{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.534 visninger | Oprettet:

Tina M
Tina M
Tilmeldt:
30. mar 2016
Følger: 10 Emner: 1 Svar: 7

Kaninunge {{forumTopicSubject}}

Hej er helt ny her og har brug for lidt hjælp til vores lille prut.
Vores kanin har fået 4 kaninunger, de er nu 15 dage gammel, Desværre er den ene unge for lille ( vejre nu 52g ), jeg ta den ind 3 x dgl. og giver den en blandning af piskefølde-KMR- og vand, og vasker den bagtil, for at holde den ren, det har moderen ikke gjort. Jeg ligger den i reden igen, hvor den putter med de andre unger.

Mit spørgsmål er om jeg skal give den andet og spise og evt flere måltider eller skal vi forsætte som vi gør. eller skal jeg ta den helt væk fra reden og ind til pleje. Jeg ved ikke om den får noget mælk fra moderen, det er ikke lykkes mig og se endnu. Og hvis vi tager den ind, hvordan indretter jeg så buret /reden, så den føler sig mest tryg.

Det skal sige at den trods sin lille størrelse virker ok frisk, den kravler lidt rundt når vi har den inde, og det virker som om den har ok sutte krafter, den tisser og har også afføringe efter måltiderne. Den spiser ikke så meget, højst 1.5ml

Håber I har nogen gode råd vi er jo bleven noget glade for den lille prut, især børnene.

Håber nogen har nogen gode råd. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kaninunge
  • Tina M
    Tina M Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 7
    #2   30. mar 2016 Har først vejet den igår og idag vejre den stadig 51g. Den ligger tit i bunden, men. Også i siderne, den tager næsten hovedspring ned i bunken af unger og putter sig, så tror den er meget tryg der.

  • Tina M
    Tina M Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 7
    #3   30. mar 2016 Den ser meget lille og kompakt ud, her er det billede

    profilbillede
  • #4   30. mar 2016 Den ser okay ud :), jeg tror også at jeg ville lade den blive hos de andre.. Med hensyn til mælkeerstatning er det måske en god ide at rådføre sig med dyrlægen, det er gratis at ringe smiley

  • Tina M
    Tina M Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 7
    #5   30. mar 2016 Ok det prøver jeg imorgen. Tusind tak fordi du gav dig tid til og svare👍

  • #6   30. mar 2016 Selvfølgelig smiley Jeg er sikker på at vi alle sammen virkelig gerne vil hjælpe, men jeg tror samtidig at det er de færreste som kender til opflaskning af kaniner (inklusiv mig selv). Jeg har dog gjort mig nogle erfaringer med større dyr, og det jeg har skrevet er det jeg føler man kan tage med over smiley

  • #7   30. mar 2016 Du kan også prøve med kattemodermælkspulver.Jeg har med held forsøgt mig med Royal Canines killingepulver. Der følger en lille sutteflaske med, og ellers rører man bare op som til menneskebabyer og hygiejne lige så.
    Det fås i de fleste dyrehandler. Det skal laves lidt tykkere, end der står til katte, da kaninmælk er federe


  • #8   30. mar 2016 Åse det er også i den retning jeg tænker, men som sagt ville jeg lige ringe til dyrlægen først og høre om det er go' eller no' go'. Eller om der findes modermælkserstatning specifikt til kaniner som dyrlæen kan skaffe hjem smiley

  • #9   31. mar 2016 Hvorfor blande piskefløde og vand i? KMR burde være udmærket, det har jeg også altid på lager.

    Mener ikke der findes specifikt til kaniner, og dyrlægen vil sikkert blot anbefale KMR.

    Hvor længe har ungen fået "hjælp"? Den har jo klaret sig okay længe, så har den reelt brug for den ekstra hjælp - eller mætter du den bare så den netop ikke får diet ved mor? At se dem die i den alder er ikke så nemt, det er jo en del af instinktet at moren kun tilser dem få gange i døgnet og giver dem mad og det ser man ikke nødvendigvis.

    Der kan være mange årsager til at den er lidt bagud, men i den størrelse som din, så ville jeg ikke nødvendigvis være bekymret - medmindre du hele tiden har hjulpet med ekstra mad?


  • Tina M
    Tina M Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 7
    #10   1. apr 2016 Har snakket med dyrlægen , de anbefaler kun KMR. Så det får den nu. Er fæste begyndt og hjælpe den for få dage siden. De andre vejre 190g og Mimi vejre kun 54 g, har taget 3 g på , siden flaske jeg giver den ikke morgen og aften, i håbet om at den får fra moderen. Usikker på om hun har intresse for den, har lige prøvet og vise hende ungen, hun slikket den ren, og virket ok glad, men da jeg vendte ungen om ( snude mod snude slog hun ud efter den ned forpoterne, hvad betyder det??. Måske det var mig hun skældte ud eller har hun opgivet ungen. Nogen råd:o:o:o. Er jo bleven glad for den lille prut😩

  • #11   1. apr 2016 Og du er sikker på ungen er normal osv.? Den kan jo fx have dobbelt dværg-gen eller deslige smiley

    Det er ikke unormalt at de ikke virker fuldstændig forelskede i deres unger - igen, det er jo et beskyttelses instinkt.


  • Tina M
    Tina M Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 7
    #13   1. apr 2016 Har ikke så meget forstand på kaniner, men den ser lidt kompakt ud. Ellers ok

    profilbillede
  • Tina M
    Tina M Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 7
    #15   2. apr 2016 smiley øv øv lille mini døde idag😫. Nu skal der holdes begravelse i haven når børnene kommer hjem. Har mest lyst til og grave mig selv ned lige nu. De kære unger er jo bleven vildt glad for den, de bliver så utrøstelige øv en møg dag. Men nu har lille mini det godt. Så håber jeg børnene kan se ud af de våde øjne til at kaste lidt ekstra kærlighed på de andre 3 .

    profilbillede
  • Tina M
    Tina M Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 7
    #16   2. apr 2016 De andre 3 guldklumper. Blacky , snowwhite og bumle

    profilbillede
  • #18   3. apr 2016 Der har jo højst sandsynligt været noget galt med ungen, og så er det naturens gang.

Kommentér på:
Kaninunge

Annonce