3.986 visninger
|
Oprettet:
Keder min kanin sig? Skal den have en makker? {{forumTopicSubject}}
Jeg har kun lille kanin
så tænkte jeg på om hun måske kedede sig ?
og om kaniner kan være ensomme ?
Skulle jeg købe en ven til hende ???
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
Tag hende ud og hyg med hende, som hun nu gider. Min kanin elsker at rende rundt i lejligheden. Han leger med hunden (dette skal man selvfølglig kun afprøve, hvis hunden har været vant til kanin siden den var hvalp. Ellers kan det blive farligt).
apr 2010
Følger: 40 Følgere: 36 Gnavere: 11 Emner: 10 Svar: 496
http://www.gnavergalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=5923
og
http://www.gnavergalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=8399
Selv dyrenes beskyttelse og kaninhåndbogen anbefaler to..
Mvh.
apr 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Gnavere: 1 Emner: 5 Svar: 15
og kan heller ikke rigtig røre hende.. hun bider og angriber ens finger ..:S
apr 2010
Og med de bure man kan få til kaniner indendørs, er ingen af dem store nok til at holde flere kaniner i.
Så skal man have fat i et stort område i haven og hegne godt ind. De skal have hver deres hule med gange, og deres private område kan være stort.
Maria M: Du har ikke mulighed for at skærme af mod ledninger og den slags?
Hvor gammel er hun? Hun lyder meget utryg. Min egen han har aldrig bidt eller truet. Er virkelig kælen.
apr 2010
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.350
Og det er det bedste for din kanin.
Som der er skrevet tidligere oppe er kaniner koloni dyr og skal ikke bo sammen med andre, hverken kaninen eller flokdyr.
Synes du at du skal have en til, kan du sætte den nye kanins bur op ved siden at den anden, så de kan se og lugte hinanden men ikke røre hinaden.
apr 2010
og alle i andre tak for i gider svare.. men ved slet ikke helt hva vjeg skal hører efter
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.350
apr 2010
Hvis det hjælper og hun falder til ro ved dig, så begyndt at give hende små godbidder, mens du sidder med hende. Hvis du bare kan lægge dem ved hende, så hun ikke bider når hun tager dem. Så kunne det hjælpe på at hun ikke er så skræmt over dig, men faktisk kunne forbinde dig med noget trygt og hyggeligt
Jeg kan godt forstå du er forvirret over om kaninen skal være alene.
Men alle, der har lang erfaring med kaniner (og jeg snakker ikke om at man bare har haft kaniner siden man var barn), men også har læst, læst og læst om kaniners pleje, er også de der skarpt anbefaler: 1 kanin, 1 bur.
Hvis du ønsker en kanin mere, så gør som en ovenstående har nævnt: Køb et ekstra bur og sæt op af det andet. Så kan de snakke sammen men ikke røre hinanden. Og de kan altid gå til den anden ende af buret og være i fred.v Så kan du løse det på den måde.
Mange af de der holder på at kaniner kan gå flere sammen, har ofte store udebure. Og så er det da sikkert muligt. Dem jeg har mødt, som har flere kaniner sammen, er som sagt store bure og så er det fx 2 søstre, der er vokset op sammen.
Har du kaninen indenfor, mener jeg ikke at du kan få et bur der er stort nok til 2 - simpelthen fordi de har brug for deres personlige plads og det får de ikke på 1 meters bur eller lignende.
Lad hende gerne rende ude, hvor hun kan rende sikkert. Så skal hun nok blive aktiveret.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Jeg fik min første chinchilla for 13 år siden.
Meget af det der var rigtigt den gang, er håbløst forældet i dag. Desværre er der en del der pure nægter at læse op på tingene, og undersøge mht. ny forskning.
Et super eksempel er opfodring af krybdyr på melorm.
Melorm er kendt for at være enormt fedende. Dette skyldes overvejende, at folk bare fodre med melorm der har gået på et dårligt foder = de bliver selv et dårligt foder.
