{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.168 visninger | Oprettet:

Kanin - hofte gået af led {{forumTopicSubject}}

Simbas hofte er desværre gået af led - nu får 2. gang.

Hans hofte gik af led i marts to dage efter jeg fik ham i et forfærdeligt uheld. Jeg blev anbefalet af dyrlægen at han skulle sidde i bur i seks uger for at hoften kunne lave en kapseldannelse, som gjorde at hoften var brugbar igen. Han blev røntgen fotograferet 6-7 uger senere, og det så ud som om, at kapseldannelsen var i gang og alt var i fineste orden.

Nu er den gal igen smiley Tog til vagtdyrlægen i lørdags og hoften er helt ude af led igen. Dyrlægen sagde at det simpelthen var knogle mod knogle inde ved hoften, benet er betydeligt kortere end det andet og han kunne mærke gigtdannelser fordi det knaste derinde.

Jeg er ked af det og fortvivlet. Jeg skal til en dygtig kaninkyndig dyrlæge i morgen, men jeg vil egentlig bare høre, om nogle har prøvet det hos deres kanin eller har nogen form for erfaring med det? Kan der gøres noget? Vagtdyrlægen sagde, at operation er eneste udvej, men lige præcis den operation blev jeg frarådet af den anden dyrlæge i marts, og så koster den også omkring 8000 kr, hvilket jeg ikke har.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin - hofte gået af led
  • #1   6. sep 2016 Kan godt forstå din frustration helt bestemt ! og har stået i samme økonomiske situationer gældende syge kæledyr. men altså man har valgt at anskaffe sig dyrene, og man ved at disse ting kan ske, så enten har man selvfølgelig en budget konto til dyrene, eller så må man bare finde de penge et eller andet sted fra. syntes ikke rigtigt den er længere, og syntes ikke engang at det er en mulighed at så få dem aflivet istedet for. Hvis din kanin har muligheden for at blive rask igen, så er det selvfølgelig det du gør, det er jo et liv vi snakker om, som du har valgt tage ansvaret for smiley så gør din kanin og din samvittighed den tjeneste. det havde jeg ihvertfald gjort

  • #2   6. sep 2016 Du sal ikke blot tænke på din økonomi - men i høj grad også på, hvordan prognosen for en god tilværelse for din kanin i fremtiden vil være.

  • #3   6. sep 2016 Er det for din egen, eller for kaninens skyld du holder den i live?

  • #4   6. sep 2016 Jeg kan godt forstå det er rigtig hårdt.
    Og jeg kan slet ikke forstå at en dyrlæge foreslår operation. Det er en uskik at dyr skal opereres hele tiden, selvom det naturligvis er et kæmpe ønske, at man kan beholde dyret.
    Nu er jeg ikke dyrlæge uddannet eller noget, men for mig lyder din egen dyrlæge som et kompetent menneske, der sætter dyrets ve og vel først, og derfor nok ville aflive.
    Operationer er ingen garanti for helbredelse. Msn kan ende i en bedre situation, i en samme situation og i en værre situation. Personligt ville jeg ikke turde tage chancen, jeg ville få den aflivet, også selvom det er pisse hårdt.


  • #5   6. sep 2016 Bettina R: Nu er en stor operation jo ikke altid bare lige. Det er noget med, at de simpelthen skal ind og skære noget af lårbensknoglen af. Jeg blev frarådet operationen sidst, fordi en kanin jo bruger sit bagben så meget, så af det jeg fik at vide dengang, så er det ikke engang sikkert, at det vil være en succes at operere, og helingsprocessen/genoptræningen bagefter vil også være meget svær med en kanin.

    Simba er ikke engang 1½ år endnu, og han er den sødeste fyr, der giver mysser og er enormt livsglad. På trods af at hans hofte nu er af led igen er han lige så frisk som han plejer, han tigger nus og er simpelthen så social. Jeg håber at der kan gøres noget, som ikke er en kæmpe operation, hvor oddsene er små for et normalt liv bagefter. Jeg er indstillet på at, at aflivning måske er eneste udvej, derfor tager jeg også min kæreste med til dyrlægen i dag, så jeg ikke står helt alene med det. Det er min 3. kanin jeg mister inden for et år, og jeg har kun haft 4 i alt, så det er bestemt ikke sjovt måske at skulle igennem sige farvel igen.



  • #6   6. sep 2016 Og jeg synes så det er mere forkasteligt, dem som ikke engang mener aflivning er en mulighed - jøsses, sikke en usmagelig holdning.

    Jeg synes der er kommet nogle gode punkter i tråden, mht vurdering af prognosen. Hvis en kanin skal opereres og holdes i ro og det er svært at vurdere smerterne m.v. - altså personligt gjorde jeg det ikke. Det tror jeg simpelthen ikke er i kaninens eget bedste, og hvor lang tid vil den ikke skulle gennemgå en helingsproces og hvad er udsigterne til bedring og vil det give problemer senere osv. osv.

    Det er selvfølgelig ekstra trist, når det er 3. kanin på ét år, men nogle gange kan man bare være super uheldig - det er en kedelig statistik, men ikke en statistik man skal tage med i sin vurdering, af det enkelte dyrs fremtid.

    Ja man har et ansvar når man anskaffer sig dyr, men nogle gange kan dét ansvar være, at give dyret fred.


  • #7   6. sep 2016 Jeg snakkede med dyrlægen i telefon i dag, og vi skal derud i morgen i stedet for, så bliver der taget røntgen og de har en ortopædkirurg som kigger på røntgenbillederne, og snakker med dyrlægen om der kan gøres noget, som vil være værdigt for Simba. I telefonen sagde dyrlægen også, at den nævnte operation ikke er særlig optimal for en kanin, og det synes hun ikke ville være en god idé. Så nu må jeg se, hvad der sker i morgen, og jeg er forberedt på det værste.

Kommentér på:
Kanin - hofte gået af led

Annonce