Trafiksikkerhed {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Jeg var for noget tid siden ude og køre med min veninde og hendes kæreste.
Jeg er typen der ikke kører før alle har spændt deres sikkerhedssele, men min venindes kæreste ville ikke have sikkerhedssele på fordi han mener at det er farligt at have sele på, hvis der skulle ske en ulykke. Grunden til at han ikke vil have sele på er at, han havde et vennepar der fik skåret halsen over i en trafikulykke fordi de havde sele på. Han har også fået overbevist min veninde til ikke at have sele på i bilen, og hun har ellers altid haft sele på når hun kører med mig.
Jeg tænker at der må være en grund til reglerne om at vi SKAL have sele på når vi kører i bil; nemlig at der er større chance for at overleve og at man kan minimere kvæstelser på kroppen.
Jeg er heller ikke sikker på at hans historie med venneparret er rigtig, da han før er kommet med usande postulater.
Hvad mener i om hans historie? Tror i den er sand? tror i det kan lade sig gøre at få halsen skåret over fordi man har sikkerhedssele på? Jeg har søgt på nettet, men kan intet finde.
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 6 Gnavere: 3 Emner: 13 Svar: 207
Der er jo 1000 gange større chance for at komme til skade hvis du ikke har sikkerhedssele på. du vil jo blive kastet rundt i bilen hvis uheldet sker.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 25 Gnavere: 28 Emner: 107 Svar: 380
https://www.youtube.com/watch?v=tsVSLhONako
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 25 Gnavere: 28 Emner: 107 Svar: 380
han er til fare hvis han sidder bag ved så er han til fare for f.eks. dig
og
hvis han eller hun sidder foran og i kører galt bliver du siddene men der er risiko for de flyver gennem for ruden, kan komme på så mange grund til en sele er en STOR fordel!
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 6 Emner: 32 Svar: 169
Har godt nok også hørt en historie engang, hvor en mand havde fået skåret armen af pga. selen. Ved så bare ikke om det passer
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
MEN, man kan også risikerer at dø hvis man har sele på. Det er dog et meget stort men, og så må man opveje hvor risikoen er størst, det er den uden selen - for man kan jo også dø hvis man ikke har sele på.
Jeg er en gang røget ud over min motorcykel. Der kan man ikke have sele på, men jeg er nu ret glad for at jeg havde hjelm på... Dem der der jo også folk der vælger at køre uden.
Min far er f.eks. faldet af en MC uden hjelm (for mange år siden, før en var lovpligtig), og der skete praktisk talt ikke noget med ham. Den ene oplevelse er bare et dårligt argument for slet ikke at have hjelm på (som han også kører med i dag).
Min mor har set en der ikke havde sele på, der var slynget ud gennem forruden. Han sad på græsset foran bilen og sagde "Det var satans"... Så han kom heller ikke noget mærkbart til.
Så de der historier med folk der dør med sele, eller overlever uden (eller med og uden hjelm når de er på mc) er som gode nok. Som sagt er der bare længere mellem dem, end historierne med folk der overlever med sele...
Katja:
Arh, den er vist lidt langt ude, den med at det mindsker svineriet, og der er mindre brug for oprydning eller psykologhjælp hvis man har sele på.
Er bilen totaltskadet, skal der stadig ryddes en del op. Ser man en ulykke, hvad enten der er sele eller ej, har man som regel brug for at snakke med nogen om det.
Nu har jeg kun oplevet en ulykke med bil, og der kom jeg efter den var sket (så jeg så ikke selve ulykken)... Men jeg havde da alligevel behov for at tale med nogen efterfølgende, fordi dem der var der før mig, lavede de mest vanvittige ting...
apr 2010
Ift. psykologhjælp tænker jeg ikke på privat personer der ser ulykken, men på dem der arbejder på ulykkestedet (ved selvfølgelig ikke hvad du laver) men tror ikke en erfaren fx politibetjent har brug for psykolog ved en almindelig bilulykke ift, en bilulykke hvor der ligger arme, ben, hoved og blod i en radius af 20 m fra ulykkestedet. Det kunne trods alt være undgået med selen på. Men som sagt er jeg enig i, at det ikke er selve grunden, men endnu en god grund til at have sele på
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
Jeg føler mig slet ikke sikker i en bil uden at have sele på, og jeg kører heller ikke med nogen der ikke har papir på de må kører uden sele. (Jeg har selv papir på det, men kører alligevel med sele for så føler jeg mig mere sikker, men fik papiret fordi jeg har klaustrofobi)
Jeg tror max selen kan lave en skramme ligesom et papercut,en lige frem at skære halsen over den tror jeg hører til i gyserfilm.
Er de over 15 er de ikke dit ansvar hvis politiet kommer, men kører i galt og der sker dem noget fordi de ikke har sele på vil arret være der resten af dit liv, og synes godt du kan forlange de har sele på når de kører med dig.
På et tidspunkt skal de måske have børn, og det vil da være frygteligt at lære børnene de ikke skal have sele på i bilen.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.992
Der er flere der dør af ikke at have sele på..
Jeg nægter at køre hvis alle ikke har sele på, og børn skal sidde i dertil indrettede stole/puder der passer til deres alder..
apr 2010
apr 2010
Præcis som Susse siger, hvis der skulle ske noget er det er ar man vil have resten af livet..
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Den æder jeg seriøst ikke medmindre jeg får et link til en artikel der omtaler det... og et sådan tilfælde VIL være blevet omtalt i pressen.
apr 2010
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Jeg har en farbror der har været med ude og rydde op efter en tog påkørsel nogle gange. Det er meget normalt at dem der kommer med, lige er ude og hilse på en busk.
Imo lyder det lidt som en and
jan 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Gnavere: 4 Emner: 21 Svar: 291
o.O Det gælder ALLE
nov 2013
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 5 Svar: 45
jun 2012
nov 2013
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 5 Svar: 45
aug 2010
Følger: 58 Følgere: 117 Gnavere: 8 Emner: 13 Svar: 2.255
Jeg kører aldrig uden sele, hverken som fører af bilen eller som passager. Jeg forstår ikke, at man har så lidt respekt for sit liv, at man kører uden sele (medmindre man har en helt speciel grund til ikke at gøre det). Selvom man kører ordentligt og forsvarligt selv, så kan man jo ikke vide hvordan andre opfører sig i trafikken, så man er aldrig sikker.
I nogle tilfælde har det reddet liv at man ikke har haft sele på, men altså, man skal være heldig! Jeg er bestemt fortaler for sikkerhedssele!
Og helt ærligt, at din venindes kæreste får overtalt veninden til ikke at bruge sele er da utroligt
jun 2012
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 12 Gnavere: 6 Emner: 70 Svar: 360
Da jeg var lille synes jeg det var noget dumt noget, men jeg fik jo besked på at tage den på alligevel. Nu giver det jo god mening for mig og jeg kører altid med sele.
apr 2010
Trafiksikkerhed