{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.209 visninger | Oprettet:

Kanin unger SOS {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
det er første gang jeg skriver her på gnavergalleri og håber i kan hjælpe!
Jeg holder hus-kaniner, som kæledyr.
det startede med en enkelt, min ældste hun, Mary på næsten 3 år, for et halvt år siden fik jeg Holger som nu er omkring 2. De er blevet holdt adskilt og har kun været sammen under opsyn da han endnu ikke er blevet kastreret. Der skete dog et uheld fire måneder siden og Mary fødte to små søde piger, Sne og Brownie. Jeg beholdte begge da det er hunner og jeg har pladsen, tiden og økonomien til det.
For en måneds tid siden skete der det Mary brød ind i Holgers bur, jeg var hurtig til at adskille dem, og Holger fik et nyt bur kort tid efter. Jeg har dog ikke været hurtig nok og Mary fødte i går seks små søde unger. Jeg er klar over det bestemt ikke er sundt for hende at føde med tre måneders mellemrum, men heldigvis er hun helt okay og Holger bliver kastreret snarest, så der ikke er chance for unger igen. Mit problem er at de skal sælges til Februar, eller problemet er jeg ikke ved hvordan og til hvem. Jeg vil gerne sikre mig ungerne kommer et sted hen hvor der bliver taget hensyn til kaninerne. Da jeg fik Mary boede hun i et bur der var stort nok til en Hamster, hun blev måske aktiveret uden for buret nogle timer om dagen men det var ikke et ordenligt kanin liv. Jeg har hende løbende frit nu og har selvfølgelig et bur hun sover og spiser i, tre etagers da hun bor med de to unger fra det tidligere kuld, de har massere af plads og er nok mere behandlet som katte end som kaniner.
min bekymring er jeg ikke vil sælge de små uldtotter til hvem som helst, de skal ikke være faste have kaniner og de skal ikke være bur kaniner der bor på et barns værelse, jeg vil gerne have de kommer et sted hen til folk der holder kaniner med omsorg og kærlighed de skal aktiveres og de skal ikke have en usund diet af billig kaninmad fyldt med korn. Jeg regner med at lave en guide til køberne af mine kaniner.
Er mit ønske urealistisk? får jeg dem solgt på den måde? hvordan sikre jeg mig køberne er oprigtigt interesseret i at tage sig af en kanin og ikke bare køber dem mens de er søde og så bliver trætte af dem når de bliver teenagere større og mere uhåndterlige?
Jeg vil så gerne sikre mig de kommer et godt sted hen.

tænkte jeg ville beskrive racerne. Holger er en ren Hermelin kanin, sort med lidt hvide pletter, robust og meget smuk, vejer nok omkring de 1,5 kg kan vedhæfte billeder senere.
Mary er en løvehoved vædder blanding, hvid med grå og muligvis et hint af brun, hun har en manke og når hun ikke lige har plukket det hele af til rede er den rigtig flot, to lags vil jeg mene, hun er dog en del større end Holger og vejer omkring de 2,5 - 3,5 kg. deres ældste unger er begge omkring de 14 uger så de er ikke helt små længere, de er så en blanding af Hermelin/ Løvehoved/ Vædder, dog uden manke
Sne er grå, med en blanding af hvid og sort, hun har ingen manke men ligner en grå mini harer, jeg har ikke vejet hende længe men hun er ikke så stor endnu, mindre end både Mary og Holger
Brownie er brun, med hvide aftegninger under hagen, hun ligner en mini harer på en prik og jeg synes hun er utrolig flot, hun er på størrelse med Sne.
Jeg ved ikke hvor store Sne og Brownie bliver, men min mavefornemmelse siger mig de kommer til at være på størrelse med deres far, altså omkring de 1 - 1,5 kg og hvis jeg er helt heldig vokser de ikke specielt meget mere og bliver til to smukke miniature harer, men det må tiden vise!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin unger SOS
  • #2   2. dec 2015 jeg har kun 1 han og han går ikke sammen med hunnerne.
    alle kaniner løber frit bortset fra hannen, og de har hver deres eget private område med hule og diverse snack og vand, mere som de ville have i naturen. så de er ikke stresset over hinanden, de har private områder hvor de kan "være sig selv"
    jeg forstår ikke hvorfor du mener det er stressende for kaniner at gå sammen hvis de har nok plads, kaniner er flok dyr med behov for privat territorium og så længe de har det er de glade for andre kaniner.


