{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.620 visninger | Oprettet:

Det der med at gøre tamme... {{forumTopicSubject}}

I torsdags blev det ENDELIG dagen, hvor mine skønne muttetøser kunne hentes hos opdrætteren, og de går nu alle 3 og møffer rundt i den løbegård, min kæreste og jeg har bygget til dem. smiley

Det første halve døgns tid var de så bange og stressede, at de dårligt nok ville røre deres grønt, men det bedrede sig hurtigt, og nu både spiser og drikker de og møffer også rundt, når de tror, ingen ser det. smiley

Til gengæld er de stadig meget nervøse og bange, når jeg f.eks. sætter mig foran løbegården (dette er også årsagen til, de endnu ikke er oprettet herinde) for at kigge på dem, og forsøger jeg at tage en af dem op, er der da hel panik... så det har jeg kun gjort et par enkelte gange indtil videre...

Men, men, men... jeg vil jo selvfølgelig gerne hjælpe dem til at blive mere trygge og tillidsfulde. Derfor sidder jeg flere gange dagligt foran løbegården og snakker til dem, så de kan vænne sig til synet af mig, min lugt og min stemme. Ofte har jeg også ekstra lækkerier med, som jeg tilbyder dem fra hånden... og især Shiva; det voksne marsvin, hapser gerne det grønne fra min hånd, men drøner så ind i skjulet for at spise det bagefter. Nelly er lidt mere sky, men også begyndt at komme frem og snuse, når der bliver budt på ekstra guf. Til gengæld er Octavia stadig en værre lille bangebuks, som gemmer sig under høet eller i skjulet konstant, når jeg er i nærheden.

Jeg synes ikke at kunne huske, mine tidligere marsvin har været bange på den måde? Men måske handler det om, at jeg er blevet ældre, mere erfaren og lidt mere obs på dyrevelfærden denne gang = mere plads og mere tilvænning på grisenes præmisser, så nu tager jeg dem ikke bare ud og "tvinger" dem til at sidde hos mig på samme måde, som tidligere.

Mit spørgsmål her går på: Hvordan pokker får jeg vist tøserne - især lille sky Octavia - at det er ok også at slappe af udenfor skjulet; også når jeg sidder hos dem? Er det bare mere tålmodighed fra min side?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det der med at gøre tamme...
  • #1   8. jul 2012 jeg kender det godt, men det skal nok vende sig, hvis du bare har tålmodighed. smiley

    mit første forslag vil være at holde fast i godbidden når du giver dem guf i buret, så er de nødt til at blive siddende ved din hånd, så går der længere tid hvor de forbinder din hånd med mad, istedet for det kvarte sekundt det nu tager dem at hapse det smiley

    men ellers er det bare at snakke med dem, som det lyder til at du allerede gør. jeg personligt gør også meget i at ae dem i buret, uden at tage dem op. dvs jeg går forbi buret, stopper lige kort og snakker med dem, og går så videre smiley

    jeg tror den nemmeste måde at gøre octavia tam, er ved at lade hende se at de andre spiser ved din hånd, og ellers "tvinge" hende til at blive aet i buret, evt tage hende op og give hende guf mens du har hende oppe.
    og faktisk ville jeg være så "ond" også at fjerne evt huse de kan gemme sig i, indtil de er mindre nervøse, simpelthen fordi jeg mener at de mener tingene ikke er farlige fordi de har gemt sig, også når de ikke at opdage at det slet ikke er farligt det de gemme sig for smiley

    at de er så nervøse kommer meget an på dyret. de er meget ude i en løbegård siger du? har de været ude der hvor de har været før?
    men ellers kan det også afhænge af hvad de har oplevet før de kom til dig. den ældste af mine nuværende dyr, har været den der har været sværest at gøre tam, og løber stadig nogen gange nede i buret, mens hannen, er langt mindre nervøs, selvom jeg har haft ham en del kortere smiley
    (og min lillesøsters som jeg har på ophold, indtil de kan tage ham hjem, som jeg ved ikke er blevet snakket med ud over i de uger jeg har haft ham, er lige så tam som min egen han ^^)


  • #2   8. jul 2012 Det er en indendørs løbegård, jeg har til muttetøserne... jeg vælger blot at kalde den for "løbegård" i stedet for bur, fordi bur i min verden har noget med tremmer at gøre, og det har min marsvinebolig ikke. smiley

    Du kan se den her: (link fjernet)

    Jeg har forsøgt ikke at passe for meget på tøserne mht. lyde og den slags... Jeg bevæger mig normalt omkring løbegården uden at "liste", snakker osv. Løbegården står i mit soveværelse, da det er det eneste rum, hvor hunden og kattene ikke får lov til at færdes uden opsyn, så mutterne kan have fred og ikke ender som "madpakke" eller bare legetøj for en frisk kat eller hund. smiley

    Måske skal jeg bare prøve at være lidt mere tålmodig og så fjerne deres skjul lidt ind imellem, så de bliver tvunget til at være ude og opdager, at der ikke sker noget ved det?

