{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
959 visninger | Oprettet:

Hjælp til forældre! (Rotter) {{forumTopicSubject}}

Har haft to søde rotter før. Desværre var vi ret nye i det med at købe små dyr, og tænkte ikke rigtig over hvor de var fra smiley Der hvor vi hentede dem røg de og rotterne havde små bure m.m. Den ene rotte døde får døgn efter vi havde fået den og den anden kom en tur til dyrelægen og levede så 1 år hos os smiley
Efter han døde fik jeg så marsvin, selvom jeg egentlig gerne ville have haft rotter igen, men i sorges øjeblik havde jeg bare hurtigt brug for et nyt lille dyr, vilket så blev marsvin smiley

Nu er det et par år siden, og jeg har hen af vejen spurgt om rotter igen. Men min mor er blevet en "mur", hun siger hun ikke kan li' rotter (altså ligesom nogen har det med f.eks. eddekopper). Men helt ærligt tror jeg ikke helt på hende, det var bla. hende der tog til dyrelæge med rotten. :3

Det jeg så vil spørge om er om I har nogle gode idéer til hvordan jeg kan overbevise hende om at jeg skal have rotter?
Altså uden at man direkte plager, for så bliver hun sur smiley

Det skal lige siges at vi har plads, råd og tid, jeg kan enda selv betale for det hele.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til forældre! (Rotter)
  • #1   12. maj 2012 Det giver ikke helt mening at du først må have rotter, og nu noget tid efter kan din mor ikke lide rotter. Det lyder lidt som en undskyldning for mig

  • #2   12. maj 2012 Har du spurgt hende, hvorfor hun så kunne lide rotter den gang?

  • #3   12. maj 2012 Ja, og hun siger at hun var imod det før og nu er igen.. Altså nej det giver ikke helt mening for mig heller.. Hun kunne heller ikke rigtig li' dem den gang, men hun var ikke ligefrem rædselslagen smiley Det påstår hun at hun er nu smiley

  • #4   12. maj 2012 Jeg siger altid til min mor sådan her "Mor, nu må du ikke blive sur vel, eller sige nej med det samme jeg siger det.. Men må jeg ikke få en rotte" foreksempel.. smiley

    Så siger hun "Det kan vi se på" Det bliver altid et ja, ved ikke om din mor siger ja, men det hjælper på mig, og mine venner og veninder smiley

    Du kan da også bare sige, at du selv kan passe dem, altså du skifter dem selv osv. smiley


  • #5   12. maj 2012 Du passer dem nok selv alligevel, men altså... smiley

  • #6   12. maj 2012 Når jeg skal overbevise min mor om at jeg skal have et nyt dyr fortæller jeg først alt det gode ved det.
    Da jeg skulle have en ny hamster fx.
    "den fylder ikke særlig meget",
    "det koster ikke særlig meget at have den",
    "den kræver ikke så meget",
    "du behøver ikke at håndtere den eller se til den i hverdagene, da min bror gør det", (jeg bor ikke hjemme i hverdagene før om 1½ måned)
    "den lugter og larmer ikke"
    "den anden er gammel og dør måske snart" (han lever stadig og det er 3 mdr. siden)

    Forklar at du selv kan stå for pasningen, og at I måske kan have dm på prøve for at se hvordan det går.


  • #7   12. maj 2012 (og nu har min mor så glemt at vi primært fik Blyfri, fordi Brownie er gammel, så hun sagde at vi godt må beholde en af Blyfris unger da Brownie jo er gammel, hehe)

  • #8   12. maj 2012 Jeg synes helt ærligt du skal respektere det.
    Hun er gået med til det en gang, men blev alligevel ikke overbevist om at rotter er en god ting.
    Når man ikke kan lide et bestemt dyr eller evt. er bange for dem, skal man ikke tvinges ud i en situation hvor man skal tage sig af dem, heller ikke selvom det kun er nogle gange smiley

    Det er rigtig surt for dig at stå i sådan en situation.
    Men prøv at vende den rundt. Hvad hvis din mor ville anskaffe et dyr du ikke kan lide?


  • #9   12. maj 2012 Så længe jeg ikke skulle stå for pasning eller håndtere det ville jeg ikke have noget imod at hun anskaffede et dyr jeg ikke kunne lide, nu er det også sådan at der ikke er nogen dyr jeg ligefrem ikke kan lide smiley Men jeg kan godt se hvad du mener, og det har jeg da også tænkt smiley
    Men hun ville aldrig skulle passe det, hun behøvede ikke engang at skulle se på det smiley Hun ville slet ikke lægge mærke til at det var der med mindre hun gik ind på mit værelse og gloede inde i buret xD
    Jeg betaler selv mine dyrs foder, skifter dem selv og betaler også selv når vi skal have et nyt dyr. Nu hvor jeg er 13 (snart) fjorten betaler jeg også selv dyrelægeregningerne...

