Veterinærmedicin {{forumTopicSubject}}
Hej
Er der nogen der ved nogen omkring vinterstart og sommerstart? Altså mht. hvornår man starter på en videregående uddannelse hvis man starter om vinteren?
Jeg går, som mange andre, med drømmen om at læse veterinærmedicin, og regner med at søge ind efter min færdiggjort HTX i sommeren 2016. Problemet er, at jeg gerne vil have et sabbatår, men i det, at kvotienterne stiger år efter år, søger jeg ind (bare for at være på den sikre side, og ikke spilde en "chance") allerede lige efter endt gym. udd.
Jeg kunne godt tænke mig at komme ud at rejse lidt, gerne arbejde med kvæg i udlandet, men hvis man passer kvæg i fx New Zealand i perioden juli-sep, er det så stadig muligt at begynde på studie til "vinter"? Regner med at mit snit måske (håber) kan blive til en kvote 1 plads lige efter HTX, men hvis kvotienterne bliver ved med at stige, er det ikke sikkert mit snit rækker til en kvote 1 plads, hvis jeg altså holder 1 sabbatår, som jeg egentlig gerne vil..
aug 2010
Følger: 58 Følgere: 117 Gnavere: 8 Emner: 13 Svar: 2.255
Du er forhåbentlig klar over, at 50% af pladserne er reserveret til kvote 2? For kvote 2 bygger jo netop på erhvervs/praktisk erfaring, som f.eks. at passe kvæg i New Zealand
Jeg er lige blevet færdig med mit 2. år på veterinærmedicin. Skriv endelig hvis du har spørgsmål
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 4 Emner: 4 Svar: 51
Jeg har gennem de sidste 2 år kommet frivilligt hos en dyrelægepraksis i Lendum i ferier og andet og hjulpet dem med diverse ting. De har rigtig meget med landbrug at gøre, hvilket jeg regner med er er plus, fremfor hvis de hovedsageligt var en smådyrspraksis?
Blev du optaget i kvote 1 eller 2, da du blev optaget? Er bare bange for at jeg ikke har nok relevant erhverserfaring, hvis jeg søger i kvote 2, og at jeg ikke kan svare godt nok på multiple-choise testen 😁
aug 2010
Følger: 58 Følgere: 117 Gnavere: 8 Emner: 13 Svar: 2.255
Og ja, man siger vist generelt at stordyr tæller godt. Hest og smådyr knap så godt
Men jeg kan sagtens forstå dine bekymringer. Personligt flyttede jeg omkring 350 km hjemmefra i en lejlighed i Storkøbenhavn dagen FØR der var svar på om man var optaget. Nervepirrende, ja i den grad!
Hvis du søger både kvote 1 og 2 så holder du jo begge muligheder åbne. Det kan jo sagtens være at din praktiske erfaring er mere end fin, og det kan jo også være at du får et fantastisk gennemsnit
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
Der er SÅ mange unge mennesker, der absolut kun vil være dyrlæger, så alle, der er i tvivl, må gardere sig med andre ønsker.
apr 2013
Jeg troede fx også i starten, at jeg helt klart ville være smådyrs-dyrlæge med job i en praksis med små nuttede hundehvalpe osv. men dette er bare ikke virkeligheden og det skal man være klar over. Den tid jeg har brugt i min fritid hos de dyrlæger jeg kommer hos, har lært mig, at jobbet i praksis indebærer mange trælse ting også, og at jeg hellere vil være kvægdyrlæge end smådyrsdyrlæge, (hvis jeg en dag skal vælge), da jeg godt kan lide de fysiske udfordringer der blandt andet også er ved at være dyrlæge i landbruget med fx afhorninger.
Jeg har kun udforsket dyrlægeverdenen indenfor jobbet i praksis, men jeg vil helt sikkert også gerne finde ud af, hvad jobbet indebærer hvis man bl.a. skal arbejde i fødevarestyrelsen
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 82 Gnavere: 1 Emner: 82 Svar: 1.278
Held og lykke med det i hvert fald
apr 2013
- og tak👍👍
Veterinærmedicin