{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  staldren eller stalosan
  • #1   16. nov 2013 jeg bruger agro dry des

• #2   17. nov 2013 der hvor jeg arbejder bruger vi staldren sådan noger lille/pink pulver som har en okay kraftig lugt men det hjælper så også... meeen ved ikke lige om kaniner/marsvin kan tåle det..

• #3   17. nov 2013 Ude ved mine heste bruger jeg staldren smiley

• #4   17. nov 2013 Man kan godt bruge Staldren, men jeg kan huske, at der var nogen tvivl om dens virkning inforhold til fluelarver. Jeg kan dog ikke huske hvad enden af det blev. Jeg startede med at løbe en sæk Staldren, men skiftede til Stalosan F, som jeg vidste fungerede. Det er effektivt og man bruger jo ikke så meget, så jeg synes nu at 225kr er givet godt ud for 25 kg Stalosan F. Min sæk har holdt i 2.5 år til 8-12 kaniner pg et par marsvinebure i den periode.

• #5   17. nov 2013 en sæk holder kun et halvt år her når jeg bruger anbefalede dosis pr m2 til 30 marsvin.

• #6   17. nov 2013 Jeg skal måske tilføje, at jeg kun bruger det i kaninernes tissehjørner/bakker, eftersom de er ekstremt renlige og der derfor aldrig vil blive forurenet eller forekomme maddiker andre steder i buret smiley

• #7   17. nov 2013 jeg bruger det i hele buret, marsvin vil også gerne have hvert deres tissehjørne og når de så går flere sammen bliver der tisset i alle hjørner;)

• #8   17. nov 2013 Ja det kan jeg godt se smiley Mine 2 marsvinepiger vil heller aldrig kunne blive enige om ét sted men nærmere den ene halvdel af buret, så der får de også strøet overalt.

Men måske det er muligt at finde varedeklaration på begge produkter og se, om der er noget at sammenligne?

Hvis Staldren garanterer, at det er effektivt mod fluelarver og diverse andre ting, så skal effekten vel være der smiley

• #9   17. nov 2013 De virker på forskellig måde.
    Staldren indeholder ikke fluegift, men skulle virke ved at udtørre fluelarver.
    Stalosan F indeholder fluegift.

Jeg har prøvet Staldren, og det virkede absolut ikke på fluer her.

• #10   17. nov 2013 Tja.. Vi blev noget klogere efter et messe-besøg i Aars.

Vi havde en længere snak med ejeren af http://rovfluen.com , og han havde faktisk lavet forsøg med alle disse stald desinfektionsmidler imod fluelarver mm.

Det viste sig, at ganske almindeligt hvidt staldkalk er lige så effektivt som alle de andre produkter, da man (uanset produktet) skal strø et lag på adskillige cm for at have en udtørrende effekt overfor fluelaver og andet kryb/utøj. Gifte mm. spillede ingen rolle.

Det hvide staldkalk kan osse være at foretrække for kaninudstillere, da de røde stalosan-produkter misfarver poter/bugsiden, hvor dyrene kan trækkes i point som følge.
    Og med en pris på ca. 1/10 af 'mærkevarerne', synes jeg selv det skal afprøves, når den store (dyre) sæk med Stalosan F er brugt smiley

• #11   17. nov 2013 Nøvling: Så vidt jeg ved, er kalk basisk. Jeg tror ikke, det er rart for en kanin at have basisk materiale på pels/poter?

• #12   17. nov 2013 Jeg skal ikke kunne udtale mig om staldkalk.. Jeg har prøvet staldren og stalosan F, og staldren fungerer ikke til mit behov (primært marsvinebure). Stalosan F har til gengæld virkning, uden at skulle strøs i flere cm. lag, så det har jeg valgt at bruge..

• #14   17. nov 2013 Lulle:

Hehe, hvad tror du Stalosan og Staldren hovedsagligt består af? smiley

- Staldkalk. Stalosan med rød farve og nogle 'virkestoffer' ligesom Staldren, der dog er uden farve.

Men jeg må erkende, producenterne bag har gjort et virkelig godt stykke arbejde for at få os alle til at tro, deres produkter er noget helt særligt.
    Og hvis man som forbruger er glad og tilfreds med det, er det da iorden - Det er bare ikke produkter, jeg kaster penge efter igen smiley

• #15   17. nov 2013 Det har ikke lykkedes mig at finde frem til producenten af Staldren, men producenten bag Stalosan har valgt ikke at oplyse deres ingridienser, men blot kaldt dem 'naturlige virkemidler'. Der kan læses mere her, hvis man har lyst:

http://www.stormollen.com/stalosanf.php?action=visside&id=32&topid=12&nob=1

• #16   17. nov 2013 Eftersom Staldren er pH-neutral er det nu noget jeg langt hellere vil bruge end at udsætte mine kaniners små poter for rent kalk.
    Staldbunden bliver udtørret, men gulv og inventar (sandsynligvis også kaninpoter) vil ikke blive ætset.
    (link fjernet)

Vi her hver vores holdninger, og det skal der også være plads til. Men ja, jeg kaster penge efter produkter, som er testede og godkendt til dyrene, så jeg (og dyrene) ikke oplever nogen gener. Jeg har heller ikke et behov for at undgå, at de evt. bliver lyserøde, for mine kaniner lever ikke op til Nordisk kaninstandard smiley

• #17   17. nov 2013 men udover lugt og fluer så har stalosan jo også den virkning at det er dræber bakterier osv. gør staldkalk også det?

