{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.615 visninger | Oprettet:

Bør kaninen neutraliseres? {{forumTopicSubject}}

Jeg skrev også i går - jeg er helt ny kaninejer, har overtaget en kanin, som desværre var noget forsømt.

Jeg har læst og læst og læst, og nu spekulerer jeg faktisk på om jeg bør få ham kastereret? Han er ca. 3 år, og virker egentlig glad og livlig. Jeg ved ikke lige hvorfor jeg skulle få ham kasteret, og derfor spøærger jeg her inde - hvad vil man få ud af at kasterere sin han kanin?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bør kaninen neutraliseres?
  • #1   29. apr 2013 Læs www.kaninhaandbogen.dk. Der finder du svar på alt smiley Jeg synes selv den er UTROLIG god smiley

  • #2   29. apr 2013 Her er et link direkte til "neutralisations-delen" http://kaninhaandbogen.dk/index.php/neutralisering-af-kaniner

  • #4   29. apr 2013 Nogle hanner kastereres hvis de fx. er blevet argrasive... Men kaninen lyder da til at være en sød dreng, så det er jo egenligt slet ikke nødvendigt.

    Det ville være synd hvis han skulle igennem det... Det er et lille indgreb, men chancen for at de overlever det er jo ikke 100% sikker.

    Så så længe han er glad og uden argrasive perioder, så burde du ikke gøre det smiley

    -Men godt at du spørger når du er i tvivl. Og godt at du har redet den stakkels kanin:)


  • #5   29. apr 2013 Jeg vil så modsat Katrine på det KRAFTIGSTE anbefale dig at holde dig LANGT væk fra Kaninhaandbogen. Der har været rigtig meget snak om mangel på kildehenvisninger og at Kaninhaandbogen er drevet af en række dyrlæger der blot ønsker at promovere neutralisering.

    Hvis kaninen trives, er der ingen grund til at få den neutraliseret. Når man neutraliserer en kanin, fjerner man samtidig den naturlige produktion af hormoner som kaninen har, og det gør den efter min mening mindre kanin. Medmindre man har en kanin med et seriøst hormonelt problem, synes jeg ikke at det er fair overfor kaninen at gøre den til et tøjdyr bare fordi at vi mennesker ikke lige kan acceptere gnaven i ledninger eller strinten på gulvet - to ting der er normal kaninadfærd. Desuden er neutralisering meget omkostningsfuldt og risikofyldt.


  • #6   29. apr 2013 Han er slet ikke aggressiv - så det er ikke noget problem. Jeg ved ikke om han strinter, men jeg tror det faktisk ikke, der er i hvert fald kun vådt i det ene hjørne i hans bur, og de gange han har været med inde, har han ikke strintet.
    Han er udekanin, så jeg tænker også at lugt osv. jo ikke er noget vi bliver påvirket af. smiley
    Tak for svarerne. Og så får i da lige et billede af vidunderet, er det mon en bestemt race? (Jeg aner intet om det, kan i nok høre :))


    profilbillede
  • #7   29. apr 2013 Hvor er den sød! smiley

  • #10   29. apr 2013 Han ligner en lille hermelinfyr, ja smiley Tillykke med ham, han ser fin ud!

  • #11   29. apr 2013 Ja, der må være noget hermelin i ham... Han er virkelig sød! smiley

  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #12   29. apr 2013 her min mening
    (link fjernet)


  • #13   30. apr 2013 Har ikke læst alle ovenstående indlæg

    Men, jeg ville aldrig neutralisere en kanin uden grund, min dyrlæge er meget loyal og hun foretager ikke neutralisation af kaniner. Hun siger at det er så svært at bedøve kaniner, at enten får de for meget og dør ellers får de ikke nok og er ikke 100% bedøvet, hvilket hun synes er synd.


  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #14   30. apr 2013 Så er hun bare ikke erfaring / sikker nok. smiley

  • #15   30. apr 2013 Jeg er enig med det der står på Simse's hjemmeside :)..
    Udover det, så er jeg personligt godt tilfreds med kaninhåndbogen.. Der er forskellige måder at holde kanin på.. Og jeg syntes kaninhåndbogen er genial, til os med fritgående kaniner smiley

    Det bedste råd jeg kan give dig er, at læse på en masse forskelige hjemmesider, tag de informationer du kan bruge. Og find ud af hvordan du vil holde kanin.. Har du planer om at han skal gå løst i hele hjemmet, er neutralisering helt klart en god idé..

    Min kanin blev kastreret D 24.04, og der var ingen ting. Operationen gik fint og han virkede slet ikke så stresset. Han spiste faktisk få minutter efter han kom hjem fra dyrlægen..
    Planen er at han skal gå løst i huset med min hun kanin Zoey.

