589 visninger
|
Oprettet:
Avl? (skole emne) {{forumTopicSubject}}
Hej alle
hvad tænker i om folk avler kaniner, både seriøst og for sjovt når der er så mange kaniner derude der mangler hjem?
og for den sags skyld osse andre gnavere?
(Skal bruge det til et projekt i skolen
)
-Tak for jeres meninger på forhånd, men hold lige tonen
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Lige præcis ved kaniner, ser man jo også ofte at de seriøse avlere vælger at aflive og f.eks. spise overskuds kaniner.
For mig er seriøs avl, avl hvor man har tænkt over hvad man laver, og man har et mål med avlen. Det er ligegyldigt om man har 1 dyr eller 100 dyr. Begge dele kan være lige seriøst.
At avle bare for at få unger, synes jeg er et problem, lige meget hvor mange dyr der er på markedet. Det er ofte den type avl, der føre til dårlige dyr med skavanker, der ikke er nogen der vil have.
Men hvis folk nu tog deres avl lidt mere ansvarligt, og f.eks. aflivede, solgte "dårlige" dyr ud til foder e.l. så ville mange problemer være løst + man ville helt automatisk komme af med skidtet, så der ikke ved uheld blev avlet på dette.
nov 2014
Følger: 9 Følgere: 8 Gnavere: 4 Emner: 14 Svar: 97
Altså syntes det er lidt overdrevet du skriver dårlige dyr og komme af med skidtet, men igen det til et skole emne så vil ikke ændre din mening hvis du har den
maj 2014
Følger: 42 Følgere: 94 Gnavere: 3 Emner: 84 Svar: 1.322
Dem der ikke bliver solgt til hop bliver givet videre til en jeg kender og bliver brugt til avl
Så jeg har et sted til kaninerne uanset hvad!
Hvis jeg så får et problem bliver de aflivet
maj 2014
maj 2010
Der er rigtig mange dårlige dyr i omløb, fordi de ikke bliver sorteret fra. De bliver solgt som kæledyr, evt. med påbud om at de kun må bruges til kæl. Men så skal lille Per og lille Lise liiiige prøve at have unger på deres kælekanin, og så kører møllen.
Du kan jo set det inden for et hav af dyr. De har alle mulige sygdomme, ofte arvelige, og de får bare lov at lave det ene kuld efter det andet.
Hvis man nu begyndte at sortere lidt mere fra, så små unger der har svært ved selv at klare sig, f.eks. ikke fik hjælp i form af opflaskning, men i stedet blev aflivet, var man nået langt.
Og hvis man nu fik overskuds dyr ud som f.eks. foderdyr, eller satte lidt ned for avlen.
Jeg har også lavet lorte dyr. Jeg har endda prøvet at købe et decideret lortedyr, hvor avler ikke ville tage ansvar, og jeg selv hang på lorten. Et dyr jeg gav 1500 kr for, som (heldigvis) ikke nåede at blive brugt i avl, fordi han døde af et epileptisk anfald, der meget vel kunne være arveligt.
Sådan nogle dyr burde faktisk bare aflives når man opdager den type fejl, om ikke andet så for deres egen skyld.
nov 2014
Syntes det syndt at folk er så kolde at bare afliver dyret, når man har avlet og det ikke bliver helt perfekte afliver man ikke bare et levende væsen fordi det ikke lever op til ens krav..jeg brækker mig.
nov 2014
Pia, med lorte dyr mener du så en med sygdom eller?
Og det med for sjov avl, altså hvor man lige vil have små unger for de er jo sååå søde kan jeg give dig ret i, fordi det er grund til overflød af kaniner og ja man avler heller ikke dyr med en arvelig sygdom osv
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
Når det er sagt, håber jeg ikke der er nogle der avler for sjovt, uanset om man vil have kanin unger en gang, eller har et større avl, skal man avle med dyrene i tankerne, det vil sige man skal ikke avle på for gamle, eller syge kaniner, bare fordi det lige kunne være sjovt at have unger.
Jeg tænker de lidt større avlere med et godt ry, avler efter behov, det vil sige de ofte har en mindre venteliste. Eller også ved de hvornår der er efterspørgelse, samtidig avler de også ind i mellem til sig selv.
nov 2014
og ja er helt enig, man skal heller ikke avler bare for sjov for at se små sød unger, men nogle sker der jo osse en "fejl"
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
maj 2010
Igen er det et problem, at rigtig meget "lort" får lov at leve, fordi vi overføre vores følelser på dyrene.
