{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.438 visninger | Oprettet:

kan indekaniner komme ud nu? {{forumTopicSubject}}

Jeg har idag overtaget 2 dværg hunkaniner fra en veninde, som ikke kan have dem mere.

De er godt ½ år gamle og er rigtig glade for hinanden. Den sidste uges tid ha der dog været et par slåskampe, hvorfor vi havde tænkt at de ikke skulle gå sammen = den ene skal aflives da jeg kun kan have en mere herhjemme. Men den sidste uges tid har de også været meget alene og har ikke fået lige så meget aktivering og gnaveting som ellers. Kan det være derfor de ikke er kommet så godt ud af det? De har et rimelig stort bur (ca 80 x 50) og en løbegård på ca dobbel størrelse som de har adgang til.

Jeg overvejer om de evt ikke vil have problemer hvis de kommer ud og har mere plads (10-15 kvm). men da de jo altid har boet inde kan jeg jo ikke bare lukke dem ud. Men kan de godt klare at være ude kort tid af gangen? Kan de langsomt sætte lidt mere pels så de kan være længere tid ude?

Og er det i det hele taget et projekt der er dømt til at mislykkes? kaninerne er ikke neutraliserede, og jeg overvejer jo om det evt først er nu de begge er kønsmodne, og det er derfor der har været problemer..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan indekaniner komme ud nu?
  • #1   9. dec 2011 Skild dem ad smiley
    Kaniner er ikke fkoldyr, men koloni dyr.


  • #2   9. dec 2011 Du kan ikke sætte dem ud permanent nu, når de er vant til at være indenfor. Det er ALT for koldt.
    Vent til foråret.


  • #3   9. dec 2011 jeg ved godt de er kolonidyr, men de er jo samtidig sociale dyr og mange kan have glæde af hinanden uden slåskampe hvis de har nok plads.

    og som jeg skrev mente jeg heller ikke permanent ude nu, men om de overhovedet kan komme ud nu..


  • #4   9. dec 2011 Ja, de kan godt komme ud, hvis vejret er ordenligt.
    Men hvis de flytter dem jævnligt, skal du nok forberede dig på flere slåskampe og det kan hurtigt ende galt.


  • #5   9. dec 2011 Rimelig stort bur? Det er 80x50cm - det er da et LILLE bur! smiley

  • #6   9. dec 2011 Stald malega: hvorfor tænker du der kommer flere slåskampe? hvis det er samme løbegård de kommer ud i og tilbage i samme bur? Skal jeg regne med at de kommer op og slås fordi de netop er blevet flyttet også?

    Rollo: måske det er lille, men iforhold til de fleste af de bure man kan købe sys jeg det er stort (målte det lige til 55 x 95) - jeg ved godt man kan købe kæmpe indebure også, men her skal dyrene jo som oftest tilbringe det meste af deres tid. De her to har jo hele tiden deres løbegård også og kommer derudover løs i huset.


  • #7   9. dec 2011 1) 50*80 cm er aaalt for lidt til én kanin. Og to kaniner? det er helt udelukket. og desuden (som Maria allerede har skrevet), så skal man ikke holde kaniner sammen, da de kun finder sammen under parringsperioder. Og når du nu har nævnt de slåsser?

    2) Du har godtaget at tage to kaniner ind, som din veninde ikke kan passe mere, og så vil du aflive den ene fordi du kun har plads til en? Nu har du jo taget et ansvar - du kunne prøve at sælge den videre?

    3) Nej, de kan ikke sættes ud nu, da temperaturen er alt for forskelligt. Desuden er vejret lige pt skrækkeligt..


  • #8   9. dec 2011 Tanja Sofia: nej jeg har overtaget to kaniner og fået penge til aflivning, da hun var klar over at det måske ikke gik. Jeg har prøvet at spørge dem jeg kender som jeg ved kunne give en af dem et godt hjem, men ingen er interesseret. Jeg har lovet ikke at sælge en af dem fordi det er så usikkert hvordan de kommer til at have det. Og der er tonsvis af kaninunger til salg så det bliver svært at finde et ordentligt hjem.

    Mener du heller ikke de kan komme ud i kort tid? - max ½ time


  • #9   9. dec 2011 - de skulle i øvrigt begge to have været aflivet, men jeg foreslog at jeg tog den ene..

  • #10   9. dec 2011 At man kan købe mindre bure, er da ikke ensbetydende med at 80x50cm er stort? Og da slet ikke til TO kaniner?

    Mine kaniner har MINIMUM 120x60cm HVER og går ADSKILT smiley

    Men hvis veninden ville aflive dem og du har fået penge til aflivning, hvorfor fik hun dem så ikke bare aflivet selv fra starten af?


  • #11   9. dec 2011 Ja, for hver gang du flytter dem, så skal der findes en orden, og den klares altså ved en slåskamp....

    Forstår ikke hvorfor du har taget BEGGE ind, når du alligevel kun kan beholde den ENE.


