{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
851 visninger | Oprettet:

Bevar pelsdyravl i DK {{forumTopicSubject}}

Jeg er virkelig træt af at alt det her Anima anti pelsdyr propaganda ser ud til at styre hele debatten, frem for at der kommer saglige udsagn for og imod på bordet.

Derfor har jeg starten en FB gruppe, så alle der går ind for at vi bevarer pelsdyravl i DK kan melde sig ind, og vi måske på den måde kan vise, at det ikke er alle der mener sådan, som medierne siger at alle mener.

http://www.facebook.com/#!/home.php?sk=group_218386418172538&ap=1


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bevar pelsdyravl i DK
  • #2   27. apr 2011 Hørt hørt smiley har også selv oprettet en

  • #4   27. apr 2011 Seriøst mette? ser du hellere at de ender sådan her http://www.facebook.com/group.php?gid=222313392216#!/video/video.php?v=1288609784240&oid=222313392216

    For du kan ALDRIG stoppe pels forbruget da der altid vil være mennesker som efterspørger det


  • #5   27. apr 2011 Mette:
    Og du er i din fulde ret til ikke at bryde dig om det.

    Men nu kender jeg folk der arbejder på minkfarme, og kan slet ikke genkende det billede Anima har tegnet - for det er nemlig dem der har tegnet hele det billede vi har fået.
    Det er dårlig journalistik så det basker. Journalisterne har sluppet aktivister løs, og givet dem ordet.
    Det ville være det samme som at sige til nynazister, at de skal fortælle os sandheden om alle der ikke er af den ariske race, og så ville hele DK straks tro på at det var sandheden.

    F.eks. oplever vi lige nu, at der bliver stillet helt urimelige krav til chinchilla pelsfarmene.
    Hvis det ender med et forbud mod chinchilla pels, er vi som kæledyresejere virkelig dårligt stillet.
    <b>Alt</b> hvad vi ved om ernæring og sygdomme kommer fra pelsfarmene. Der kommer næsten ingen viden fra dyrlægerne selv.
    Hos chinchillaer bliver det f.eks. et krav at de skal have redemateriale. IMO er det direkte grotesk at opstille det som et krav, eftersom chinchillaer slet ikke bygger rede.
    Det er garanteret DB der har haft en finger med i spillet her.

    Så at du ikke kan lide det er fint. Men det er et reelt problem at vi nærmest er blevet en nation af hjernevaskede mennesker, når det kommer til den type dyrevelfærds problematikker.
    Bare se på dyresex nu her med Bubber. Pludselig er der ramaskrig, men de videnskabelige publikationer der er på emnet, hvor folk har sat sig ned, og forsøgt at finde frem til om dyrene reelt lider overlast eller ej, viser alle sammen at dyrene der ellers passer i størrelsen, så at sige, ikke viser tegn på overlast, men nærmere det modsatte.

    Hvis man nu også gad læse de videnskabelige publikationer igennem der er omkring pelsdyr, ville man hurtigt opdage, at dyrene ikke lider, og især hos mink har dyrene det faktisk rigtig godt.


    ---
    Mit eksempel med dyresex er ikke for at starte en debat om emnet, men mere for at vise, at der ikke skal ret meget til før diskussionen mister fokus og ryger af sporet.


  • #6   27. apr 2011 Jeg forstår slet og ret ikke at man kan sige, at det er okay at gøre sådan mod mink (b.la.) bare for at få noget pels som man jo kan lave KUNSTIGT. Hvorfor vil man virke pine et dyr, selv om man kan få sig en frakke der ligner men ikke har været en mink?

    I har skam ret til at have jeres mening og jeg har ret til at have min. (-;


  • #7   27. apr 2011 Forholdene vil ALDRIG være gode på f.eks det vi i DK kalder lovlige Minkfarme. Minkene går (selvom minkfarven er lovlig) i deres eget lort. Hunnerne æder deres egne unger af ren og skær stress, og op til flere minke laver store skader på sig selv også grundet stress. Minkfarme er ikke iorden.

  • #8   27. apr 2011 Malle:
    Det er jo ikke rigtigt det du skriver

    Det du skriver, er et tydeligt udtryk for at du basere hele din viden på det der har været i medierne.
    Det gør ikke noget at man sætter sig ind i tingene, og evt. lige læser lidt op på det, frem for bare at tro på alt hvad de siger i fjernsynet.

