{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.393 visninger | Oprettet:

Kat dræber kaninunger! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Vi fik for en lille uge siden 8 små skønne dværgvædder unger. Vores kaniner bor i et dobbelt etagebur og mor og unger øverst. Vi har katte i området, - ikke nogle vi har problemer med. Vi har selv en kat som kommer på besøg, som kender vores kaniner godt og er egentligt bange for dem og har aldrig vist interesse i dem.

MEN der er en ny familie, som er flyttet ind med en ung hankat længere nede af vejen. Jeg har tit set den tæt på kaninburene (før vi fik unger) og udforske kaninerne. (bare kigge ind og snuse, og så væk igen) Vi har hele gange jaget den væk når den har kommet over til burene, for en sikkerhedsskyld. Dog kommer den tilbage hver gang.

Da vores kanin føder unger, ændre katten adfærd og lusker meget tæt omkring buret. Da jeg en dag laver mit daglige tjek i reden (lige kigger og ser om alle er okay og om der er 8 unger) - da jeg kun kan tælle til 7. Bliver vi enige om at tage ungerne ud i en kurv, en efter en. og lede reden igennem. Vi finder den 8 unge i hjørnet af buret. Rask og varm. MEN kurven med unger står på taget af buret. I det samme øjeblik har katten hoppet ned fra vores hustag, ned på buret og hapset en unge som lå i kurven med halv og hø over sig. Det skal siges, vi står 4 voksne mennesker og IKKE én af os lægger mærke til katten nogensteder, eller høre den springe fra taget ned på buret (der er ca 2,5 meter ned og 3 meter fra huset) kun da kaninungen skriger. Jeg har aldrig oplevet noget lignede. Vi når at gribe fat i katten, men den bider til og slipper tilsidst efter en lang kamp. Og en af mine fars venner giver katten et ordentligt spark, så ser vi ikke den i to dage.

Kaninunge dør senere af sine bidesår. Og vi er alle kede af situationen og er ekstra opmærksom på katten, jagter den og sprøjter vand når vi ser den komme til burene.

Jeg kan ikke lukke mine kaniner på græs mere, nu hvor katten har fået smag for kaninerne. Jeg har haft min store hankanin ude, hvor katten summerede om løbegården og stak poterne ind i tremmerne og generede den. Selvom jeg hver gang jagtede, råbte og forsøgte at sparke katten væk, kom den bare tilbage igen og igen. At jeg nu har helt droppet at lukke dem ud. Hvilket er så synd for mine kaniner. Jeg ved virkelig ikke hvad vi skal gøre?

I morges da jeg skulle fodre dem, åbnede jeg ind til reden og talte. Der var kun 6 unger, (der skulle være 7) Så min søster og jeg måtte lede som vi har gjort før i hele buret. INTET SYN af ungen.

Vi finder ud af at katten har kravlet op på buret i løbet af natten og stukket poten ind mellem tremmerne og kunne skubbe en unge ud. (Ungerne ligger i en lukket rede, men nogle gange når mor kanin har givet dem mælk og går ud af reden, er det ikke altid de slipper og kan pludselig ligge lige foran hulen ind til reden. HVILKET denne kaninunge må havde gjort i løbet af natten, så katten har kunne få fat i den og dræbt den. Vi er så inderligt vrede på den kat og er så træt af denne forfærdelig situation.

Nu har vi købt en overdækning til burene, så den ikke kan stikke poterne gennem tremmerne. Jeg har overvejet længe nu om jeg skal henvise mig til ejerene. Da jeg føler vi har gjort ALT! Vi har hegn langs burene, flyttet spande, så den ikke kan stå på dem, overdækning som er summet fast. Udover vi jagter og kaster vand.

Katten går stadig rundt om buret, står og kradser på overdækningen og skræmmer dem. Den hopper stadig over hegn, spande og op på taget af buret og kigger ind gennem overdækningen og kradser på det. HVAD SKAL VI GØRE!!!???