    Alle 3 marsvin kommer fra en opdrætter, hvor de er vant til at se mennesker hver eneste dag og med masser af andre marsvin omkring sig, så jeg skulle ikke mene, det har nogen indflydelse på Octavias nervøsitet. Sjovt nok valgte jeg hende hos opdrætter frem for den unge, jeg først havde kig på, fordi hun dengang virkede mere rolig og tillidsfuld... Men det kan være, det kommer lige så stille og roligt. Hun er jo den yngste af de 3 tøser.


  • #3   8. jul 2012 Marsvin er generelt af natur meget sky. Men vejen til ethvert marsvins hjerte går gennem maven.
    Brug vitakrafts baby kugler som godbidder. Det er dem jeg har haft størst succes med, mange af mine står og tigger ved burkanten når de hører æsken rasle.


  • #4   8. jul 2012 Vitakrafts baby kugler? Kan man købe dem hos dyrehandleren, eller? smiley

  • #5   8. jul 2012 Jeg har også 2 vidt forskellige marsvin.

    Det ene kan ikke få nok opmærksomhed, og er der en pose der rasler, eller et køleskab der åbner, så står han oppe på pladsen hvor der er mad, og står på bagben, mens han hyler smiley

    Mens den anden er sky, han vil godt spise mad fra hånden, men han vil da helst ind i huset og æde sin godbid.

    Jeg har lært at leve med at han er sådan, men jeg synes da at det bliver bedre og bedre, men han stikker stadig tit af, når man kommer tæt på buret smiley


  • #6   8. jul 2012 Michael, hvor længe har du haft dine marsvin? smiley

  • #7   9. jul 2012 Vitakraft baby kugler kan købes hos dyrehandleren, ja smiley

  • #8   9. jul 2012 Tak. smiley

  • #9   9. jul 2012 jeg bruger for det meste grønt når jeg skal forkæle mine dyr, og vænne dem til mig, det er mine mere interesseret i.. og så er det billigere smiley

    og angående husene, så har jeg haft gode erfaringer med at gøre dem tamme i buret ved helt at fjerne dem. så kan de altid få dem ind senerne, hvis det er for åbent, så læg et håndklæde over en del af buret, så de har noget at skjule sig under smiley


  • #10   9. jul 2012 Jeg synes, jeg har gjort en lille smule fremskridt i dag, hvor jeg har valgt at fjerne deres hus helt.

    Når jeg sætter mig foran løbegården, kan jeg få lov til at ae dem over ryggen nede i buret, og de er også holdt op med at stivne totalt i angst, når jeg tager dem op på skødet (nu forsøger de så at se, om de kan stikke af i stedet *GG*). Men de vil dog stadig ikke ret gerne spise af hånden, når jeg har dem oppe. Shiva kan godt lokkes nede i buret, men når hun kommer op? Nej tak!

    Jeg bliver dog mere og mere fortrøstningsfuld - det skal nok lykkes. smiley


  • #11   9. jul 2012 super duper

  • #12   17. jul 2012 Lige en lille update til denne tråd. smiley

    Vi gør stadig fremskridt mht. at gøre tøserne mere tamme og tillidsfulde. Jeg har jo været "hård" og har fjernet deres hus (de får det igen, når de har lært, at det ikke er farligt at bo hos mig) og har dem nu oppe flere gange dagligt, ligesom jeg bruger en del tid på bare at sidde foran løbegården og snakke til dem samt kæle for dem, og det har virkelig sat skub i tingene.

    Alle 3 tøser kommer nu nysgerrigt hen for at se, hvad der sker, når jeg kommer ind i soveværelset (selv om Nelly og Octavia stadig er MEGET årvågne og let bliver forskrækkede ved pludselige bevægelser), og i går aftes oplevede jeg for første gang, at Shiva kom luntende hen til glasset, rejste sig op på bagben med forpoterne på kanten og "uttede" efter mad, da hun hørte mig. smiley

    Vi har i øvrigt vores lille "morgenritual", hvor alle 3 tøser får lov til at komme op i sengen og tøffe rundt, inden vi står op... det er så hyggeligt, og det er efterhånden kun Octavia, der stadig helst vil gemme sig i en "lomme" i dynen, men selv hun bliver mere nysgerrig og "modig". smiley


  • #13   17. jul 2012 nej hvor lyder det dejligt ^^

    kunne være jeg skulle indføre det med en tur i sengen herhjemme også, det går bare kun de dage jeg har fri,, og er nok nødt til at smide et tæppe under, da jeg synes mine er slemme til at tisse smiley


  • #14   18. jul 2012 Mit vækkeur ringer kl. 5 om morgenen på arbejdsdage - så kan vi lige nå 15-20 minutters hygge i sengen, mens jeg vågner rigtigt, inden kæresten og jeg skal op for at lufte hund og fodre resten af "farmen" samt af sted på arbejde. smiley

    7-9-13 og banke under bordet har jeg endnu ikke fået marsvinetis i sengen. smiley


Kommentér på:
Det der med at gøre tamme...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce