{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Ville du stadig tage i Zoo, efter de aflivede giraffen Marius? {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at skrive en eksamensprojekt i kommunikation/it, og har valgt emnet "Turist i København" og underemnet Københavns Zoo.

Jeg ville blive rigtig glad hvis du ville svare på disse spørgsmål:

Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?

Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke?

Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?

Evt. andre kommentarer

Tusind tak på forhånd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ville du stadig tage i Zoo, efter de aflivede giraffen Marius?
  • #1   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?
    - Nej. Zoo er stadig ligeså forfærdelig, som før. Og Marius har ikke ændret på det.

- Jeg ville i forvejen ikke i zoo. Jeg syntes dyrene har det forfærdeligt, og vil ikke støtte det. Den eneste dyrepark jeg nærmer mig er Knuthenborg Park, hvor dyrene går sammen på KÆMPE savanner. Det er til at klare, syntes jeg.

Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?
    - En giraf er da ligeså meget værd, som fx antiloper, heste, køer osv - det går verdenen underligt nok ikke i vrede over når de bliver slagtet til at blive brugt som foder i zoos. Det er en giraf, slap dog af.

• #2   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?
    Måske en lille smule, men det er til den gode side. Jeg elsker det arbejde Zoo gør for dyrene. efter min mening har de det nok bedre end mange andre af vores kæledyr og får opfyldt flere af deres behov. Selvfølgelig havde det bedste været at de havde fået et kæmpeareal, men da det ikke er muligt for dem alle, så er jeg glad for at de i stedet vælger at bygge mange af tingene om så der bliver mere plads til dyrene.
    At jeg er blevet endnu mere positiv omkring Zoo efter Marius og løveungerne er faktisk enn hel simpel ting: Jeg har fået bekræftet at de tager ansvar og gør det på dyrenes præmisser. Det havde været så let at sende giraffen videre til en anden Zoo eller sende den med et fly til savannen (hvor den sikkert ville dø, da den ikke har lært at klare sig). I stedet har de sagt "Der er ikke plads til dette dyr, så vi vælger at aflive det" et dødt dyr lider ikke!
    Det samme med løveungerne. De aflivede dem, fordi de skulle bruge en ny han - ellers ville der komme indavl. Desuden ville hannen havde dræbt ungerne når den kom, for så at kunne parre sig med mødrene.

Selvfølgelgi vil jeg det, og jeg vil meget gerne støtte deres arbejde. Jeg syntes det er rart at de er så åbne omkring det, istedet for at gøre det 'i ly af mørket'

Jeg syntes de tolkede situationen helt korrekt - sådan ville jegogså selv have gjort det. For at girafferne kan fortsætte deres gang i Zoo (uden at indfanges vildt - det syntes jeg til gengæld er synd) er de nødt til at avle på dem, og man kan jo ikke altid vælge køn på afkommet. er der brug for hunner i avlen, men er der for mange hanner, så avliver de den som har mindst muligt at give for avlen. De har højst sandsynligt undersøgt om der var andre muligheder.
    Det samme med løveungerne. De var ville være blevet slagtet levende af hanløven, så jeg syntes da på alle måder der er blevet handlet korrekt. Det er jo heller ikke hensigtsmæssigt at flytte en hun fra flokken så den kan opforste ungerne. Den vile blive super stresset af det.

• #3   19. apr 2014 Der gøre på tværs af landegrænserne et godt stykke avlsarbejde med dyrene i Zoo, og så er der nogle, som ikke skal bruges til avl. Og p.g.a. de snævre pladsforhold bliver sådanne dyr til overs, så aflivning er i mine øjne OK.
    Så kan vi diskutere rimeligheden af , at alle gæsterne skal se slagteprocessen - her er jeg IKKE begejstret.

• #4   19. apr 2014 Jørgen:
    Hvad mener du med at "alle gæsterne skal se slagteprocessen"?
    Der var ingen der så giraffen blive aflivet, og de havde informeret om at man kunne komme og se obduktionen på forhånd. Dvs. at det var 100% op til folk selv, om de ville se obduktionen eller ej.

Og så til spørgsmålene smiley
    Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?
    Ja. Jeg er blevet mere positiv over for Københavns Zoologiske have. Jeg synes de gør et rigtig godt stykke arbejde med formidling. Der er mange der har fået et blåøjet syn på hold af dyr, og jeg håber at det her kan være med til at ændre den romantiske holdning til dyr.

