måde kan de få lov at strække sig helt op i buret og samtidigt kan de hoppe lidt rundt.
    Prisen på en kanin om månenden er også svær at bestemme, da det igen kommer an på racen (stor race = meget mad, lille race= mindre mad) og som skrevet længere oppe kan der også komme uforudsete poster, som dyrelægeregninger. Men når du skal regne en ca. pris ud (uden dyrelæge), så husk at kaninen skal have f.eks. halm i bunden af buret, samt kraftfoder (kaninpiller) og hø hverdag. Desuden skal der (efter min mening) gøres rent i kaninen bur 2 gange om ugen - måske mere efter behov.

    Til sidst skal det lige siges, at jeg helt bestemt synes at du skal gå til en seriøs opdrætter og købe kanin, så ved du hvad du får og kaninen er blevet håndteret fra den er helt lille, hvilket vil sige at den er vant til mennesker, på andre tidspunkter end når den skal have mad.

    Men som sagt er du velkommen til at komme forbi til en snak og et kig på vores kaniner, og selvfølgelig kan du altid skrive til mig herinde, hvis du har nogle spørgsmål smiley


  • #8   7. maj 2013 Som mange siger er dværgvæddere gode, dog har jeg selv en hollænder, som jeg er super glad for. Han er fra en avler og har et dejligt roligt, men nysgerrigt temperament, og han er simpelthen den største kælepotte i hele verden! smiley
    Har ham på mit værelse, og betaler selv alt selv.
    Store fodersække kan man få relativt billigt hos en foderforhandler - noget i stil med 15 kg for 65 kr eller sådan noget. Men har man ikke lige pladsen til 15 kg foder, så kan man også få ganske gode piller i Maxi Zoo - en 5 kg. pose smiley Til min ene kanin, holder den ca. 4 måneder vil jeg tro smiley
    Bur er jo et engangskøb, der har jeg et også fra Maxi Zoo på 120 x 60 x 60 mener jeg nok det er - de forhandles stadig. Derudover køber jeg en pose spåner ca. hver anden uge, til 30 kr (Fra Maxi Zoo), og en pose halm også til 30 kr, dog oftest kun 1 gang om måneden. Derudover har jeg to toiletbakker(En kattebakke og er hjørnetoilet til kaniner/gnavere, fordi han har et stort toiletområde) - det gør det lettere at rense bur. En toiletbakke kan vist fås for ca. 20-30 kr i Maxi Zoo, og kattebakken husker jeg ikke prisen på, men mellem 30-50 kr. Dem skifter jeg ud efter behov, men oftest med 2-3 måneders mellemrum.
    Salt- og mineralsten er der ingen grund til at investere i, det har de alligevel ikke godt af smiley
    - Håber du har fået lidt en prisidé nu, hvis man ikke har plads til halmballer og 15 kg fodersække smiley (Bor selv i lejlighed, så det er lidt svært at opbevare) smiley


  • #11   7. maj 2013 Her er det jeg mener er nødvendig viden inden :

    (link fjernet)

    smiley


  • #12   7. maj 2013 Som så mage andre siger jeg klart fransk vædder jeg har en datter på knap 3 hun hjælper utrolig meget med og går tur med vores kanin hun elsker virkelig og har været fantastisk at få ham i vore liv og han er en fransk vædder smiley (det skal lige siges jeg har ansvaret hun hjælper bars;) )

  • #13   7. maj 2013 Jeg ville aldrig anbefale en løvehoved til så lille et barn. Jeg har selv haft løvehoveder (kæledyrs løvehoveder) og de løvehoveder der overholder udstillingskravene som er renracet - til udstilling, og jo der har da været nogle søde ind i mellem.. Men ikke nok.. Her vil jeg sige at selvom forældre dyr har godt temperament er det ikke noget jeg personligt ville stole på ved denne race.

  • #14   7. maj 2013 Og ang buret kommer det jo an på hvilken race.. Jeg har et 100x50x50 til min løvevædder, men hun har så også meget tit adgang til hele mit værelse, og når hun er renlighedstrænet vil hun have adgang hele tiden medmindre kattene er i rummet og jeg ikke er.
    Ellers er 120x60x60 vidst en god størrelse til alle kaniner tror jeg, også en løbegård udenfor ville være godt smiley


  • #16   9. maj 2013 Vi har haft en Fransk Vædder, som døde for 2 år siden ca.

    Den er virkelig aggresiv! Selvom han blev kastereret var han stadig mega sur. Vi kunne ikke nusse ham uden han gik helt amok på os. Når han skulle nye piller i sin madskål turde vi dårligt nok at tage hånden ned og løfte den. Han var ikke særlig sød. Han kunne dog have nogle få gode dage, hvor hvis man satte sig i hans løbegård han har frit slag til at gå ud i.. så kom han lige så stille hen til en.