    mit problem er ikke hvordan man holder kaniner, det ved jeg godt hvordan man gør. mit problem er jeg har 6 kaninunger der skal sælges til februar og jeg vil sikre mig de kommer et sted hen der er trygt og hvor de er omgivet af kærlighed og folk der vil dem godt


  • #4   2. dec 2015 diverse dyrlæger har fortalt mig jeg ikke behøver sterilisere hunnerne så længe de ikke angriber hinanden eller giver udtryk for seksuel frustration, og det gør de bestemt ikke. De har sagt de vil anbefale jeg får det gjort når ungerne bliver lidt ældre da det har en chance for at øge kræft hvis kaninerne ikke skal have unger.

  • #6   2. dec 2015 hunkaniner er langt mere territorial end han kaniner hvilket også er taget højde for, det er derfor som jeg skriver at de har private områder, som de andre kaniner ikke kommer ind på, jeg ved ikke hvilke kaniner du har holdt eller hvordan du har holdt dem, men jeg har aldrig haft problemer med aggressivitet, mine kaniner går i fælles området hvis de ønsker selskab af andre kaniner, går i deres private område hvis de ikke ønsker selskab og går op i sofaen, senge, hunde kurven osv. hvis de ønsker menneskeligt selskab.

  • #8   2. dec 2015 "Kaniner i naturen og kaniner i fangeskab er ikke det samme. Den adfærd de har i naturen er avlet ud af langt de fleste kaniner."
    jeg ved ikke hvor du får den information fra, men det betyder bestemt noget hvilke forhold man holder sine kaniner under. jeg har fire kaniner (plus 6 nyfødte) de fire kaniner har 86 kvadratmeter at være på, det stresser dem langt mindre end hvis de havde et bur hver. ´
    jeg siger ikke de ikke skal sterilisere for det mener jeg de skal på et tidspunkt, men jeg fortæller dig bare at det ikke er 100% at du får en flok dræber stress kaniner, mine kaniner trives meget og jeg har vitterlig aldrig haft et problem med aggressivitet fra nogen af dem, ikke engang nu hvor Mary har unger er der problemer. Hun fodre sine unger og går ud og lejer med de andre som normalt.


  • #10   2. dec 2015 Jeg ved ikke hvorfor du mener jeg er heldig, kender andre der holder kaniner på samme måde og de har heller aldrig haft problemer, de bliver holdt som katte i mit hjem og går frit med hjemmets hunde og katte, de ældste unger er kønsmodne men som sagt der er ingen problemer. De kan skade hinanden ja, men det gør de ikke når deres terratorie ikke bliver taget fra dem. kaninerne har ikke adgang til hinandens terratorie så de har intet at slås om

  • #13   2. dec 2015 ise; tusind tak for dit lange indlæg! smiley kan selvfølgelig godt se det kan blive en mundfuld! og vil bestemt ikke skræmme folk væk, jeg vil bare så gerne have de ikke kommer til at stå i et bur hele dagen lang, regner ikke med at sælge dem dyrt overhovedet da jeg bare ønsker de kommer et godt sted hen, jeg har overvejet at beholde et par stykker mere da jeg har pladsen, men nu må vi se når de bliver ældre! smiley

    L-staldUnnerup: jeg har stadigvæk aldrig oplevet mine kaniner slås over noget, du bliver ved med at sige de kommer op at slås men jeg har altså aldrig oplevet det og de eneste jeg kender der har oplevet kaniner slås er dem der har holdt dem i for små bure uden nok privat plads til hver kanin.
    Jeg skal nok skrive en personlig besked hvis en af mine kaniner angriber en anden, men ærlig talt tror jeg ikke det kommer til at ske, de trives og jeg har altså ingen problemer og som sagt dem jeg kender der holder kaniner på samme måde har heller ingen problemer.