Eksempel:
I vores første kuld chinchillaer fik vi 1 normal chinchilla, og 1 der havde det svært og var lille. Vi gav et lille tilskud af mælkeerstatning, og så klarede hun selv resten (den lille). Hun viste sig dog ikke at være normal. En virkelig sjov lille personlighed, men hun havde nogle ting, der ikke var specielt gode, og havde hun været et vildt dyr, var hun uden tvivl blevet taget af et rovdyr, med den adfærd hun lagde for dagen.
I en alder af 5 år opdagede jeg at hendes ene fod var hævet. Det viste sig at hun havde ødemer (væskeophobninger) i hele kroppen, fordi samtlige organer var ved at stå af - hånden på hjertet, havde hun haft bedst af ikke at leve i de 5 år. Vi burde have taget ansvaret og lade hende gå til.
I kuldet efter fik vi en unge, forældrene ikke var interesserede i. Naturen fik lov at gå sin gang, og hun blev ikke 24 timer (vi ville have fået hende aflivet dagen efter, men der var hun død).
Så havde vi en masse kuld der var fine.
I sidste kuld vi fik, var der så 2 unger, der havde fin vægt, og egentlig så fine ud. Pigen viste sig dog ikke at tage på, og hun havde det rigtig skidt. Vi kunne ikke få erstatning i hende, og tog hende til dyrlæge. Her fandt man ud af at hun ikke havde nogen synkerefleks, og hendes lunger var underudviklede. Man kunne have givet hende sondemad, for at se om det havde en virkning. Vi valgte aflivning.
Og det er det jeg mener der et problem. For der er nogen der ville vælge at give sådan en sonde. Et dyr der bare skal aflives, for de eneste der får noget ud af at holde sådan en i live, er menneskene. Så kan man få et svagt dyr, der måske lever til en voksenalder, og måske kan risikerer at blive avlet på, og give sin dårligdom videre.
Det er ikke mennesker, de skal ikke behandles som mennesker. Når man vælger at avle, må man tage ansvar for de dyr man laver. Laver man noget der ikke er godt, må man være sit ansvar voksent og få det aflivet.
Når jeg skriver lort, mener jeg dyr der er syge, aggressive, bærer på sygdomme e.l.
Kaninavlere er faktisk virkelig privilegerede. De kan f.eks. spise deres dyr.
Chinchillaer er noget længere om at formere sig, og får mindre kuld. Til gengæld lever de væsentligt længere, og er ikke rigtig egnede til at spise, eller til at bruge til foderdyr. Det er faktisk lidt et problem, når der nu er for mange dyr på markedet.
Og at der sker fejl, kan alle vist forholde sig til
nov 2014
Men jeg har mange føleser til mine dyr og "smider" dem ikke bare ud så det er derfor det slår lidt hårdt ned for mig folk kan være så kolde
men igen, du hat din mening, og vil helt klart bruge jeres meninger til projektet
maj 2010
maj 2014
det ville jeg ikke kalde kold!
Jeg ville kalde det koldt at lade dyret lide!
nov 2014
Hvis dyret er sygt eller har det dårligt er det bedre at sende dem afsted ja
maj 2014
Jeg afliver kun syge dyr
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 98 Gnavere: 52 Emner: 63 Svar: 1.481
Som Pia skriver, at der er overflod af kaniner er ikke ensbetydende med at man skal stoppe med at avle, for så ender man med ikke at have nogle gode dyr til sidst. Så tænker man sig om inden man avler, så ser jeg intet galt i det.
Er det kun for sjov, fordi ej hvor kunne det da være hyggeligt at få nogle unger, og der intet formål med kuldet er, så er det, i mine øjne, åndsvagt og ikke gennemtænkt.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Synes det er en kende barnligt, at sidde og sige at man "brækker sig" over folks svar - I sidder og efterlyser svar og meninger til Jeres skoleopgave, der bliver brugt tid og kræfter på at give Jer et, efter min mening, utrolig velargumenteret og uddybende svar, noget I faktisk reelt set kan bruge - og så er Jeres tak, at svare på dén måde?! Det skal da nok give folk lysten til at hjælpe Jer en anden gang.