Jeg har så meget lyst til at skyde den kat. Eller klage til dem der ejer den og fortælle den har dræbt 2 af vores kaninunger.

Hvad ville i gøre? help us!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat dræber kaninunger!
  • #1   21. sep 2014 Her er et billede af hvordan vores bur ser ud nu med overdækning.

    profilbillede
  • #2   21. sep 2014 Træls er det
    Jeg har selv katte og ja nogen gange kan de ik holde sig væk (mine har aldrig gjordt noget ved de dyr jeg har haft kigger på dem eller ser om de kan rør ved dem med bløde poter)

    Når der kommer katte ind vi vores have smider min mor vand på dem med LIDT sæbe i smiley
    Men hvis det ik hjælper så prøv at gå hen til ejeren og sig ders kat har (spist?) to kanin unger

    Men du skal huske man ikke kan få en kat til at lade være med at gå ind i ens grund af sig selv smiley

    Og man må ik aflive katte der kommer ind på ens grund mere (det er jeg personligt glad for man ik må mere)
    Man må ik gøre noget så katten for ondt fx smide varmt vand ud over dem


    (Vores katte er løber tit væk når der kommer katte ind i haven smiley )


  • #3   21. sep 2014 Du skal tage fat i ejeren af katten, og bede dem sørge for de ikke dræber jeres dyr, og gør opmærksom på at hvis det fortsætter kræver du en erstatning pr dyr de dræber, samt evt. overdækken osv de skulle ødelægge..

  • #4   21. sep 2014 Henvend dig til ejerne af katten og fortæl dem situationen, så må man håbe, at de er søde og rare og vil lytte, selvom de jo egentlig ikke kan gøre så meget. Men det er i hvert fald ikke ok, at du ikke længere kan have dine kaniner ude på græs. Jeg ville gøre alt i min magt for at sørge for, at den kat holder sig langt væk fra haven, og at den ikke havde lyst til at komme igen, uanset hvad der skulle til. Ingen kat ville slippe godt fra at dræbe nogle af mine kaniner, lad mig sige det sådan smiley

  • #5   21. sep 2014 Vi havde selv engang en kat, som egentlig var vildkat. den blev reddet som lille og flasket op, men man kunne tydeligt se, at det var en vildkat, den dræbte alle fugle den kunne komme i nærheden af osv. Det var en for stor mundfuld for mine forældre at håndtere en så morderisk kat, så de gav den væk til vist nok nogle på landet som kunne håndtere dens adfærd. Hvis katten bliver ved med at genere dine kaniner ville jeg bede dem om at holde den indendørs.

  • #6   21. sep 2014 Eller bare inde på deres egen grund.. Den behøver ikke nødvendigvis at blive indekat

  • #7   21. sep 2014 Man kan ik få en kat til at kun være på en grund jo hvis den har snor på eller der er megt højt hegn

  • #8   21. sep 2014 Det behøver ikke være meget højt..

    Alm. voilere højde, og så enten med knæk på og/eller et (svagt) stødhegn på toppen..

    Eller en løbegård..

    Det gør opdrættere også (ikke alle, men nogen)


  • #9   21. sep 2014 Strøm.. Den kat skal have sådan en skrald den sent glemmer det. I øvrig er der lov at holde kat kat såvel som hund på egen matrikel.

  • #10   21. sep 2014 Der er ingen grund til det skal være kraftig strøm.. Der er ingen grund til at straffe katten for at være naturlig smiley

    Nej der er ikke en lov for katte.. Loven hedder den ikke skal være til gene for andre (hvilket denne kat jo er) ikke at den SKAL være på egen grund


  • #12   21. sep 2014 DU sparker vel forhåbentlig ikke en kat?????

    Dertil vil jeg sige at I har været meget sløsede... Det er almen viden at katte vil finde kaninunger spændende som måltid...


