{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.411 visninger | Oprettet:

lidt debat - tandfejl {{forumTopicSubject}}

Heej folkens (: nu tænkte jeg at jeg godt kunne tænke mig at høre jeres tanker omkring kaniner med tandfejl. Jeg starter selv, så ved i også lidt hvad jeg mener smiley

Jeg mener at hvis man får et kuld med en eller flere unger der har tandfejl, bør ingen af dem sælges. De raske kan evt beholdes, men ellers mener jeg at de bør aflives. Og det mener jeg fordi der er ALT for mange kaniner med tandfejl, nogle af dem dør af sult, mange forstår ikke alvoren i det. Det gør ondt på dem at tænderne vokser så hurtigt. og desuden mener jeg heller ikke det er et værdigt liv for et dyr at leve med tit at skulle i narkose og få ordnet tænder, da de er et lille bytte dyr og og intet forstår af det. Der ud over er der mange der ikke forstår alvoren og bare avler på dyr med tandfejl eller med tandfejl i familien, bare fordi de ikke tror det er så slemt som det i virkeligheden er, nogle tænker: jeg fik ingen unger med tandfejl, min kanin fejler ingenting.
øh jo, det kan den sagtens, det skal nemlig ligge i generne hos begge forældre før der kan komme unger hvor det er synligt, ellers bliver det bare givet videre i generne og sådan udbredes det rigtig rigtig hurtigt.
Der er så også nogen der mener at de jo kan fjerne tænderne, men dette synes jeg heller ikke er en god løsning, da det ligger til kaninens natur at gnave i ting, og denne ting fratages dyret, igen forstår de ingenting, men det må da gøre afsindig ondt at komme til at gnave i noget uden tænder smiley

Derfor mener jeg at de bør aflives, så risikerer vi ikke at dyret har unødvendigt ondt, og vi risikerer ikke det spredes yderligere. Det ville jo være fedt hvis man en dag fik det bekæmpet smiley
nogle mener jeg er ond at jeg bare ville aflive dyrene, men jeg synes nu at det er mere ondt at lade et dyr leve i 5-10 år med smerter....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lidt debat - tandfejl
  • #2   26. okt 2010 Problemet er, hvis det er kindtænderne den er gal med, så er man nød til at lægge kaninen i narkose. Jeg har mistet 2 kaniner med tandfejl. 2 rigtig skønne kaniner som betød alt for mig, og der var det kindtænderne. Den første kom i narkose fik ordnet det hele osv. og vågnede op, han kom aldrig igang med at spise og gik bort 5 dage efter operationen. Nummer 2, kom ikke i narkose, da jeg ikke ville udsætte hende for det, da tænderne ville komme igen s;
    Tandfejl er sådan en dum "sygdom", som virkelig kan gøre mange dyreejere kede af det og ikke mindst dyr som evt. lider under sygdommen.


  • #3   26. okt 2010 Lotte S
    det var også bare for at starte et sted, og det blev så ved fødslen.
    har selv 2 kaniner fra en avler (som ikke avler mere) jeg fik dem til det formål at skulle have unger, men det viste sig de fik unger med tandfejl og er ikke blevet brugt i avl siden mine dyr (:

    Stald Tulle. Avl og hop med wienertegnet kaniner.
    At de skulle kunne lave det på sig selv, blev også skrevet på et andet forum hvor jeg lærte en del om tandfejl, og en dyrlæge med specale i kaniner var inde og kommentere, og sagde at det stort set ikke er muligt at de kan gøre det på sig selv smiley så den mener jeg ikke holder


  • #4   26. okt 2010 Hvis de falder ned og slår tænderne skæve, er det jo ikke en født skavank og dermed må den heller ikke være arvelig smiley

  • #5   26. okt 2010 Stald Tulle. Avl og hop med wienertegnet kaniner.
    og så ser jeg du skriver at de kan få klippet tænder. det fik jeg også afvide i starten, og troede egentlig godt man kunne, men senere har jeg så igen hørt folks erfaringer osv, og fundet ud af at det bør man ikke gøre, da man risikerer at knække tanden nede i roden og det gør alting meget værre. desuden er et meget stort og ubehageligt indgreb der skal foretages på så lille og forsvarsløst et dyr synes jeg


  • #6   26. okt 2010 Stald Tulle. Avl og hop med wienertegnet kaniner.
    synes nu at det er for langt at gå helt dertil hvor dyret ikke kan spise noget blødt. du skal tænke på at dyr ikke må vise smerte, og når de ikke længere spiser, så det fordi den er helt gal og dyret kan være tæt på døden, for´hvis dyr viser smerte i naturen, har de ingen chance for at overleve, derfor vil de gøre alt for at kæmpe og ikke vise tegn på svaghed før det er for slemt


  • #7   26. okt 2010 Jeg ved godt det ikke kan sammenlignes 100% da dyrene ikke er i familie, men jeg har et marsvin, han knækkede tænderne for 1½ år siden, begge fortænder, hvor den ene knækkede helt oppe ved roden og den anden knækkede midtpå. Da den korteste tand begyndte at vokse ud igen, skulle han til dyrlægen, undertænderne og overtænderne skulle kunne passe sammen igen, så han kom i narkose, da det er meget svært at klippe tænderne og man risikerer spaltes og det gør ondt. Min dyrlæge klipper ikke tænder på hverken kaniner eller marsvin, hun vil kun gøre det by-the-book med narkose. Kaniner forbrænder faktisk narkosen overraskende hurtigt smiley

  • #8   26. okt 2010 Sheva bærer på tandfejl genet, og det er grunden til jeg ikke vil have unger på hende d:
    Hendes far Logan viste sig at have tandfejl i generne, da Amalie fik et kuld fra ham med en unge med tandfejl, og moren havde ingen tendfejl gener, da hun var 3 genration i min avl som Amalie havde købt.. smiley
    Så synes ikke man skal aflive dem bare fordi de bære på genet tandfejl, men man skal informere køberne at de ikke må avle på dem smiley
    Modsat, hvis kaninen har tandfejl som er meget slemt synes jeg derimod den skal aflives, det er bare min mening smiley Men hvis tandfejlen ikke er nær så slemt og kan files ned, og ejeren tager dte ansvar, ser jeg ingen grund til at aflive den smiley
    Hehe, min mening smiley


  • #9   26. okt 2010 - *StaldDoug* - ©
    jeg synes heller ikke de bør aflives bare fordi de har det i generne, når de ikke selv har det i "udbrud" men problemet ved at sælge dyrene er jo at mange ikke forstår alvoren i det og nok ville avle på dyrene selvom de har lovet at lade være. det ikke noget man kan sikre sig mod jo smiley


  • #11   27. okt 2010 Hvis kaninen ikke lider under sin tandfejl, ser jeg ingen grund til at aflive den, men hvis den gør, så skal den have fred!

  • #13   27. okt 2010 Tandfejl kan forekomme inde første leveår smiley så derfor fordi den får senere fx. som 6 mdrs betyder det ikke at den er kommet til skade, men kan det godt - men det kan også være tandfejl.

Kommentér på:
lidt debat - tandfejl

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce