{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.089 visninger | Oprettet:

Hårløse dyr - hvad synes I? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Hvad synes I om hårløse dyr? Både udseendsmæssigt, men også om "konceptet" om at fremavle hårløse dyr.

Personligt forstår jeg ikke, hvorfor man har fremavlet hårløse dyr, hvadenten det så er katte, hunde, marsvin osv. Vil også lige nævne, at der er så mange andre racer/træk ved dyr jeg heller ikke forstår man har valgt at fremavle, men nøgenheden er en af dem. Kan virkelig ikke se meningen med det..

Nå det så er sagt, så synes jeg bestemt ikke at det er kønt, men det har alligevel sin charme smiley Særligt hos marsvin - jeg synes ikke hårløse marsvin er kønne, men nogle af dem ser godt nok charmerende grimme ud smiley

Hvad synes I om hårløse dyr? Og hvilke dyr eksisterer der overhovedet i hårløs udgave?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hårløse dyr - hvad synes I?
  • #1   6. dec 2010 De er ikke rigtig mig - dog er de fleste af dem grim nuttede.. hehe!

Udover dem du nævner er der også rotte, mus og hamster..

• #2   6. dec 2010 Jeg forstår så hellere ikke dem der avler haleløse dyr som kaldes manx hos katte og rotter..

• #3   6. dec 2010 Haleløshed hos hunde kan jeg forstå da mange jagt hunde ikke ahr gavn af deres haler når de jagter meeen hos katte og rotter nej

• #4   6. dec 2010 Grunden til man avlede nøgne dyr var til forsøg. Det var meget nemmere at arbejde med et hårløst dyr. (;

Og senere har vi andre mennesker bare faldet for dem og nu findes de også i hjemmet.

Jeg synes der er INTET kønt over dem af udseende. Men grunden til jeg elsker dem er fordi de er så afskydligt grimme at de er fantastiske!! smiley

• #5   6. dec 2010 Jeg kan ikke lide hårløse dyr i andre varianter end marsvin.
    Skinnymarsvin elsker jeg til gengæld, både deres sind og udseende.

Der er altid noget man ikke bryder sig om og sådan er det.
    Så længe man ikke går på kompromis med helbred og lignende, har jeg intet problem med at man avler 'fremavler' dem.

• #6   6. dec 2010 synes ikke det er kønt smiley
    men til enkelte marsvin, bare liidt nuttet xD

• #7   6. dec 2010 Deer hvor jeg har købt mine 2 rotter, har jeg set det første skinny marsvin som jeg rent faktisk synes er sød, samt at nogle af vores venner har en Chinese Crested(hund) der faktisk osse er meget kær:-)

Men Synes normalt at: Marsvin, katte og Rotter der er Skinny ligner noget der er sygt...

• #8   6. dec 2010 Jeg syntes de er direkte grimme *g* Og jeg lægger ikke skjul på det smiley Det er ikke et dyr jeg selv vil eje smiley

• #9   6. dec 2010 Det er jo smag og behag.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #10   6. dec 2010 Synes nogle er søde. Især hundene smiley
    Haleløse dyr ser for det meste forkert ud i mine øjne. Men alligvel kunne jeg ikke forstille mig en fransk bulldog med lang hale...

Som Sortfod siger; "Det er jo smag og behag. "

• #11   6. dec 2010 kattene er flotte

• #12   6. dec 2010 Tjah, hvorfor fremavler man overhovedet varianter?
    Der er alle mulige underlige ting der ude, som katte der ikke kan trække vejret fordi de har for flade næser, eller hunde hvor øjnene popper ud, hvis de gør for meget.

Personligt finder jeg rigtig mange hårløse dyr decideret frastødene.
    Men der er da også nogen der virker søde nok...

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor nogen vil have et dyr, der bliver sygt hvis strømmen går, og der bliver koldt hvor man bor.
    Men så igen, der er en lang række eksotiske dyr (pattedyr såvel som hvirvelløse, krybdyr og padder), der kræver ekstra varme...

• #13   6. dec 2010 Mia Møller:
    Arh, der er vist noget du har misforstået.
    Jagthundes haler kan være et proble, fordi de hænger i når de løber igennem krat.
    Men de kan altså ikke undvære deres haler helt. De er ude af tand til at vise en lang række signaler, når de slet ikke har nogen halen.
    Det er også derfor at det kun er tilladt at kupere en del af halen, på visse jagthunde typer.

• #14   6. dec 2010 Jeg eeeeeelsker skinny marsvin og vil så gerne selv eje et par stykker engang. Har også fået fortalt (og også oplevet) at de har mere personlighed end andre marsvin, og andre marsvin siger mig intet, jeg synes det er et underligt nederen dyr :b
    Jeg ønsker mig selv både en hårløs guldhamster, og får snart en hårløs mus hjem. Jeg synes ikke hårløse hamstere, mus og rotter er de kønneste, men de er så super charmerende.
    Hårløse katte synes jeg er SÅ grimme og på ingen måde charmerende. Men det er jo stadig en kat og jeg elsker katte, ligegyldigt hvordan de ser ud, jeg skal dog bare aldrig selv have en hårløs kat smiley
    Chines crested hunde synes jeg er deciderede uhyggelige at se på, og sådan en tror jeg ikke engang jeg ville turde røre ved :b Men nu er jeg heller ikke rigtig hundemenneske.

- Off Topic:
    Mia Møller B
    - Well mht haleløshed så forstår jeg ikke hvorfor det er tilladt at kupere haler på jagthunde, men ikke på fx dobermann.
    Bare fordi der er nogen jæger-svin der skal bruge hunden til jagt skal den have klippet halen af? :s
    Synes en dobermann er røvgrim uden kuperede øre og hale, så synes da som minimum det skal være ens for alle! smiley
    - Min holdning til jægere agter jeg dog slet ikke at diskutere.

• #15   6. dec 2010 jeg syntes helt personligt at hårløse dyr uanset race er ekstremt grimme. Jeg skulle i hvert fald aldrig have et sådan "misfoster" indenfor mine døre. Øv bøv...

Endvidre vil jeg lige tilføje til Mapenzi Mousery... Der er en grund til at jagthunde får kuperet haler. Det er ganske simpelt så de ikke hænger fast i krat og andet og forvolder skade på sig selv.
    Giver dig ret i at dobbermannen er meget mere charmerende med kuperet hale og øre, men den har ikke samme grundlag for kupering som jagthunde har.

• #16   7. dec 2010 Annmarie S - Det er jeg sådan set fuldstændig ligeglad med. I mine øjne er det det samme, specielt fordi de ulækre mennesker der synes de skal gå på jagt, sådan set bare kan lade være smiley

• #17   7. dec 2010 OT - men sjovt at se hvordan man kan sige "- Min holdning til jægere agter jeg dog slet ikke at diskutere" og alligevel sidde og svine dem til. *LOL*

• #18   7. dec 2010 sjov holdning at have for det er langt fra det samme. Men sådan er det nogle har en holdning der ikke holder i bund og grund og det skal de vel have lov til.

• #19   7. dec 2010 Mapazani:
    Hvis man ikke kan lide dyrene som de ser ud, så må man sq finde et andet dyr!
    Det er så synd at kupere ører og hale for udseenets skyld.
    Ved du hvordan man får ørene til at stritte? Det gør de nemlig ikke af sig selv, bare fordi de bliver klippet.
    Enten går man og kradser i såret, til aret bliver så tykt, at det kan holde øret oprejst, ellers kommer man ståltråd i det.
    Det er sq da klamt.

Det er ikke lovligt at modificere dyr så de får et andet udseende.
    Nogle racer af jagthunde får klippet det yderste af halen, fordi der er en risiko for at de får revet halen op, når de pisker igennem underskoven.

