1.526 visninger
|
Oprettet:
depositum vs. reservationsgebyr {{forumTopicSubject}}
Er der nogen af jer der ved noget om det her, der kan give mig et link, et citat e.l. hvor der sort på hvidt står, at man ikke er berettiget til at tilbageholde et depositum, selvom man tydeligt har oplyst at et depositum ikke betales tilbage?
Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg skal kigge henne nemlig, og har ikke den vilde lyst til at sidde og rode en masse forskellige love igennem
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
"Depositum: pengesum som deponeres som sikkerhed i forbindelse med aftale om eller kontrakt på lån eller leje af noget, og som tilbagebetales medmindre aftalen misligholdes ofte i forbindelse med overtagelse af lejlighed el.lign."
Altså medmindre aftalen er misligeholdt, kan et depositum ikke tilbageholdes.
Reservationsgebyr er noget helt andet.
Måske det anses som "ordkløveri" men dét synes jeg så ikke, for det er to vidt forskellige ting.
Det meste der kommer op rent lovgivningsmæssigt er sager om boliger kontra depositum.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
http://www.gnavergalleri.dk/forum/Generel-Diskussion/37389-depositum_kanin_til_de_serioese_avlere
Pia B skriver
"Til I der tager depositum og ikke vil tilbagebetale det, hvis køber springer fra - så er loven altså i mod jer
depositum skal ALTID betales tilbage hvis den ene eller anden part springer fra!
Derimod, hvis man kalder det et reservationsgebyr - så skal man ikke! For så er det et gebyr for overhovedet at reservere dyret...
Det har katte- og hundeopdrættere lært på den hårde måde!
Depositum kan man med loven i hånden IKKE tilbageholde, hvis køber springer fra - det er KUN et reservationsgebyr man kan det med. (og man SKAL klart og tydeligt skrive det er et reservationsgebyr - skriver man bare ét sted det er et depositum, så kan køber kræve det tilbage med loven i hånden, hvis de springer fra)"
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
depositum vs. reservationsgebyr