{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.493 visninger | Oprettet:

Anskaffelse af kæledyr {{forumTopicSubject}}

Hej alle på GG.
Synes det er oftere og oftere man ser folk som søger nyt hjem til deres kanin eller andre smådyr på fx ½ år.. Jeg synes det er synd at så mange dyr bruges som kastebold. Tænk jer nu om inden i vælger at få en kanin eller et hvilket som helst andet kæledyr. Hvis man vælger at anskaffe sig et kæledyr, så har man den til den ikke er her længere (efter min mening), selvfølgelig kan der opstår situationer hvor man er nødsaget til det, men tænk jer om inden i anskaffer kæledyr. Tænk på om i over længere sigt har tid til kæledyret, til det ikke er her længere om i har råd og plads..

Synes også det er som om at folk synes det er i orden bare at sælge sin gnaver fordi man pludselig er blevet træt af den eller har mistet interessen (noget man læser RIGTIG tit), fordi det en gnaver. Hvis man køber en hund eller en kat, så ser folk det som noget helt andet, dem kan man ikke bare sælge når man har haft dem et styk tid, det synd osv osv. Men det fandme ligeså synd for kaniner, hamstere, rotter, marsvin, fritter osv, men folk køber dem, har dem i 1 år og sælger dem igen. Synes man skal tænke sig om inden man skaffer dyr.

Bare noget jeg har tænkt over længe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anskaffelse af kæledyr
  • #1   1. jul 2014 Der må jeg vist erklære mig enig.

  • #2   1. jul 2014 Jeg solgte for lidt over en måned siden min guldhamster. Af mange forskellige grunde. Jeg skulle flytte, jeg er gravid, og hun stak altid af. Jeg kunne ikke sammen med hende, hvor end jeg gerne vil så passede hende og jeg bare ikke sammen.
    Da jeg anskaffede hende var det ikke planlagt at jeg skulle have barn og flytte. Det var heller ikke planlagt at jeg ikke kunne sammen med hende, og at jeg var træt af at skulle lede efter hende hver morgen.

    Jeg er normalt også i mod at man ikke skal lade dyrene være kastebold. Men jeg ved også at der kan være gode grunde.


  • #3   1. jul 2014 Rigtig mange sælger også hunde og katte.. De flestes undskyldning er "allergi"

    "sjovt" nok er det mest når de kommer i lømmelalder...

    Jeg solgte alle mine tamrotter grundet manglende tid.. Jeg har før solgt dyr pga mangelde interesse.. Det er synd dyr der gerne vil tages op bare sidder og kukkelure..


  • #4   1. jul 2014 Jeg synes, at det er mere ansvarligt at prøve at finde et bedre hjem eller aflive dem, end for enhver pris at beholde dem og måske ikke længere have interessen eller tiden til dem.
    Det kan være svært for nogle, på forhånd at vide 100%, hvad det kræver og et eller andet sted er det måske en ærlig sag, at have forregnet sig og så forsøge at finde en god løsning. Der er jo også utroligt mange avlere der sælger dyr som ikke længere passer i deres avl, skulle de så for enhver pris være tvunget til at beholde dyret dets levetid ud og tage plads op?!

    Sålænge dyrene har det godt, tror jeg ikke det skader at de flytter til nyt hjem et par gange i deres liv!


  • #5   1. jul 2014 Anskaffer man sig et dyr så skal man ikke bare sælge det fordi "man har MISTET interessen"... helt ærgerlig! Så tænk jer om før i køber det. Det så uansvarligt kan slet ikke forstå det.

    Snakker ikke om unger fra avlere, for de sælger dem til et nyt hjem når de er klar. Men når man så har købt en unge, hvalp, killing what ever, så beholder man den.
    Når man føder et barn sælger man den heller ikke bare fordi den er irriterende eller andet.


  • #6   1. jul 2014 Avlere sælger ikke kun unger, de vælger også deres dyr ud og sælger af og til voksne dyr som ikke passer ind i avlen. Tror ikke dyret kan se forskellen!

    Man må formode, at dem der køber dyret har interessen, men især for unge mennesker, kan man da ikke garantere, at den interesse holder ved, der kan pludselig opstå en anden større interesse som skal plejes. Den der så erkender, at man ikke længere er SÅ interesseret i sit lille kæledyr handler da ansvarligt ved at forsøge at finde et nyt godt hjem?! Man behøver ikke blive stavnsbundet dyrets liv ud, hvis man blot kan finde et bedre sted til det?

    Jeg har selv overtaget 4 voksne kaniner fra folk der ikke længere ønskede dem, det er da ikke uansvarlige mennesker!

