{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.824 visninger | Oprettet:

Musseunger, hvad skal de have af spise ?? {{forumTopicSubject}}

Jeg er kommet i det store problem, at jeg mugede ud i stalden hvor der lå et mussekuld og moren løb sin vej og alle musseungerne er væk , men har fanget 5 af dem i en kasse så de ikke ville dø, men er ikke sikker på at de her dør, hvad skal jeg gøre slippe dem fri? , give dem noget mad, og hvis ja hvad skal de spise ???? HJÆÆÆLP !!!!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Musseunger, hvad skal de have af spise ??
  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #1   15. nov 2011 Det kommer an på hvor gamle de er.. Prøv at ligge nogle billeder ind,

• #2   15. nov 2011 Teknisk set er det ikke lovligt at holde vilde dyr i fangeskab i DK, så jeg ville sætte dem retur eller aflive dem.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #3   15. nov 2011 Selvom man føler at man hjælper, er det altså stadig at have dem i fangeskab.

• #4   15. nov 2011 At tage vilde mus ind kan da aldrig blive andet end at holde dem i fangenskab. = Ikke lovligt.
    Som jeg sagde, sådan forholder det sig teknisk set.

Det lyder sikkert kynisk og alt muligt, men jeg ville enten aflive dem eller lade naturen gå sin gang. Det er ikke meningen at man skal give sig til at opfostre vilde museunger fordi man kan.

• #5   15. nov 2011 Jamen... Føj til dig også da!?..

• #6   16. nov 2011 hvor gamle er de?
    Har de øjne og kan de selv spise? - hvis ja, så sæt dem fri.

Hvis ikke, så køb noget modermælkserstatning og en meget tynd lille pensel. varm mælken til stue temperatur og fodrer dem med penslen.

• #7   16. nov 2011 Tja, er enig med Von Fancy...

• #8   16. nov 2011 Find en vildtplejestation, og aflever dem der.
    Det er det eneste rigtige at gøre.

Det er egentlig spøjst, at man ikke må tage vilde mus ind og holde dem forsvarligt i fangeskab (ja, det kan faktisk lade sig gøre), men man må slå alle dem ihjel man ser, fordi de anses for værende skadedyr... Når man så oven i det tænker på de forfærdelige metoder nogen vælger at gøre det på (rottegift, nogle køber stadig limfælder (ulovligt) osv), så kan man jo ikke andet end undres.

• #9   16. nov 2011 Tror ikke man finder en vildtpleje station, der vil tage dem.

Jeg har selv prøvet flere gange, dem jeg var i kontakt med ville ikke hjælpe. Så jeg har to gange opflaskede hel små mussekuld og sat dem fri, når de var gamle nok, med succes smiley

• Nini S
    Nini S Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #10   20. aug 2012 hej alle sammen mig og en veninde har fundet en musseunge og ved ikke hvad vi skal gøre den er omtrent 3 cm. og har ikke åbnet dens øjne.
    vi har lagt den i en gennemsigtig æske uden låg, med noget hø og lidt salat, samt en lille bitte pose med mælk...
    vi har desværre kun fundet en i kuldet og ved virkelig ikke om den SKAL være i kuldet??? håber i kan hjælpe os!
    på forhånd tak smiley

• #11   20. aug 2012 man må GERNE tage ungdyr ind som ikke kan klare sig selv endnu, så hvis de KAN klare sig selv skal de slippes fri eller aflives. Jeg har selv engang taget et lillebitte knytnævestort pindsvin jeg fandt udenfor i januar måned indenfor og fodret den med leverpostej og kattemad en uges tid, hvorefter den gik i hi igen på vores altan. Det var en unge der ikke havde nået at æde nok til hele vinteren og havde jeg ikke taget den ind var den død for der er ikke mange biller eller snegle udenfor i starten af januar.. Jeg ringede til dyrlægen og spurgte hvad jeg skulle gøre og de sagde: kattemad eller vildtplejestation. Er det derimod dyr der er på listen over truede arter SKAL de til en vildtplejestation. Ej heller rovfugle må man opfostre selv, de skal også til vildtpleje. Men et musekuld må hun altså gerne..... ring selv til nærmeste dyrlæge eller dyreværnet og spørg, de har styr på det (mere end de fleste herinde;)) HUSK bare lige en ting: de kan bære på alt fra miltbrand til bændelorm så vask hænder HVER gang du har rørt dem eller det de går i og rør dem så lidt som muligt...

