{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.392 visninger | Oprettet:

Udgifter v. marsvin {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Vi har besluttet os for at anskaffe to marsvin.
Jeg har haft marsvin før, da jeg boede hos mine forældre. Dem havde jeg fra jeg var 10 til jeg var 15, men det var mine forældre der afholft udgifterne, og hverken de eller jeg kan huske hvad de lå i.

Derfor spørger jeg herinde.

Hvilke omkostninger har man om måneden på at have 2 marsvin?
Her skal det være med tanke på, at jeg vil have de får noget ordenligt foder, og de skal helst gå i hempstrøelse.

Så kom med det - ALLE jeres omkostninger på at have 2 marsvin, om måneden.

På forhånd tak

Mvh. Line


Kommentarer på:  Udgifter v. marsvin
  • #1   20. apr 2010 Vi har en han og hun. Som for det meste går i hver deres bur.
    Strøgelse 8gange i mdr. (for dem begge) det er: 72kr.
    Hø de spiser én pakker hver i løbet af en uge. 120kr.
    For 20L mad: 450kr forskelligt hvor længe det holder.


  • #2   21. apr 2010 Det kommer jo helt an på hvor du køber dine ting henne.

    Nu har jeg 20+ marsvin, så er svært at sige for 2 dyr.

    Men, jeg køber 25kg foder til 100-160kr, den holder ca. 1 måned.
    Så købte jeg i går 2 alm. baller hø (altså dem til heste-agtigt), for 50kr og de holder 1-2 mdr, regner jeg med.
    Hampstrøelse, der bruger jeg ca. 4-6 pakker pr. måned, og det er så halvdyrt for de koster 85kr pr stk.

    MEN, jeg er så ved at afprøve avisstrøelse.
    - Har købt en makulator, 100,-
    Så laver jeg avisstrimler, - af de gratis aviser vi får med posten, får også fra svigerforældrene og min mormor, foruden at jeg gerne snupper en stak gratis aviser på togstationen.
    Lidt hamp ovenpå, og pt. ser det så ud til at jeg kan skære hampforbruget en hel del ned.

    Det er jo så et forbrug til 20+ dyr.

    Skal det være til 2 dyr, så kan du jo med fordel finde en avler i nærheden af købe foder og strøelse af.
    En pakke hamp burde nemt holde 1-2 mdr til et bur, en balle hø holder vel nærmest en evighed, og foder kan du somregel købe hos avlere til 10kr pr 1 kg.

    Så vil det jo så være en god idé at sætte lidt af til dyrlægeregningen også hver måned smiley


  • #3   21. apr 2010 Rollos - at sætte af til dyrlægeregning er der tænkt på smiley Jeg vil nu bare helst have slået de månedlige omkostninger fast.

    Er hampstrøelse meget bedre at bruge end savsmuld? Var nede i den lokale dyrehandler idag, og de havde kun savsmuld. Men har læst, at det lugter mindre. Er det rigtigt?

    Vi har allerede forelsket os i et marsvin, og skal beslutte idag om vi vil købe det.. x) Derfor vi lige prøver at sidde og tænke alt igennem.


  • #4   21. apr 2010 Uha, det ved jeg virkeligt ikke, men jeg tror ikke du skal regne med at komme af med de store penge!

    Men det kommer jo også meget på hvor meget foder de skal have, om det skal være varieret fodder og hvor meget hø du vil give dem? Mine marsvin har massere af hø, endda to forskellige slags hø(hø de godt kan lide at ligge i & spise hø)!


  • #5   21. apr 2010 Vi har kontaktet sælger og sagt vi gerne vil have ham smiley
    Det kan godt løbe rundt økonomisk...