    Jeg har nogle artikler liggende et sted, omkring adfærd hos mink, der er lavet af adfærds biologer, der ikke får noget ud af at være hverken for eller imod pelsavl.
    Det er ordentlig forskning der ligger til grund for artiklerne.

    Når jeg på et tidspunkt finder dem, kommer der nogle citater ud på den side jeg har lavet.
    Artiklerne koster penge, så der vil også komme links til hvor man kan få fat i dem henne. Det er muligt at det er noget man kan låne gennem DKB.


  • #9   27. apr 2011 Nu har jeg så haft om minkavl i temmelig mange uger, så jeg vil vil mene at min reasearch er i orden. Jo det passer det jeg skriver. Minkfarme er og bliver helt og aldeles forkert. Du skriver medierne smører ekstra på, hvad så med det interview der var på Tv2 for nogle måneder siden, der snakkede de med ham der ejede farmen og han sagde at han kendte absolut ikke noget til de sår de havde alle steder på kroppen. Det var noget der var sket over natten. Men flere dyrelæger kunne konstatere ved at se på billeder og video at de sår var flere uger gamle og formegentlig var selvskadet da de var omkring anus og på bagben, og de går ikke sammen med andre. (;

  • #10   27. apr 2011 Malle - Der vil ALTID være nogle som laver lort i den mht dyreveldfærd det er jo ikke kun inde for mink men ligeså meget køer, svin, får ja selv dyrehandler som private!!

  • #11   27. apr 2011 FKH: Ja det vil der altid være. Derfor køber jeg kun økologisk kød og spiser ikke æg (; Dyrehandlere handler jeg ikke i, medmindre dyrene har det godt. Men det er jo bare min holdning. Jeg er ikke hellig overhovedet, det er bare sådan jeg har valgt at gøre. Men du ghar fuldstændig ret, men bare fordi det sker med andre dyr, kan man så ikke tage et enkelt skridt og forbyde pels avl. Så er man jo et skridt på vejen. Hvis man bare siger "Nårh ja, dyr bliver behandlet skidt andre steder så det er jo egentlig ligemeget." Så kommer man jo ingen vegne når vi taler dyrevelfærd. (;

  • #12   27. apr 2011 Malle - Bare fordi det er øko behøver dyrene ikke have det bedre. hvis man bare tager svinene så har søerne det bedre ja men der er så en højre dødlighed hos pattegrisene fordi sørene ligger sig på dem de forurene så også naturen mere end en ikke øko gris.

  • #13   27. apr 2011 Malle -- Nu hvor du ikke spiser æg, spiser du så mayonaise, remolade og andre ting der indeholder æg?

    Og at kødet er økologisk, betyder ikke nødvendigvis at dyrene har haft det bedre smiley


  • #14   27. apr 2011 Jeg har besøgt en minkavler, og været i praktik der. Hvor det ligger er fuldstændig lige meget.
    Og hvor havde dyrene det godt. Gode bure, med plads til at gå rundt, samt klatre. Og de gik ikke i deres eget lort.
    Deres foder lå så de ikke kunne svine det til.

    Kan ikke komme i tanke om noget negativt.

    Jeg har intet imod pelsfarme, så længe dyrene har levet godt smiley Og farsvarligt


  • #15   27. apr 2011 Hov fik da lige nået at trykke opret indlæg inden jeg blev færdig kan jeg se ;).

    Jeg mener ikke man bør forbyde mink avl hvad bliver det næste så? Der er også meget omtale om svin skal de så også forbydes fordi der er et par kvejpander? Jeg mener at man bør se på de forskellige besætninger lave flere ualtmelde besøg så besætningen ikke kan nå at aflive alle de dyr der nu skal aflives inden der kommer kontrol og hvis der er private som ser noget helt forkert jamen så meld det! Jeg mener ikke det kan være rigtig at produtions dyr bør forbydes for hvis alle tog sig sammen jamen så kunne det også se meget bedre ud. desuden så har prodoutions dyr det MEGET bedre end i udlandet der kan du jo ikke gå ind og forbyde noget som helst. så ved at man forbyder det i DK så giver du bare dyrene det være ved at de kommer til udlandet..


  • #16   27. apr 2011 Beklager mig udbrud - MEN - økologi er altså ikke nødvendigvis = dyrevelfærd. Økologi betyder ikke at dyrene bliver behandlet anderledes, det betyder bare der ikke er alverdens "tilsætningsstoffer" om du vil i det.