  • #12   9. dec 2011 hehe nej selvfølgelig ikke. Men når jeg har et billede af hvad folk normalt propper deres kaniner i og så ser et jeg umiddelbart synes er større så bliver min beskrivelse af det altså "rimelig stort".

    Jeg tror ikke der er mange der som dig Rollo sørger for så store indendørs bure, jeg har ihvertfald til gode at opleve det.. Personligt går mine kaniner jo ude hele dagen på ca 15 kvm hver og er kun inde for natten - og det bliver også livet for en af dem jeg har overtaget.

    Min veninde var rigtig ked af at hun skulle aflive dem, og da min gamle kanin alligevel synger på sidste vers foreslog jeg at jeg kunne tage den ene, som kunne overtage hans løbegård til foråret. Jeg fik dem så med hjem for at kunne beslutte mig hvilken jeg ville beholde og har en tid hos dyrlægen på mandag. Men hvis de kunne gå sammen så ville jeg da helst undgå at aflive den ene, da jeg synes det er enormt ærgeligt med så ung en kanin.


  • #13   9. dec 2011 hvorfor skal de finde ud af en orden bare fordi de kommer ud?
    - og hvor længe går der inden de i så fald begynder at slås? nu har de da været hos mig i 4 timer og de sidder bare og slikker hinanden..


  • #14   9. dec 2011 Hvis de skal leve sammen i et 80*50 bur så er det bedre tjent med at blive aflivet.
    Min kanin som går alene går i et 100*50 bur som snart udskiftes med et næsten dobbelt så stort trekantsbur. Og min kanin er ude og løbe hver dag. Så 80*50 er alt alt alt for lidt. Den plads ville jeg ikke engang byde én voksen kanin og da slet ikke 2 kaniner.


  • #15   9. dec 2011 Når kaniner flyttes rundt så skal de ligesom mange andre dyr, finde deres territorie. Og de finder deres territorie ved at slås og afmærke. Så hver gang de kommer hen i et nyt område så slås de om territoriet.

  • #16   9. dec 2011 cs: nu er deres bur jo kun en del af den plads de har til rådighed hele tiden (½ værelse ca 5 kvm), og som skrevet er det kun indtil foråret. Derudover kommer de også ud at løbe, og hvis muligt også udenfor.

    Ang afmærkning af terretorie så er det vel ikke nødvendigt når det er det samme sted de kommer hen hver gang...


  • #17   9. dec 2011 Din egen beslutning, men det var bedre at aflive dem så.
    Jeg har set hvor stor skade to hunner kan gøre på hinanden, og det er altså ikke små ting


  • #18   9. dec 2011 To kaniner vil som regel altid prøve at få udvidet deres territorie. Derfor kan de stadig slås selvom de har fundet deres territorie, fordi den underdanige kanin måske vil have mere plads eller at den dominerede vil have mere plads. Og det er værst hvis den dominerende kanin vil have udvidet sit territorie fordi den vil tyranisere den underdanige så den vinder den anden territorie. Og så har den underdanige pludselig ikke noget territorie i buret og det er slemt da den ikke kan flygte og finde et nyt sted. Så den dominerende vil være efter den underdanige hele tiden.

  • #19   9. dec 2011 Så I mener ikke at der er håb for at kunne beholde dem begge kan jeg se, æregligt for de er godt nok søde begge to.

    Hvad mener I om denne side? : (link fjernet)

    mange af brugerne herinde har flere kaniner sammen...


  • #20   9. dec 2011 Bare fordi nogle har kaniner sammen betyder det ikke at det er det rigtige smiley

    Det bedste du kan gøre er at købe 2 gode og store bure så de har et but hver.


  • #21   9. dec 2011 Nej men den side skriver, at når man mener kaniner ikke skal gå sammen, så er det fordi man ikke er opdateret. det er ret forvirrende smiley Kan ikke lade være med at sammenligne med hunde og lederskab, mange er jo stadig slet ikke opdaterede på det punkt og går og prædker løs om noget der er helt hen i hampen.

    Jeg kommer ikke til at beholde begge to (tro sgu ik jeg får lov af husbonden) for så skal der invisteres i både nyt bur og mere af det dyre indhegning og mere af haven skal indrages, og det er jeg nok den eneste der synes er en god ide smiley


  • #22   9. dec 2011 kaninparadiset: Som jeg skrev så skulle de begge være aflivet, men jeg foreslog så at tage den ene og sørge for at den anden blev aflivet. På trods af at jeg har det elendigt over at skulle gøre det, men jeg vil gerne hjælpe min veninde. Jeg er yderst pinlig berørt over at skulle til dyrlægen og aflive på det grundlag - og jeg vil gøre hvad jeg kan for at overbevise husbonden om at vi skal beholde dem begge.

    Jeg er pt igang med at kigge herinde efter bur, kan se de ikke er så dyre endda - så kunne pengene til aflivning gå til et nyt bur til den ene. løbegårdsproblemet må jeg tage mig af til foråret...


Kommentér på:
kan indekaniner komme ud nu?

Annonce