En tysk opdrætter af leopard gekkoer begyndte så udelukkende at fodre op på melorm.
I starten var der et kæmpe ramaskrig, men efter et stykke tid, opdagede folk, at disse ungdyr faktisk trivedes ganske udemærket, og var sunde og raske.
Ny viden er ikke så forfærdeligt, men nogle mennesker skal lige ud over den der "jeg ved bedst" fase, til de forstår, at vi alle lærer noget nyt hele tiden.
Undskyld at det gik en smule OT.
Men jeg prøvede egentlig bare at sige, at man ikke altid skal høre på dem, der mener de ved bedst, fordi de har haft dyrene i x antal år.
apr 2010
Maria- det bare fordi hun gik sammen med en anden kanin da jeg købte hende..
apr 2010
Udover det har jeg skam personligt læst og hørt meget om kaniner, og alle mine kilder mener det er bedst og hyggeligst for kaniner at gå flere sammen under rette forhold..
apr 2010
apr 2010
Flokdyr trives fint sammen i forhold til kolonidyr.
Kaniner kræver MEGET plads hvis de skal gå sammen.
Marsvin, rotter m.m. kan gå mange sammen på forholdsvis lidt plads og stadig trives. (Og jeg mener ikke små bure, men de kræver mindre plads pr. dyr i forhold til kaniner!)
Og jeg mener ikke at man kan få et indebur, der opfylder det krav for plads. Ligesom de fleste tilgængelige udebure heller ikke er store nok til at huse kaniner. (Og med tilgengængelige, mener jeg de udebure man ser flest af fx her på siden til salg...)
Kaniner er ikke de eneste dyr, man bør holde alene. Så det er ikke fordi de skiller sig meget ud på det punkt.
apr 2010
Men jeg orker ikke denne diskussion en gang til, jeg har gjort mit i dette indlæg;
http://www.gnavergalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=5923
Godnat, og sov godt når tid kommer
Mvh.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Ja, meget kan man da selv se sig til.
Men hvordan kan du seriøst mene, at du ser objektivt på det, når du kun har prøvet at holde kaniner i grupper?
Jeg kan desuden se at du "kun" er 17.
Hvis du har haft kaniner i 12-13 år, så må du have været 4-5 år da du fik din første kanin.
Dvs. at man reelt ikke kan bruge den erfaring du har haft til at starte med, til noget som helst, præcis som man ikke kan med min, da jeg fik min første chinchilla da jeg var 11.
Det er først på et noget senere tidspunkt, man begynder at kunne undersøge ting, og finde frem til hvad der passer.
To kilder, f.eks. i form af kaninhåndbogen og DB som du hele tiden henviser til, er bare ikke tilstrækkeligt.
Jeg har de første 20 bøger stående om chinchillaer + jeg har snakket med et hav af mennesker, og selvom jeg ser meget på mine dyr, og da også har fået et par ting igennem hos de mere garvede chinchillafolk, så tror jeg ikke at jeg sidder inde med den evige sandhed om dyrene.
Der kommer konstant ny forskning frem på området.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
- Og du anbefaler også kanin og marsvin sammen, jamen det er da flot.
Nej, marsvin og kaniner har INTET at gøre sammen, og jeg synes huskereglen om 1 bur = 1 kanin, er RIGTIG god.
Fordi du fik din første kanin som 5 årig, betyder det ikke at alt du gjorde dengang var rigtigt.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
apr 2010
Jeg siger det kan lade sig gøre, ja
apr 2010
Men tro hvad I vil, os der har dem sammen står ved vores holdning, og heldigvis for det.
I har selvfølgelig også ret til jeres holdning, men I skal bare ikke komme og sige at det ikke kan lade sig gøre og at vi ikke behandler vores dyr ordenligt..
Jeg går ud af dette indlæg nu, da jeg som sagt har gjort mit i forrige link jeg sendte
Mvh.
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
Og/eller give en masse forskelligt legetøj og plads.
