{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.039 visninger | Oprettet:

cathrine b
cathrine b
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

valg af gnaver. {{forumTopicSubject}}

Hej alle! smiley
Nu har jeg bestemt mig for at få mig et kæledyr i form af en gnaver. Jeg har før haft et marsvin som jeg var virkelig glad for.
Jeg vil gerne enten anskaffe mig et marsvin eller en dværgkanin, men kan ikke helt bestemme mig for, hvilket jeg helst vil have. Kaninen/Marsvinet skal være indenfor og skal udelukkende bruges til hygge og kæle.
Lige nu tænker jeg at det kunne være rigtig dejligt med en kanin, da den kan hoppe lidt mere frit rundt på mit værelse end et marsvin kan.
Men har tilgengæld også hørt noget om, at kaninen er mere besværlig at passe og at det er bedst for dem at gå to sammen? (hvis det vel og mærke er to hunner.) Er det rigtigt, eller hvordan?
Og har I personligt nogen mening til, hvilken gnaver, der bare er de allerdejligste? og hvorfor? smiley
Håber virkelig I vil hjælpe, da jeg gerne vil have styr på sådanne ting før jeg anskaffer mig et kæledyr. smiley
Hilsen Cathrine. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  valg af gnaver.
  • #4   1. dec 2010 Når du kigger på gnaver, så vær opmærksom på at langt de fleste gnavere er flokdyr, derfor skal man have min. 2

Kaniner er ikke flokdyr, heller ikke hamstere, derfor er det dyr der skal holdes enkeltvis..

Marsvin er flokdyr og skal derfor min. være 2 (og af samme køn, så man ikke laver samlebåndsavl på hunnen ;))

• #6   1. dec 2010 mine kaniner kan bedst lide når der er flere end en.

• #7   1. dec 2010 Jeg har kun kaniner, og ingen af dem går sammen smiley
    Synes ik de kræver mere end så mange andre dyr smiley
    Og nej, kaniner skal ik gå sammen smiley

• #9   1. dec 2010 Kaniner kræver mere motion og aktivering end et marsvin synes jeg, der er mere krudt i dem og du kan lave lidt mere med dem.
    Marsvin larmer mere end kaniner, men er også super søde dyr som du nok ved, da du jo har haft en.
    Og jo kaniner har godt af at gå sammen hvis de har den plads kaniner nu skal bruge smiley De er sociale dyr. Dog ikke sæt to fertile hanner sammen, der kan du få problemer. Steriliserede/kastrater er bedste kombination, eller fertil han/kastrat, steriliseret hun/kastrat, hun/kastrat, steriliseret hun/hun osv. Jeg har heller aldrig haft problemer med mine hun/hun kombinationer, men kender nogle der har (dog kun i starten).
    Da de ikke er flokdyr kan de godt gå enkeltvis, men så skal de logisk nok have meget aktivering, ellers er det synd synes jeg.
    Marsvin er flokdyr, og dem skal du mindst have to af..

Held og lykke!

Mvh.

• #10   1. dec 2010 Bare fordi de går alene, behøver de ik mere aktivering.
    I denne tid er det meget sjællent de kommer ud at løbe, og det tager de ik skade af. Kaniner har faktisk også brug for bare sidde i buret og kede sig engang i mellem smiley

Men vi har jo kaniner på hver vores måde smiley

• #11   1. dec 2010 Hvis du kun vil have én gnaver, er det ikke et marsvin du skal have, så er det en kanin du skal vælge (det er så dog ikke en gnaver). Som der bliver sagt tidligere, så er marsvin flokdyr og derfor skal du have min 2 af samme køn, går den alene kommer den alt for nemt til at kede sig, og kan også gå hen og blive deprimeret. Så ønsker du kun 1 dyr, så gå efter et, der ikke er flokdyr. For dyrets skyld.

• #13   1. dec 2010 Maria G:
    Jeg synes bare det er synd at et dyr skal sidde helt alene, med kun en enkelt time (eller lignende) aktivering/kæl eller hvad det nu må være om dagen.
    Men ja, vi har jo alle vores erfaringer og meninger smiley

• #15   1. dec 2010 Line: Kun som allersidste løsning, hvis den overhovedet ikke kan med nogen andre. Marsvin er flokdyr og har det i de allerflestes tilfælde bedst, hvis de har mindst 1 burkammerat. Som skal være af samme køn og IKKE være en kanin.

