{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.385 visninger | Oprettet:

KIG her kanin-folket? {{forumTopicSubject}}

Jeg har altid hørt og læst og lært at kaniner skal gå en og en, med mindre man ønsker at sætte hunner og hanner sammen. Da det er et kolonidyr, og ikke et flok dyr som marsvin.
Min undring kommer nu da en kunde siger prøv lige at læs på Kaninhaandbogen.dk Og se hvad de siger, om 2 eller en kanin.
Og nu bliver jeg forvirret, for der står lige det modsatte af hvad jeg har lært...

Taget fra kaninhaandbogen :

Kaniner er sociale kolonidyr
Kaniner er sociale dyr og du bør altid have minimum to kaniner sammen. Men der findes også enkelte modstandere af det derude. Som desværre råber meget højt og derfor påvirker nye kaninejere i den forkerte retning. Mange opdrættere påstår, at kaniner er solitære dyr, der skal gå alene. Desværre går de imod al forskning og almen erfaring, der påviser at kaniner er sociale dyr, der har brug for at være sammen med andre kaniner og at man minimum skal have to kaniner sammen, hvis man har dem som kæledyr.

Der er stor forskel på at være opdrætter og kæledyrsejer, og man bør lytte til dem, der holder kaniner på samme måde som én selv. Lige som en kæledyrsejer ikke skal forsøge sig med avl, men overlade det til opdrættere, som er eksperter på det område.

Kaniner anses ikke længere for at være solitære dyr
Haren er en solitær dyreart og det samme er mange af de 24 vilde kaninracer, der findes. På baggrund af dette kombineret med at tamkaninen i flere århundreder har været holdt imod dens natur i små bure som kød- eller avlsdyr, har mange haft opfattelsen af, at kaniner skal gå alene. Når man i sin tid valgte at holde kaninerne alene i små bure – som mange desværre stadig gør - skyldtes det at kaninens eneste funktion var at give mad på bordet til familien. Den levede kun for at komme i kødgryden, når den var stor nok. Der var ikke nogen interesse i selve kaninen eller dens trivsel. Og kaninerne levede ikke mere end 1-2 år alligevel. Så der var ingen grund til at sætte sig ind i almindelig kaninadfærd.

Men den europæiske vildkanin er et socialt kolonidyr, og det er denne, der er stamfaderen til tamkaninen. Kaniner bør derfor altid holdes sammen minimum to.

For år tilbage var det den generelle opfattelse at hunde skulle opdrages hårdt og med straf. I dag er situationen helt anderledes, og der er kommet en langt større forståelse for hundens adfærd, men alligevel er der hundeejere derude, som har haft hunde i 30 år, og af samme grund ikke har åbnet en bog om hundeadfærd de seneste mange år og derfor ikke ved, at der for længst er kommet ny og afgørende viden på bordet. Ligesom der er med tamkaniner. Dem, der stadig fastholder, at kaniner er solitære dyr, har ikke fornyet deres viden i mange år.

I takt med interessen for kaniner på hobbyplan udviklede sig, bibeholdt man den måde at holde kaninerne på, da dette var den praktiske måde. Allerede i 1950’erne blev det via omfattende forskning dog bevist, at kaniner er meget sociale dyr med et komplekst socialt system, men interessen for kælekaniner var endnu ikke opstået, og det var ikke i kaninavlernes interesse at sætte flere kaniner sammen, da det ville kræve større bure samt neutralisering. I 1980’erne begyndte interessen for tamkaniner som kæledyr og deres adfærd og behov at stige, og siden hen er viden om den sociale adfærd hos kaniner blevet mere udbredt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  KIG her kanin-folket?
  • #2   19. okt 2010 Kunne da være man skulle læse det op for de 90 % af kaniner, der bestemt ikke ønsker at leve tæt sammen med andre kaniner - eller marsvin... hmmm.....

    Tja, jeg er nu af den mening at det er rigeligt bevist (for mig) at kaniner bør leve alene og får dækket deres behov af det samvær de har med deres mennesker. Vi indvaderer trods alt heller ikke deres huler...


  • #3   19. okt 2010 Meget interessant..
    Jeg har altid holdt kaniner sammen to og to - indtil nu hvor jeg desværre har mistet min dejlig Fuzzy. Men det har altid fungeret super godt, de har så også altid haft bure på mindst 8 m2.

    På mit arbejde går der omkring 20 kaniner sammen i en stor gård, det fungerer ikke! Eller jo i hverdagen gør det jo nok, men flere har efter fået skader efter slagsmål, stod det til mig blev de delt op!

    Men er helt klart af den opfattelse, at kaniner er sociale dyr. Derfor sover min kanin også altid i min seng efter han blev "enkekanin", da han har brug for det sociale nærvær.


  • #4   19. okt 2010 Som Maria siger, det kunne være at vi skulle begynde at informere kaninerne om at de er flokdyr smiley En af mine nuværende ungekøbere spurgte også om jeg ville anbefale to sammen, og da jeg sagde nej sagde hun at det var hun faktisk rigtig lettet over for sidste gang de havde købt kanin fik de at vide af avleren at de SKULLE købe to, da de skulle gå sammen. Og de to kaniner endte med at slå hinanden nogenlunde ihjel smiley Jeg synes at det er et godt fingerprej på hvordan mennesker finder på sjove regler og idéer. Hvad med at lytte til kaninerne istedet?

  • #6   20. okt 2010 Det er meget forvirrende ja.

    Men det kaninhåndbogen skriver, fraråder jeg alle til at bruge.
    Som kaninavler.....tager jeg stærkt afstand fra det de skriver!!!

    I min verden, er det DYBT forkert.


  • #8   20. okt 2010 Min gamle hukaning går sammen med min wupti på 10 uger, de klare det godt sammen og starmpi passer wupti som var det hendes ejen !!,
    Self vil jeg da ikke holde to kaniner sammen hvis de ikke virker glade over det,
    Men mine to vil helst ikke være adskilt !,,

    Jeg syntes at det er okay at holde to kaniner sammen måske flere, hvis alle kaniner er glade, !
    Men ikke okay hvis kaninen ikke virker glad,, !¨

    Kaniner har altså også personligheder nogle kan lide andre kaniner og nogle kaniner vil helst have sit bur for sig selv, ??


  • #9   20. okt 2010 jeg syntes at det er forkert at have kaniner sammen, og især med hanner!! kaninhåndbogen skriver jo at kaniner skal gå sammen, men de har vist lige glemt at anner kan slå hinanden ihjæl! men som sandra har jeg respekt for dem der kan få det til at fungere!
    min menning-signe


  • #10   20. okt 2010 Jeg kan heller ikke rigtig finde ud af hvad der er det rigtige.
    Mine to hunkaniner går sammen, men de har altid kendt hinanden, da de er søskende. Og det fungerer supergodt:)
    Men hvad synes i om det? smiley


  • #11   13. maj 2013 Det er nemt nok at finde forkert information. En rimeligt nyudgivet marsvinebog hævder at de har brug for animalsk protein og skal have æg eller rejer i deres foder.

  • #12   13. maj 2013 Hvad den håndbog om kaniner så ikke skriver er, at man skal være udstyret med et område på størrelse med en mindre mark for at flertallet af kaniner kan trives. Og hvem faen har lige det? Så går folk ud og køber to kaniner i et lille bur og ender op med en undertrykt eller død kanin. Og hvorfor? Jo fordi det læste de i den mangelfulde kanin håndbog. Det kan gøre mig så pisse tosset. Hvor svært kan det lige være at presse ind i bogen at kaniner skal bruge vildt meget plads hvis de skal fungere som sociale kaniner.

Kommentér på:
KIG her kanin-folket?

Annonce