  • #15   2. dec 2015 Jeg siger bestemt ikke at der ikke er en chance, jeg siger bare når ens kaniner har plads nok, så har de ikke noget at slås over, jeg er ked af dine kaniner har skadet hinanden, men jeg har nu to på 14 uger, en på tre år og en på to, de har aldrig gjort hinanden noget og jeg tvivler bare stærkt på det sker.
    bare fordi du har oplevet det, betyder det ikke jeg vil
    du insistere på at det vil ske 100% og giver faktisk stærkt udtryk for du mener det jeg gør er forkert.
    Jeg prøver bare at informere dig om der altså er en anden mulighed og at det ikke altid ender i blodbad og kanin slåskampe.

    mine kaniner trives, er ked af jeg ikke gør som du ville gøre, men du har tydeligvis også haft problemer med dine, når det kommer til at lade dem gå sammen. Har du overvejet det kan være fordi de havde for lidt plads, eller fordi dine kaniner føler de andre kaniner tager en del af deres område?

    Jeg taler ikke mod neutralisering af kaniner jeg opstiller bare et alternativ, mine kaniner har det super godt og jeg får dem ikke fixet bare fordi du mener det er nødvendigt. Jeg er sikker på så længe de bliver holdt som de gør er der ingen problemer.
    Det er mine erfaringer og det er de erfaringer folk jeg kender, dyrlæger og andre kanin hobbister også har, så jeg tror mine kaniner kommer til at have det fint


  • #17   2. dec 2015 "husk hvor ondt det gør at blive bidt af en kanin" undskyld jeg spørg men hvad gør du ved dem?
    Jeg er aldrig blevet bidt af mine kaniner, eller nogle kaniner for den sags skyld.
    Så du må tydeligvis gøre noget siden de bider dig.
    Du bliver ved med at sige jeg skal snakke med en kaninkyndig dyrlæge, hvilket jeg har gjort, har snakket med mere end en, og jeg har aldrig oplevet min måde at holde kanin på er blevet kritiseret, de mener det er praktisk og jeg får ros for hvor rolige de er.
    Jeg må sige jeg er imponeret over du bringer en dyr dyrlægeregning op, men siden du gør det kan jeg fortælle de er sygeforsikret så det er ikke ligefrem dyrt at tage dem til dyrlægen.


  • #21   2. dec 2015 Jamen så er der jo allerede en stor forskel på dine og mine kaniner... Ingen af mine kaniner er aggressive overfor andre kaniner eller overfor mennesker.

    måske også derfor dine kaniner ikke kan sammen... du kan ikke sammenligne dine oplevelser og mine da der er tydelig KÆMPE forskel på vores kaniner


  • #24   2. dec 2015 Mine kaniner går sammen fordi jeg kender dem smiley
    de ville blive triste uden hinandens selskab og jeg har stadigvæk aldrig haft problemer med dem når det kommer til aggressivitet så jeg har en stærk tro på de ikke ryger i flæsket af hinanden. De har forskellige personligeheder og indtil videre passer de som brikker i et puslespil.

    jeg er enige med ise om det er dejligt du hjælper dyr og jeg beklager da også dine kaniner slåser og er aggressive, det er aldrig rart at have et tidligere mishandlet dyr.

    jeg håber da aldrig mine kaniner kommer til at slås og at du forudser at de gør det er da bare angst-provokerende, specielt fordi du er så aggressiv og intolerant overfor min måde at holde kanin på.
    mine kaniner er sunde og raske og jeg tager mig godt af dem, det er hvad der betyder noget. tror du ikke jeg ville ændre min måde at holde dem på hvis jeg fik en dårlig oplevelse? det ville jeg nok, men jeg tror og håber på at jeg aldrig får en dårlig oplevelse med mine kaniner.


  • #26   2. dec 2015 Ise: Jeg synes virkelig du burde læse lidt mere om kaniner inden du kommer med dine påstande smiley

    Kaniner (også hunkaniner!) skal neutraliseres før de kan gå sammen.