    Fx indenfor malkekvæg, de skal jo ha' kalve for at holde mælkeproduktionen i gang, - indenfor både alm. og økologisk landbrug er det alm. kotyme at tyrekalvene bliver aflivet nærmest ligeså snart de er født.
    - Man er faktisk begyndt på en proces hvor man kan sortere i æggene eller sådan et eller andet, så antallet af tyrekalve nedskæres - hvor sygt er dét lige?

    Vores landbrug er ikke perfekt, langt fra - landbruget er blevet til en fabrik fordi vi som forbruger vil ha' det billigst muligt.
    - Derudover, så JO medierne smører da tykt på, dårligt nyt og forargelse sælger - selvfølgelig gør det da det.

    Hvor mange seere ville de få hvis de viste et indslag fra et landbrug hvor dyrene har det godt og tingene fungerer!? Sådan helt ærligt?

    Medierne har en skræmmende stor magt over os i dag, og folk sluger det råt - vi ser det gang på gang, ikke kun med det her emne, men med enormt mange ting - så snart medierne har sagt det, SÅ er det da rigtigt.
    - Sørgeligt men sandt.

    Min pointe? Tjaeh, at "selvfølgelig" er desværre brodne kar, men der findes altså en HEL del landmænd som KAN finde ud af at passe deres dyr godt - fx pelsavlerne, jamen er dyrene fyldt med sår osv. får de jo ingen penge for dyret, hvem gider ha' en sårbefængt kåbe!? smiley


  • #17   27. apr 2011 Og stave fejl er 100 % gratis for min side af i dag kan jeg se smiley

  • #18   27. apr 2011 Mor til Katja: Nope (; Hvis jeg spiser æg så har mine forældre snydt det i! (:

  • #19   27. apr 2011 jeg er for pelsdyravl, hvis det bare gøres rigtig.
    dyrene skal ikke side med store sår ovs. fordi der er for lidt tid til dem, på gårdene så længe der er sunde dyr og glade dyr


  • #20   27. apr 2011 Hvis man vil have ordentligt kød, så køber man fra friland frem for at købe økologisk.

    Økologi er i højere grad et forsøg på at skåne miljøet, end det er at tage højde for dyrene.
    Jeg vil til enhver tid hellere spise æg fra fritgående høns, og spise kød fra fritgående dyr, end jeg vil købe økologi, men det er da klart en fordel hvis begge dele kan lade sig gøre. Det er bare ikke altid tilfældet.


    ---
    Pelsdyravl:
    Jeg er meget enig i at dyrene skal have det ordentligt. Det skal de lige meget hvad det er de bliver brugt til i landbruget.
    I det hele taget bliver dyr ikke behandlet nær så godt her hjemme, som vi går og roser os selv for.
    Da boblen var på sit højeste, dvs. da alle havde penge, var der en uhyggelig tendens blandt danskere.
    Dyrlægerne havde virkelig mange aflivninger i forbindelse med ferier. Det her stod på i 3-5 år.
    Man købte ganske enkelt kæledyr til børnene, når man så skulle på ferie, gad man ikke få dem passet, fordi man ikke ville betale til det, så dyrene blev aflivet, og der blev bare skaffet nye dyr når man kom hjem igen. Sådan var der mange der opførte sig. De aflivede bare dyr når de skulle på ferie.

    Men det var der ikke noget rama skrig over. Tænk engang hvor mange dyr der har måttet lade livet, fordi familien burde have skaffet en robot frem for et dyr.
    Og så tillader folk at brokke sig over pelsfarme?

    Gennemsnits farmen har rigtig gode forhold for deres dyr. Nej, de lever ikke som kæledyr, i de gode kæledyrs hjem, men der er altså mange kæledyr der har det meget værre end de dyr på pelsfarmene.

    DCKF arrangerer faktisk ture ud til chinchilla pelsfarme for medlemmerne...
    Alle der har været med, som har haft en let negativ indstilling, er blevet positivt overraskede.

    Men jeg kan se at jeg skal have fundet mine artikler frem. Her er der bl.a. en, hvor man kigger på det endelige skind, for at se om dyrene har haft det godt. Ingen bidskader = ingen stress mv. Bidskader = stress.
    Resultatet viser tydeligt, at der næsten ingen bidskader er i de færdige skind... Det giver jo heller ikke mening for en pelsavler at have skind der er sådan. Det giver en forringet indtægt.

    Malle:
    Frem for at bruge Anima som din eneste kilde, så burde du hive fat i div universiteter her i DK, og snakke med adfærdsforskerne der ude, for at få at vide hvad de er nået frem til. Så kan du også gå ind på www.kopenhagenfur.dk og se hvad de har lagt ud af materiale. Så får du tingene fra alle sider.