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Gnavere: 3 Svar: 4
Men taler vi om at have kaniner i et bur, så hedder det: et bur = 1 kanin
dyrenes beskyttelse har ikke mange rigtig oplysning på deres hjemmeside omkring kaniner.. Desværre, engang imellem tænker jeg om de overhovedet har forstand på dyr :-0
apr 2010
Følger: 43 Følgere: 111 Gnavere: 4 Svar: 539
Hvis en kain bider og angriber en er det fordi den er sky ^^
Og når en kanin er sky betyder det tit at man ikke ofre alt den tid på den som den har brug for ^^
Nok derfor at den er virker til at kede sig,, (;
En anden kanin vil ikke hjælpe på en sky kanin... 8)
apr 2010
apr 2010
Følger: 173 Følgere: 168 Gnavere: 11 Emner: 99 Svar: 979
Prøv at starte med at tale beroligende til din kanin, inden du stikker en hånd ned til hende..
Hunner kan godt være lidt 'sære' i nogle tilfælde, lidt ala hopper (til alle hestekendere;)). Men denne kanin lyder meget utam og utrolig sky og bange..
Kan ikke rigtig gå videre med hvad du skal gøre, før jeg har fået svar på om den går inde eller ude
apr 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 2 Emner: 2 Svar: 171
Nogle kaniner er mere kælne end andre. Min løveinde , hun var meget utryg istarten og sprællede meget når man løftede hende og sidde stille på skødet af os og blive nusset ville hun ikke. Nu er hun 3 år og verdens størreste kælepot. Hun har sine brunstperioder, men det er bestemt ikke slemt mere. Det har krævet tålmodighed for vores side at det skulle gå i hendes tempo. Men det kan lykkes. Hun er nok ikke helt tryg ved dig endnu, så en ny kanin ville bestemt ikke hjælpe. Fortsær med at være imødekommende og lok lidt med noget mad så I kan blive gode venner.
apr 2010
Hun går inde om vintern og ude og inde og sommeren,..
Marie louise- Nej jeg tror ikke hun er blevet mere bange af stødet, men hun havde en brækket fod da jeg købte hende, det var en af grundene til jeg ville have hende...
HUN ER SELF BLEVET TILSET AF EN DYRELÆGE DA JEG KØBTE HENDE PGA FODDEN OG DA HUN FIK STØD!
apr 2010
Det er ikke helt unormalt at man oplever den adfærd hos kaniner.
De kan være nogen bæster i deres bur, men lige så snart de kommer du er de søde og vil gerne snakke.. Det glæder om at rode så lidt i deres bure som muligt, sæt madskålen i lågen så du kan give mad, uden at helt ind i buret..
apr 2010
Jeg kan godt give hende mad uden hun bliver vildt sur på mig.. Bare lidt træls hun er sådan fordi min kæreste tør ikke give hende mad mere fordi hun bed ham sidst han gjorde det og min bror som passer hende når vi er på ferie vil heller ikke gøre det mere selv om hendes mad skål står lige ved ind gangen til buret..
der er et par stykker der siger de syntes jeg skulle afllive hende fordi hun er tosset.. men er super glad for hende så det ville jeg altså aldrig kunne gøre.. !
apr 2010
Hvis du kan leve med at lave en kanin som er dominant, så skal hun da heller ikke aflives.. Men husk altid at have i dine tanker, om hun er en glad kanin
Der findes så mange måde at arbejde med en dominant kanin og i mange tilfælde så lykkes det at finde en vej hvor både ejer og kanin har det godt.
apr 2010
hun ser meget glad ud når hun hopper rundt uden for og ligger og splatter ud på sofaen..
Jeg har ikk rigtig noget valg .. hun bliver hos mig så må jeg jo bare leve med at på et par bid i pølserne en gang i mellem:S
apr 2010
Har du overvejet at prøve det? Så skal I ikke være nervøse for bid og hun finder ud af at hun ikke kan kue jer ud af buret på den måde. Måske slapper hun lidt af så?
Keder min kanin sig? Skal den have en makker?