  • #27   2. dec 2015 Jeg støtter på ingen måder op om kaniner, der går sammen, men jeg vil da mene, at 86 kvadratmeter er nok plads til 4 kaniner, der ikke er neutraliserede.
    Det ville da være noget andet, hvis det var 6 kvadratmeter, MEN det går an på kaninerne! Jeg har 2 kaniner, hvor den ene bor over den anden. Engang havde jeg så åbnet burene, og skulle lige hen og hende foderspanden. Da jeg kom tilbage bed den nederste ud efter den øverste, men jeg reagerede ret hurtigt, så der skete ikke det vildeste - heldigvis!



  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #28   2. dec 2015 Dine krav er ikke urealistiske. De er stort set ligesom de krav, som jeg har, når jeg sælger kaniner. Jeg fik afsat 4 stk inden de var klar til at komme hjemmefra til gode familier, som alle overholdt kravene.

    Hvis jeg var dig ville jeg få styr på hvad forældrene vejer. En ren hermelin vejer mellem 800 g - 1300 g.
    Der er også meget stor forskel på at skyde en kanin til at veje mellem 2,5 kg - 3,5 kg smiley


  • #32   2. dec 2015 Man skal bare være klar over, at hvis man er uenig med dem der mener at kaniner kun kan gå sammen på mindst 8m2 og neutraliseret, så er man uvidende.

    Og hvis man mener at de kan gå på mindre end 8m2 og ikke behøver være neutraliseret, så er man også uvidende.

    - Ironi kan forekomme


  • #35   2. dec 2015 Og det du siger er jo altid den eneste sandhed kære L, og de deneste kaninkyndige dyrlæger der findes, er dem du siger god for smiley

    Det kan godt betale sig at lytte til andre indgangsvinkler. Jeg har selv været hvor du er. Om nogle år vil du opdage, at der faktisk sidder folk der ude, som du ikke kender, der faktisk ved nogle ting du ikke ved


  • #38   2. dec 2015 bluebunnies: de 3,5 er mere en graviditets vægt, hun vejer 2,5 kg normalt, Holger er ren Hermelin han er bare godt sat.. han kan godt lide mad og da jeg fik ham kunne jeg godt lide at fodre ham. han er på diet nu men tænkte hans nuværende vægt er mere relevant end hans ideal vægt smiley
    er glad for det ikke er urealistisk at sætte krav til køberen af kaninerne!
    Katrine og stald vimse:
    Jeg er klar over der er en risici i at holde kaniner sammen, men da min erfaring og andre jeg kenders erfaring er man sagtens kan have hunner sammen hvis de har nok plads har jeg ingen intention om at holde mine kaniner anderledes! . De er glade og de har endnu ikke været aggressive overfor hinanden eller mig! :). Hvis jeg på noget tidspunkt skulle opleve aggressivitet fra kaninerne vil jeg selvfølgelig også tage forbehold ud fra det.!!!
    men jeg har igen aldrig oplevet aggressivitet fra mine kaniner, ikke under fodring, ikke under lej ikke mens de er i brunst. Ikke engang nu hvor Mary har født unger er hun aggressiv, hun fodre dem åbent og er ikke aggressiv overfor mig eller de andre kaniner hvis de vil kigge.
    Jeg udelukker ikke at der aldrig nogensinde kan ske noget jeg siger bare at mine kaniner ikke har tendens til aggressivitet overhovedet, og jeg tror mest af alt det er fordi de har deres eget territorium hvor de andre kaniner ikke er velkomne. hvis jeg smed dem ind på hinandens områder ville de sikkert også blive uvenner, men det kunne jeg aldrig drømme om at gøre, jeg prøver sådan set bare at holde dem så naturligt som muligt smiley

    L-Stal Unnerup du kan ikke påstå dine kaninkyndige dyrlæger er mere kaninkyndige end mine, du aner ikke om de dyrlæger jeg har snakket med, har betalt for diverse kurser om kaniner.
    Bare fordi der er delte meninger omkring hvordan man holder kanin behøver din måde ikke at være mere rigtig


  • #40   2. dec 2015 Sæt ungerne til salg, alle de steder du overhovedet kan komme i tanke om. Skriv en god annoncetekst, hvor du også gør opmærksom på, at du har krav til køber, og at der vil blive udfærdiget en kontrakt, som skal underskrives, ved køb af kaninen.

