{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.139 visninger | Oprettet:

Et marsvin mere.. {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig at Alberte får en legekammerat, men jeg har lige et par spørgsmål til jer inden !!

Skal man have et bur ekstra i starten, eller kan man lukke dem sammen med det samme når de ikke kender hinanden?

Jeg har en løbegård der er ca. 85 cm i diameter, er det en god ide at lukke dem sammen der i første omgang? Der er jo masser af plads..

Kan nr. 2 være yngre en den man allerede har uden at det giver problemer?

Hvor stort skal et bur til 2 være? Det jeg har er ca. 60-75 langt og 30-40 bredt..

Håber der er nogen der vil svare ??

Mvh Krista


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et marsvin mere..
  • #1   10. apr 2010 første møde skalhelst foregå et neutralt sted, gerne udefor buret.

    et yngre marsvin er som regelt nemmere da der så ikke er så stor mulighed for dominans kamp


  • #2   10. apr 2010 Syntes det er en god ide at skaffe hende en bur kammerat, da marsvin jo er flok dyr og de elsker selvskab.
    vi har aldrig haft problemer med at sætte hunner sammen, men det kunne være en god ide at sætte dem sammen i løbegården først smiley

    i starten kan nogle marsvin godt være lidt voldsomme over for hinanden så man skal have god tålmodighed, så de lige kan finde rang ordenen, så længe de ikke bidder hinanden skal det nok gå. :o)

    Hilsen Lærke


  • #4   10. apr 2010 Jeg havde nu tænkt mig at de blev nødt til at være i det bur Alberte er i nu, da det er sådan et der har plastsider, så det ikke sviner, og jeg har jo løbegården de kan få masser af motion i.. (Har en kæreste der ikke er så meget til dyr, og slet ikke nogen der griser)

    Hvor længe tager det, efter jeres erfaring, inden man kan lukke dem sammen i buret, og lade dem være alene?


  • #5   10. apr 2010 Et godt råd du også kan tage til dig er at evt at sprøjte en lille smule parfume på deres numser når du sætter dem sammen så lugter de ens og det giver et godt resultat synes jeg men helt sikkert køb en der er yngre end den du er så plejer det ikke at være noget problem også selvfølgelig en af samme køn.. Da jeg satte min to sammen sov de i samme bur den samme nat jeg købt dem smiley De var dog ude i en løbegård inden i en time til to før jeg satte dem ind i buret smiley

  • #6   10. apr 2010 Hvis de lige skal snuse til hinanden natten over, er det så ok at have den ny i en transportkasse? Self kun den ene nat..?

  • #7   10. apr 2010 Det behøves du slet ikke.. Du kan sagtens sætte dem i buret med det samme efter de selvfølgelig har været i løbegård i en time smiley Det er faktisk bedre end at lade den nye sidde i en transportkasse smiley

  • #8   10. apr 2010 ok takker smiley

    Er glad for at i vil svare på alle mine dumme spørgsmål..


  • #9   10. apr 2010 Jeg startede selv med kun at have et marsvin og fik så et mere.. Desværre så passede deres personligheder bare slet ikke sammen, det endte altid med meget voldsommte slagsmål smiley og en han hjalp desværre ikke..
    Men altså ja neutral grund, gode forhold, godt med plads, evt lidt mad og sådan =) Så de kan hygge sig lidt med det istedet for bare at sidde og glo på hinanden !


  • #10   16. apr 2010 Så fik Alberte sin legekammerat..

    Var i går eftermiddag nede i Bonnie dyrecenter i Herning for at hente et dejligt lille hunmarsvin på 5 uger.

    Var godt nok noget bekymret da jeg sent i går gik i seng, da Alberte er ret dominerende, og jager Frida (som hun er kommet til at hedde) rundt i buret..

    Det går bedre i dag.. Frida får lov at komme ud af sit hjørne, og har fået både salat og tørfoder her til morgen (har sat en ekstra skål med tørfoder ned til dem).. Men sys stadig Alberte er ond ved hende en gang i mellem, det er svært at se om hun bider, eller om hun bare truer med det.. Er i gang med at se om jeg ikke kan få fat i et større bur til dem, for det jeg har bliver inden længe for lille. Vil gerne have et der er omkring de 120 cm i længden..

    Håber de to kan finde ud af at enes, ellers må de jo gå i hvert sit bur..


  • #12   16. apr 2010 Det er meget bedre i dag, så mon ikke det går.. Alberte har jo også gået alene noget tid, så hun skal nok lige vænne sig til at der er en mere..

    Ville gerne have haft en fra en avler, men det virkede ikke umiddelbart som der var nogen i nærområdet, og så bliver det lidt svært når man ikke har bil..

    Jeg synes de er super søde ude i Bonnie, og de virker proffessionelle. Dyrene har gode forhold, og hun gav mig også nogen gode råd med på vejen.


  • #13   16. apr 2010 Det lyder godt at Albert har fået sig en legekammerat og jeg tror faktisk at et større bur kan hjælpe lidt på problemet smiley Jeg havde en gang et andet marsvin, dog en han som også gik alene i et bur til en men så fik han en ven og jeg sir dig at det gik heller ikke særlig godt i starten med de to i et lille bur, men da så at jeg fik et større efter ikke så længe så var det ligesom om det stoppede.. Nu havde de mere plads, så det betød færre diskutioner i det lille bur smiley

  • #14   16. apr 2010 Tog en hurtig beslutning i dag og købte et større bur, turde ikke gå weekenden over uden at have muligheden for at skille dem ad..

    Håber virkelig det hjælper, er blevet glad for lille Frida, og har overhovedet ikke lyst til at skille mig af med nogen af dem smiley


  • #15   16. apr 2010 Altså hvis det skulle gå helt galt har jeg læst mig itl at en kastart skal få dem falde lidt på plds.. desværre skete det ikk emed mine.. smiley
    Men det er vel forsøget værd..


  • #16   16. apr 2010 Nu prøver jeg lige og ser hvordan det går til i aften..

    Nu er det jo helt nyt "territorie" (staves?) for dem begge, så satser på det bliver bedre.. Frida lagde desuden i det nye bur en halv times tid inden jeg lukkede Alberte derind..


  • #18   16. apr 2010 99 % De er i hvert fald ens dernede...

    Det går fint her til aften.. Så tror på at det nok skal bliver godt smiley


  • #19   16. apr 2010 Det lyder godt smiley Det skal nok blive godt! smiley

  • #20   19. apr 2010 Nå, jeg tænkte at jeg lige ville afrunde denne tråd smiley

    Det går forrygende godt nu. De to enes godt, og man har en værre hylekoncert hvis man kun tager den ene ud af buret. De spiser, de leger og de snakker med hinanden. Både Frida og Alberte virker til at være rigtig godt tilpas med det hele smiley Det er super dejligt at se, kan bruge lang tid på bare at sidde lige så stille og kigge på dem..

    Tusind tusind tak for alle de gode råd og vejledning.. Der er så dejligt at de der har meget forstand vil hjælpe os der ikke har så meget, men bare gerne vil vores dyr det bedste..

    Mvh Krista, Alberte og Frida (Hun er forresten oprettet, så kan I også se hvor sød og dejlig hun er :b )


Kommentér på:
Et marsvin mere..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce