{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tip til pelspleje.
  • #1   18. aug 2016 Vi har en frisørsaks og en lille børste med dutter fra KW, derudover kan en almindelig kam være en god idé smiley

    profilbillede
  • #2   18. aug 2016 Klip siderne med skrå hak, så bliver kanten ikke så kedelig smiley og læg en avis under mens du klipper - den er nem bare at krølle sammen bagefter smiley

    profilbillede
  • #3   18. aug 2016 ...

    profilbillede
  • #4   18. aug 2016 Hvis den har pandelok, så pas på, du ikke får klippet i øret. Det fik jeg engang gjort smiley

  • #6   18. aug 2016 Pandelokken klipper jeg også i lange hak - det tynder lidt ud i den smiley

    profilbillede
  • #7   19. aug 2016 Tak for gode råd og ikke mindst de gode billeder. Jeg har også læst flere artikler om pelspleje, så nu er jeg godt rustet til passe langhårs dyret :)Skal bare lige have gjort de sidste indkøb.
    Hvor tit er det nødvendigt at vaske dem?
    Udstiller du dine dyr?


  • #8   19. aug 2016 De skal så vidt muligt ikke vaskes smiley Puttemusen er blevet vasket en enkelt gang og ellers har det kun stået på rumpevask, hvis jeg ikke har fået klippet rumperne i tide, eller de har været nogle grissebasser smiley
    Nej, jeg udstiller ikke smiley Tror vores små kæledægger vil blive bange for at være et fremmed sted med mange mennesker smiley


  • #9   19. aug 2016 Hvad er det for en, du har købt? smiley

  • #10   19. aug 2016 Pelsplejen afhænger af formålet. Skal den bare være hyggegris eller udstilles i kæledyr, så kan du sådan set gøre som du selv finder bedst.
    Men vil du udstille i racedyr, så er det en helt anden snak... og kræver en del arbejde på daglig basis. Her vil sådan en karte være et absolut no-go, idet hårpragten ikke må 'lide'.. dvs filtere skal holdes væk ved nidkær omhu og en god kam... og wrappere, hvis man udstiller i fuld pels. Vælger man at udstille i klippet langhår, så gælder den samme omhu - blot uden wrappere, men med en nøje afmålt klipning efter standarden.


  • #11   19. aug 2016 Kan lige tilføje at jeg både har opdrættet og udstillet sheltie, coronet, texel og merino igennem tiden. Lige nu har jeg kun et par 'for-sjov-sheltier' udelukkende for at udstille. Den ene er i fuld pels... den anden valgte at lave en filter der ikke kunne reddes, suk

  • #12   19. aug 2016 Jette N, har læst om de skal vaskes, men kan selv kun se at det er nødvendig hvis de er griset til eller skal udstilles.

    Det kræver vist også noget træning for at udstille dyrene, der er jo mange lyde om indtryk. Men der skal jo også være ganske almindelige kælegrise smiley

    Ved ikke helt hvilken langhårs han er, men det ser ud som om der er hvirvler, han er købt hos formidling, hvor han pt. er klippet. Skal nok ikke udstilles da han skal holde styr på mine skinnypiger.


  • #13   19. aug 2016 Sweet Leaf.
    Jeg har godt læst at udstillings dyrene kræver meget pelspleje. Min skal blot være selskab og kælegris. Men jeg syntes jo at hans pels skal have lov at vokse, pt er han klippet kort. Jeg vil forsøge ved hjælp af jeres råd at holde ham med lang pels, så må jeg klippe kort hvis det ikke lykkes. Man kan godt kalde ham en slags "prøveklud", hvis pelsplejen er til håndtere er det måske ikke den sidste langhårs her i huset. Kan forstå på dig, at de kan være meget forskellige i pelsen.
    Hvor lang tid om dagen bruger du på pelsplejen på dine udstillings dyr?


  • #14   19. aug 2016 altså den der med at pelsen skal have lov til at vokse... det kan faktisk godt gå hen og blive en hæmsko for grisen. Det bliver hurtigt et værre svineri... og kløerne hænger fast i pelsen.
    For dem som opdrætter og udstiller langhår, der klipper man osse dyrene i en fiks page, hvis ikke de skal udstilles. Det giver stadig indtrykket af langhår, men er både nemmere at holde og rarere for dyret. Det længste man sådan normalt holder dem i, hvis ikke man vil wrappe - det er længden til klippet langhår standard. Bliver det meget længere, så bliver det noget øv at have med at gøre.

    Når jeg har langhår, så er det lidt forskelligt hvad der bruges af tid. Nogen dyr filtrer enormt nemt, andre gør ikke. Jeg synes det er sjovest at udstille i fuld pels, fordi det her afsløres om man evt har klippet fejl væk. Her kan man nemt komme ud i at med ungdyrene skal wrappen lægges om 7-8 gange om dagen. Bare på den tid man er på arbejde, i skole, nede og handle, kan være nok til at der danner sig en filt.
    Efterhånden som dyrene bliver ældre, så lægges wrappen om 1-2 gange om dagen. Bad sker cirka en uge før en udstilling, fordi pelsen skal genvinde sin struktur.
    For mine ikke-udstillingsdyr med langt hår... de får en kæk page, og får de en filter, så bruger jeg saks. Her klipper jeg pagen så jeg ikke er tvunget til at skulle rede og frisere hele tiden, og så kræver de ikke så meget.
    Tænker man tid mht udstilling, så er langhår ikke så krævende endda. Man wrapper jo alligevel bæsterne hele tiden, og det kan tage så lidt som 10 minutter. Kæledyrene derimod, de trækker tænder ud fordi jeg bruger cirka en time pr dyr dagen før en udstilling. Hvilket vil sige at der lige nu sidder mine 2 hanner viklet ind i håndklæder og venter på at blive tørret så jeg kan pakke mit grej færdigt - der er afgang imorgen tidligt kl. 5.15


  • #15   19. aug 2016 Med hensyn til pelslængde, så vil jeg prøve at lade den gro ,og så klippes page lignende, som i anbefaler ikke ikke helt langt. smiley
    Tak for de gode råd.
    Held og lykke i morgen smiley


Kommentér på:
Tip til pelspleje.

Annonce