{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
548 visninger | Oprettet:

Bailey og hans besværlige tænder. {{forumTopicSubject}}

Vi er endelig færdig, efter 1,5 år, med Baileys tænder der blev ved med at vokse, og vi blev ved med at bruge penge på at få dem skåret kortere. Vi fik så skrabet penge ind til en tandfjerning. Så Bailey fik fjernet alle 4 fortænder i april måned. Og derefter smertestillende hver dag i 2 uger (tror jeg det var). Bailey har så et lavt immunforsvar i munden, så han blev lige ramt af en betændelse i overmunden, der hvor overfortænderne havde siddet. Den stod så på antibiotika i 5 uger, og 1 gang om ugen ind til dyrlægen og få et kontroltjek.
I torsdags den. 27. april var så sidste dag med antibiotika. ENDELIG var vi færdige med de tandproblemer, der havde stået på i 1,5 år.
I dag da jeg tager Bailey ud og nusse, kigger jeg så til hans mund, og der var en undertand på vej op smiley vi vil så ringe til dyrlægen i løbet af den her uge. Vi har "bare" det store problem at pengene ikke ville være der til at betale for en til tandfjerning, da jeg holder konfirmation her om 13 dage, og vi ikke er den familie med flest penge. Men nu må vi se hvad dyrlægen siger. Vi krydser fingre på det bedste.
Det er bare så skide irretende at man lige troede det hele var færdigt, og så popper der lige en tand op.

Har i prøvet at tænderne voksede op igen efter en tandfjerning, og hvad gjorde i ved det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bailey og hans besværlige tænder.
  • #1   1. maj 2017 kaniners tænder SKAL vokse.. det er ikke en fejl, det er derfor de skal have hø til at slibe tænderne ned med når de spiser

  • #2   1. maj 2017 *Beltane*

    Men Bailey får ikke slebet tænderne ned. Han er ikke så god til at spise hø han putter sig bare i det, så længe der er mad i maskålen.
    Ville det være en ide kun at give ham hø, for at han kan få slebet tænderne ned ved hjælp af høet? - og så tage madskoler ud af buret? Og så en masse æblegrene?


  • #3   1. maj 2017 så får han for meget i madskålen..

    der skal ikke gives ret meget


  • #5   1. maj 2017 Ja, det gør han faktisk.
    Synes du stadig jeg skal prøve kun med hø og æblegrene?


  • #6   2. maj 2017 Jeg kender ikke til brugen af æblegrene, men hø skal han have mest af..

    Pillerne skal kun være vitaminpiller smiley


  • #7   2. maj 2017 Rødderne til fortænderne går meget dybt - ofte slynger de sig om kæberne - og selv om dyrlæger gør et godt stykke arbejde, kan man ikke undgå, at der af og til bliver rodstumper tilbage - og det vil medføre, at en ny tand vokser frem. Det er trist og bekosteligt at have sådan en kanin - og kaninen kan ikke undgå at være påvirket af situationen.
    Forebyggende vil jeg anbefale, at man anskaffer sig kaniner af kendt afstamning fra gennemavlede stammer. Derved reduceres risikoen for at løbe ind i arveligt betingede tandproblemer.


  • #8   2. maj 2017 Beltane, hvis kaninen kun har én tand i undermunden, så hjælper gnavemateriale nok ikke meget.

  • #9   2. maj 2017 Til Jørgen
    Kender du sådan en stamme af dværgkaniner med silkepels
    Min skønne skønne Nico måtte få slebet kindtænder for tandspidser Ca. hver 3 måned.
    Han fik også som 2 årig fjernet blæresten operativt og havde efterfølgende tæt på konstant sludge, og en tarmtilstand, som ingen kunne diagnosticere ej heller universitets hospitalet for husdyr som vi blev henvist til.
    Det endte med jeg fik min dejligste skat aflivet da alt det jeg gjorde og fik gjort ikke hjalp og til sidst fik han det værre og jeg måtte sige stop.
    Jeg er helt knust, kan ikke tale eller skrive om ham her 3 uger efter uden jeg stortuder. Når kan som jeg går hjemme pga kroniske sygdomme og derfor konstant var sammen med min huskanin, så er det hårdt pludselig ikke kan tale med kaninen eller høre ham komme hoppende ud til mig og lægge sig ved mine fødder.
    Jeg skal have Nico på afstand men hvis vi beslutter os for en ny kanin, hvordan kan jeg så søge efter en med en stærk stamme.


  • #10   2. maj 2017 Desværre Vinnie. Satin dværg vædder er ret ny i Danmark, og f. eks. har der ikke været en eneste af dem på en Landsudstilling endnu. Så der foregår ikke noget alvorligt systematisk avlsarbejde med dem herhjemme.

  • #11   2. maj 2017 Jeg tør godt tilbyde japanerfarvet hollænder (efter 52 års avlsarbejde). Men der er heldigvis mange andre seriøse opdrættere i Danmark end jeg.

  • Jannie C
    Jannie C Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 48
    #12   4. maj 2017 Tænder hos gnavere vokser hele livet. Men grundet at de i naturen spiser så mange "hårde" ting som træ, bark, græs osv. så holdes de nede hele tiden. Det er derfor utroligt vigtigt at vores tamdyr får masser af hø og kvalitet foderpiller som mest er lavet på tørt græs (Cavia, og Vita foderkugler er gode mærker).
    Men med kun 1 tand i munden hjælper det selvfølgelig ikke meget da det kræver en tand i over+ undermunden for at de kan gnide mod hinanden.
    Så kan forstille mig, at den sidste tand skal opereres ud igen.. eller "klippes ned" hos dyrlægen. Evn Anicure Tanddyreklinik hos Jens Runau. Men uanset hvad er du nok nødt til at få en dyrlæge til at vurdere sagen. Men ja trist omgang for både dig og kaninen. Tænker at tænderne har vokset skævt siden de skulle fjernes?


  • #13   4. maj 2017 Hvis du har fået dem fjernet kan de jo ikke vokse ud igen?
    Hvis de gør det så er det jo ikke en fjernelse


  • #14   5. maj 2017 Jo, fortændernes rødder sidder ofte slynget omkring kæbeknoglen, så selv om dyrlægen laver et stykke arbejde efter kunstens regler, kan der godt vokse en eller begge fortænder ud igen.

Kommentér på:
Bailey og hans besværlige tænder.

Annonce