- Et er at være uenig, men så kunne man da i det mindste komme med nogle velkvalificerede argumenter til hvorfor man er uenig, andet end det da er tuttenuttet lyserødt synd.
Jeg er fuldstændig enig med Pia - og avl bør aldrig være for sjov eller for pengenes skyld. Der skal være en mening med det avl man foretager sig og man skal have kigget grundigt på sine dyr inden man sætter dem sammen. Men der er bare utrolig mange som synes det med dyrebørn vil "være sjovt" og så kommer der utrolig meget skravl ud af det - med skravl mener jeg opdræt hvor dyrene er tilfældigt sat sammen, opvæksten er måske ikke så gennemført og resultatet er ikke ligefrem "kvalitet" nødvendigvis.
Den der "no-kill"-tankegang havde jeg også lidt i starten da jeg startede op med kaniner, men når man "får hænderne i det" og får et større indblik i det, så ser man anderledes på det. Alderen har nok også uden tvivl noget at gøre med det, jeg er noget ældre end trådstarterne og i dén alder har man nok lidt en tendens til at have det rosenrøde blik på alting, hvilket må være rart
Problemet er jo at avlerne står og laver gode dyr som de mener er gode nok til at sende videre - de sætter en pris som måske lige dækker omkostningerne - måske ikke, men mange har en "smertegrænse". Når der så er så mange som avler derudover, at markedet er fyldt med dyr og til priser langt under avlernes, så kigger mange jo hellere på de dyr - så kan man så sige at jamen, man vil jo hverken udstille, avle osv. og vil bare have et sødt kæledyr - rigtigt nok, men dels, kan avlernes gode dyr jo altså også SAGTENS bruges til dét formål, dernæst, så skulle avlernes jo så også gerne være af en lidt anden kvalitet - en kvalitet der i sidste ende kan svare sig at gå efter.
- Ordentligt avlede dyr, stamtavler osv. er aldrig nogen garanti for evigt sunde og raske dyr m.v. og der findes altid dårlige avlere, også dem som virker seriøse, men det hele handler om at sætte sig grundigt ind i tingene, bruge sin sunde fornuft og tænke bare lidt fremad.
Har set folk spørge om ting omkring de dyr de lige har anskaffet sig og undre sig over hvor meget der er at sætte sig ind i - jamen for pokker, det er der jo ved ethvert dyr uanset størrelse.
- Folk som først når kræet er parret op, begynder at spørge lidt til det hele, endda drægtighedens varighed m.v. - jeg undres !!!
Så helt ærligt, jeg vil da langt hellere sortere i det jeg får "produceret" og sende noget godt og brugbart videre, ligesom jeg har fået kaniner slagtet ved jægeren fordi de ikke kunne bruges i avlen - så bliver de brugt til et andet formål i stedet for. Jeg kan godt lide at kan man ikke bruge det til den ene ting, så kan det tjene et andet formål! Det skal ikke bare være ren og skær spild, for lidt respekt og ære omkring at det er liv vi har med at gøre, må man gerne have.
Så det er min holdning, avl med omtanke og lidt realistisk indblik i sine dyr og sit opdræt - og omtanke for de svar man får, selvom de ikke ligner ens egen holdning.
nov 2014
Og for det andet bliver alles meninger brugt til projektet når ferien er slut.
(Og vi skulle selv vælge et emne,og jeg valgte dette fordi jeg syntes det er et problem med folk avler for sjovt)
Og man må vel skrive det dansk man vil? Jeg plejer altid at skrive korrekt i skolen men uden for det skriver jeg det jeg vil.
Men er enig, men nu er jeg jo ikke avler så ville aldrig selv bare kunne aflive et levnene væsen (jo hvis det led) altså nu siger jeg ikke alle avlere kan men ja...
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.992
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 6 Gnavere: 3 Emner: 13 Svar: 207
Men tilbage til spørsmålet. Så længe avleren ved hvad personen gør og ved at ungerne er til at afsætte så ser jeg intet problem i at avle på sunde og raske hyggekaniner - mange af dem har jo et fantastisk sind og er også fri for sygdomme. Mine egne kaniner har kun været blandinger, begge har aldrig været syge. Den ene blev 7-8 år, gik altid ude, den anden er pt. 5 og opfører sig stadig som var hun 3 (hun er dog blevet mere rolig, men er stadig ligeså energisk).