    Du kan ikke gardere dig 100%, og du kan ikke bestemme noget, når først kaninen er solgt, men du kan gøre et godt forarbejde. Spørg køberne om deres indstilling til kaninen, så du får et godt indblik i, hvordan hverdagen vil blive for den. Giv råd og vejledning, hvor du føler det nødvendigt, og vurdér i sidste ende, om du føler det er et egnet hjem til kaninen.

    Konsekvensen ved det er, at du muligvis vil få svært ved, at få solgt ungerne, og kan risikere at stå med nogle, der aldrig bliver solgt.


  • #41   2. dec 2015 Tænkte på om man kan skrive en kontrakt omkring hvis de ikke længere ønsker kaninen skal de levere den tilbage?
    og jeg er villig til at tage risikoen for der er nogle der ikke bliver solgt, jeg har heldigvis pladsen og kan købe flere bure, hygge boxe og diverse ting til kaninerne smiley


  • #43   2. dec 2015 Du kan sagtens skrive en kontrakt, men den er reelt ikke en hujende fis værd.
    Hvis du får den formuleret på en sådan måde, at den er juridisk bindende, skal du stadig indgå privat søgsmål, før du kan følge op på den, og det er ret dyrt.

    Jeg har selv overvejet at lave noget kontrakt på mine dyr, men kontrakt er egentlig et forkert udtryk for det jeg gerne vil have på dyrene.
    Jeg har nogle ting, jeg som opdrætter gerne vil have at der tages hensyn til. Forkøbsret er jeg personligt ikke ret glad for, for når jeg først har solgt et dyr, er det ikke længere mit, og har jeg så lidt tillid til en evt. køber, at jeg ikke tror at denne kan finde ud af at finde et nyt hjem, så mener jeg slet ikke at det er en person jeg bør sælge til i første omgang.
    Jeg vil der imod gerne vide, hvis dyr her fra dør, så jeg kan følge linjerne. Her ud over vil jeg rigtig gerne kontaktes, såfremt nye ejer ikke længere har mulighed for at beholde dyret, så jeg har en ide om hvor dyret kommer hen, og nye ejer kan kontakte mig, i tilfælde af død (det er overvejende død som følge af sygdom). Her ud over synes jeg som opdrætter, også at det er rart, at folk der sidder med avl her fra, kan kontakte mig, hvis de har nogle spørgsmål.
    Og så er der nogle ting ifht. sygdom der kan skyldes genetik, og hvordan og hvorledes man så gør, hvis de opdages i et dyr der kommer her fra - så ja, købskontrakt er det nok ikke.
    Men jeg synes godt man kan sætte sig ned, og skrive hvad man har af tanker, og så overveje om man vil formulere det til et dokument, hvor man siger til køber, at man gerne vil kontaktes hvis de ikke længere kan have dyret, og at man gerne vil købe dyret tilbage, i tilfælde af at de ikke længere kan beholde det.
    Men sådan noget decideret - sådan her skal du gøre med MIN unge - det tror jeg ikke man får ret meget ud af. (og jeg ville aldrig selv købe, hvis der var den type betingelser på et dyr jeg købte. Har før i tiden set kontrakter hvor opdrætter måtte komme forbi og hilse på som opdrætter lystede, det er jo decideret vanvittigt)


  • #44   2. dec 2015 Nej det har IKKE noget med ejerens humør at gøre om fertile kaniner kan gå sammen, det var da det dummeste jeg længe har hørt.. Nu er det sådan at kaniner ikke er flokdyr men kolonidyr og derfor skal de neutraliseres for at leve optimalt sammen. Det andet er udelukkende for ejerens skyld. Og ja Pia, man er åbenbart uvidende så.

