12.824 visninger
|
Oprettet:
Musseunger, hvad skal de have af spise ?? {{forumTopicSubject}}
Jeg er kommet i det store problem, at jeg mugede ud i stalden hvor der lå et mussekuld og moren løb sin vej og alle musseungerne er væk , men har fanget 5 af dem i en kasse så de ikke ville dø, men er ikke sikker på at de her dør, hvad skal jeg gøre slippe dem fri? , give dem noget mad, og hvis ja hvad skal de spise ???? HJÆÆÆLP !!!!!
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
jun 2010
Som jeg sagde, sådan forholder det sig teknisk set.
Det lyder sikkert kynisk og alt muligt, men jeg ville enten aflive dem eller lade naturen gå sin gang. Det er ikke meningen at man skal give sig til at opfostre vilde museunger fordi man kan.
jun 2010
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 34 Gnavere: 12 Emner: 12 Svar: 313
Har de øjne og kan de selv spise? - hvis ja, så sæt dem fri.
Hvis ikke, så køb noget modermælkserstatning og en meget tynd lille pensel. varm mælken til stue temperatur og fodrer dem med penslen.
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Det er det eneste rigtige at gøre.
Det er egentlig spøjst, at man ikke må tage vilde mus ind og holde dem forsvarligt i fangeskab (ja, det kan faktisk lade sig gøre), men man må slå alle dem ihjel man ser, fordi de anses for værende skadedyr... Når man så oven i det tænker på de forfærdelige metoder nogen vælger at gøre det på (rottegift, nogle køber stadig limfælder (ulovligt) osv), så kan man jo ikke andet end undres.
apr 2010
Jeg har selv prøvet flere gange, dem jeg var i kontakt med ville ikke hjælpe. Så jeg har to gange opflaskede hel små mussekuld og sat dem fri, når de var gamle nok, med succes
aug 2012
Følger: 1 Svar: 1
vi har lagt den i en gennemsigtig æske uden låg, med noget hø og lidt salat, samt en lille bitte pose med mælk...
vi har desværre kun fundet en i kuldet og ved virkelig ikke om den SKAL være i kuldet??? håber i kan hjælpe os!
på forhånd tak
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
De informationer jeg har fået, har nemlig været nogle helt andre.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
De eneste dyr som ER omfatter af lovgivning er vilde dyr og i særdeleshed truede arter. Men også mere alm. arter som harekillinger fx skal man kontakte nærmeste vildtplejestation. Du kan dog være ude for de forsøger at afvise (og det vil de 100% gøre med et par markmus fra en lade! de vil måske ovenikøbet grine lidt også...) og siger du bare skal sætte dyret tilbage til hvor det var. Men har man ødelagt reden ved et uheld kan man jo ikke sætte dem tilbage og så mener jeg faktisk de SKAL komme og hente dyrene hvis man insisterer. Men helt ærligt mus? de kører 200 meter hen af vejen, knækker nakken på dem og smider dem ud af vinduet...
-eller tager dem måske alligevel med tilbage til plejestationen og bruger dem til foder til et større dyr de har gående (ræv/grævling fx).
Men som eks til man godt må opfostre dyr som er nemme er der jo fx padder: de er totaltfredede i dk, men du må gerne tage dem med hjem som små og lukke dem ud igen når de har fået ben, det er da det samme.
om de vil pleje eller aflive afhænger af om dyret vurderes at kunne genudsættes... dvs er museungerne meget små vil de blive aflivet... (og da det er mus vil de sansynligvis blive aflivet alligevel, de plejer mig bekendt ikke pattedyr midere end egern)
apr 2010
Køb noget modermælkserstatning til menneskebabyer, og giv den mælk enten med en lille pensel eller en engangssprøjte. Sørg for at holde den varm, den kommer hurtigt til at fryse, når den ikke har sine søskende at putte med.
Jeg har haft flere kuld, du kan se mig fodrer et af dem her, det var dog den sidste gang jeg gav dem mælk, så de er noget større, og har fattet pointen, det er lidt svære i starten
http://www.youtube.com/watch?v=SrDHxObrZ9E&list=UU8P_lFVLLihuh3sUj4syhdQ&index=3&feature=plcp
Og alt det hårde arbejde belønnes sig den dag, du kan slippe den fri igen
http://www.youtube.com/watch?v=lIy3JMtC7Ek&feature=relmfu
nov 2014
aug 2018
Jeg har ikke set moderen, men vil ikke tage dem med hjem og flaske dem når de kommer omkring og er 3? De har ikke fået øjne endnu, men kan jeg på nogen måde købe noget modermælkserstatning og sætte i en lille bitte skål eller hvad kan jeg gøre for at de får lidt mad?
Musseunger, hvad skal de have af spise ??