{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.987 visninger | Oprettet:

Marsvin sammen med kaniner og høns. {{forumTopicSubject}}

Jeg har virkelig brug for jeres mening/holdning omkring det at have marsvine gående i samme indhegning med kaniner og høns.
Det drejer sig om at en bekendt af mig har 3 marsvine ( hunner ) som hun desværre ikke kan have mere pga hendes barn ikke kan tåle dem. Hun har hængt annoncer op i nogle forskellige forretninger samt på Facebook men er endnu ikke blevet kontaktet af nogle. Jeg rendte ind i hende igår og hvor hun fortalte mig, at hun har talt med en fyr som gerne vil tage dem til sig og det er jo i og for sig fint nok men problemet er bare at de kommer til at gå i en indhegning sammen med andre marsvine OG kaniner samt høns. Hun fik forklaret at det er en stor indhegning og at der er mange huse og andre gemmesteder hvor marsvinene kan gemme sig. Om der så var 1000 huse så er det bare ikke optimalt hvis man spørg mig. Jeg forklarede hende at der er meget stor chance for at marsvinene kommer til skade enten ved spark fra kaninerne eller at blive hakket af hønsene og så er der jo også hygiejnen ved det. Høns render jo og klatter over det hele. Og en sidste ting - det er jo 3 forskellige arter. Jeg syntes at det er totalt No go.
Hun kan ikke se det og er meget fristet til at tage imod tilbuddet.
Så hvad er jeres holdning til at sætte marsvine sammen med kaniner og høns? Er det mig som der er forkert på den og er for " pylret " eller hvad syntes i?
Det skal lige siges at hun ved godt at jeg spørg omkring det herinde. Det tilbød jeg hende at gøre og hun vil også meget gerne høre om det er forkert.
Undskyld min meget lange besked.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Marsvin sammen med kaniner og høns.
  • #1   6. apr 2016 Jeg er helt enig med dig i at det er no go.

Jeg tilstår at jeg ikke er helt inde i det med høns... men under alle omstændigheder er der jo ihvertfald en foderproblematik. 3 arter med MEGET forskellige behov. Jeg tvivler stærkt på at der kan tages forholdsregler så hver art KUN kan komme til sit eget foder - hvilket resulterer i at minimum 2 arter vil blive fejlernærede IMHO.

Mht huse og gemmesteder... ja hvad hjælper det marsvinet som tilfældigvis lige står bagved en kanin der pludselig sparker ud....
    De kaninkloge siger osse at kaniner bærer en bakterie - bordatella - som ikke gør kaninen syg, men som ikke er lisså uskadelig for marsvinet.

Så summa summarum - nej, efter min mening er det slet ikke en løsning jeg ville byde marsvin.

En bedre løsning er så at finde en formidling, hvor marsvinene kan være og der derfra findes nye hjem til dem. Der ligger flere på Sjælland af slagsen, en i Randers... og muligvis flere i Jylland.

• #2   6. apr 2016 Jeg ved der er noget med høns kan smitte kaniner med noget, så det kan tænkes det også gælder for marsvin ( uden jeg er sikker).

Men kaniner og marsvin er no go, og de fleste mener høns og kaniner er no go.

Så alt i alt ender det hele i no go.

Son Lina skriver er der formidling i Randers hos os: www.marsvineformidling.dk og der er altså en del som tager turen fra sønderjylland med dyrene for at sikre de får et godt liv.

Ellers kan det være hvis det skulle knibe de kan afleveres til en bekendt jeg har i brædstrup som skal herop d. 30/4 til mig.
    Men hvis det har interesse kan man maile os på mail adressen der står på hjemmesiden, så finder vi ud af noget.

• #4   6. apr 2016 Tusind tak for jeres svar smiley Jeg er fuldstændig enig i alt det som i skriver. Jeg vil vise hende jeres svar og så bare håbe på at hun ikke vælger at gøre det.
    Von Sortfod: Dit tilbud vil jeg give videre til hende - det er rigtig sødt af dig smiley

Vil også prøve at tale med min kæreste omkring at evt at tage dem herhjem.

Jeg håber bare at jeg kan få overbevist hende om nu hvor dårlig en løsning det andet er, ved at vise hende jeres svar.