Jep, har også været der efterfølgende.
    Jeg synes personligt det er et større problem, at de laver de her nye fancy anlæg til dyrene, hvor der lægges meget vægt på komforten for gæsterne, så dyrene får mindre plads end de kunne have fået.
    Det er i højere grad dette, og så deres priser, der ville kunne afskrække mig.

Jeg ved ikke om det var rigtigt eller forkert. Jeg synes det virkede velovervejet, og de tacklede det efterfølgende på en rigtig fin måde.

• #5   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?
    Nej det har jeg ikke.

Ja, det vil jeg. Jeg var faktisk inde og overvære dissektionsn af Marius, og det var super interessant. Dissektionen var ikke placeret lige ved åbningen, men man skulle gå et godt stykke for at komme til pladsen, som lå meget afsides, så folk, der ikke ønskede at se sådan noget, blev skånet fra synet.

Jeg mener bestemt, at Zoo gjorde det i bedste mening. Der er begrænsede pladser i Zoo, og for at få så god en population som muligt, så er det vigtigt at have et godt avlsprogram, så man ikke bare avler på alt hvad der er avlsdygtigt. - Det kunne nogen kaninejere også lære noget af (og andre dyreejere). Det er kun godt, at avlsprogrammet eksisterer, så det hele ikke løber af sporet og populationen bliver svækket.

• #7   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?
    Nej, men jeg har fået mere respekt for zoos store arbejde for at sikre en sund bestand.

Ja selvfølgelig, både fordi det er interessant og for at støtte havens arbejde med dyrene!

Selvfølgelig gjorde zoo det rigtige, det er ikke tilfældige ansatte der styrer en zoo, men forskere og videnskabsmænd med netop ekspertice indenfor zoologien! og en stor interesse i en sund bestand i et fornuftigt avlsprogram!

Mht. hvad de kunne have gjort anderledes, så kunne de jo have holdt det for sig selv, hvordan de arbejder, men jeg har stor respekt for deres åbenhed og deres vilje til at stå på mål for det arbejde de repræsenterer!

Slutteligt mener jeg, at der er forbandet meget hykleri og dobbeltmoral i sagen om enkeltdyrs skæbne, når man ser på vores produktionsforhold for andre knapt så nuttede dyr!

• #8   19. apr 2014 Jeg er helt enig i hvad de fleste skriver her.
    Jeg synes også det er til grin hvordan danskerne ( og resten af verdenen) skabte sig over én girafs død - som oven i købet blev gjort velovervejet og kun blev gjort med tanke på dyrenes velfærd!

Istedet synes jeg at danskerne burde koncentrere sig om feks. De forhold som svinene lever under her i Danmark inden de bliver slagtet. De lever i båse på meget få kvm. Hvor der er så mange grise pakket sammen at de dårligt kan ligge sig ned. Desuden fungere De stakkels søer kun som fødemaskiner og bliver, lige efter de har født deres unger, nærmest lænket til gulvet hvor deres eneste formål er at være en levende sutteflaske for deres unger!

• #9   19. apr 2014 Linda E:
    Har du besøgt en svinefarm?

• #10   19. apr 2014 Ja det ville jeg, det er altså ikke noget nyt at dyr i Zoo bliver aflivet.. (Det samme sker i øvrigt i alle andre Zoo og dyreparker i hele verden)

• #11   20. apr 2014 Linda: Du glemmer de fritgående, dem i løsdrift og selvfølgelig de økologiske grise, som har det meget bedre - man kan undgå at støtte det, hvis bare man tænker sig om når man køber kød.

• #13   20. apr 2014 Måske skulle vi lave en tråd om intensiv svineproduktion contra økologisk do. ?

• #14   20. apr 2014 Louise j: jeg snakker IKKE om økologiske eller fritgående svin...

Pia: nej det har jeg heldigvis ikke, men det har min veninde og jeg har set en forfærdelig dokumentar om dansk svineproduktion som de viste i tv for noget tid siden.

• #15   20. apr 2014 Jeg kom til at skrive den sidste sætning forkert. Mente self. at du kan undlade at støtte konventionelt hvis du ikke køber det, men bare tænker en lille smule og læser på pakken smiley

• #16   21. apr 2014 Linda:
    Så du basere dine udtalelser, på et enkelt besøg en veninde har haft på en svinefarm, og på en dokumentar om svinefarme, hvor man med 100% sikkerhed har plukket i det, og kun viser de grimmeste eksempler?

Tænk engang hvis alle der havde kaniner blev dømt på samme måde.

Kommentér på:
Ville du stadig tage i Zoo, efter de aflivede giraffen Marius?

Annonce