{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.196 visninger | Oprettet:

Skinny marsvin? {{forumTopicSubject}}

Hej GG!(-:
Jeg har et par spørgsmål omkring skinny marsvin:
1) Hvor lang tid lever de?
2) Er de ligesom andre marsvin? (temp.)
3) Skal man gøre noget bestemt for dem, før de kan holde varmen?
4) Hvordan er de når det gælder sygdomme?

Det var det(-:
Håber der er nogen der kan hjælpe:D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skinny marsvin?
  • #2   24. mar 2012 Skinnyen har en meget nysgerrig og god personlighed, de er meget charmerende på den måde.

    Det man skal huske med en skinny er at de spiser mere end alm. marsvin, og derfor sviner de også det tilsvarende mere - når der skal mere ind skal der mere ud smiley

    Jeg havde mine stående inde i værelset med mine andre grise ved 20-21 grader, og de tabte sig - så pt. står mine altså på badeværelset hvor der er en del varmere, hvor varmt ved jeg ikke præcist men der er noget mere. Så for mine var alm. stuetemperatur altså ikke nok.

    Man skal også huske at skinnyer ikke skal ud i solen om sommeren, de kan jo blive solskoldet smiley

    Mine har forresten også fleecehuler, senge etc. for at putte i og holde varmen i og får ekstra fedende foder for at holde vægten.


  • #4   24. mar 2012 Ved godt det lyder mærkeligt, men er der ikke noget med at man kan give dem solcream på?:D

  • #5   24. mar 2012 1) Hvor lang tid lever de?

    Efterhånden lige så lang tid som alm. marsvin. I starten levede de knapt så længe men der er arbejdet en del med racen siden da og i gennemsnit lever de ca. lige så lang tid som alm. marsvin

    2) Er de ligesom andre marsvin? (temp.)

    Hvis du mener tempermentmæssigt så vil jeg sige at skinnyerne er utrolig charmerende og utrolig modige. Og virkelige charmetrolde.


    3) Skal man gøre noget bestemt for dem, før de kan holde varmen?

    Nej egentligt ikke, selvfølgelig jo kolderer rummet de står i jo mere fryser de. En udenmærket ting kan være huler osv. Men generelt set nej der behøver man ikke gøre noget.

    De kan dog ikke tåle mindre end ca. 19 grader og trives efter min erfaring bedst med 20 grader eller mere.
    Det vil sige de kan ikke stå hvor der er koldt.

    Ligeledes kræver de også højere temperature når de eventuelt skal på græs og de kan blive solskoldet og skal derfor have solcreme med høj faktor på, hvis de skal på græs.

    Du skal dog være obs på de spiser rigtig meget, båd hø og tørfoder. De har en højere forbrændig da de skal omsætte fodret til varme. Og derfor spiser de rigtig meget.

    4) Hvordan er de når det gælder sygdomme?

    De er for så vidt ikke anderledes end alm. marsvin de kan få alle de sygdomme som alm. marsvin kan få. Og så er de lidt mere udsatte for rifter da de ingen pels har til at beskytte huden.

    rifterne er indgang til svamp/ringom så svampg/ringom er ikke en "sjælden" ting når man har skinnyer. Men man kan også godt ha skinnyer uden at opleve svamp/ringorm.



  • #6   24. mar 2012 Kan de godt leve alene?
    Bliver de ensomme, hvis den ikke har en legekammerat?(-:


  • #7   24. mar 2012 Skinnyer er som alle andre marsvin flokdyr og bør gå mindst 2 sammen.

  • #8   24. mar 2012 Okay(-:

  • #10   24. mar 2012 Bliver de "sure" eller noget andet,
    når de lever alene?(-:


  • #12   24. mar 2012 Nej men nogle marsvin trives ikke godt alene. Og marsvin er flokdyr. Derfor bør man altid tænke på dyrets tarv og derfor opfylde dyrets behov. Og et skinny marsvin kan sagtens gå sammen med både andre skinny marsvin men også sammen med alm. marsvin

  • #14   24. mar 2012 Deltager lige:

    Et marsvin bør aldrig holdes alene. Et marsvin uden en artsfælle vil aldrig kunne trives ligeså godt som hvis den havde en ven.


