{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
729 visninger | Oprettet:

Ny kaninejer {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har i dag overtaget en noget forsømt kanin.
Jeg har aldrig selv haft kanin, men jeg kunne ikke bære at blive ved med at være vidne til at denne kanin slet ingen opmærksomhed fik, derfor overtog jeg den med bur og alt andet.
Jeg startede med at klippe nettet ud i bunden af buret, da jeg synes det var synd at den gik på net, nu går den bare på bunden. Jeg har lagt spåner i bunden, og så har den fået lidt hø ind. Den har selvfølgelig fået mad og vand.
Jeg har klippet dens negle med en 3-i-ener, de var så lange at de var helt snoede. Heldigvis er de hvide, så det er nemt at se hvor langt ned jeg kunne klippe dem. Lige efter jeg havde klippet neglene, kunne den slet ikke finde ud af at gå, men det kan den heldigvis nu. smiley
Vi har siddet og nusset en masse den, den sidder bare helt stille, hvilket jeg regner med betyder at den godt kan lide det?
Vi har også haft den ude i en gåsele, men den vred den sig ud af, så den var lige ved at slippe fra os, så det tror jeg ikke vi tør igen.

Jeg har planer om at købe et toilet til den, det er meget tydeligt at den bruger det ene hjørne af buret som toilet. Derudover tænker jeg om ikke den skal have en seng af en art? Og hvad med halm? Jeg kan se at den spiser det hø jeg har lagt ind til den, jeg havde egentlig bare forestillet mig at den skulle sove i det. Hvis jeg ligger halm ind, så spiser den det vel ikke?

Har i gode råd? Idéer til hvordan jeg aktiverer og passer den? Og er det noget jeg bør købe til den?

Mvh
Den nye kaninejer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny kaninejer
  • #1   28. apr 2013 Har i overtaget den idag? Og været ude i sele og nusset med den?
    Giv den tid til at slappe af, og vænne sig til sit nye hjem.


  • #2   28. apr 2013 Kaniner spiser både hø og halm, men halm er hovedsageligt til strøelse - hø er ikke strøelse smiley

    Jeg synes det lyder rigtig godt det I har gjort ved den - men nu bør I lige lade den falde til og blot observere dens adfærd.

    Hø bør de altid have adgang til.
    Vil anbefale dig at læse lidt på min hjemmeside http://kaninfo.weebly.com/


  • #3   28. apr 2013 Helt klart, anbefale at læse lidt i Kaninhaandbogen.dk

  • #4   28. apr 2013 Louise, jeg synes, at du skulle købe en høhæk. Den koster under 20 kr. Den kan sidde på væggen eller lågen. Det er bedst, at høet er der, så det ikke bliver beskidt, da hø er det, de skal spise. Halmen er som underlag og til at putte i kolde tider. De lader ikke være med at spise hø, når der kommer halm. De fleste vil helst have hø. Nogle gange gider kaninerne ikke have toilethjørne og bruger det som legetøj i stedet. Jeg bruger klodsekasser på ca. 40 x 30 cm. Jeg skærer så et stykke af forsiden. Du kan se hvordan på www.kaninhop.dk. Nogle af mine kaniner har to kasser. Den ene bruger de som puttekasse (hvor de aldrig tisser) og den anden som toiletkasse, hvor de både pøller og tisser.
    Du kan læse meget mere på min side.
    Jeg ønsker for dig, at du får en sød kanin ud af den.
    Jeg vil give de andre ret i, at du nok bør vente med overhovedet at tage kaninen ud af buret, til den er helt tryg ved dig. Det haster ikke. Hvilken slags sele bruger du?


  • #5   28. apr 2013 www.kaninliv.dk/forum - de er så søde til at hjælpe derinde. kaninhaandbogen.dk ville jeg aldrig anbefale...

  • #6   28. apr 2013 Jeg vil også anbefale kaninhaandbogen.dk

    Der er mange måder at holde kanin på, og jeg går udfra det der står på kaninhaandbogen.dk.