    I kan simpelthen ikke lave om på kaninernes natur om i så er til Frikanin-metoderne, de såkaldte "avler-metoder" eller noget helt 3. I er så fuld med "kan du finde fakta om det" og lign. Men må jeg så gerne se noget hvor der står at kaniner ikke er kolonidyr og derfor må gå sammen fertile? Selvfølgelig tilknyttet en kyndig dyrelæge tak! Kan i det, så stopper jeg den her og undskylder, men så vil jeg da meget gerne se det smiley


  • #45   3. dec 2015 Bemærk lige hvordan du og andre vælger at formulere jer Telma.
    Det er hele tiden sådan, at der bliver skrevet hvad man må og ikke må. Sådan hænger verdenen ikke sammen. Man kan skrive hvad man bør og hvad man ikke bør. Man kan ALDRIG diktere over for andre hvad de må, så længe de holder sig inden for dansk lovgivning.
    Men det er da påfaldende, at det er blevet sådan, at fertile kaniner under ingen omstændigheder kan gå sammen.

    Jeg ved ikke ret meget om kaniner. Jeg stejler bare så snart der er noget der bliver en så gennemsyret regel, at man slet ikke kan stille objektivt kritiske spørgsmål til denne regel. For det er da på ingen måde til dyrets bedste, at vi sætter os ned og beslutter, hvad der er op og ned. Hvis der så skulle være nogen der havde den frækhed, at kunne finde på at stille spørgsmålstegn til denne hjemmebryggede regel, så skal de satme kanøfles, og have at vide at de ikke ved en skid om noget som helst.
    Skidt pyt med at der måske sidder mennesker der ude, der holder deres dyr på helt andre måder end gennemsnittet. Lad os endelig ikke lytte til deres side, i det tilfælde at der kunne være bare en lille snært af noget sandhed, i det de siger.
    Hvorfor går man ikke bare tilbage til at proppe kaniner ned i bitte små bure, når man er så fjendtligt indstillet over for at lytte til nogen som helst former for argumenter.

    Jeg er med på at de er kolonidyr, og at der i naturen er en himmelvid forskel på hvordan de lever, og hvis de så er i fangenskab. Men hvis man ser på kaninerne i store udendørs anlæg, hvor de har rig mulighed for at komme væk, ser det ikke umiddelbart ud til, at dyrene lider nogen overlast, ved ikke at blive neutraliseret.
    Man skal jo også lige huske, når man vælger at neutralisere et dyr, at man måske afhjælper nogle adfærds betingede problemer, og kan forhindre en øget risiko for en eller anden sygdom. Men man går altså også ind og laver op på noget, der er helt normalt for dyret. Det er måske i virkeligheden ikke i alle dyrs bedste interesse, at blive neutraliseret. Det kan være det har helt andre konsekvenser, vi slet ikke er klar over som det er i dag, at vi vælger at ændre så drastisk på hormon balancen i dyrene.

    Så det korte af det lange er:
    Fertile kaniner må gerne gå sammen. Der er ingen der kan komme og sige, at fertile kaniner ikke må gå sammen.
    Så kan man så stille spørgsmålet, om det er noget de bør gøre. Der er bare himmelvid forskel på at sige hvad man må og hvad man bør


  • #47   3. dec 2015 Som man tydeligt hører, og som du selv siger, har du godt nok ikke særlig godt forstand på kaniner Pia, når man hører dine udtalelser.. Nu er det her jo et dyr, og derfor må man også tænke på dyrets præmisser, ikke omvendt smiley At holde fertile dyr sammen er ikke okay og langt fra optimalt. Og var dyret neutraliseret, havde man heller ikke fået alle de her unger, og så var der intet problem.