  • #15   24. mar 2012 Okay, tusind tak for jeres svar!(-:

  • #16   25. mar 2012 Hvad jeg sådan har kunne følge med i på div. fora rundt omkring de sidst år, så er det muligt, at skinnyer er mere kontaktsøgende overfor mennesker (hver sin mening, jeg har endnu ikke haft en skinny, der var mere kontaktsøgende end mine langhårede, tværtimod). Til gengæld lader det så til, at de er mere temperamentsfulde overfor hinanden end andre marsvin er. Jeg hører oftere om folk, der ikke kan få deres skinnyer til at enes med andre, end jeg hører om folk, der ikke kan få andre typer til at enes med andre. Feks er mine langhårede meget socialt anlagt når det kommer til andre marsvin, og jeg kan have op til flere teenage hanner gående sammen uden problemer. Pt har jeg 6 hanner gående sammen, hvoraf de 2 af dem faktisk er ved at være fuldvoksne. Jeg har også 2 små grupper gående med 2 avlshanner sammen i hver gruppe, dvs. hanner der er taget direkte fra avl med en hun og sat sammen med hinanden uden at komme op at slås. Det oplever jeg ikke, at nogen rigtig har haft succes med at gøre med skinny hanner. Jeg har selv en skinny han og nej, ham kan jeg ikke bare sætte sammen med en anden han, ligesom jeg kan med de fleste af mine langhårshanner.

    Så temperamentsmæssigt er de både og som andre marsvin. De er kontaktsøgende og nysgerrige ligesom andre marsvin når det kommer til mennesker, men overfor hinanden er det ikke lige den race der lader til at have det mest sociale temperament.


  • #17   25. mar 2012 Jeg oplever nu ikke mine skinnyer være mere temperamentsfulde end andre racer marsvin. Faktisk har jeg rimelig stor erfaring med skinnyhanner der kan gå sammen med andre hanner eller store unger (har næsten altid hanunger gående ved mine skinnyhanner til de bliver solgt, selv når de når en vis størrelse). Mine hunner går også altid i grupper uden problemer.
    Der er altid temperamentsfulde indenfor enhver race, men i min erfaring er det nu ikke noget der er mere af ved skinnyerne end ved andre racer, tværtimod.

    Som de andre også er inde på er de meget nysgerrige, modige og frygtløse anlagt. Meget opmærksomme på hvad der sker rundt om dem og de er næsten altid at finde på kanten for at få opmærksomhed og/eller godbidder.


  • #18   25. mar 2012 "Som de andre også er inde på er de meget nysgerrige, modige og frygtløse anlagt. Meget opmærksomme på hvad der sker rundt om dem og de er næsten altid at finde på kanten for at få opmærksomhed og/eller godbidder."

    Det lyder som en beskrivelse af mine langhårede, så jeg kan stadig ikke se, at skinnyer skulle have anderledes temperament end andre marsvin smiley

    Jeg skal så ikke kunne sige, om det er fordi mine langhårede generelt bare har anderledes temperament end andre langhårede. Folk har trods alt undret sig over, hvordan jeg bare kan efterlade mine dyr på deres udstillingsbræt og så gå for at hente noget, uden at de flytter sig.


  • #19   25. mar 2012 Jamen det er da godt det er en beskrivelse af dine langhår.
    Det er ikke en beskrivelse af de langhår jeg har kendskab til, men at dine er sådan er jo bare glædeligt.


  • #20   25. mar 2012 Nej, men der kunne jeg jo så sige det samme, at det ikke er en beskrivelse af ret mange af de skinnyer jeg har kendskab til.

  • #21   25. mar 2012 Det skal du da være velkommen til at mene smiley
    Der går ikke skår af mig fordi du er uenig. Jeg vil dog tillade mig at mene at din erfaring indenfor skinnyracen må være sparsom taget i betragtning af hvor få du ejer/har ejet gennem tiden. Hvorimod jeg trods alt har haft en del langhårede indenfor dørene at basere min erfaring og kendskab på.
    Men har du en anden mening end jeg, så fred være med det - som sagt går der ikke skår af mig af den grund. smiley


  • #22   25. mar 2012 Det er jo ikke ensbetydende med, at jeg ikke kender folk, der har skinnyer smiley

  • #23   25. mar 2012 Som jeg skrev, har du en anden mening så er det jo fint for dig smiley

Kommentér på:
Skinny marsvin?

Annonce