    Han blev kastreret fordi han strintede, og her for nyligt begyndte han at humpe min fod.. Jeg havde ellers besluttet mig for ikke at kastrere ham, men på den anden side er det også synd med en fustreret kanin...


  • #16   30. apr 2013 Som en beskeden kommentar til Line skal jeg da lige nævne, at jeg ikke har planer om at supplere min folkepension med at kastrere kaniner for en hel masse mennesker.

    Jørgen


  • #17   30. apr 2013 - Når jeg får en kanin- Så når der er penge nok i smådyrs-opsparingen, så skal den også neutraliseres. Uanset kønnet:)
    Det er noget, jeg har valgt læst mig en masse om, og noget jeg ønsker:-)


  • mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Svar: 177
    #18   30. apr 2013 Jeg syntes til tider debatten om Neutralisering kan forkomme temmelig unuanceret.

    Der kan ikke herske tvivl om at kaninhaandbogen til tider kan være lige bombastisk nok i deres holdninger, og at disse holdninger i den grad mangler videnskabelig rygstød. Men de har dog ret i, at skal man holde flere kaniner sammen i et unaturligt miljø, ja så bør de neutraliseres, ellers kan der opstå problemer og en helveds masse unger i brunst perioderne.

    Når det er pointeret, så er det værd at nævne at der ikke er en særlig god grund, til at neutralisere ene dyr, slet ikke når de ikke lider under voldsom homonelt betinget adfærd.

    Om man så bør holde kaniner alene udenfor, er en helt andens sag! Det kan gå at holde en indenfor og hvor man er meget sammen med den, men ene kanin udenfor, syntes jeg ikke man kan moralsk forsvare.


  • #19   30. apr 2013 Mikkel:
    1. Unger behøver ikke kun komme i brunst-perioder men kan for kaniner i fangeskab jo komme 24/7(Måned)
    2. En kanin, alene på et børneværelse hvor barnet lige ser på den og siger " nurh" og så skriger og hyler med sine veninder foran en Wii. - Det er ikke et kaninliv efter min mening:-)
    3. En kanin udendørs, i et lille bur i baghaven hvor kaninen ikke for opmærksomhed er heller ikke et kaninliv - Dog, hvis kaninen har plads at boltre sig på, og en masse aktivitet og bliver kælet og gået tur med dagligt.. Så ser jeg intet problem i Kun at have en kanin.


  • #20   30. apr 2013 Haha Jørgen, meget beroligende. Men nu er det jo også ganske få dyrlæger, der har så megen erfaring og ikke mindst ligeså stor respekt for kaniner som du smiley

  • mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Svar: 177
    #21   30. apr 2013 Tanja
    Nu skrev jeg også at være sammen med den, det indbefatter at den er FRI og at du snakker, nusser etc. Med den. At sige nurh til den mens den sidder indelukket i et halvt kvadratmeter bur (hvis den er heldig), har altså Intet at gøre med at være sammen med den, så er den et pynteinventar på niveau med en fisk.

    Desuden bør kaniner slet ikke stå på et børneværelse.

    En alene kanin i haven, uanset om den har 50kvm at boltre sig på, har stadig kun et halvt liv, for hvor meget kvalitetstid har ejeren rent faktisk med den i januar mdr! Den vil aldrig få samme opmærksomhed som en fri indekanin kan få. Derfor bør man som min. Have to kaniner skal de stå ude, alt andet er synd.

    At det så er værre med en kanin der sidder i et lille bur i haven og glor det kan vi hurtigt blive enige i.

    Min holdning er at kaniner har godt af artsfæller, det må så være op til situation og mulighederne om de skal gå sammen som neutraliseret individer, eller har er fintmasket hegn imellem sig. Det vigtigste er bare de ikke er alene det meste af døgnets 24 timer. For det er da så unaturligt som noget kan blive.


  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #22   30. apr 2013 Det lyder fornuftigt det du skriver, Mikkel. smiley

    Det er lige netop grunden til at mine er neutraliseret og bor sammen. De får nok 5-15 min. opmærksomhed dagligt, og vil faktisk hellere hygge med hinanden end med os (+ at jeg ikke vil risikere at skulle aflive min hunkanin som 6 årig pga. kræft i livmoder)

    Man kan godt mærke på kaninerne, at de bliver mere selvstændige når de går i par.


  • #23   30. apr 2013 Mikkel: det lyder jo godt.
    Sådan har jeg det også selv:-)
    Har set mange, der køber to hunkaniner som er søstre. - Som så, er en han og hun.. og derfor vil jeg passe på med at starte med at købe to på en gang:-) Jeg vil hellere lige, købe En. Gøre den menneskevant, neutralisere den og så købe den en" bofælle"


Kommentér på:
Bør kaninen neutraliseres?

Annonce