  • #13   21. sep 2014 Først havde jeg henvendt mig til ejerne. Hvis den så blev ved med at komme, havde jeg nok henvendt mig igen og bedt den om at holde deres kat inde...
    Hvis der ikke skete noget, så havde jeg nok indfanget katten og kørt den på internat... Så kunne de nok lære at holde den på egen grund...


  • #14   21. sep 2014 #10 Jo det er der faktiskt. alle dyr skal holdes på egen matrikel -også katte..

  • #15   21. sep 2014 enig tea
    her er link http://www.kattens-vaern.dk/?side=47


  • #16   21. sep 2014 I må ikke skyde katten.
    Først og fremmest er det for nyligt ændret. For det andet måtte man kun skyde dyr hvis man havde jagttegn, og så er der regler om hvor langt der skal være til nærmeste beboelse mv.

    Som en del andre skriver, så henvend jer til ejeren. De har pligt til at holde katten væk fra jer, og holde den på egen matrikel. Kan de ikke finde ud af det, må i få den indfanget. Om den skal på et internat eller til politiet er jeg faktisk ikke sikker på.
    Godt nok har I lavet nogle mindre velovervejede ting, men det gør ikke at katten må fistre rundt hos jer.


  • #17   21. sep 2014 Tea J - Læs hvad der står: "Som katteejer har du pligt til at holde din kat på din egen grund, hvis din nabo eller andre gør dig opmærksom på, at katten er til gene"

    Man har PLIGT, det betyder ikke at man SKAL, og det er først hvis den er til gene. og på egen grund er fin nok..


  • #18   21. sep 2014 Jeg tror lige du skal have fat i en betydningsordbog beltane. Når du har pligt til at holde din kat på egen matrikel så skal du gøre det.
    Der er f.eks. også noget der hedder pligt aflevering i dk. Dvs. at alt der udgives skal indleveres til statsbiblioteket. Det er ikke noget man selv må vælge. Det SKAL gøres. Der af pligt


  • #19   21. sep 2014 Nej, man har PLIGT til at stemme, men man SKAL ikke..

    Pligt og lov er ikke det samme..


  • #20   21. sep 2014 Der er ingen der har pligt til at stemme. Vi har ret til at stemme. Det har ves Gud aldrig været vores pligt.

  • #21   21. sep 2014 Pligt betyder at man skal, færdig.

    Trådstarter; Tag fat i kattens ejer. Hvis ikke der sker noget ved det, ville jeg ringe til politiet og høre hvad de foreslår.

    Mine forældre havde problemer med katte der kom og dræbte vildfugle og lod dem ligge i haven, samt generede deres hund ( hunden er rædselsslagen for katte. De har højt hegn rundt om haven, og har gjort hvad de kan for at holde katten ude. )

    Efter de havde kontaktet ejerne, som var bedøvende ligeglade, kontaktede de politiet. Politiet kørte herefter ud og snakkede med ejerne, og fortalte dem at hvis det fortsatte, ville de få besked på at aflive katten, eftersom de ikke kan holde den på deres egen grund. For det SKAL de, hvis den generer.
    Hvis ikke de selv ville aflive den, ville politiet sende nogen ud for at indfange katten, derefter ville den blive aflivet på ejernes regning.

    MEN snak med ejerne først. Det kan være de er til at snakke med, og muligvis kan de gøre katten til indekat, eller sætte den i en gård. smiley


  • #22   21. sep 2014 http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=pligt

    Enig med de andre i at du skal snakke med ejerne. Du har lidt et tab, og det er jo som sådan ikke noget de kan erstatte da der er tale om levende dyr, dine kæledyr. Tag din mor eller far med når i snakker med dem, så de forstår alvoren.

    Understreg overfor dem, at holde de ikke katten væk fra jeres grund, så fanger i den, og melder dem til politiet, for ikke at overholde loven (som er blevet linket til tidligere i tråden) håber ikke i mister flere.