    Nu tænker jeg bare - hvor dælen køber man hampstrøelse henne? Men tror jeg opretter en anden tråd om det smiley


  • #6   21. apr 2010 Hampstrøelse synes jeg er at foretrækker fremfor spåner, - det sviner mindre, støver mindre, holder bedre på lugten og holder bedre underlaget tørt for grisene smiley

    Jeg køber mit hamp i AltTilDyr i Malling, og Agroland i Fredericia.
    - Det koster hhv. 85,- og 89,-

    Jeg har prøvet en del strøelse, - spåner, tørv, hamp, aviser, træpiller, easystrø.
    - Hamp er helt klart det jeg foretrækker, - det er bare halvpebret i længden med mange marsvin.

    Så nu prøver jeg det med aviser smiley Det er absolut ikke dårligt, og sviner en HEL del mindre end ren hamp smiley

    Og så tillykke med dit kommende marsvin, - husk at find ham en lille ven smiley


  • #7   21. apr 2010 Jep, naturligvis skal han have en ven smiley Synes ikke marsvin skal være alene.. Selvom jeg dog godt kunne overleve hvis han var alene en måneds tid eller to, indtil jeg fandt den helt rigtige ven.
    Synes heller ikke jeg vil gå ud og købe et helt tilfældigt marsvin "bare for at få et" hvis du forstår.
    Heldigvis er det nemt at finde nogle skønne mutter, så det bliver nok ikke svært at finde ham en ven smiley

    Tror egentlig bare at det ender med at jeg køber en han mere fra samme opdrætter samtidig smiley


  • #8   21. apr 2010 uanset hvilken gnaver man har, vil jeg foreslå man får fat i en fodertønde og så køber en sæk hjem af gangen, i længden er det <b>meget</b> billigere end de små poser man kan købe

  • #9   21. apr 2010 Tanja - det er også planen at vi køber sække, i stedet for de der små pakker strøelse.. smiley
    Vi har heldigvis et STORT kælderrum det kan være i, så det er dejligt at der er mulgihed for det, når nu vi bor i lejlighed.


  • #10   21. apr 2010 Det er bestemt ikke billigere at 'bare' købe en sæk hjem, hvis man ikke har ret mange marsvin.
    C-vitamin i foder kan KUN holde i 6 mdr, så derfor kan/skal/bør man ikke købe en større mængde foder hjem, end ens marsvin kan spise på et halvt år.


  • #11   21. apr 2010 Sweet Leafs Opdræt - tror også hun mente strøelse smiley Sådan forstod jeg det i hvertfald

  • #12   21. apr 2010 Det gjorde jeg så ikke.. der hvor jeg kommer fra, der er strøelse ikke billigst i sække, men i baller, og dem stopper man så ikke i en fodertønde.

  • #13   21. apr 2010 Kan godt være jeg har misforstået så.. smiley
    Men i hvertfald skal du have tak for rådet mht. foder. Det vidste jeg ikke


  • #14   22. apr 2010 Mener altså bestemt der var en inde på mutterne der sad og regnede på det med månedligt per. svin, du må ikke hænge mig op på det men mener hun skrev nogle og 80 kr per svin. Så var det med hø spåner, grønt hver dag og grass oveni. Altså om måneden.

    Kan huske min far altid brokkede sig over det var dyrt at have svin - men så var det fordi vi gav 150 kr for 5 kg mad og 50kr for hø til 2 resninger og 50kr for spåner til max 4 rensninger.
    Så vil råde dig til og holde dig fra dyreforretning som Bonnie i helsingør som kun tænker på penge.


  • #15   25. apr 2010 Jeg har 2 mutter (nu 6 fordi min ene lige har født ;)).
    Jeg bruger:

    Biobase(holder 1½mdr): 100kr
    Alle møller(bliv smidt ud når det overskrider holdbarheds datoen ca. 4 mdr (20kg)): 200 kr.
    Hø (holder 1½ mdr): 80 kr
    Grønt(pr. mdr): ca. 200 kr

    Så pr. mdr er mine udgifter lige nu ca: 377.

    Biobase lugter mindre end savsmuld og det støver også mindre smiley så efter min mening kan det godt betale sig:)


Kommentér på:
Udgifter v. marsvin

Annonce