{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  udstilling/dyrskue Chinchilla
  • #1   4. mar 2013 Ja, der findes udstillinger for chinchillaer smiley
    Der er ikke nogen i sommerhalvåret (der er vist en klub der gør det for blandede dyr, også chinchillaer, men jeg vil kraftigt fraråde at tage med til udstillinger i sommerhalvåret. Chinchillaerne håndtere varmen meget dårligt).

    Men Dansk Chinchilla Kæledyrs Forening har ca. 4 udstillinger årligt.
    Der har været 1 i år. Den internationale pelsudstilling i Hovborg, som pelsavlerne arrangerer, men det er DCKF der står for mutationsdelen smiley
    Så kommer der noget igen d. 4. maj. Det bliver på Sjælland så vidt jeg husker, og de to sidste kommer til efteråret.

    Det koster lidt mere at deltage, hvis man ikke er medlem af DCKF (som regel 50 pr dyr for medlemmer, og 90 pr dyr for ikke medlemmer).
    Dyrene må ikke være syge (fungus mv), være drægtige eller diegivende, og de må ikke være pelsbiddere.

    http://www.dckf.dk/reglementer.html

    Der er de komplette regler for DCKF udstillinger smiley

    Stamtavler mv. er ikke et krav, men det bliver det på et tidspunkt. Men det bliver sådan, at alle kan få tavler på deres dyr, også selvom de ikke er medlemmer smiley (Det er i hvert fald planen ind til videre).

    Der er snart noget PR i Holbæk hvis det er... (Der står bare vestsjælland på din profil, ved ikke hvad du bor i nærheden af ;))


  • #2   4. mar 2013 Hvad er denne såkaldte Fungus sygdom?

  • #3   4. mar 2013 Det er svamp.
    Det dækker over alt der er af hudsvamp hos chinchillaer.
    Det bedste er at bruge et antifungus pulver i sandet, men det kan være lidt svært at få fat i... Man kan også selv lave det, men ingredienserne er heller ikke nemme at få fingrene i længere.
    http://furrytails-dk.blogspot.dk/2010/03/anti-fungus-pulver.html
    Indlæget er efterhånden 3 år gammelt, og Matas har vist ikke tingene mere...

    Det starter omkring snude og ører, hvor de mister pelsen, og huden bliver rød og irriteret.
    Hvis man er i tvivl, kan man f.eks. spørge en lokal opdrætter, om denne vil komme forbi og se på det. Der er ingen grund til behandling, hvis det er pelsbid eller en der har smidt en stor tot pels.

    Hvis man skulle møde op med fungus til en udstilling, er det ikke værre end at man ikke kan udstille. Man får dog ikke refunderet tilmeldingsgebyret. Og det er kun det dyr der er ramt af fungus, så hvis man har f.eks. 2 dyr med, og 1 har fungus, men den anden ikke har, kan den anden fint udstilles.


  • #4   4. mar 2013 http://www.sunsetchinchillas.com/Ailments/Fungus1.jpg <-- ret typisk udbrud af fungus.

    Praktisk talt eneste ting de kan få, der går på hud/pels.
    Det utøj man ser hos andre pelsdyr (mider, lus, lopper e.l.)


  • #5   4. mar 2013 Åh for den, ok tak.

  • #6   4. mar 2013 Det er ikke særlig tit man ser det, så det er ikke noget man skal gå og være nervøs over.
    De skal have været fugtige, stå ved høj luftfugtighed eller fået et hak, før det kommer (som regel).

    Vi har måske haft det 1-2 gange på 15-16 år.
    Jo flere dyr man har, jo større er muligheden også for at man får det lidt oftere, men som sagt, det er ikke noget man ser tit.


  • #7   4. mar 2013 Pia:
    Jeg har logget ind med facebook så den har skrevet et eller andet. men jeg bor faktisk i Vejle.
    Og tak for info med fungus sygdommen, det vidste jeg ikke. men tak alligevel (skal ikke forstået ondt.)


  • #8   4. mar 2013 Jeg forstod slet ikke din kommentar negativt smiley Kan faktisk slet ikke se hvordan den kan tolkes negativt.

    Ok...
    Der er VildMedDyr messe i Fredericia her d. 16 og 17 marts, der kommer DCKF, hvis det er smiley


  • #9   4. mar 2013 Pia:
    Nogle folk kan godt forstå "tak for info" som en negativ ting, desværre.
    Mange tak. for beskeden og "Vildmeddyr" .. jeg vil prøve og se om det kan lade sig gøre at komme med, bare for sjov. men jeg skal vel ikke bruge stamtavle, og det, ligesom hos hunde.
    Eller man skal have en eller anden alder. smiley


  • #10   5. mar 2013 Så vidt jeg husker (er på vej ud af døren, så hvis du vil vide det præcist, så kig i det link jeg gav tidligere :)), så skal de minimum være 4 mdr.
    Så bliver de delt i forskellige klasser, og hvis de er over 7 år er de veteraner.

    Nej, som nævnt tidligere skal du ikke bruge stamtavle endnu smiley
    Men når det kommer op og stå, bliver det formentlig sådan, at alle kan få registreret deres dyr, hvad enten de er medlemmer eller ej, da DCKF gerne vil have en ide om hvad der sker med chinchilla bestanden i DK...
    Og hvis det ellers kommer til at gå som forventet, bliver det også meget nemmere med tilmeldinger, hvis folk har tavler på deres dyr.


  • #11   5. mar 2013 Okay, mange tak for svaret smiley

Kommentér på:
udstilling/dyrskue Chinchilla

Annonce