{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.288 visninger | Oprettet:

pasning af kaninunger {{forumTopicSubject}}

Hej, her for nogle dage siden skrev jeg et indlæg, for at spørge om der var chance for at min hunkanin var drægtig. I dag har jeg så observeret at hun er gået i gang med at bygge rede, så der kommer jo med stor sandsynlighed unger…Hun har termin på onsdag.
Men da kuldet er et ups kuld, og jeg aldrig har haft unger før, ved jeg ærligtalt ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har selvfølgelig læst, hvad jeg nu har kunne finde i løbet af drægtigheden, men synes det er begrænset, hvad jeg har kunne finde på nettet.
Jeg rejser til Afrika d. 21 august og er væk i en måned, så det er primært mine forældre og lillebror som skal stå for pasningen, har derfor tænkt mig at lave en liste som bliver hængt op i køkkenet, således at de ikke er i tvivl om hvad der skal gøres.
Men, hvad skal der gøres?
Hvornår må man rører ungerne? kigge i reden?
Læste et sted at hunnen samt ungerne ikke må få meget grønt, er det rigtig?
Hvornår må man begynde rigtig at snakke med ungerne?
mere? vil gerne have alt den information og så mange gode råd som muligt
Negative kommentare omkring “ups kuldet” kan jeg godt undvære. Jeg har valgt at fokusere på det positive, begge mine har et utroligt dejligt temperament og er meget kontaktsøgende, herudover har jeg - heldigvis - også pladsen til det. Det jeg er mest træt af, er at jeg går glip af 4 uger, men ved at mine forældre vil passe dem helt perfekt.
Tak for hjælpen på forhånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  pasning af kaninunger
  • #1   9. aug 2015 Hvis mor-kanin er en god mor, så passer hun dem selv og så behøver I ikke at hjælpe hende. Men kig gerne til dem hver dag, for at tjekke antal og holde øje om der alle i reden hver dag - det kan ske at de går ud og ligger sig et andet sted og senere dør af kulde :o)

    Vi kæler med vores når øjnene er kommet (9 dage ca) ellers nusser vi dem i buret fra når de har pels.

    Undgå det grønne til ungerne når de spiser selv. De kan godt få ondt i maven. :o)


  • #2   9. aug 2015 Så vil jeg lige kommentere den med grøntfoderet. Vilde kaniner har fri adgang til grøntfoder uden at få diarre. Grøntfoderet bør dog gives i en hæk, så det ikke bliver svinet til, før det bliver ædt.
    Så er det spørgsmålet om kraftfodertildeling: Det er NORMALT, at hunnen har betydelig nedsat ædelyst de sidste par dage inden fødsel - jeg plejer at sætte fodermængden ned til 1/3 til 1/2 de sidste par dage og starter så langsomt op de første 2-3 dage efter fødslen. Kraftfodermængden afhænger f antal unger - så det kan vi vende tilbage til, når vi ved, hvor mange, der er kommet. Og du sørger selvfølgelig for rigelige mængder halm i buret - og adgang til udearealer frarådes. Held og lykke.


  • #3   9. aug 2015 Tak for det!
    Hun er udekanin og går normalt i en stor løbegård, hvor hendes bur står inde i. Hendes bur kan lukkes af til løbegården, men det er opdelt i to. Øverste etage er "hulen" her har hun fået en lille (blød) hundekurv, som passer i størrelsen, derudover har jeg lagt en masse halm derind, både i kurven og rundt om. Og kurven har hun absolut taget til sig.
    Vil det være fint nok hvis jeg bare lukker af ud til løbegården? smiley
    Buret er dette:


    profilbillede
  • #4   9. aug 2015 Det vil være fint.


Kommentér på:
pasning af kaninunger

Annonce