  • #7   29. apr 2013 Ej hvor sødt af jer!:) en pude art tror jeg ville være godt:)

  • #8   29. apr 2013 Hø: Spiser de, og sover i...
    Halm: Sover de i. Men nogle kan godt finde på at spise lidt af det.

    Godt at du har taget dig af den stakkel. smiley


  • #9   29. apr 2013 Tusinde tak for alle jeres dejlige brugbare svar. Vi har ladet ham få lidt ro i dag, jeg har haft ham ude i kort tid et par gange, lige for at vænne ham til at komme i mine hænder.
    Jeg har købt et "toilet", som jeg har sat i hans toilethjørne, jeg lagde noget strøelse samt halm i toilettet, og så tog jeg nogle af hans efterladenskaber og lagde der i, men nu er han begyndt at bruge et andet hjørne som toilet smiley Og faktisk det hjørne hvor han altid sidder.... Kan jeg gøre noget for at få ham til at bruge toilettet? Vi vil nemlig gerne have ham gjort renlig, så han kan komme lidt ind og gå til sommer når temperaturen er ens ude og inde.

    Jeg har også købt halm til at lægge i bunden, men det spiser han, er det ok, eller skal jeg tage det ud igen?

    Kan man overfodre en kanin? Han spiser alt vi lægger ind til ham - så vidt jeg kan læse mig til, skal han have mest græs og hø?


  • #10   29. apr 2013 Jeg har i øvrigt også købt sådan en fin lille høhæk. smiley
    Aase B - den sele jeg har er sådan en med velcro der skal lukkes om halsen og om maven.


  • #11   29. apr 2013 Hvad race/størrelse er det?? For det er jo forskelligt hvor meget tørfoder de skal have:)

  • #12   29. apr 2013 Jeg aner ikke hvilken race det er. Jeg har som sagt ingen forstand på kaniner - har aldrig tidligere haft med dem at gøre, men umiddelbart synes jeg den er meget lille - mon det er en dværgkanin af en art?

    profilbillede
  • #13   29. apr 2013 Ja, han er en lille dværgkanin smiley Så det her kunne være en lille "madplan"...

    En halv dl. tørfoder om morgenen. Ved middags tid kan han så få en skål med grønt, og evt. lidt frugt. Og så kan du så give ham en halv dl. tørfoder igen om aften smiley
    HUSK at høhækken altid skal have hø i, så han altid kan tage noget af det. smiley


  • #14   29. apr 2013 Og jeg synes at det ligner at han er, af racen Hermeliner, altså en dværgkanin smiley

  • #15   29. apr 2013 Tusinde tak, det lyder som en god vejledning... smiley

  • #16   29. apr 2013 Forresten, hvad med græs og mælkebøtter - må han få alt det han vil af det?

  • #17   29. apr 2013 Altså når du ved middags tid skal give ham frugt og grønt, så kan du jo evt plukke græs og mælke bøtter til ham. Det er også rigtig sundt for dem at få smiley
    Men HUSK at de helst kun må få frugt engang imellem, da der er meget sukker i frugt smiley
    -Men ja, massere af græs og mælkebøtter, det er sundt smiley


  • #18   29. apr 2013 Hvis han er vant til grønt så ja, men ellers er det noget han skal vænne sig til smiley

  • #19   29. apr 2013 Der er intet farligt ved at han spiser halm. Måske vænner han sig hurtigt til at spise en masse hø, så han spiser mindre halm.
    Det KAN være svært at få en kanin til at bruge toiletbakken. Men se nu tiden an.
    Jeg fodrer om aftenen - det er der, kaninerne er mest aktive. Jeg giver min dværgvædder på omkring 2 kg ca. ½ dl. foder samt omkring 300 gr. gulerødder. En mindre kanin skal jo også have mindre. Nu kan vi ikke få fodergulerødder mere, så nu skal der plukkes skvalderkål, og så måske en smule mere foder.


Kommentér på:
Ny kaninejer

Annonce