• #17   1. dec 2010 Line: Netop, feks 2 piger smiley

• #20   1. dec 2010 Om kaniner sammen:
    (link fjernet)

Dyrene's beskyttelses mening om det (om I så synes Dyrenes beskyttelse har forstand på gnavere eller ej):
    http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/kanin

"Mine" debatter omkring det:
    http://www.gnavergalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=5923
    og
    http://www.gnavergalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=8399

Det er som der måske også står, videnskabeligt bevis at stressniveauet hos kaniner der holdes sammen er langt lavere end hos dem der holdes alene..
    Det giver også mening, da der jo så er to eller flere til at holde vagt i stedet for en osv.

Mvh.

• #21   1. dec 2010 Ja marsvin skal helt klart gå sammen i min mening, de marsvin jeg har haft som har gået for længe alene begyndte at blive deprimerede. Nu er mine marsvin's kombinationer:
    Et bur med to hunner.
    Et bur med tre hanner.
    Og et sidste bur med to hanner.

Det går fremragende, trods mine to store hanner og to hunner (der lige har haft unger) godt kan skælde lidt ud på hinanden af og til. Men det kan alle dyr jo smiley

• #23   1. dec 2010 Tottemor:
    Hvordan kan du vide at de ikke ved hvad de snakker om?...
    Det var da en snæversynet udtalelse..
    Desuden har jeg flere beviser og erfaringer på at der faktisk er noget om det de siger..
    Selv de utallige internater jeg har besøgt og hjulpet med dyrene på er enig med mig i at kaniner sammen er en god idé. Men NEJ man skal ikke sætte to kaniner ned i et lille bur, det skal man ikke med nogen dyr i min mening.
    Så længe de er under rette forhold og omgivelser kan det sagtens lade sig gøre, og man vil se hvilken glæde de har og får af hinanden når de ligger og putter. beskytter hinanden og løber rundt og leger..

• #24   1. dec 2010 Line: Det eneste tidspunkt et han og et hunmarsvin skal gå sammen, er når de skal parre, dvs. lave unger. Når hunnen er drægtig, så tages hannen fra, for han skal ikke gå sammen med hunnen når hun føder og mens hun har ungerne. Og derefter skal hunnen have en pigeburkammerat og hannen skal have en drengeburkammerat. Det eneste tidspunkt en hun og en han skal dele bur, er de 5-6 uger, det tager dem at lave unger. Alle andre tidspunkter skal de være sammen med en af samme køn. Så nej, de skal heller ikke ud i løbegården sammen.

• #26   1. dec 2010 nej, medmindre man planlægger en parring, så skal han og hun IKKE være sammen under nogen omstændigheder. En marsvineparring tager 3 sekunder, og man skal være en ren ninja for at have bare en lille chance for at forhindre det.

• #28   1. dec 2010 Line Bosak B:
    Som Annbritt har skrevet kan et hun og han marsvin ikke gå sammen "konstant" vil lave unger..
    Som Annbritt også skriver kan et han og hunmarsvin gå sammen indtil hunnen er drægtig (hvis man ønsker unger), men ikke længere og det er også det eneste tidspunkt.
    Medmindre hannen er kastreret så han jo ikke kan lave unger på hunnen.
    Jeg anbefaler klart at du anskaffer dig enten to hunmarsvin, eller to hanmarsvin..

Mvh.

• cathrine b
    cathrine b Tilmeldt:
    jul 2010

#29   1. dec 2010 Hvor er det dog dejligt, at der er så mange, der har svaret! smiley
    Blev helt chokeret over at I alle fortæller, at det er bedst at have to marvsin gående sammen. Havde personligt selv mit marsvin gående alene, og det havde den det vidst ganske udmærket med.
    Jeg har selvfølgelig ikke noget at sammenligne med, da jeg aldrig har prøvet at have to sammen.
    Så ligenu står jeg mellem at få 2 marsvin, eller en kanin. smiley

• #31   1. dec 2010 hvor tålmodig er du?
    Her tænker jeg at det måske var en ide hvis du ku lægge vejen forbi en marsvineudstilling - der er langt flere slags end du umiddelbart kan forestille dig smiley

