{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Majs køller til kaniner?
  • #1   5. aug 2016 Kaniner må slet ikke få majs, da det kan give fordøjelse- og forstoppelseproblemer:)

• #2   5. aug 2016 Kaniner må godt få majs. Der er nogen som mener det kan give problemer mens vi er andre som fodre gladeligt med dem og aldrig nogen sinde oplever nogen form for problemer.

Så min verden der er svaret ja dem må de gerne få og de bliver med garanti glade for dem

• #4   5. aug 2016 Jeg har læst mig frem til det. Men ja, der er forskellige meninger. Dog, er det nok bare ikke noget, som man skal fodre med dagligt.

• #5   5. aug 2016 det meste grønt handler om tilvænning og sådan er det også med majs.

Og det meste er også godt i begrænset udvalg.

• #6   5. aug 2016 Helt enig i at de gerne må få majskolber smiley
    Bare start i det små og væn dem til det.

Det at de ikke kan fordøje majs (hinden) anser jeg stadig for noget vås som desværre bliver bredt lystigt.
    Vores kaniner herhjemme, og alle dem før det, forføjer/fordøjede nu majs som alt andet.

De to vi har nu elsker alt fra majsplanten til -kolberne.

• #7   5. aug 2016 majs er generelt svære at fordøje i forhold til andre kornsorter

• #8   5. aug 2016 og jeg ville ikke give en hel kolbe af gangen

• #9   5. aug 2016 Det er der nogle der påstår. Jeg mangler til dato stadig at se egentlig dokumentation på påstanden. En kanin ville udvise symptomer af den ene eller anden slags, om den ikke kunne fordøje majs.

Hvor meget man kan give afhænger af hvad de er vænnet til. Her er der ingen problemer med flere majsplanter og -kolber af gangen, men de er også vænnet til større og mere varierede mængder af grønt, end de fleste kaninejeres, hvor en del desværre (for kaninerne) er temmelig grøntforskrækkede.

• #10   5. aug 2016 dokumentationen hedder fotosyntesen, der gør at majs har en del mere stivelse end andet korn og derfor er sværer at fordøje.

det er noget vi lærte på grundforløbet til dyrepasser.

• #11   5. aug 2016 her er noget med hinden, men det er ved mennesker

http://illvid.dk/mennesket/kroppen/hvorfor-finder-man-hele-majskorn-i-lort

ved kaniner og andre dyr er det pga der er mere stivelse i

• #12   5. aug 2016 Stivelse - den var ny.
    De argumenter jeg tidligere er stødt på i kaninkredse om at "de kan ikke fordøje majs" handler netop om hinden udenom majsen, der skulle være svær at bide i stykker så den kan fordøjes. Ikke mængden af stivelse.

Mængden af stivelse er jo til gengæld et ganske interessant emne. Noget du vel kan finde mere information om, nu du er så veluddannet derudi?

• #13   5. aug 2016 nej de bøger er på skolen, så det kan jeg ikke.

veluddannet? af det vil jeg nu ikke kalde et grundforløb smiley

og nyt er det nu ikke. det var i 2003/2004 jeg tog det

• #14   5. aug 2016 Det var lettere ironisk ment, men det er også ligemeget, jeg fandt selv information omkring stivelse i majs.

Der er en del mere end andre grøntsager, det er korrekt.
    Hvor meget stivelse der er meget for kaniner er jeg ikke klar over, og en større google-søgning om det bliver i hvert fald ikke lige nu, men interessant emne.

Det er dog hinden, der har været fremme som årsag til det store majs-had i kaninverdenen. Et uunderbygget postulat dog, så vidt vides.

• #15   5. aug 2016 jeg har ikke sagt det er for meget blot at det er svære at fordøje

• #16   6. aug 2016 Men man behøver jo så ikke være ubehøvlet og ironisk når man får noget information der kan føre til ny viden.

Det er jo heller ikke uhørt, at der er ting der faktisk kan være problematiske, men at folk ikke ved hvorfor, og så kommer med helt horrible teorier, der slet ikke kan underbygget. Dem ser jeg da selv ret mange af hos chinchillaer. Altså hvor der kan være noget om snakken, men de argumenter der bruges holder ikke vand.

• BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #18   6. aug 2016 Kaniner må gerne få majs kolben og det samme med bladene.
    Jeg har haft snakket med en avler, som har slagtet en kanin, som havde fået majs i stor stil og der var hverken hinder i afføringen eller i tarmsystemet.
    Jeg har selv testet for nyligt om det skulle være rigtig og det var det. Der var intet at se i hverken maveindholdet eller afføringen.
    Ja majs feder, men man tilpasser selvfølgelig mængden af tilskudsfoder efter hvor meget grønt den har fået.
    Mine kaniner har ofte fået majs og ingen af dem er for tykke.