• #20   7. dec 2010 Nu er der jo folk der går på jagt, for at holde vilde bestande på et fornuftigt niveau.
    Det er ikke alle der bare går ud og pløkker tamme fasaner (og hvorfor nogen overhovedet finder det morsomt kan man undre sig over).

Her ud over har vi noget der hedder sweiss hunde. De får meget tit kuperet halen.
    Det er de hunde, der bliver brugt til at finde påkørte dyr, dyr der er blevet anskudt eller på anden måde er kommet til skade.

Men ja, det er da klamme mennesker der sådan træner deres hunde, for at hjælpe de vilde dyr.

Altid rart med lidt åbenhed her inde...

• #21   7. dec 2010 I DK er det IKKE tilladt at få kuperet hundenes haler med mindre der er en rigtig god grund(eksempelvis brækket)...

Derfor var der mange der tog deres hunde til tyskland og fik det gjort... Dette er der osse blevet taget hånd om, og det e rvidst en regel der hedder at du ikke kan afhente hund der er opereret før efter 30 daage...

Men der er mange af racerne der nu er blevet fremavlet uden haler...

Og ja jeg kan godt se det forkerte i det... Men alligevel synes jeg ikke en dobermann er en dobermann medmindre den har stritører og ingen hale hehe... Nok derfor jeg aldrig kommer til at eje en sådanne....

• #22   7. dec 2010 Mapenzi Mousery . - Du må godt modere dit sprog, bare fordi du ikke bryder dig om en anden persons hoppy behøver du ikke kalde dem et svin, der er også folk herinde der er jægere

Desudne så syntes jeg personligt en dobber er smukkest med hale og med deres naturlige øre, jeg syntes det ser forkert ud med de langeopretstående øre (som man i udlandet også laver på grand danois)

• #23   7. dec 2010 syntes det er etisk ukorekt, og ja jeg kan ikke se hvorfor man skal avle hårløse dyr, der er en grunf til de oprindelig har hår,

mange hårløse dyr har en højere tempertur, for at kunne holde varmen er kroppen nøs til at arbejde lidt hurtigere for at kunne danne varme nok

hos rotter og katte er der problemer med øjnene da der nemt samler sig store klumper med skidt i øjnene, da mange af de nøgne dyr heller ikke har øjnvipper

så min ærlige mening ,dyr skal have deres pels,og ikke fremavles fordi en eller anden i.... syntes de er nuttede uden pels

• #24   7. dec 2010 Vedr. hårløse dyr, så synes jeg som udgangspunkt at de alle er grimme - men dybt charmerende.
    - Har selv et hårløst marsvin, og ville gerne ha' en hårløs kat, sikke en skøn race.
    En hårløs hund har naboen haft, og det var mit "weekendbarn", og hun var en helt utrolig skøn hund.

Mht. hvorfor man har avlet de varianter, jamen et eller andet sted - hvorfor man har avlet langhåret marsvin? Det er da dybt upraktisk?
    - Så at man vælger at avle hårløse dyr, kan ikke hidse mig op, så længe man avler sunde og raske dyr.

Mht. kupering, så synes ja dælme det er noget dobbelt moralskt at sidde og sige at "jæger-svin" ikke må kupere hundenes haler, men at kupere en hund UDELUKKENDE pga. man synes det er pænere, dét er helt i orden? Ej come on.
    - Jagthundene har visse drifter, og de elsker at være på jagt, men mange af dem får skadede haler hvis den ikke bliver kuperet, så det er da bedre for dem.

Havde vi ikke jægere, så var der ingen til at holde bestanden nede af diverse dyr, og så ville dyrene altså ikke få det bedre - der ville blive mangel på områder til dem, mangel på foder osv.

• #25   7. dec 2010 Rollos Marsvin ;; Kanin + Marsvin = NEJ ! - Hvilken en af racerne? Der er mere end 1 hårløs katte race smiley

• #26   7. dec 2010 Atli
    - Sphynx, tror det var en canadisk sphynx jeg forelskede mig i.