    Han blev ca. 2 år gammel. Han lå død dagen efter min fødselsdag..


    Skal siges at vi har haft flere super dygtige dyrelæger på ham for at se om han havde ondt.. det havde han ikke:)


    Vil derfor ikke vælge en Fransk Vædder.
    Jeg vil sige Rex.
    De er super dejlige og har en lækker plyspels. De er rolige i sind og bare helt fantastiske.


  • Thilde B
    Thilde B Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 2 Emner: 6 Svar: 5
    #17   9. maj 2013 Jeg tror det bliver en dværgvædder, har dog valgt at vente til efter sommerferien, da jeg ikke helt ved hvad vores planer er, og gerne vil have tid til den lille ny når vi en gang anskaffer os den. Det ville være synd at anskaffe den nu og så ikke være hjemme en del af sommerferien, så den skulle passes og sådan.

    Vil gerne understrege det ville være MIN kanin, som min søn så også får lov at nyde. Det er mig, der gerne vil have den og vil have alt ansvar og opgaver med den.

    Er han eller hun bedst, og skal den helst steriliseres?

    Har sat ca. 2000 kr af til anskaffelse af alle ting og sager, men hvor meget koster en kanin ca., når man køber den fra et godt opdræt? Blot for at jeg kan se hvor meget jeg skal have lagt til side smiley



  • #18   9. maj 2013 Synes det lyder som en grundig overvejelse at vente til efter sommerferien! smiley Thumbs up! smiley

    Er personligt selv mest til hanner, da jeg har det indtryk at hunner godt kan være lidt sure i brunst. Men det er selvfølgelig forskelligt fra kanin til kanin. Så prøv eventuelt at tage ud og snakke med den pågældende avler, så finder I sikker en for jer smiley


  • #19   10. maj 2013 Jeg bliver glad for at høre, at du har overvejet det hele så grundigt, og godt valg ikke at anskaffe jer et nyt dyr, lige inden ferie m.v. - En opdrætter vil være meget glad for at sælge en kanin til dig, som har tænkt over alle tingene smiley

    Jeg vil ligesom Assantridfu også sige en han, da hunner som sagt kan være lidt umulige og sure når de er i brunst - det er dog langt fra alle som er det, men det ved man ikke rigtig før de kommer i første brunst.

    Angående prisen så kommer det meget an på farve, aftegn, m/u stamtavle m.v.
    Ved os tager vi mellem 200-400 kr. for en kanin m/stamtavle og 100-300 kr. for en kanin u/stamtavle. Og når jeres kanin bare skal være kælekanin er det nok ikke så nødvendigt med stamtavle, men det kommer selvfølgelig også an på om det nu er en med stamtavle man falder for smiley

    Som skrevet tidligere er du meget velkommen til at komme forbi til en snak og et kig i vores stald, så kan du også få et indblik i dværgvædderen smiley


  • mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Svar: 177
    #20   10. maj 2013 I kan også lade den være helt fri, for en indekanin har som sådan ikke brug for et bur, en toiletbakke og en-to huler er tilstrækkeligt smiley

    Det kræver blot at man kaninsikre sit hjem (hvilket man bør gøre om alle omstændigheder)

    Evt. Kan man have et bur der står åben 24/7 eller tæt derved.

    Er det ikke muligt, så skal kaninen have et rummeligt bur, hvor stor kommer an på Strørrelsen af kaninen og hvor meget udetid den kan få.

    Skal i have flere i en lejlighed vil jeg råde jer til at få dem neutraliseret, flere ikke neutraliserede individer bliver bøvlet og man ender hurtigt med at skifte kaniner ind/ud løbende. Men selv ikke neutraliserede individer kan komme op og slås, det skyldtes dog som regel mangel på plads, mangel på huler og at de ikke er sammenført ordentligt smiley Men tager man sine forhold kan det sagtens lade sig gøre.

    Man skal dog aldrig sætte to kaniner sammen i et lukket bur uden en større Løbegård.

    Hvilken kanin i vælger er mindre vigtigt, der vigtigste er at det kommer fra en ordentlig opdrætter du kun avler på sunde og blide dyr.

    Ps. Hvis i har trægulve så kan det være en god ide med et par billige tæpper helst uden frynser.


  • #21   10. maj 2013 Jeg har en løvehoved, og jeg vil heller ikke anbefale dem til små børn, de er gode a kikke på, men kke som kælekanin.

Kommentér på:
Anskaffelse af kanin

Annonce