• #19   6. aug 2016 Om majs feder rigtig meget er der også delte meninger om.

Dog er jeg kommet frem til det i sidste ende afhænger af om man fodre med majs f.eks fra butikkerne som er til menneske føde eller om det er dem fra markerne til dyrefoder.

Vi har fodret med dem til dyrefoder igennem mange sæsoner og har aldrig opleve de feder.
    Så måske forskellen ligger der, om det er majs til menneskeføde eller majs til dyreføde man fodre med.

• #20   6. aug 2016 Ligesom BlueBunnies også er inde på, så tænker man jo naturligt over det i forhold til tilskudsfoderet. Vores får næsten intet på de dage hvor de får mest grønt, for det har de ikke brug for.

Kaniner bliver oftest fede af mængden af tilskudsfoder, ikke grøntfodringen uanset hvad der fodres med.

• #22   6. aug 2016 Folk anbefaler mange spøjse ting til opfedning. Sørger man for at justere den øvrige kost tilsvarende, behøver eksempelvis majs ikke fede mere end andet grønt.
    De bør naturligvis ikke leve af majs. Som med alt andet handler det om en varieret kost.

• #24   6. aug 2016 Jeg er så forfærdelig enig med Frikanin, så ja det er nok en smagssag hvad man mener.

Jeg er stor fan af en varieret, sund kost og ikke indskrænket af uunderbyggede teoretiske årsager.
    Men så længe dyrene trives er det jo trods alt det vigtigste smiley

• #26   6. aug 2016 Nej de må vist højst få den grønne peberfrugt? smiley enig der og med at mængden lyder fin smiley

• #28   6. aug 2016 Ikke moden? - okay jeg mente den grønne var den eneste der oprindeligt stod på deres liste, fordi der var for meget sikker i de andre.
    Det var da tosset...

• #30   6. aug 2016 Ja helt bestemt smiley

• #31   6. aug 2016 Folk der anbefaler ting der decideret feder til at "opfede" dyr, der jo egentlig et lidt dumt udtryk for at få undervægtige dyr i form igen, bør man nok slet ikke lytte på.

For tynde dyr skal ikke have fedt, de skal have opbygget muskelmasse

• #32   7. aug 2016 Med kaninernes fordøjelse som falske drøvtyggere er de - bortset fra gedebukke - den bedst egnede dyreart til at fordøje tungt fordøjeligt foder - så derfor er der overhovedet ingen problemer med at fordøje majs fra kolber. Den skal man vist MEGET langt ud på landet med.
    Så kommer næste problem: majsens egnethed p.g.a. højt stivelsesindhold: Her gælder det om at se den samlede fodring i sin helhed. Hvis man fodrer med nævneværdige mængder af majs, bliver man nødt til at give tilsvarende mindre kraftfoder.
    I forvejen får de fleste udvoksede kaniner ALT for meget kraftfoder, og så vil blot en lille smule majs være dråben, der får bægeret til at flyde over - og så får majsen skylden. Men det ovennævnte forum har en klar tilbøjelighed til at forbyde alt det, der kan ødelægge en fodring med 20-25 gram importeret kraftfoder/ kg kanin. Og så tror næsten alle på, at et sådant foder er farligt.
    Men naturligt foder er i høj grad velegnet til at bruge til kaninerne.

• #34   8. aug 2016 Du har allerede et forspring L - og du kan selvfølgelig holde øje med kaninernes huld og tilrettelægge fodringen efter det.

• #35   10. aug 2016 Jeg har tre løvehoveder, der tilsammen har omkring 100 m2 at boltre sig på.
    Efter at vi en aften havde grillet bla majskolber, smed jeg resterne ind til de tre kaniner.
    Og de lever alle tre endnu.
    Jeg har aldrig hørt at kaniner ikke måtte få majs.
    Da jeg var barn fik kaninerne både foderroer og sukkerroer, det er ikke så almindelig brugt længere.

• #37   10. aug 2016 Vi overvejede på et tidspunkt roer, men de er så svære at skaffe her desværre

• #38   11. aug 2016 Foder(sukker)roer er et udmærket vinterfoder til kaniner. Fabriksroer med højt sukkerindhold bør anvendes med yderste forsigtighed (mindre kraftfoder). De, der bor på Sydhavsøerne , får ofte læsset nogle roer af på vejen lige foran deres adresse - og så er der selvfølgelig en interesse for at bruge dem. Det kan lade sig gøre, men man skal være forsigtig.

Kommentér på:
Majs køller til kaniner?

Annonce