Når det er sagt, så er jeg stor tilhænger af de avlere som virkelig avler for at nå et mål og som har modet og viljen til at skille sig af med de dyr som er syge eller ikke er til at afsætte så de ikke ender hos lille Ida som bare lader den sidde i hjørnet inden for.
nov 2014
nov 2014
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Lige netop den slags barnligheder gør at jeg ikke gider bruge min tid på at svare seriøst på spørgsmålet.
nov 2014
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.992
nov 2014
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 98 Gnavere: 52 Emner: 63 Svar: 1.481
DET HER ER CAPS LOCK, NÅR ALLE BOGSTAVER ER STORE
nov 2014
mar 2011
Følger: 100 Følgere: 108 Gnavere: 20 Emner: 49 Svar: 1.180
I skal være velkommende her i mind stald til en kop kakao, en snak og så kan i også få billeder til projektet.
Her ved mig hedder det kvalitet fremfor kvantitet. Derfor får jeg ikke så mange kuld som jeg kunne, og det begrænser naturligvis hvor mange dyr det er nødvendigt at slagte.
Jeg slagter alt der ikke har kæle eller avlsværdi. Står jet med et dyr jeg vudere hverken kan det ene eller det andet så bliver det spist. Jeg mener ikke dyr trives med at sidde og glo i et lille bur uden at komme ud, og hvis jeg vil behandle mine dyr sådan, så kræver det at jeg ikke har noget siddende jeg ikke ønsker at bruge tid på
jun 2014
Følgere: 1 Gnavere: 3 Emner: 2 Svar: 36
Når man vælger at avle, så har man i min verden også et ansvar overfor både de dyr man avler, samt de mennesker som kommer til at overtage de dyr, man ikke selv beholder. Det synes jeg desværre der er mange der glemmer, når de vælger at sende dyr videre med fejl og mangler af den ene eller anden art (det værende både temperamentsmæssigt eller sygdomsmæssigt). Den der med at sende dyr videre med et ''avlsforbud'', den holder i min verden ikke en meter, og jeg synes det er direkte useriøst at sælge dyr, som man allerede på forhånd ved ikke har gener der er værd at videreføre. Det er ikke sjældent at disse dyr af diverse årsager alligevel bliver avlet på, og det resultere så i flere dyr, med skavanker og dårlige gener, som heller ikke bliver sorteret fra, men også kommer videre til nye hjem osv osv.
Problemet med ''hyggeavlerne'' er i min verden sådan set ikke at deres mål med kuldet er at det kunne være hyggeligt at få unger. Problemet som jeg ser det, er at alt for få af disse, har sat sig ordentligt ind i de ting der følger med INDEN de får et kuld. Selvfølgelig skal man vide de mest basale ting, og det er jo dem der er lette at slå op på nettet, men man bør - i min verden - også have sat sig ind i de mest normale sygdomme og faresignaler, så man ved hvad man skal kigge efter INDEN man sender dyrene til nye hjem. I stedet sender denne form for ''avlere'' en masse - undskyld sproget - lort ud, som i sidste ende burde have været sorteret fra, fra starten af.
Hvis man rigtig gerne vil have et kuld fordi man synes at det kunne være hyggeligt - så fred være med det. Men for pokker da, så sæt jer ind i det inden. Få evt. en person med mere erfaring, til at hjælpe og råde.
Jeg har selv altid haft den tommelfingeregel der hed, at skulle jeg ikke selv bruge noget, var der ingen grund til at avle. Det betyder jo så at dyrene valgt ud, er dyr som jeg mener vil kunne bidrage med noget positivt, i forbindelse med at opnå mine avlsmål, og derfor er hvert kuld meget velovervejet. Skulle der alligevel komme afkom som jeg - af den ene eller anden grund - ikke vurdere, at jeg med god samvittighed kan sende ud i nye hjem, så bliver de aflivet med det samme. Synes ikke at man kan være bekendt at sende dyr videre, som i sidste ende, bare ender med at blive en regning for de nye ejere, eller som ender som kastebold fordi temperamentet måske ikke er helt i top.
nov 2014
skal først bruge det efter ferien så i skriver bare løs
Avl? (skole emne)