  • #24   22. sep 2014 Sikke en trist situation både for dig, kaninerne og kattens samt kattens familie. Mit bedste råd er at du går over og snakker med katteejerene - de fleste mennesker som holder kat, går også op i dyr.
    Hvis det var min kat, så ville jeg starte med at få indhegnet haven som det første, men da jeg flere gange har set kattene oppe på taget af vores hus (som er forbundet med nabohuset via garagen) ville det nok ikke være en holdbar løsning...
    En udekat vil aldrig trives med at holdes inde (i hvert fald hører dette til sjældenhederne) og vi har bla. overtaget en tidligere udekat, fordi ejeren nu kun havde mulighed for at holde den inde rundet flytning.
    Så selvom det måske virker som om i bringer det største offer ved at kaninungerne er døde (stakkels unger btw), så husk at katten også er elsket af sin familie, så at sætte strøm til katten som der foreslås, det ville jeg da bestemt aldrig gøre uden at snakke med ejerne!
    Jeg ville blive SÅ vred hvis nogen havde gjort det ved vores katte, også selvom de bare ville beskytte deres egne dyr. Så snak dog for guds skyld med ejerne først, så kan i måske sætte jer ned i fællesskab og finde på en løsning!


  • #25   22. sep 2014 Ej, prøv lige at læs det igen - "pligt men vi SKAL ikke"

    http://www.denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Filosofi/Oldtidens_filosofi/pligt?highlight=pligt
    "pligt, det, som man er moralsk eller juridisk bundet til at gøre, dvs. hvad man bør gøre."

    Der er ingen som kommer og anholder dig eller uddeler en bøde, for ikke at stemme - som der er nævnt, vi har RET til at stemme.

    Dernæst, så jo, katte går ind under mark og vejfred loven, hvori du er forpligtiget til at holde kattene på egen matrikel - og dét har du og hvordan er dit eget problem, men at sige man ikke kan er noget bs. Selvfølgelig kan man det. Desuden er det ikke andres problem hvordan.

    Om man holder dem som indekatte, laver et godt hegn, lærer dem at gå i snor m.v. - det må være op til en selv.

    Selv har vi valgt et 180cm højt hegn (For det er hvad vi max må have i højden, iflg byplanen) - og så to tråde stød foroven. Det har vi rundt om både for- og baghave.

    Der er MANGE muligheder.

    Jeg ville tage mig en snak med naboerne om problemet, hvis de ikke reagerer og finder en løsning, ville jeg overveje at se om katten er øremærket og se om den kan indfanges og fx aflevere ved dyrlægen.

    Ens dyr skal ikke genere andre udenfor egen matrikel på den måde. Vi har haft problemer med fertile strintende hankatte som kom ind i vores hus, kommer de igen bliver de indfanget og afleveret ved en dyrlæge.

    Nej en kat skal ikke straffes for at have naturlige instinkter men den skal da heller ikke ha' lov til at rende rundt og genere andre.


  • #27   22. sep 2014 Der er kommet noget nyt


    Man må IKKE gøre så katten kommer til skade mere
    Man må IKKE få den aflivet hos en dyrlæge mere


  • #29   22. sep 2014 Læste det for nogen måneder siden
    vil lige se om jeg kan finde det smiley


  • #30   22. sep 2014 Kan ikke lige finde det men kigger videre

    Men der står man må ikke skyde hunde og katte eller andre kæledyr der kommer ind på ens grund mere
    Men den som har dyret kan få en bøde
    Hvis man indfanger dyret må man ikke kræve penge mere


  • #31   22. sep 2014 Kaniner er udsatte for mange farer - i dette tilfælde katte, men der er rigtig mange andre muligheder.
    Så hvis vi vil passe godt på vore kaniner (og det vil vi vel ? ), må vi indrette vore boliger til kaniner, så rov- og andre skadedyr ikke kan komme til.


  • #33   23. sep 2014 http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/nyheder/indland/2014/06/18/144212.htm

    Så teknisk set må man gerne skyde den her omtalte kat.
    Det kræver dog stadig at man har jagttegn og at der er en vis afstand til naboerne. Så man må stadig ikke bare skyde dyr i villahaverne der ude. Heller ikke selvom de kan være til fare for andre dyr.

    Men indgang og få fat i politiet hvis det ikke virker at sige noget til dem. De fleste reagerer nok noget mere fornuftigt på en bøde end på et dødt dyr


  • #34   23. sep 2014 mjaaarh og så dog ikke for det er nødværge dvs det skal være når den er igang med at angribe at man skal skyde så, ikke hvis den blot går ind i fx indkørslen

  • #35   23. sep 2014 Det kommer vel an på hvordan man tolker nødværge, eller er det defineret som at dyret fysisk skal have fat i det andet dyr?
    Her tænker jeg, at hvis katten er inde og går efter dyrene, ved at stikke poterne ind gennem tremmerne, prøve at bryde ind i bure e.l. Så har den jo ikke fat i dyrene som sådan, men er vil til far for de dyr den er efter.


  • #36   24. sep 2014 Kaninungerne bliver ikke levende, uanset hvem der har ret til hvad. Det, som vi selv kan gøre, er at sørge for ordentlige forhold for vore kaniner - herunder beskytte dem mod fjender.

  • #40   26. sep 2014 Stald unnerup: det må din mors kæreste så ikke. Så må du jo fortælle dem at loven er lavet om.

  • #41   26. sep 2014 Jeg håber godt nok der tages en snak med ejeren inden man begynder så meget som at snakke om at skyde katten.
    JA det er synd for kaninerne og NEJ katten skal ikke bare have lov til at dræbe dem, men hvad med også at tænke lidt på den som ejer katten. Det kunne eksempelvis være en familie med tre børn som har haft katten gennem rigtig mange år og virkelig elsker den lige så meget som i holder af jeres egne dyr - bare lige en note.


  • #42   26. sep 2014 Det har jo alle dage været sådan, at man ikke bare må skyde husdyr.
    Ejeren har altid skullet varsles, og havde så x antal dage til at ordne problemet.

    Det er f.eks. også problemet med den sag der blev kørt helt op i medierne. Ejer HAVDE fået at vide at hunden var til gene, havde flere gange af politi fået påbudt at holde den på egen matrikel, før det fik den sørgelige udgang det fik.
    Men når familien først er varslet, kan jeg ikke se hvorfor der skal tages unødigt hensyn til følelser hos denne. Man kan jo ikke være rigtig glad for ens dyr, når man bare lader dem vandre der ud af, selvom naboer har påtalt at det er uønsket.


  • #43   26. sep 2014 Punktsvejset tråd løser problemerne.

  • #45   16. okt 2014 Hej alle sammen

    Tak for jeres super gode råd! Jeg har taget fat i ejeren og gjort ham opmærksom på at hans kat genere os. Han har holdt den inde om natten de sidste par uger, hvilket har gjort nytte. Kaninerne er mere rolige, men katten kredser stadig om burene og genere dem stadig om dagen, (ved jeg fra min nabo som tit er hjemme om formiddagen, hvor vi andre enten er på job eller i skole) Ungerne er nu så store at de er ude af reden og er større end en håndfuld. Men når vi planlægger et forårs kuld her til forårs frygter jeg at det samme sker.


  • #46   16. okt 2014 så må i jo kattesikre buret smiley i kan heller ikke klage til kommunen hvis der kommer en ræv eller mår og snupper dem smiley

  • #47   16. okt 2014 Det er skam kattesikre nu, MEN katten kredser stadig på vores overtræk og hopper op oven på buret.

  • #48   24. okt 2014 Har i prøvet med et ordentligt vandgevær? Det plejer at virke ret godt hvis ikke mindre vandstråler har en effekt smiley

Kommentér på:
Kat dræber kaninunger!

Annonce