• #5   6. apr 2016 Jeg har det sådan, at hvis arealet er stort nok, og man på en eller anden måde kan løse foder problematikken, så kan jeg ikke se problemet. Dog skal marsvinene jo ind om vinteren, men det behøver de andre dyr jo ikke.
    Hvis vi nu siger han har 50m2 hvor der render dyr rundt, så har jeg svært ved at se at det skulle være et problem. Jeg går ikke ind for at blande arter, men det er på en helt anden skala, for blanding af arter kan man sagtens, hvis det gøres på arealer der er store nok, og de fleste af os har helt ærligt ikke arealerne til det, og så er det fint med tommelfinger regler.

Vi flytter snart til et nyt sted, og jeg overvejer både at have ænder og en kanin eller to i haven, på permanent basis. Det er ikke noget jeg på nogen måde ville have det dårligt over, fordi haven har den størrelse den har (omkring 700m2 hvis det kan lade sig gøre en gang)

• #7   6. apr 2016 Der er vi så uenige L smiley

• #9   6. apr 2016 Tillykke med det. Du kan snakke her fra og til nytår, du bliver stadig nødt til at accepterer at du ikke sidder med sandheden, men kun en version af sandheden smiley

• #10   6. apr 2016 Hov, jeg overså lige kommentaren med foder.
    Det er pillefoder der er et problem med, og I min optik er det noget der kan løses. I en række kommuner må høns på friland ikke have adgang til pillefoder 24/7 af hensyn til rotter. Kaniner og marsvin plejer man jo normalt også at sige kun skal have en bestemt mængde foder.
    I min optik er foderproblematikken derfor rimelig overkommelig, da det vil være muligt at lukke dyrene for sig selv i huse/bure f.eks. til natten, hvor der så fodres med pillefoder/tilskudsfoder.
    Hvis de løber løs i en have, og har fri adgang til grønt, er det vist rimelig overlappende hvad dyrene må få, og burde derfor ikke være noget større problem.

• #12   6. apr 2016 Det første jeg tænkte på det var en hønsene måske ville hakke deres øjne ud. Hvis det var mig, ville jeg aldrig gøre det. Jeg syntes det er syndt at de skal gå sammen. Og så slider hønsene OVER alt. Vi har selv høns. Ved ikke om du kan bruge en mening fra en 12 årig

• #13   6. apr 2016 Min kanin går godt sammen med små fugle hvilket ikke er et problem men store fugle nej - og det samme med marsvin (og de kan også risikere at blive trampet og sparket af kaninerne). Og marsvin kan da heller ikke gå udenfor i det kolde danske vejr. Så nej det er yderst dumt og risikabelt.

• #14   6. apr 2016 Jeg syntes heller ikke at man skal blande arterne. Marsvine for sig - kaniner for sig og høns for sig. Jeg kunne heller aldrig nogensinde finde på at give vores marsvine til nogle, hvor jeg ved at de vil komme til at gå med kaniner eller høns. For der vil kunne ske så mange grimme ting ved de små dyr og så er der jo også det med foder problematikken - nej heller holde dem adskilt.
    Sara E: Jeg kan bruge alles meninger/råd og det er uanset om vedkommende er 12 - 22 eller 62 år. Det er kun dejligt at du giver din mening, for du har lige så meget at skulle have sagt som de voksne smiley

• #15   6. apr 2016 En ting er høns med f.eks kaniner.

Men i det øjeblik der er tale om marsvin og kaniner sammen så mener jeg det er uforsvarligt.

Og at nogle synes det er ok når både kanin foreningen frarådet det og marsvineklubben fraråder det synes jeg så er hul i hovedet. Man skulle jo et eller andet sted gerne lytte til dem som har arterne som hovedinteresse ( foreningerne for de specifikke dyre arter).

Men ja der er altid nogle der tror plads løser alt.

Men jeg har altså hørt når vores kaniner stamper i gulvet og de bag fødder er IKKE noget jeg vil udsætte mine marsvin for.

Men hver sin smag hvad man ønsker at spille roulette med.

• #16   6. apr 2016 Du har absolut fat i den lange ende!
    Som du selv skriver, er der risikoen for, at en kanin får sparket ud og brækket marsvinets ryg eller lignende, hønsenes næb får hakket dem i øjet etc. Plus, marsvinets naturlige fjende er jo fugle og hvorfor tvinge dem til at leve sammen med deres naturlige fjender? Høns bærer også på en del sygdomme, der kan overføres. Og så lyder det til, at det er en udendørs indhegning eller hvad? Marsvin kan jo ikke tåle at være udendørs hele året, da de ikke danner "vinterpels." Hvis hun vil dyrene det bedste, så afviser hun tilbuddet.