    Det du skriver minder mig om noget opgave jeg lavede i 10. Vi var 3 der skrev en opgave om forsøgsdyr, og vi nåede frem til at det faktisk ikke var så skidt som folk rendte rundt og påstod. Der er bl.a. en pokkers masse pilotforsøg man skal igennem, før man kan få lov at lave forsøg på dyr i DK.
    Der var en anden der også havde skrevet rapport om emnet, men hun havde kun fået et negativt indtryk, fordi hun udelukkende havde brugt kilder med negative holdninger.
    Vi kom afsted med en karakter der hed 13, mens hun fik 7 eller 8...


  • #21   27. apr 2011 Rollos Marsvin !- Det kommer an på racen smiley Da jeg arbejde hos en bestætning hvor der både var sortbrogede og røde mælkerace, blev tyrekalvene ikke skudt, de blev sendt enten til tyrestationen, eller til en mand der opfedede tyrene før de blev slagtet..

    Jeg har været med til at høste æg fra en ko, så der kunne komme en masse gode kalve smiley De er også begyndt at ekspermentere med køns-æg, hvor de så sortere tyre væk med det samme, så det kun er kvier der bliver til..


  • #22   27. apr 2011 Mor Til Katja:
    Er det ikke den ægte danske sortbrogede ko der ikke er ret mange tilbage af?
    Hvis det er tilfældet, må man vel også ønske at beholde tyrekalvene, for at sikre racens fremtid


  • #23   27. apr 2011 Jeg ved at rødbroget dansk malke ko er en ja sjælden ko herhjemme i dk smiley en smuk race men deres mælk smager også anderledes

  • #24   27. apr 2011 *Furrytails* Pia N - Der er 4 malkeracer der er i brug i produktionen (Jeg ved ikke hvor mange kød-racer der er)

    Sortbroger Dansk Malkerace (SDM)

    Rød Dansk Malkerace (RDM)

    Rødbroget Dansk Holsteiner (RDH)

    og Jersey

    Det er flest SDM køer der er i brug, men mange bruger også RDM..

    RDH, er der ikke ås mange af, og Jersey er der heller ikke så mange af, da de er ret små i det, så skal have nogle mindre malkesteder end SDM, RDM og RDH

    Ved Jersey plejer man at aflive tyrene med dt samme, fordi racen er så lille at det ikke kan betale sig at fede dem op


  • #25   28. apr 2011 Så må det jo siges at være snedigt hvis man sortere ud i æggene hos Jerseyerne, så man kun får de tyre man har brug for smiley

  • #26   28. apr 2011 *Furrytails* Pia N - Jeps smiley Det er ikke kun ved jerseyerne det er snedigt, men så istedet for at bonden måske "spilder" en graviditet på en tyrekalv, så kan han nu selv bestemme hvor mange nye kvier der skal komme i besætningen smiley Og så fra de gode køer kan man så lave avlstyre smiley

  • #27   28. apr 2011 Mor Til Katja:
    Det virker jo også dumt at en ko skal gå og bruge energi på at sætte et liv i verdenen, hvis det ikke kan bruges til noget.
    Så er det smartere at man får noget ud af det.


  • #28   30. apr 2011 Jeg skal så meget ind og synes godt om din gruppe, Pia!
    Jeg kender en som ejer en minkfarm her i Nordjylland, og han siger nøjagtigt det samme som så mange andre, at pelsdyravlen ikke kan undværes (ikke fordi han er minkfarmer!).. Jeg synes faktisk at det er grotesk, at pressen kører så meget i det, for selvfølgelig har de også fundet de VÆRSTE eksempler på sår hos mink - hvilket i øvrigt ikke er unormalt at de har sår...


  • #29   30. apr 2011 Line:
    Tak for det smiley

    Og ja, det er helt vanvittigt...
    Jeg har lagt nogle kildehenvisninger der inde, til nogle artikler omkring forsøg med adfærd på minkfarme.
    Så er der lidt at tage fat i...


  • #30   30. apr 2011 Så lidt smiley
    Men det er virkelig grusomt som pressen kan ødelægge en Branche.
    Ham minkavleren jeg kender har så fortalt, at i år er skindene steget meget i pris i forholdtil sidste år hvor der var operation X omkring minkfarme..


Kommentér på:
Bevar pelsdyravl i DK

Annonce