    Sammenligningen med at have et lille husdyr og at føde et barn er helt ude i hampen. Dyr skal ikke sidestilles med mennesker i min verden! Det er okay, at dyr rangerer lavere end familiemedlemmer, hvis du spørger mig!


  • #7   1. jul 2014 Enig!! Jeg har en godt samvittighed. Jeg har ALDRIG skilt mig af med et voksent kæledyr. Selvfølgelig har jeg solgt kaninunger. Jeg har enda astma, allergi for katte, støv mm. Vi har stadig to katte, de kommer bare ikke ind på mit værelse. Jeg har stadig kaniner selvom at der er meget støv i halmen. Jeg bliver stukket hos lægen to gange om året, og så tager jeg piller til daglig. Og det har jeg ikke noget imod, for dyrenes skyld!! smiley smiley

  • #8   1. jul 2014 Avlere skifter ud i sin bestand en gang imellem ( for at undgå indavl ) eks.
    og for og kunne få noget nyt ind og bygge videre på,
    Så jeg kan heller ikke se noget forkert i at sælge et voksent dyr, til andre der måske kan få ligeså meget glæde af dyret som jeg eks. har haft.



  • #10   1. jul 2014 Jeg er glad for at have solgt min guldhamster videre, for hun har et godt hjem nu, hos en pensionist, som søgte en guldhamster som min, han havde haft flere hamstere og gik rigtig meget op i hvordan de havde det.

    Jeg skal til at have et barn, og den vil jeg aldrig behandle som et dyr, lige som jeg aldrig vil behandle et dyr som et barn.


  • #12   1. jul 2014 Jeg tror, at de fleste der afskaffer et dyr igen har en god grund og har gjort sig nogle tanker om dyrets bedste før de gør det!

    Det er langt værre med alle dem der blot beholder deres dyr, som så sidder i et mørkt hjørne af haven i et bur og ikke bliver stimuleret, fordi ejeren ikke gider tage konsekvensen og finde et nyt hjem eller aflive, men istedet tror, at man er forpligtet til at beholde et dyr, man ikke længere yder en respektabel indsats overfor!


  • #13   1. jul 2014 Du tror simpelthen ikke de kan se forskel?
    Min hund fx kan tydelig se hvis JEG kommer gående i en stor flok med mennesker. Han logre med halen og løber over til mig og ikke nogle af de andre.
    Min kaniner kan også sagtens se forskel på mig og på andre. Hvis jeg har dem fri i haven, så kommer de kun tilbage til buret hvis JEG kalder, ikke hvis min mor, søster eller andre kalder, kun hvis jeg kalder.
    De kan sgu sagtens se forskel.


  • #14   1. jul 2014 Du forstår ikke pointen.
    Jeg tror ikke kaniner kan se forskel på om de bliver solgt fordi ejer har mistet interessen eller om de bliver solgt fordi de ikke længere skal indgå i et avlsprogram!

    Det er så nemt at pege fingre, men folk der sælger deres kanin/gnaver behøver ikke være uansvarlige, nærmest tværtimod!




  • #15   1. jul 2014 Hver sin mening. smiley

  • #16   1. jul 2014 Præcis!

    Hver sin mening, som man bør respektere uden at pege fingre af folk der mener og prioriterer anderledes.


  • #17   1. jul 2014 Mister jeg interessen for et dyr, vil jeg 10 gange hellere sælge til en, som kan give dyret mere opmærksomhed og tilfredsstille dyrets behov, end at beholde dyret og køre mere og mere sur i pasningen af den. Dét er at tage ansvar.

  • #18   1. jul 2014 Jeg kan også ryste på hovedet af folk, som anskaffer sig et dyr, og sælger det igen efter kort tid, men så alligevel, hvis man ingen erfaring har med dyret, og kun har læst om det på diverse sider, så kan reality godt se anderledes ud, end hvad man forestillede sig. Her ser jeg så hellere, at man sælger sit dyr, så det kommer til nogle med interesse for det, end at man beholder det fordi - tja, nu har man jo købt det? smiley

    Så for dyrets ve og vel, er det nok bedst det får en ny ejer.


  • #19   1. jul 2014 Synes det er okay at sælge sin fx. Kanin, men det er IKKE okay at købe en ny fordi den er unge eller kan springe.

  • #20   1. jul 2014 På den anden side set: Hvis man nu begynder at interessere sig for kaninhop og bare IKKE kan lære sin kælekanin at hoppe, hvorfor så ikke forsøge at finde kælekaninen et godt kælehjem, så man kan komme igang med at dyrke sin interesse med en kanin der passer hertil?



  • #21   1. jul 2014 Susse - det er så smukt, at du skal have barn. Det er så ufatteligt smukt .

