{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.770 visninger | Oprettet:

Veterinærmedicin {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Er der nogen der ved nogen omkring vinterstart og sommerstart? Altså mht. hvornår man starter på en videregående uddannelse hvis man starter om vinteren?

Jeg går, som mange andre, med drømmen om at læse veterinærmedicin, og regner med at søge ind efter min færdiggjort HTX i sommeren 2016. Problemet er, at jeg gerne vil have et sabbatår, men i det, at kvotienterne stiger år efter år, søger jeg ind (bare for at være på den sikre side, og ikke spilde en "chance") allerede lige efter endt gym. udd.

Jeg kunne godt tænke mig at komme ud at rejse lidt, gerne arbejde med kvæg i udlandet, men hvis man passer kvæg i fx New Zealand i perioden juli-sep, er det så stadig muligt at begynde på studie til "vinter"? Regner med at mit snit måske (håber) kan blive til en kvote 1 plads lige efter HTX, men hvis kvotienterne bliver ved med at stige, er det ikke sikkert mit snit rækker til en kvote 1 plads, hvis jeg altså holder 1 sabbatår, som jeg egentlig gerne vil..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Veterinærmedicin
  • #1   22. jun 2015 Veterinærmedicin har kun sommerstart (start september).
    Du er forhåbentlig klar over, at 50% af pladserne er reserveret til kvote 2? For kvote 2 bygger jo netop på erhvervs/praktisk erfaring, som f.eks. at passe kvæg i New Zealand smiley

Jeg er lige blevet færdig med mit 2. år på veterinærmedicin. Skriv endelig hvis du har spørgsmål smiley

• #2   22. jun 2015 Tak for svar - og ja, er klar over at 50 % bliver optaget på kvote 2, men alligevel går man jo og bliver lidt bange for, at man ikke er god nok til kvote 2 heller smiley

Jeg har gennem de sidste 2 år kommet frivilligt hos en dyrelægepraksis i Lendum i ferier og andet og hjulpet dem med diverse ting. De har rigtig meget med landbrug at gøre, hvilket jeg regner med er er plus, fremfor hvis de hovedsageligt var en smådyrspraksis? smiley

Blev du optaget i kvote 1 eller 2, da du blev optaget? Er bare bange for at jeg ikke har nok relevant erhverserfaring, hvis jeg søger i kvote 2, og at jeg ikke kan svare godt nok på multiple-choise testen 😁

• #3   22. jun 2015 Jeg blev optaget på kvote 1. Søgte ikke kvote 2, fordi jeg vidste, at jeg ikke ville kunne komme ind med min (manglende) erhvervserfaring, udover praktik, dyrepasning privat osv. Jeg kom jo så heldigvis ind i første forsøg, men ellers havde min plan været sabbatår og så optjene "point" ved at arbejde med produktionsdyr eller lignende og så søge kvote 2 året efter.

Og ja, man siger vist generelt at stordyr tæller godt. Hest og smådyr knap så godt smiley

Men jeg kan sagtens forstå dine bekymringer. Personligt flyttede jeg omkring 350 km hjemmefra i en lejlighed i Storkøbenhavn dagen FØR der var svar på om man var optaget. Nervepirrende, ja i den grad! smiley

Hvis du søger både kvote 1 og 2 så holder du jo begge muligheder åbne. Det kan jo sagtens være at din praktiske erfaring er mere end fin, og det kan jo også være at du får et fantastisk gennemsnit smiley

• #4   23. jun 2015 Og et lille pip fra en gammel dyrlæge (der lige har haft 50 års studenterjubilæum):

Der er SÅ mange unge mennesker, der absolut kun vil være dyrlæger, så alle, der er i tvivl, må gardere sig med andre ønsker.

• #5   23. jun 2015 Der er nemlig rigtig mange der ønsker at blive dyrlæger, men jeg tror også at mange ikke helt ved hvad jobbet indebærer, og at en meget lille del af dyrlæger får job i praksisser og mange dyrlæger i fremtiden skal bruges i fødevarestyrelsen og på slagterier m.m.

Jeg troede fx også i starten, at jeg helt klart ville være smådyrs-dyrlæge med job i en praksis med små nuttede hundehvalpe osv. men dette er bare ikke virkeligheden og det skal man være klar over. Den tid jeg har brugt i min fritid hos de dyrlæger jeg kommer hos, har lært mig, at jobbet i praksis indebærer mange trælse ting også, og at jeg hellere vil være kvægdyrlæge end smådyrsdyrlæge, (hvis jeg en dag skal vælge), da jeg godt kan lide de fysiske udfordringer der blandt andet også er ved at være dyrlæge i landbruget med fx afhorninger.

Jeg har kun udforsket dyrlægeverdenen indenfor jobbet i praksis, men jeg vil helt sikkert også gerne finde ud af, hvad jobbet indebærer hvis man bl.a. skal arbejde i fødevarestyrelsen smiley

• #6   23. jun 2015 Ellers, så søg Husdyrvidenskab som 2. prioritet. Det giver altså også lidt point på kvote 2, og snitter hertil er lavere. Jeg er selv færdig med 1. år på husdyr nu, og der er vidst 10 fra min årgang der har søgt kvote 2 dyrlæge og er kommet ind smiley
    Held og lykke med det i hvert fald smiley

• #7   24. jun 2015 Jeg har nemlig også læst om nogen stykker som har læst husdyrvidenskab og efterfølgende kommet ind på veterinær - Så det ligger også lidt i mine kort. Problemet er bare at min "plan B" er tandlæge, men ved ikke om en del af den uddannelse "tæller" ligeså godt som husdyrvidenskab gør 😁

- og tak👍👍

Kommentér på:
Veterinærmedicin

Annonce