Der er kun en mere iår... nu på lørdag i dragør, og det vil ikke være ret mange racer som bliver repræsenteret, idet det kun er et par specialklubber. Ellers er den næste sidst i januar 2011, og er vistnok i lyngby,

• cathrine b
    cathrine b Tilmeldt:
    jul 2010

#32   1. dec 2010 til SjazzMean:
    Nu læste jeg lige dine links, og der står jo I dem at kaniner skal gå sammen. Men har du aldrig haft problemer med at sætte kaniner sammen?
    Og er det smart at have to kaniner sammen, når de nu skal være indendørs i et indendørsbur? Godt nok vil de blive lukket i lejligheden og få lov til at hoppe frit omkring så mange timer om dagen som muligt.

• cathrine b
    cathrine b Tilmeldt:
    jul 2010

#33   1. dec 2010 til Sweet Leafs Opdræt:
    Er så tålmodig, som det kræver! Vil hellere have alting på styr og få det rigtige kæledyr og at det så tager det længere tid, end jeg vil få et hurtigst muligt og så er der en masse løse ender eller andre problemer. smiley
    Men en marsvineudstilling lyder da rigtig lækkert. Har du nogen links, adresser eller andet til udstillingen på lørdag? smiley

• #35   1. dec 2010 Jeg synes inden 2 år smiley

• #36   1. dec 2010 cathrine B:
    Hvis du skal have dem i bur indendørs vil jeg anbefale et to etagers bur, hvor de både har mulighed for at være sammen, men også mulighed for at sidde hver for sig hvis de bliver trætte af hinanden. (Samt åbent så de kan løbe rundt i stuen hvis det er muligt, dog intet krav).
    Jeg har mest erfaring med udendørs kaniner, og i mit store udendørsbur har jeg aldrig haft problemer med mine kaniner nej smiley
    Jeg har også haft to-og-to kaniner gående sammen i to-etagers bure udenfor, og der havde jeg heller ingen problemer.
    Det kræver tid og tålmodighed, du skal ALTID lade kaninerne møde hinanden på neutral grund først! Aldrig bare sæt den nye kanin ind i den gamles bur..
    Du ville sikkert heller ikke synes om hvis jeg bare blev proppet ind i dit hus og skulle bo der og bruge alle dine ting som var de mine, uden vi havde mødt hinanden, haha smiley
    Også husk at skifte buret inden du introducere den nye til den gamle, medmindre de får dem på samme tid..
    Og du kan evt. sprøjte lidt duft i nakken og over halen på dem,..
    (link fjernet) giver bla. også mange gode råd, efter min og mange andre jeg kender's meninger smiley

Som sagt kan du sagtens have kanin enkeltvis også, da de ikke er flokdyr, men sociale kolonidyr - dog skal de efter min mening aktiveres meget - da jeg synes det er synd kaniner skal sidde alene uden aktivering..

Mvh.

• #38   1. dec 2010 Vil faktisk tilføje at jeg sjovt nok har haft flere marsvin der har været oppe og slås, end kaniner (har helt igennem ærligt kun haft to ud af 60 kaniner gennem 13 år der har været oppe og slås ved at gå sammen, en med ekstrem dominans og en anden med en form for adfærdsproblem). Dette er IKKE en generel erfaring, blot personlige oplevelser -så vær sød ikke at angribe mig på dette.
    Jeg har ikke ladet mine fertile han kaniner gå sammen, de har haft ene bure - hvorefter de fleste fik fertil+kastrat dobbelt bure til at gå sammen i senere.
    Dog vil jeg stadig sige at marsvin bør gå sammen da de er flokdyr, og jeg helst ser alle slags dyr gå sammen med deres artsfæller hvis muligt..

• #39   1. dec 2010 Nej, jeg synes det er for sent at lade en kanin på 3 år at få sit første kuld.
    Der kan opstå komplikationer og i værste fald kan du miste din kanin.

• #41   1. dec 2010 www.marsvineklub.dk

der står alting i udstillingskalenderen med links, henvisninger osv.
    Der er osse en opdrætterliste inddelt geografisk.

• #42   24. dec 2010 mine er mest vant til at går sammen med andre og nu er den meget tam og synes det er dumt at tage dem fra hinanden

Kommentér på:
valg af gnaver.

Annonce