{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
936 visninger | Oprettet:

Skæve tænder {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
For nylig lavede jeg et sundhedstjek på min kanin, hvor jeg tjekkede: Negle, pels, øjne, ører, snude og tænder. Det hele så fint ud bortset fra hans tænder. Jeg blev meget chokeret, da jeg så tænderne for der har ikke været noget at sætte på hans adfærd - han har spist som han plejer. Jeg blev meget nervøs og jeg begyndte at søge lidt på nettet om, hvad man gør ved det. Udover det spurgte jeg også min morfar som efterfølgende ringede til en af hans venner, som har mange kaniner. Han sagde at han let og hurtigt ville kunne klippe tænderne, da han har gjort det mange gange før. Jeg synes det lød ret mærkeligt, at man klipper tænderne selv, så jeg søgte igen lidt på nettet, hvor jeg hurtigt fandt ud af, at det bestemt ikke er noget man skal gøre selv.

Jeg valgte derfor (her til morges) at ringe til dyrlægen for at spørge om der er noget som jeg selv eller de kan gøre ved det. Jeg var bare så dum, så jeg havde glemt, at det i dag er en hellig dag, hvilket så betød, at de ikke havde åbent. Derefter kiggede jeg lidt på forummet herinde, for at se om der er nogle, der har oplevet det samme og for at finde ud af hvad jeg selv kan gøre indtil jeg får fat i en dyrlæge. Jeg fandt ud af, at det er super godt for kaninen at spise hø når de har tandproblemer, så jeg har givet ham ekstra meget nu.
Jeg blev dog også meget bange, da jeg læste, at nogle har måtte nød til at aflive deres kanin pga dårlige tænder. Jeg håber virkelig ikke, at det er tilfældet her. Det er derfor jeg spørger jer om:

1. Er der noget som jeg selv kan gøre indtil jeg får fat i en dyrlæge?
2. Hvad tror i, at dyrlægen vil sige eller kan tilbyde?
3. Har i selv haft en kanin med skæve tænder? Hvad gjorde i og blev det bedre?

(Kaninen er næsten 6 år og har aldrig haft tandproblemer før. Udover det spiser han som han plejer)
Beklager den lidt lange beskrivelse.

Jeg har vedhæftet et billede, så det er lettere for jer at vurdere.
På forhånd, tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skæve tænder
  • #1   5. jun 2018 Du kan ikke gøre andet end at vente.
    Man klipper ikke tænder, fordi det kan få dem til at flække. Man filer dem i stedet


  • #2   5. jun 2018 Hvad får din kanin af kost ? (hø, grene, foder?) for de skal have én del til at holde deres tænder ved lige - dog skal det siges at desværre har mange jo desværre arvelig tandfejl og er din kanin én af dem, så skal du forberede dig på at du skal til dyrlægen løbende hele tiden gennem resten af dens liv for at holde de trænder.

    Der er intet du selv kan gøre, med mindre det kommer af fejlfodring ved du ikke har givet hø hver dag, grene, og korrekt foder + andet der kan slibe deres tænder (INGEN salt/mineral sten!), men er alt dette i top er det jo desværre genetisk og noget der medfølger og som skrevet før vil det kræve behandling resten af dens liv hos dyrlægen.


  • #4   6. jun 2018 Når lidelsen førsdt opstår i 6 års alderen, kan man godt udelukke arveligt betingede forhold. En mulighed kunne være knogleskørhed i kæbeknoglerne ?


  • #5   6. jun 2018 Jeg har selv haft en kanin med skæve tænder og vi fandt også først ud af det da kaninen var omkring de 5-6 år gammel. Først fik vi dyrlægen til at klippe tænderne, men senere blev fortænderne hevet ud.

  • #6   7. jun 2018 Tak for jeres svar. Jeg ringede til dyrlægen i går og jeg fik en tid på mandag, så må vi se hvad han (Dyrlægen) kan gøre ved det smiley

Kommentér på:
Skæve tænder

Annonce