    Dengang var jeg vist 10-11 år, og jeg fodrede og skiftede den selv. Det eneste jeg ikke gjorde var at betale for den, dog betalte jeg dens foder smiley Men det er som om hun ikke forstår at jeg gør alt det. Altså passer den og betaler for det hele..
    Og jeg ved min mor ved hvor irreterende det kan være at ville have et dyr éns forældre ikke kan li'. Da hun var lille ønskede hun sig helt vildt heste, men hendes forældre havde simpelthen bare ikke passion for det (Idag har vi fem heste..).

    Jeg tror også lidt hun er blevet skræmt af alle de dyrelæge regninger, og alle de problemer vi havde med dem.. Men jeg siger jo at jeg selv kan stå for det hele :3


  • #10   12. maj 2012 Men det er stadig din mor der juridisk har ansvaret for dem. Og hvad hvis du skal noget en weekend og hun skal fodre dem? Du kan jo heller ikke blive væk fra skoleudflugter, og hvem skal så passe rotterne for dig?

    Du stiller hende stadig i en ubehagelig situation. Der er nogle dyr hun helt åbenlyst ikke kan lide, og du vil have dem ind i hendes hus, hvor hun hele tiden vil være bevidst om at de er.
    Der kan se uheld, så de slipper ud, og så kan hun risikerer at støde på en rotte.

    Jeg synes stadig du skal respektere hendes holdning.
    Det ser også ud til at du har ret mange dyr i forvejen.
    Nogle gange må man bare accepterer at man ikke kan få flere dyr end dem man har.
    Jeg har et hav af dyr jeg gerne vil have, men har ikke pladsen. Stod i samme situation mens jeg boede hjemme.
    Her ud over er min mor faktisk bange for (fremmede) hunde, og jeg kunne aldrig drømme om at anskaffe et dyr - da jeg boede hjemme - hun ville være utryg ved.


  • #11   12. maj 2012 Jeg bliver hjemmeundervist smiley

    Der er så også min far, mine søskende og mine veninder/venner smiley

    Ja jeg har ret mange dyr i forvejen, men det er ligemeget hvor mange dyr jeg har, selv da jeg kun havde 2 kaniner og 4 marsvin måtte jeg ikke få nogen rotter igen, og nu har jeg 8 kaniner og 6 marsvin -stadig "nej" smiley

    Hun har intet at gør med mine andre smådyr, og jeg kan ikke se det skulle være anderledes med rotter smiley

    Hvis jeg nu var bange for heste, så ville det jo ikke stoppe min mor fra at have dem. Og jeg har faktisk været bange for heste, eller ihvertfald for at sidde på ponyer, og der blev hun bare ved med lige så stille at "skubbe" mig i den rigtige retning, og nu er jeg ikke længere bange for at sidde på en pony smiley

    Upsi, sidespring smiley ...

    Nåh, men nu vil jeg ikke diskutere det mere..


  • #12   12. maj 2012 Jeg bliver også ved med at tænke om jeg skulle ha' valgt rotter istedet for marsvin dengang.. Jeg kiggede faktisk på nye rotter der Merlin døde, og det sagde hun ikke noget til.. Ikke fordi jeg vil af med mine marsvin jeg har nu for rotter eller noget, men det er bare som om hun har gået og bygget denne frygt inde i sig selv op i løbet af de sidste 2 år smiley

    Og det er ikke fordi hun løber skrigende væk ved synet af en rotte, hun bliver bare sådan lidt "uuuh" agtig, hvis I forstår smiley


  • #13   12. maj 2012 Hvis hun har gjort så du ikke er bange for heste/ponyer mere, må du hjælpe hende, med hendes "frygt" for rotter smiley

  • #14   12. maj 2012 Nemlig! xD Problemet er at hun bliver en "mur" bare man nævner rotter, så ville have hjælp til at finde en måde at sige det stille og roligt og måske lidt snigende på smiley
    Har enda lavet den der baggrund med din søde Mollypige på min computer (som alle bruge), men igenting smiley


  • #15   12. maj 2012 *ingenting

  • #16   12. maj 2012 Hehe, Mollypigen håber jeg hjælper! smiley
    Altså, du har jo selv penge og det, så du kunne købe en, ligesom da jeg købte Simone for mine egne penge? smiley


  • #17   12. maj 2012 Hvis hun virkelig mener "nej" synes jeg ikke du skal blive ved. Jeg spørger kun én gang, men sørger for at komme med al den information jeg har så hun ved at jeg har styr på det dyr det handler om.