Var på besøg hos en der havde sådan en, og først tænker man lige "ADR!", men hold op et fantastisk sind, havde nær stoppet katten ind under jakken og smuttet smiley

Men er der noget jeg ikke kan lide er det hårløse mus, - de er simpelthen for gennemsigtige. De er fascinerende, men grimme.
    - Man kan bare se hjertet pumpe afsted når de er oppe fx.

• #27   7. dec 2010 Rollo - hehe okay smiley Jeg har selv været heldig at gramse på både Don Spynx og Peterbald, og jeg tror aldrig jeg vænner mig til at mærke på pelsløse dyr *g*

• #28   7. dec 2010 Jeg ELSKER hårløse katte (Sphynx) - jeg synes de er utroligt smukke, nogle af de smukkeste katte man kan få.. Og så utrolig bløde.
    Jeg er også helt vild med de mere eller mindre hårløse hunde (Chinese Crested hårløs) - synes de er utrolig flotte..
    Hårløse marsvin er ikke de kønneste i mine øjne - dog er jeg vild med de sorte specielt hvis de har lidt hår på sig - men mange af Skinny marsvinene er utroligt charmerende og overvejede i en periode selv at få en..
    Hårløse rotter og mus kan jeg også godt lide udseendet på - jeg synes de er enormt søde og de mørke er flotte.
    Hårløse kaniner har jeg aldrig oplevet - haha smiley

Jeg kan heller ikke rigtigt se grunden med hårløse dyr som kæledyr, andet end det er praktisk for allergiker - dog ser jeg intet galt i det så længe dyrene har det godt, er raske og velfungerende (ikke lider over deres hårmangel på nogen måder)..

Mvh.

• #29   7. dec 2010 Jeg kan heller ikke se meningen...

• #30   7. dec 2010 Det med hårløse dyr er vel ikke anderledes end at der nogle som kan li dem sådan. Ligesom at der er nogle der kan li kamp hunde/muskel hunde mens andre ikke kan.

Nogle kan lide langhåret dyr, nogle kan li korthåret dyr, nogle kan li dem uden pels.

Sådan er vi alle jo forskellige ligesom dyrene er. Og så længe dyrene har det godt og ikke lider på den måde de ser ud, jamen så er det vel ikke så slemt.

• #31   7. dec 2010 Sortfod .
    - det er rigtigt, men jeg siger bare min mening smiley

Som du siger er vi forskælige fra person til person smiley

• #32   7. dec 2010 Der er en del der sidder og siger at hårløse dyr er etisk ukorrekt at avle på.
    Men hvad så med andre mutationer hvor der f.eks. er påhæftet lethalfaktor på homozygot form, gør dyrene blinde e.l.?
    Er det bare helt fjong at arbejde med sådan nogle?

• #33   7. dec 2010 Men hensyn til Dobermann hunden så synes jeg de ser flottest ud med hænge ører og lang hale smiley

Men det er jo ikke det indlægget handler om.

Mange dyr er blevet avlet sådan fordi de skulle bruges til forskelligt.

Som sagt så hårløse dyr blev brugt til forsøg.
    Puddelhunden er jo oprindligt en jagthund og grunden til man klipper den så den kun har en hårtot i halespidsen er fordi af når de svømmede efter noget jægeren havde skudt skulle jærgeren kunne se den der tot der stak op af vandet.
    Blodhunden er avlet fuld af rynker i hovedet så når deres snude er ved jorden falder rynkerne over øjnene så hunden bedre kan koncentrere sig om at finde færden.

Der findes en grund til næsten alt smiley

• #34   7. dec 2010 Fedt med så mange meninger smiley

Jeg kan godt lide det Pia skriver længere oppe, mht. at der er mange "egenskaber" som man måske ikke lige billiger. Det er fuldstændigt rigtigt - jeg bryder mig f.eks. heller ikke om udestående øjne eller besværet vejrtrækning,eller mærkelig benstilling.
    I det hele taget tror jeg bare ikke jeg bryder mig om, når noget ved et dyr ser unaturligt ud. Og hårløse dyr ser unaturlige ud, synes jeg smiley

• #35   7. dec 2010 Altså man kan jo så sige, at det måske er etisk forkert at avle på hårløse dyr, når vi snakker om de dyr som mister ret vigtige ting i avlen - som fx hårløse mus, der må en hårløs hun ikke blive drægtig da den ikke dievorter har.