    - Jeg har aldrig solgt dyr. Jeg har aflivet istedet, da jeg ikke kan få andre til at tage ansvaret for dyr jeg har taget ansvar for først.

    Sådan gør jeg - og sådan er det. smiley
    Jeg kører dog videreformidling, hvor jeg sælger dyr.


  • #22   1. jul 2014 Anette: man kan jo bare have begge dele og la' hver med at sælge kælekanin hvis du havde et barn ville du så også sælge det og få et nyt der kunne løbe maraton?

  • #23   1. jul 2014

    Igen: At sammenligne det at holde dyr, med det at have børn er decideret stupidt!



  • #24   1. jul 2014 Jeg ville aldrig sælge mit dyr for at få et nyt og bedre;(
    Så vil jeg hellere tænke meget over om jeg har lysten til det og hvis der bare er det mindste tvivl og jeg hellere faktisk vil have et andet så køber jeg det ikke!


  • #25   1. jul 2014 For det første: Du får med 99% sandsynlighed intet ud af at skrive her inde. Du skal have fat i folk der er mere eller mindre ligeglade, og de læser alligevel ikke med på forum.

    Her ud over er jeg som sådan enig, men er også enig med Anette. Det er ikke så lige til, det med dyr.
    En ting er at man køber et dyr, og finder ud af at det alligevel ikke lige var noget, på trods af at man har læst om dyret, og ikke bare anskaffer det i morgen, fordi det lød sjov i går.
    Og så er der dem der pludselig ikke har tid efter 1-2 måneder. Noget af det er direkte løgn, andet bunder ud i ufattelig dårlig planlægning.
    Nu nævner Susse selv den med graviditet, og det er ikke for at banke hende oven i hovedet, for det lyder reelt som et uheldigt dyr hun har fået ind - MEN, at blive gravid er i det fleste tilfælde noget man har planlagt. Hvis man anskaffer et helt nyt dyr, evt. et man aldrig har haft før, og man ved ens situation ændre sig inden for en ikke al for fjern fremtid, så kan jeg helt ærligt ikke forstå at man vælger at anskaffe et dyr.

    Men jeg synes så det er mere åndssvagt, når man anskaffer sig et dyr, ud fra de ideer man har om det, eller ud fra udseendet, frem for at se om dyret faktisk passer til en. Som den her spade jeg mødte i en Maxi Zoo, der ville have en stor phyton, fordi han ville se sej ud, og gå rundt med den om halsen udendørs -_-
    Eller når man sælger dyr videre, og så har den frækhed at sige at det skal være til et blivende hjem, selvom man selv måtte gå af med dyret. Eller det skal være nogen med erfaring, på trods af at sælger var 1. gangs ejer.

    Stald Jessing:
    Opdrætter du dyr? Hvis du gør, har du så selv prøvet at være gravid? Har du selv prøvet hvad der kan være af bivirkninger? Selv prøvet hvordan det er at føde?
    Nu når du har så travlt med at man ikke skiller sig af med dyr, fordi man ikke skiller sig af med børn, var det da også passende at sige, at ALLE der avler, skal have været igennem en graviditet og fødsel, så de ved hvad de udsætter deres dyr for.
    Kan du selv høre det åndssvage i det?


  • #26   1. jul 2014 Åh Furrytails: Haha, jeg tænker også altid over den med "blivende hjem" og "folk skal have haft den dyreart før" - Jamen blivende hjem - hvorfor sælger folk den så selv, hvis det blivende hjem er så vigtig, hvad så med at beholde den selv, eller give til et familie medlem/ven evt. indtil man selv har mulighed for at tage dyret tilbage.

    Stald Jessing: Nu det jo ikke alle der har plads, råd eller lyst til at beholde alle de dyr, der ikke passer ind i hvad man søger. Hvis man søger en kanin til noget bestemt, hvorfor så beholde den første kanin, hvis den ikke lever op til de krav man har? (hvis man fx køber den fra unge af, og den så ikke bliver en god springer). Så er det da bedre den kommer til nogle, der gider den, end at man beholder den (for ellers er man et dårligt menneske??)


  • #27   1. jul 2014 Nu skal du lige høre hele historien... Det var fordi da jeg var mindre (5 år) var jeg helt ligeglad med hvordan dyret havde det og jeg ville heletiden have et nyt tilsidst sagde min mor at hvis jeg vil have et nyt hamster ville hun også have et nyt barn og så forstod jeg virkelig hvor meget det hamster betød for mig og at jeg blev så glad for det at da det døde græd jeg 3 dage i streg der er så også en længere forklaring på hvorfor det hamster betød mere for mig, men derfor nævnte jeg lige det (jeg er kun 12 år så hvis det lød som volapyk er det derfor)

  • #28   1. jul 2014 Men man skal bare stadig ikke sammenligne dyr og børn, altså hvordan vil du så forklarer hvad en avler er? En der avler på sine egen børn, for så at sælge sine børnebørn? smiley

  • #29   1. jul 2014 Jeg synes det er okay at gå af med dyr hvis man ikke kan tilbyde den et værdigt liv. Jeg synes IKKE det er okay at gå af med sin kanin fordi man hellere vil have en hamster. Så finder man ud af, argg hamsteren var ikke noget - jeg vil hellere have et par marsvin! Osv. osv...