• #17   6. apr 2016 Ingen af dyrene har de samme foder behov..

• #18   6. apr 2016 En glædelig opdatering: Jeg har hentet marsvinene hjem til os og her bliver de til weekenden og hvor min kusine så gerne vil tage dem til sig - hun har i forvejen to marsvine, en hun og en kastrat.
    Jeg viste den pågældende person alle jeres svar og hun kunne så godt se at det ikke var særlig optimalt for marsvinene. Men da hendes søn har det rigtig skidt, så vidste hun ikke hvad hun ellers skulle gøre, da hun ingen henvendelser fik på annoncerne. Og hendes begrundelse på at det var okay at sende dem ud til ham var, at hun har set nogle forskellige dyreparker hvor der har gået marsvine rundt sammen med kaniner og at de så ud til at have det godt. Jeg forklarede hende selvfølgelig alle de grimme ting som der kunne ske med marsvinene samt viste jeres svar. Og det har heldigvis ændret sig nu.
    Jeg spurgte om jeg ikke kunne få et par timer til at ringe rundt og så fik jeg heldigvis fat i min kusine og som der så gerne vil tage dem. Men hun har først mulighed for det i weekenden, så indtil der så er de her.

Jeg skulle sige tusind tak til jer alle fra hende for alle jeres holdninger/råd og det samme siger jeg smiley

• #21   6. apr 2016 De får det rigtig godt hos min kusine - hun elsker dyr og bruger meget tid med dem smiley
    Ja jeg er også rigtig glad for at hun var villig til at vente med at gøre noget som helst samt at hun lyttede plus læste jeres svar/råd smiley

• #22   6. apr 2016 Jeg havde for ca. 10 år siden en kanin gående sammen med min venindes marsvin, begge var vi naive og uvidende.

Kaninen slog marsvinet ihjel ved at ligge sig på det

• #24   7. apr 2016 Von Sortfod:
    Det er ikke et spørgsmål om at "plads løser alt". Men det er som om der er gået noget galt et eller andet sted. For naturligvis skal man ikke smide kaniner og marsvin i samme bur - men hvis der er meget plads, så løser det faktisk ret meget, og der er man så gået helt over i den anden boldgade, hvor man for alt i verden aldrig må blande nogen som helst former for burdyr, for de vil slå hinanden ihjel.
    Her mener jeg personligt, at det er helt ude i hampen, og folk har fået noget galt i halse.

Minder mig om en situation jeg oplevede forleden.
    Snakkede med en der har hund, og snakkede om at mine forældre ikke gik meget tur med deres hunde, men bare lukkede den ude i haven, og jeg fint mener at dette kan forsvares, blot haven er stor nok.
    Han så helt underlig ud i hovedet da jeg sagde det, og begyndte at snakke om at en have ikke er stor nok - men når man har en have på ca. 9.000m2 hvor der løber alle mulige vilde dyr og katte igennem, så får hunden fint den samme motion og stimulering (hvis ikke mere), som dem der går 4+ ture med hunden daglig. Men naturligvis kan en gåtur ikke erstattes af en tur i en standard villa have.

IMO er det problematisk at der opsættes nogle retningslinjer der tager udgangspunkt i en situation, og pludselig bliver de til en uskrevet lov, man aldrig kan bryde, for så dør dyrene - uden der er noget belæg for det vel og mærke.
    Nu har jeg personligt oplevet rigtig mange myter der er opstået omkring dyrehold, på ca. den måde, og har været med til at mane dem i jorden, så jeg mener ikke at man bare skal råbe at der kun er en sandhed, lige meget hvad der er af ydre faktorer.

• #25   7. apr 2016 Jeg er stadig uenig med dig i at det bliver ok at lukke kaniner og marsvin sammen bare de har plads nok.

Det ændre ikke på kolonidyr vs flokdyr, ej heller de forskellige foderbehov, styrke forskel eller bordetella.

Og kan folk argumentere for at marsvin og kaniner sagtens kan gå sammen bare de har plads nok så kan man lige så godt argumentere for de kan gå sammen i et bur, eller what ever.

Hvilket også er det folk der ikke vil lytte allerede gør.