  • #48   3. dec 2015 stald vimse: Som du selv siger kaniner er kolonidyr, i naturen har kaninerne et territorium som tilhører dem selv, Der kommer andre kaniner ikke, hvis andre kaniner skulle våge sig derhen ender det i slåskamp. Men så længe de andre kaniner ikke overskrider hinandens territorium slåser de ikke.
    de er ikke neutraliseret i naturen, men de slåser heller ikke i stor stil.
    kaniner slåser fordi de mangler plads og gerne vil have et større territorium, mine kaniner har ikke brug for at slås fordi de har deres private områder hvor andre kaniner ikke nærmer sig. De er selskabelige når de vil ikke når jeg bestemmer de skal ud.
    Jeg har aldrig sagt det er smart at sætte en han og en hun sammen, og som jeg gør klart tidligere er jeg ikke imod neutralisering, min han kanin skal neutraliseres og også mine to yngste hun kaniner da de ingen unger skal have alligevel.
    Det er ikke mig der angriber din måde at holde kanin på, så det er ikke mit ansvar at fremføre beviser for min måde.



  • #49   3. dec 2015 L: Og hvem siger også at det er specielt godt for en kat?

    Der er enkelte dyr der tager skade af ikke at blive neutraliseret, hvis de ikke bliver parret op. Men hvis man ser på det større billede, så er det mest naturlige i verdenen for et dyr, at formere sig og få unger, og egentlig er det ikke i dyrets bedste interesse, at man på dyrets vegne fravælger at det skal have unger. Det er det største drive der overhovedet findes i dyreverdenen.
    Det er en menneskeskabt opfattelse, vi vælger at pådutte vores dyr, at de har det bedst med ikke at få unger.

    Det her er ikke for at opfordre til uhæmmet avl. Men der er virkelig nogle mennesker her inde, der har behov for at prøve at se lidt ud over egen næsetip, og anerkende at der er andre med erfaringer end deres egne, som de bør lytte på.

    Telma: Jeg ved måske ikke så meget om kaniner, men jeg var med på holdet der prøvede at informere om at kaniner ikke var gnavere og at de var kolonidyr, længe før du anede hvad en computer var smiley


  • #51   3. dec 2015 L-unnerup: Jeg forstår ikke hvordan du kan konkludere der kommer til at være et ton af unger? jeg holder for eksempel ikke min han kanin med min hun kanin. At hun før kunne bryde ind til ham, er jo min fejl og den har jeg fixet ved at købe et nyt bur til ham, så det ikke sker igen.
    som sagt er jeg ikke i mod neutralisering overhovedet jeg siger bare det godt kan lade sig gøre at have glade kaniner uden at neutralisere dem. Selvfølgelig skal Holger neutraliseres, han savner Marys selskab og ikke kun fordi de parre sig, men også fordi de nyder at leje sammen, løbe rundt og putte.


  • #53   3. dec 2015 Og når så alle kaniner bliver neutraliseret som mange mener de skal - hvad så må bestanden?
    Da der ikke kan og må avles vil der pludselig ikke være flere kaniner.
    Ønsker folk virkelig det - det kunne det tyde på.


  • #55   3. dec 2015 L
    Det er der såmænd mange som siger at det skal, måske ikke i denne tråd, men andre steder. Blandt andet fordi alt skal neutraliseres samt der kigges skævt på en avler, på trods af der tages ansvar om overskudsunger.


  • #56   3. dec 2015 Tvivler på alle kaniner i DK, bliver neutraliseret smiley

    Pia: Det er fint, men hvis du som du selv siger informere om at kaniner er kolonidyr, så ved du også hvorfor fertile kaniner ikke bør gå sammen smiley


  • #57   3. dec 2015 Men er enig i at dem som avler for hyggen skal stoppe, men det er ikke altid det som modstandere siger, da mange skærer alle avlere over en kam i stedet for at kigge på de enkelte af dem som har styr på tingene. Blandt andet medlemmere af DK, ved udstilling og hop

  • #59   3. dec 2015 Lisa
    Det er sådanset heller ikke det jeg skriver hvis du læste ordentlig efter smiley

    Jeg skriver at folk skal lade medlemmer af DK avle blandt andet hop og udstilling, ved ikke om folk som har kælekaniner er medlem, ikke mange tror jeg.
    Så læs luge igen inden du siger noget jeg slet ikke har udtalt mig om.
    Har man styr på det med kælekaniner, så er man da velkommen, men jeg snakker indenfor DK