  • #18   12. maj 2012 altså HELT ærligt - en del af det at blive voksen er osse at respektere andres holdninger og følelser. Det betyder IKKE at man så med djævlens vold og magt skal presse ned over hovedet på folk at nu skal de sørme lære ikke at være bange/utrygge ved noget.
    Det er din mors hus, og uanset hvilke argumenter du bruger - så kan hun sige nej til ting - uanset hvilken årsag hun har til det.
    Respekter dog at du har fået nej til det, og glæd dig til at du flytter hjemmefra og helt 110% selv kan bestemme hvilke dyrearter du vil holde i DIT hjem.


  • #19   12. maj 2012 Jeg respektere min mor.
    Det jeg ikke forstår er at hun sagde ja før og så pludselig siger hun nej. Ved ikke hvor du får at jeg med djævlens vold og magt plager hende fra. Jeg har kun spurgt 2 gange i løbet af de sidste år.
    Når jeg spørger hvorfor, giver hun ikke klart svar, og jeg ved ikke om hun virkelig er bange eller om det bare er en "undskyldning", for hun giver ikke klart svar.


  • #20   12. maj 2012 Jamen det ER faktisk fuldstændigt 100% ligegyldigt - hun har sagt nej, og så er den ikke længere.
    ... det er hendes ret at sige nej, hvis hun nu mener at de ikke står til gardinerne.



  • #21   12. maj 2012 Ej hold nu op. Det er ikke jeres ansvar at tage min mor i forsvar.
    Jeg tror godt min mor kan klare sig, hun er en voksen kvinde.
    Det er jo ikke fordi jeg går rundt hele tiden og spørger om rotter, jeg syntes det er irreterende hun ikke giver mig klart svar.

    Jeg skulle nok bare have skrevet til mine venner privat istedet for i det offentlige forum, undskyld min fejl.


  • #22   12. maj 2012 så du skriver kun for at alle skal give dig ret eller hvad?

    ja, så er det nok bedst at du ikke skriver til andre end dine private venner.... alle andre kan du kun forvente at de svarer ærligt, hvilket så åbenbart ikke er det du gerne vil høre.


  • #23   12. maj 2012 Jeg skriver ikke at alle skal give mig ret?
    Alle har deres egen mening.

    Jeg ville bare ikke høre en masse om at jeg plager min mor og at jeg ikke respektere hende og alt muligt.

    I det mindste var der nogen der skrev "pænt", det har jeg ikke noget imod, men at nogen flipper ud, det syntes jeg ikke er rart. Man har lov til at sige sin mening, hvis man kan sige det ordentligt.


  • #24   12. maj 2012 Ej jeg synes også at den var lidt grov.

    Hun skriver jo netop at hun ikke vil plage, fordi hendes mor bliver sur over det.

    Men hvis du ikke mener at du får et ordentligt svar af hende, så spørg hvad hun virkelig mener - Ja eller nej.

    Hvis det er et nej må du jo acceptere det, selvom det er ret træls.


  • #25   12. maj 2012 kan se du vidst har ret mange dyr, overvejet om årsagen er at hun synes det er ved at blive for mange?
    altså ud over at hun ikke er så glad for dem, og hvis hun synes der er mange andre og har haft rigtig dårlig oplevelser da i prøvede sidst, er det alt andet end motiverende for at skulle have nogle nye smiley


  • #26   14. maj 2012 konfronterer man en fobi som din mor tydeligvis har gjort ved at tillade du fik rotter første gang så kan den faktisk godt blvie værre! jeg kender fx ingen med frygt for tandlæger hvor frygten er gået væk af de gik rigtig meget til tandlæge!
    så vil du virkeligt gerne have en rotte selvom du så ved at din mor vil være utryg ved dem hvert minut?


  • #27   14. maj 2012 Jeg har ikke en dyt forstand på rotter, men det var ikke en mulighed at de kunne være udendørs eller i et udhus? Og at din mor så ville give lov.
    Jeg kan bestemt ikke lide rotter og mus (er vist lidt bange for dem), og har prøvet som yngre at have min søsters kælemus løs på mit værelse, det er bare ikke fedt når man ikke tør være i sit eget hjem.
    Og jeg skal ALDRIG have den slags dyr i mit hjem, så hvis kæresten eller ungerne, skal til at have "sådan noget" eller krybdyr, så foregår det udendørs, eller et specieltbygget udhud eller noget.


Kommentér på:
Hjælp til forældre! (Rotter)

Annonce