Men igen hver sin smag.

• #26   7. apr 2016 Bjørk, det med at forskellige arter har svært ved at smitte hinanden på tværs, passer slet ikke. Rigtig mange arter, især hvis de er tæt beslægtede, kan nemt smitte hinanden. Ellers kan ex. virus nemt muterer og så gå på nye arter, hvis de lever i tæt kontakt. Det var det som skete med fugleinfluenza, hvor tæt kontakt imellem fugle og mennesker gjorde, at virus muterede og kunne inficere mennesker.
    Selvfølgelig er nogle sygdomme artsspecifikke, men langt fra alle.

• #27   7. apr 2016 Jeg er meget kort og kontant - marsvin og kanin har intet at gøre sammen, uanset hvordan og hvorledes man så griber det an.

Der skal ikke meget til, før de kan påføre hinanden grim skade - marsvinet på kaninen og kaninen på marsvinet. Kender flere eksempler på dyr, der er aflivet som følge af kombinationen og en grim skade.

Ham her købte jeg kort før nytår i en dyrehandel, han havde flere bidmærker rundt omkring - og marsvinene så dælme heller ikke for kønne ud. Hunmarsvinet var i brunst og hanmarsvinet følte kaninen var for påtrængende - selvsagt ikke fordi de havde meget plads, men ift. f.eks. brunst vil plads jo ikke nødvendigvis hjælpe det store.

profilbillede
  • #28   7. apr 2016 Jeg syntes som sagt heller ikke at marsvine og kaniner skal gå sammen og det er uanset hvor meget plads de så end har. Jeg forstår ikke folk som der har dem gående sammen, når de ved at der er en ( stor ) risiko for skade på dyrene og de er jo heller intet godt for hinanden, så hvorfor gøre det.

Rollo's kaniner: Det gør helt ondt i sjælen at se det billede smiley Hvordan har han det nu?

• #29   7. apr 2016 Amalie L
    Der har du misforstået noget.
    Zoonoser er ret sjældne, set i det store perspektiv.
    Det er ikke helt normalt at vira mutere og angriber nye værter. Vira er som regel meget specifikke, men kan nogle gange gå på nært beslægtede arter, og i sjældne tilfælde gå på arter der ligger meget lagt fra hinanden.

Andre ting som indvoldsparasitter og bakterier fungere det lidt anderledes med.

Von Sortfod:
    Jeg er så bare uenig i den udmelding om at så kan de lige så godt blive sat i bur sammen, hvis man går ud og siger at på så og så meget plads, kan man lade forskellige arter gå sammen.
    Men fra at have plads nok til at alle har plads nok, der er ret langt. Men det gør bare ikke at ingen arter absolut ikke må gå sammen. Hvis man kan tilbyde noget nær naturlige omgivelser, så kan jeg stadig ikke se problemet, og jeg mener det er noget misforstået at tro, at man ALDRIG kan blande noget som helst.

At sammenligne store arealer direkte over med bitte små bure, det forstår jeg helt enkelt ikke. Så kan vi lige så godt sige at ingen dyr bør holdes i fangenskab, for i det øjeblik jeg snakker bur, lukker det op for at folk propper deres dyr i alt for små bure = vi skal ud og fortælle folk at dyr slet ikke kan komme hjem til os.

• #30   7. apr 2016 Han er heldigvis helet rigtig fint og flot op, og næsen fik ingen varige skader smiley

Marsvinet kunne jeg forestille mig hvis det er blevet aflivet, det så værre ud og som de sagde dernede, så vil de jo ikke ofre noget på dyrlæge etc. på at få dyrene på rette køl igen.

profilbillede
  • #31   7. apr 2016 Pia, når jeg læser mit indlæg igen, kan jeg godt se, at det lægger mest op til virus, men jeg mente nu generelt sygdomme, parasitter, svamp, bakterier osv., da det var det, som Bjørk lagde op til med sit indlæg.

• #32   7. apr 2016 Rollo's kaniner: Hvor ser han dog sød og dejlig ud smiley Det er godt at høre at han har det godt igen og at der ikke er nogle varige men.
    Jeg kan blive helt harm når jeg læser/høre sådan noget. Der er bare så mange dyrehandlere som der ikke burde havde lov til at arbejde med dyr.
    Og det samme gælder private.

Kommentér på:
Marsvin sammen med kaniner og høns.

Annonce