    Så du behøver skam ikke skrive noget som jeg slet ikke har skrevet så bare rolig smiley


  • #60   3. dec 2015 Desuden sælges hop og udstillingskaniner også til kæl, hvis de ikke egner sig til andet, eller de slagtes/aflives, da der tages ansvar og det er desværre ikke alle som gør det som avler løs og så er det jo netop det går galt smiley

  • #62   3. dec 2015 Telma: ok, du aner ikke hvad kolonidyr er kan jeg se smiley Du har bare noget info et sted fra, men har ikke selv læst op på det. Man kan ikke bare sige, at dyr der lever i kolonier, aldrig må gå sammen i fertil tilstand. Skræmmende udtalelse faktisk, og et meget tydeligt udtryk for at man intet aner om sociale strukturer overhovedet

  • #63   3. dec 2015 Jeg er så godt klar over hvad kolonidyr er smiley

  • #64   3. dec 2015 Hej Nanamusen! Beklager på GGs vegne den "velkomst" du får her, hvor nogle brugere kaster sig over din tråd og misbruger den til en helt anden debat uden at give ordentlige råd på det du spørger om!

    Du kan ifølge min mening sagtens stille krav og råd op om, hvad du ønsker for kaninungerne, men pas på ikke at tale i en nedladende bedrevidende tone overfor dine købere. Vær åben og skriv rådgivende på annoncen ikke dømmende. og sørg for at tage en ordentlig pris for kaninerne, så du ved, at dem der kommer og køber virkelig VIL dyrene. Jeg tager 400 kr for en kaninunge og altid med tilbud om at jeg håber de vil kontakte mig hvis de ikke længere vil have kaninen. Jeg kan ikke bestemme noget, men jeg fortæller dem, at jeg ønsker at kaninen får et godt kaninliv og hvis de en dag ikke orker at give den det er den velkommen retur. Jeg skriver også altid at kaninen er et aktivt dyr som kræver mere plads end et traditionelt kaninbur. Kaninburet kan betragtes som et soveværelse, herudover har kaninen brug for plads i hverdagen når den er blevet tam og tillidsfuld.



  • #68   6. dec 2015 hej alle sammen!
    nu går jeg lidt off topic i den her tråd, men det har den selvfølgelig været hele tiden, men jeg håber virkelig i kan hjælpe! smiley

    Indtil videre går det rigtigt godt med ungerne, de ser alle sunde og raske ud, vokser godt og bevæger sig godt rundt. I går fandt jeg desværre en død unge i reden, den så i sin døde tilstand rigtig fin ud, og må indrømme jeg var overrasket da den ikke så synligt syg ud overhovedet, altså den var mindre end de andre det må jeg da indrømme, men ellers så den helt normal ud. vi begravede den i haven og jeg fortsætter selvfølgelig med at tjekke til de andre og se om der kunne være andre døde, I dag har de alle det fint, men af en eller anden grund har jeg fundet to kaniner uden for reden, to gange i dag. jeg ved ikke om det er de samme to kaniner, men de ser ud til at have det fint, de bliver lagt ved siden af rede kassen, pakket ind i hø og de har i hvert fald ikke været kolde når jeg har fundet dem. jeg har bare lagt dem tilbage til de andre, men burde jeg være bekymret? er det bare fordi hun kommer til at slæbe dem med ud når hun ammer, og så derefter pakker dem ind så de er sikre?
    håber virkelig i kan hjælpe!


  • #69   6. dec 2015 Hver gang du finder en unge udenfor reden, skal du få den tilbage hurtigst muligt - det er det bedste råd ,jeg kan give dig smiley

  • #70   7. dec 2015 det gør jeg også, gnider den lidt op ad Mary og så tilbage! smiley

  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #71   7. dec 2015 De sidder helt sikkert fast i patterne, når de dier og hun så går væk fra dem igen.
    Bare fortsæt med at lægge dem tilbage i reden. smiley


Kommentér på:
Kanin unger SOS

Annonce