    Jeg er af den opfattelse af, skiller man sig af med et dyr, så er det IKKE for at gå ud og købe et nyt lige bag efter, fordi det dyr vil man hellere have, det synes jeg simpelthen ikke er i orden.

    Hvad min holdning er til, at man har købt en kanin til hop og den så ikke vil hoppe, ved jeg ikke rigtig.. Så ville jeg nok have købt en "allerede eksisterende" hopkanin, altså en der allerede kan lide og viser interesse for hoppen, da man ikke kan garanterer hvad en kaninunge vil kunne lide når den vokser op.


  • #30   2. jul 2014 Lige en enkelt kommentar til Anette omkring hopkaniner: Fra gammel tid har hopperne fået at vide, at når en kanin har fået sele på, har den livsvarig opholdstilladelse i besætningen. En hopkanin er en god ven, som man har en masse oplevelser sammen med - og ikke et "tävlingsredskap", som svenskerne siger.
    Dernæst vil jeg erklære mig enig med trådstarter - i går fik jeg en kanin tilbage, som en familie havde købt for 12 dage siden. Begrundelsen var, at "drengen havde tabt interessen og slet ikke ville passe kaninen, og de havde gjort ALT" - de skulle altså også lige på ferie dagen efter (!)
    Mit humør blev ikke bedre af at høre, at "ræven havde taget 2 andre kælekaniner hos en anden ejer"
    Begreberne daglig pasning og forsvarlige opstaldingsforhold gælder åbenbart ikke længere.
    Undskyld - men jeg er .lidt negativ i dag !!


  • #31   2. jul 2014 Jørgen L:

    Til den med drengen, tror jeg også mange forældre begår den fejl, at de ikke tager nok ansvar, fordi "børnene skal passe deres dyr selv" - og så mister mange interessen. det er fint nok at lærer, at dyr skal passes, men tror mange forældre glemmer, at det sådan set er DEM der har ansvaret for dyret, og ikke deres 8 årige datter/søn.


  • #32   2. jul 2014 Pia: da jeg anskaffede mig min guldhamster havde det slet ikke været på tale at vi ville have børn, og havde det været det, havde jeg heller ikke fået hende. Vi planlagde det først et halvt år efter. Og havde hun været nemmere, altså at jeg ikke skulle lede efter hende næsten hver morgen f.eks. så havde jeg nok også haft overskud til hende, selvom jeg er gravid. Jeg har jo stadig 6 ørkenrotter.

    Jeg er klar over du brugte mig som eksempel.


  • #33   2. jul 2014 Jørgen:
    Det er da super øv, men så lærer man jo også at gå folk lidt mere på klingen næste gang man sælger til småbørnsfamilier.
    Vi har f.eks. en grænse der hedder 18 år. Den grænse ville også være der, selvom det var kaniner vi solgte.
    Vi er dog fleksible, og har intet imod at sælge til børn og unge under 18, men så skal forældrene også være med på hvad der sker, og alle bliver udspurgt i hoved og røv...


  • #34   2. jul 2014 Vor herre bevares, 12 dage!?

    Nå ja... men hatten af for at du gider at tage den tilbage, det gør jeg ikke selv (eller dvs. jeg vil nok føle et dilemma den dag nogen står her og vil forsøge at aflevere den retur... tror bare ikke, at jeg vil tage retur?).



  • #35   2. jul 2014 Har selv prøvet at en familie kom og ville købe en kanin af mig. Fortalte den skulle have tid til at falde til. Dagen efter ringede de, om jeg ville have ham tilbage for de kunne ikke håndtere ham. Blev noget sur må jeg sige, men tog ham igen. Det synes jeg ikke er okay, det var jo klart de ikke kunne håndtere ham for de havde ikke givet ham tid til at falde til.

  • #36   4. jul 2014 Der kan være et sundhedsmæssigt problem ved at tage solgte kaniner tilbage - tænk blot på myxomatosesituationen i 2007. I det her tilfælde tog jeg kaninen tilbage, da de ikke havde andre dyr. Men faderen fik utvetydigt besked, så han er vaccineret mod at købe dyr i mange, mange år.

Kommentér på:
Anskaffelse af kæledyr

Annonce