SÅ synes jeg måske vi er ved at være ude på et skråplan!

• #36   7. dec 2010 Som Rollo siger når tingene mister de naturlige ting som dievoter og lign. Så er vi altid ude i noget skidt noget.

Ligesom når dyr avles så rundt hovedet af de får problemer med f.eks fatty eye ved marsvin. Eller så kortsnudet de får vejrtræknings problemer og lign.

Så synes jeg det går ud over dyrene velfær. Men fordi de er hårløse ødelægger jo ikke deres livskvalitet.

• #37   7. dec 2010 Jeg kan godt lide hårløse dyr smiley
    Jeg er især tosset med Chinese Crested smiley

• #38   7. dec 2010 Jeg synes de er grimme og kunne ikke finde på at anskaffe mig et hårløs dyr :o)
    Men at de bliver "lavet" kan jeg ikke få ondt i røven over.

• #39   7. dec 2010 Jeg synes personligt at især hårløse hunde & marsvin er utrolig charmerende. Jeg ved ikke om nogen af jer har hundegalleri, men jeg faldt for den kinesiske hårløs da jeg besøgte hunden Silas som ejes af en dame der hedder Tinna. Hold da helt fast hvor er han bare en smuk charmetrold :o) Jeg er fast besluttet på at jeg skal eje en sådan hund en dag, til trods for at min nuværende race er en old english sheepdog - nærmest modsætninger smiley

• #41   7. dec 2010 Skinny marsvin som de hårløse marsvin hedder fryser skam ikke hele tiden slet ikke.

De går faktisk og har det lige så godt som de alm. marsvin. De kan bare ikke tåle og komme under 19 grader i rum temperatur som hovedregl. Og så tåler de ikke træk og kulde på samme måde som alm. marsvin.

Og om sommeren har de det faktisk bedre med varmen end f.eks mine langhåret marsvin har.

Skinnyerne spiser bare mere for at holde på varmen i forhold til alm. marsvin, men det er ikke ens betydende med de fryser.

Og angående skinnyer så har de stor personlighed. De er den race vil jeg påstå inden for marsvin som har den største personlighed. Og derfor mange falder for dem.

• #42   7. dec 2010 Jeg vil altså også sige at skinnyer har en kæmpe personlighed, - nej de er ikke særlig kønne, men hvad de ikke har i udseende har de altså i charme smiley

Har tit vist min frem, og folk synes han er SÅ kær og bedårende osv.

• #43   7. dec 2010 Sortfod:

Hvad er fatty eyes????

• #44   7. dec 2010 Ved hunde kaldes det vist cherry eye.

Men ved marsvin er det aseptisk inflammation i øjenslimhinden.

• #46   8. dec 2010 hos de arter hvor det ikke er direkte skadeligt for dem eller deres afkom ser jeg intet problem i det...
    men så snart man begynder at se "selvdestruktiv" nedarvning - f.eks. som hos guldhamsterne hvor den hårløse hun ikke kan producere mælk - så mener jeg at man bør tage det som et tegn på, at man skal stoppe det omgående!
    men hvis mutationen kan "overleve" uden "selvdestruktiv adfærd", så ser jeg ingen problemer i det...

Det stilelr jo så nogle krav til ejeren, men så længe man sørger for at holde de hårløse dyr ordentligt og opfylder de ekstra krav de har, så dyret trives, så ser jeg ingen problemer i det...

det er en smagssag om man synes de er pæne - jeg gør ikke...

Kommentér på:
Hårløse dyr - hvad synes I?

Annonce