Hvis man bruger stalosan under bundstrøelsen spiller det ingen rolle med farven. Og til marsvin er et lag på flere cm ikke nødvendigt for at have en effekt på fluer. Der er en ganske tyndt lag nok.

Og det samme gælder når vi snakker effekten med at forhindre ammoniak lugten fra marsvinene.

Men det er smag og behag hvad man synes.

ligesom med alt andet kan man få stalosan billigere hvis man kigger sig for hvor man køber det

• #19   17. nov 2013 Det er jo helt op til folk selv, hvad de gør.

For kaninejeren er udgifterne heller ikke så store som hvis man driver et svine- eller kvægbrug, så på den lange bane er det nok ikke desinfektions midler der vælter budgettet.
    Jeg synes bare, det er endnu et eksempel om 'hanevand på dyre flasker', der giver forbrugeren en falsk tryghed. Men hvad ved jeg? smiley

• #20   17. nov 2013 jeg oplevede i sommers at jeg havde masser af fluer her, trods jeg brugte stalosan F i burene, lugten tog det, men ikke fluerne. Derfor jeg spekulerede på om der var andet der også tog lugten og måske var mere effektivt mod fluer. Jeg kan jo have fået en "mandags-sæk" men blev i hvert fald ikke imponeret over stalosan F...

• #21   17. nov 2013 Nej, Susan og jeg har haft præcis de samme oplevelser med produktet.

Derfor overraskede det mig slet ikke, da manden med stor erfaring med skadedyrsbekæmpelse (og rovflue-opdrætter til samme formål) kunne fortælle om hans forsøg, hvor alle tørdesinfektions produkterne skulle strøs i så store mængder før der kom en effekt.

Han har trods alt ingen aktier i at sige det ene eller andet, da han ikke fører nogle af produkterne, og har udført forsøgene for sine kunder i landbrugsbranchen, da flere angiveligt heller ikke oplevede den ønskede virkning.

• #22   17. nov 2013 nøvling kaniner: ret interessant det du skriver mht til kalk, men tager det så lugten? Jeg er glad for stalosans evne til at forhindre omdannelsen af ammonium til aminniak og det er den effekt jeg primært er interesseret i (da jeg som du også nævner) har erfaret at fluerne trives fint i det alligevel... bruger i noget mod lugt, og i så fald hvad?

• #23   17. nov 2013 Nu står jeg i den sære situation, at jeg ikke kan lugte kaninerne, med det mindre én af dem har diarré smiley - og bruger faktisk ikke rigtig desinfektionsmidlerne andet end de varmeste uger om året..

Jeg ved ikke, om kalken tager lugten. Stalosan F har jo den hersens 'duft', som jeg synes bliver hængende i luften når man har strøet. Måske maskerer den i virkeligheden bare dunsten?
    Fluemanden foreslog, man kunne blande Stalosan F og staldkalken. Så får man stadig duften, men mere 'pulver' for pengene smiley

• #24   17. nov 2013 jeg kan heller ikke lugte mine marsvin om sommeren for så er der så meget ventilation på hele døgnet at evt dannet ammoniak flyver udenfor. Men da de ikke har underuld er jeg nødt til at lukke vinduerne om vinteren og nøjes med udluftning nogle gange om dagen. Og om vinteren kan jeg så lugte amoniakken et par dage før burskift (skifter en gang i ugen) hvis ikke jeg bruger stalosan. Jeg er DØD nysgerrig efter hvad der i stalosan forhindrer denne kemiske reaktion (altså fra amonnium i urinen til amonniak på luftform) men kan som jer heller ikke finde det nogle steder. Kan det mon virkeligt bare være kalk der gør det?

• #25   17. nov 2013 der findes også noget der hedder Sweet PDZ, har nogle af jer prøvet det?

• #28   18. nov 2013 ville: det kan også komme af staldkalk har jeg læst, så nej det behøver ikke komme af urene omgivelser. Nogle (men ikke alle) heste skulle vist også få problemer med tørre hove og luftvejene af staldkalk. Jeg skrev emnet her fordi jeg gerne ville have jeres andres erfaringer med hvad man kunne bruge for at holde et sundt luftmiljø uden at skulle skifte bure hver dag (som i øvrigt også vil give støv i stedet) for alm ren bund er IKKE nok her til at holde lugt ude om vinteren (hvor der ikke er så åbent som der måske er i en gammel stald). Mit lugtproblem (ved marsvin, ikke kaniner) kan komme af for meget protein i dyrenes urin også. Uanset: jeg vil gerne sørge for at holde ammoniumet i urinen på væskeform i stedet for gasform som lugter og HVAD er jeres erfaringer så meg hvad der virker, er bare mit spørgsmål:)

• hanne J
    hanne J Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
    #29   20. nov 2013 Jeg bruger oså et tyndt lag stalosan f , og har ikke hverken lugt eller fluer.

Kommentér på:
staldren eller stalosan

Annonce