• #12   20. aug 2012 Kan du dokumenterer den med, at man selv må opfostre den type dyr?
    De informationer jeg har fået, har nemlig været nogle helt andre.

• #13   20. aug 2012 Pia: om jeg kan finde en lov der omhandler museunger fundet i en lade? nej det kan jeg ikke, den findes vist ikke;)
    De eneste dyr som ER omfatter af lovgivning er vilde dyr og i særdeleshed truede arter. Men også mere alm. arter som harekillinger fx skal man kontakte nærmeste vildtplejestation. Du kan dog være ude for de forsøger at afvise (og det vil de 100% gøre med et par markmus fra en lade! de vil måske ovenikøbet grine lidt også...) og siger du bare skal sætte dyret tilbage til hvor det var. Men har man ødelagt reden ved et uheld kan man jo ikke sætte dem tilbage og så mener jeg faktisk de SKAL komme og hente dyrene hvis man insisterer. Men helt ærligt mus? de kører 200 meter hen af vejen, knækker nakken på dem og smider dem ud af vinduet...
    -eller tager dem måske alligevel med tilbage til plejestationen og bruger dem til foder til et større dyr de har gående (ræv/grævling fx).
    Men som eks til man godt må opfostre dyr som er nemme er der jo fx padder: de er totaltfredede i dk, men du må gerne tage dem med hjem som små og lukke dem ud igen når de har fået ben, det er da det samme.

om de vil pleje eller aflive afhænger af om dyret vurderes at kunne genudsættes... dvs er museungerne meget små vil de blive aflivet... (og da det er mus vil de sansynligvis blive aflivet alligevel, de plejer mig bekendt ikke pattedyr midere end egern)

• #14   22. aug 2012 Nini

Køb noget modermælkserstatning til menneskebabyer, og giv den mælk enten med en lille pensel eller en engangssprøjte. Sørg for at holde den varm, den kommer hurtigt til at fryse, når den ikke har sine søskende at putte med.

Jeg har haft flere kuld, du kan se mig fodrer et af dem her, det var dog den sidste gang jeg gav dem mælk, så de er noget større, og har fattet pointen, det er lidt svære i starten smiley
    http://www.youtube.com/watch?v=SrDHxObrZ9E&list=UU8P_lFVLLihuh3sUj4syhdQ&index=3&feature=plcp

Og alt det hårde arbejde belønnes sig den dag, du kan slippe den fri igen smiley
    http://www.youtube.com/watch?v=lIy3JMtC7Ek&feature=relmfu

• Michella J
    Michella J Tilmeldt:
    nov 2014

#15   5. nov 2014 Hej har en lille muse unge og har læst men kan gi den mælk og det har jeg lige gjord men hvornår skal den ha igen så? Er der tid på det?

• Sofie J
    Sofie J Tilmeldt:
    aug 2018

#16   15. aug 2018 Jeg har fundet 3 museunger i min kolonihave! De bor henne i noget haveaffald hvor de har boet ca en meter nede i det! Da vi så kom næsten i bund med bunken, var de der. De bevæger sig ret meget omkring også ud af den hule jeg har bygget til dem!

Jeg har ikke set moderen, men vil ikke tage dem med hjem og flaske dem når de kommer omkring og er 3? De har ikke fået øjne endnu, men kan jeg på nogen måde købe noget modermælkserstatning og sætte i en lille bitte skål eller hvad kan jeg gøre for at de får lidt mad?

Kommentér på:
Musseunger, hvad skal de have af spise ??

Annonce