{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.262 visninger | Oprettet:

Spørgsmål omkring Skinny marsvin ;-) . {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger, så vil jeg gerne have svar på nogen spørgsmål omkring skinny marsvin smiley .
Jeg er blevet helt forelsket i de kære dyr!

Hvor store kan sådanne dyr blive i længde og bredde fx. cm?
Jeg har en forestilling om, at de er lidt større end de almindelige marsvin, men jeg ved ikke om det bare er billederne der syner dem større? smiley .

Jeg ved ikke om det her passer, men af en eller anden grund har jeg opfattet skinnyerne, som hyggedyr? Altså de kan godt fise rundt og lave badutspring, men nårder ligger et tæppe på gulvet, så vil de hellere putte? smiley .


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål omkring Skinny marsvin ;-) .
  • #1   13. mar 2012 De er faktisk ofte en del mindre end almindelige marsvin smiley

  • #2   13. mar 2012 De er ikke større end andre marsvin smiley
    De er rigtig dejlige hyggedyr, men de larmer og render rundt som alle andre marsvin smiley


  • #3   13. mar 2012 De er meget kærlige, og super opmærksomme, mine vil meget gerne snakke hele tiden, de løber ikke sådan væk, tror aldrig jeg har prøvet at skulle "fange" mine, også popcornhoppper de meget, mine kommer også når man trommer med fingrene, eller leger rundt og kommer hen til en istedet for at gemme sig. smiley
    Men det er bare min erfaring med mine dyr smiley


  • #4   13. mar 2012 Ps min han er ca 30 cm, og mine dyr vejer alle over 1000g undtagens min han på knap 3 mdr som vejer knap 700g smiley


  • #5   13. mar 2012 Skinnymarsvin er omtrent samme størrelse som alle andre marsvin. Andre marsvin syner bare større pga. pelsen smiley
    De fleste gode store skinnyer ligger på 1000+ g. så "en del mindre" kan man vist næppe kalde dem smiley Der er selvfølgelig forskelle på dem individuelt som der er på dyr indenfor enhver anden race.

    De er modige, nysgerrige og frygtløse dyr. De er ikke kun puttedyr, men også dyr der i mange tilfælde ikke bekymrer sig om grænser eller lignende. F.eks. at sætte en skinny på en stol eller lignende overflade kan være en udfordring da mange skinnyer skal undersøge og udforske smiley Som Flintstones skriver er de super kærlige og opmærksomme.


  • #6   13. mar 2012 Kan godt være det så bare er mig, der endnu ikke har set en 1500 grams skinny han, som man ellers kan se hanner af andre racer veje. Men jeg synes i hvert fald de er en del mindre end almindelige marsvin.

  • #7   13. mar 2012 Nu er normalvægten på andre marsvin jo heller ikke 1500g.
    Jovist nogle sagtens kan veje det, men det er næppe nogen gennemsnitsvægt for almindelige marsvin.

    Som jeg skrev, syner skinnyer så også en del mindre.
    Barber pelsen af et hvilket som helst marsvin og se om ikke det syner tilsvarende en del mindre smiley

    Skinnyer har været kendt for at være meget mindre, men heldigvis gennem sund avl er størrelsen blevet forbedret og bliver det konstant ved ansvarlig avl.


  • #8   13. mar 2012 Jo, for marsvinehanner er det ganske normalt at hannerne vejer op til 1500 gram og også mere. Specielt hvis vi taler de korthårede racer og teddy.
    Jeg siger ikke skinnyer er små og jeg ved godt, de også med tiden er blevet større. Men derfor når de stadig ikke op på den vægt andre marsvin ofte har.


  • #9   13. mar 2012 Hvis du gerne vil kalde 1500g. en gennemsnitsvægt for hanner, så fred være med det.

    ***

    Med min erfaring som skinnyopdrætter, vil jeg mene at skinnyer ikke ligger specielt under gennemsnitsvægten for almindelige marsvin (altså hvis man regner ud fra en mere gennemsnitlig gennemsnitsvægt). De er i mange tilfælde en smule mindre, med deres normalvægt på omtrent 900-1200g. men synes oftest mindre end dette, hvilket får dem til at fremstå mindre. Som svar på dit (trådstarters) spørgsmål, så nej, så er de ikke generelt større end andre racer, men jeg vil heller ikke mene de er markant mindre generelt set. smiley


  • #10   13. mar 2012 Hos mig er de eneste hanner, der vejer under 1200 gram så dem, der ikke er fuldvoksne endnu. Og jeg ved, jeg er ikke den eneste, hvis hanner på ingen måde holder sig indenfor din såkaldte normale gennemsnitsvægt på 900-1200 gram.
    900-1200 gram er gennemsnitsvægten for mine HUNNER.


  • #11   13. mar 2012 Nå ja, og så selvfølgelig min skinny. Han kan også være med på din såkaldte normale gennemsnitsvægt for det du mener er normale hanner. Men ingen af mine fuldvoksne langhårshanner ligger så lavt i vægt.

  • #12   13. mar 2012 Når man ser på skinnyen generelt, så jo - den er LIDT mindre.
    Den er ikke meget mindre, som den engang var, men jeg har svært ved at se, at den sku ha samme gennemsnitsvægt som fx bare kæledyr.
    Og her taler jeg både hanner og hunner.
    Både når jeg kigger på mine egne kæledyr og på andres.

    Jeg må gi Annbritt ret i, at gennemsnitsvægten på hunner (i hvert fald mine kæledyr) ligger på 900-1200g som fuldvoksen.
    Og ved hannerne (mine kæledyr) ligger den på 1200-1500g.

    Mine 2 skinnyer er væsentlig mindre - og det er de generelt alle steder.
    Ikke kun her hos mig.

    Men for blot nogen år siden var skinnyerne MEGET mindre.
    Derfor har Sortfod og Fancy helt ret i, at størrelsen er kommet på via ordentlig fordring og ansvarlig avl.
    Desværre er der efterhånden en del nyere opdrættere af skinnyen som mener den er "smart" og måske håber at tjene penge på den.
    Her går man IKKE op i størrelse og sundhed.
    Der skal bare spyttes så mange skinnyunger ud som overhoved muligt - der bruges ikke skinnybærer som kan forstærke genet (som fx Sortfod og Fancy bl.a. gør).

    Skinnyen er utrolig sjov.
    Den er rigtig sød, fjollet og har som regel en stemme der gerne bruges flittigt.
    Jeg elsker skinnyer og er absolut fan!
    Man skal bare være obs på, at de har et højt stofskifte og kræver mere foder end "alm." marsvin.
    De er stadig sartere end "alm." marsvin omend ikke så meget som førhen.


  • #13   13. mar 2012 Jeg kan godt leve med andre har en anden opfattelse af gennemsnitsvægten for det almindelige marsvin, jeg behøver såmænd ikke få ret smiley Jeg mener blot det er forkert at sige 1500g. er gennemsnit for almindelige marsvin - da en del ligger i den ende, men rigtig mange (hunner bl.a.) ligger under. Jeg mener derfor den er forkert at sætte som gennemsnitlig - men fred være med det. Det har jo ikke så meget med det egentlige spørgsmål at gøre.

    Ellers enig med dig Sofie, også i det med de "triste steder" indenfor skinnyer desværre.


Kommentér på:
Spørgsmål omkring Skinny marsvin ;-) .

Annonce