{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.927 visninger | Oprettet:

AnnaC
AnnaC
Tilmeldt:
29. maj 2013
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 2

Hjælp og råd til kaniner med problemer med afføring {{forumTopicSubject}}

Hej Gnavergalleri.

Jeg har 2 dværgvæddere på 2 år. De er begge hunner fra samme kuld. Både moren og faren var normalvægtige på de 2 kg., men ungerne er med tiden gået hen og blevet det man nok kan betegne som værende lidt overvægtige. De vejer omkring de 3,5 kg. hver og derfor meget større end forældrene.

Jeg har haft kanin i 12 år. De alle er / har været udekaniner og får rengjort deres bur på ugebasis og alle går ud i haven et par gange om ugen, hvor der er rig mulighed for at bevæge sig.

For nogle måneder siden opdagede jeg, at den ene af hunnerne begyndte, at få et problem med at rengøre sig selv for neden. Afføring havde sat sig sat sig fast i klumper i pelsen på hende omkring kønsorganerne og halen. Det lykkedes mig, at tage det meste af det, således det eneste der var tilbage var noget man vil kunne få væk ved at ”blødgøre” og vaske det af. Da jeg opdaget dette var vi allerede gået den koldere efterårstid i møde og vil derfor ikke begyndte at ”bade” kaninen, da det vil skulle forgå udenfor.

Efter noget tid igen, er det som om, at problemet opstår igen, da min kanin igen har klumper af afføring siddende forneden. Efter noget tid begyndte min anden hunkanin også at få samme problem med at afføringen sidder fast. Jeg tager turen igen med dem begge, men det synes at være et tilbagevende problem for dem begge, som om de har svært ved at rengøre sig selv dernede – og det er kun de har et problem. Resten af deres overfalde er helt fin, som den skal være.

Eftersom det er et tilbagevende problem, når det at blive værre og værre pr. gang, fordi det ikke er alt jeg kan fjerne. Jeg har endnu ikke prøvet at ”sætte kaninerne i blød” og vaske dem pga. det kolde vejr, men det er begyndt at blive ret slemt og jeg synes, det er så synd for dem. Jeg håber på det snart bliver varmere i vejret, så jeg kan prøve at ”bade” dem.

Jeg har ikke selv oplevet eller hørt om andre der har dette problem. Jeg er selvfølgelig rigtig ked af, at tingene er og ønsker at kunne lave om på det. Er der nogle der har nogle god råd til hvad jeg evt. kan gøre ved det?

På forhånd mange tak for svar.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp og råd til kaniner med problemer med afføring
  • #2   13. mar 2016 Hvad får de at spise og i hvor stor mængde?
    Hvordan er afføringen? Små og sorte eller store og lysebrune (som de bør)?
    Er de så store, at de ikke kan nå derned? Evt. store hageposer?


  • #3   13. mar 2016 Jeg syntes også at de lyder liiidt overvægtige smiley
    Så måske er løsningen at de skal tabe sig så de kan nå derned, og husk på at "bade" kaninen er ikke altid godt, de kan blive meget stressede af det og dø af det. smiley
    Så tænk over hvad du gør.
    Og kan du evt. Prøve at skrive hvor meget foder de får?
    Den rigtige mænge foder er 20 g. Foderpiller pr. Kg. Kaninen vejer, og fri adgang til hø og en lille smugle grønt smiley
    Lærke


  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #4   13. mar 2016 Dværgvædderen bør veje mellem 1400 gram - 1900 gram, så dine er meget overvægtige. Jeg ville fjerne stort set al foder og kun give dem hø og omkring 10 gram foder hver i noget tid. Når de så begynder at tabe sig, kan du sætte mængden af foder op til 15 gram. Det burde de klare sig fint med.

  • #6   14. mar 2016 Min kanin var også overvægtig på at tidspunkt, og han havde præcis det samme problem! Han får ca. en håndfuld piller om dagen, og nu er problemet væk! smiley

  • #7   15. mar 2016 Du har som så mange andre overfodret med kraftfoder - og nu er dine kaniner blevet så fede, at de ikke kan nå ned og samle deres blindtarmsafføring op. I samarbejde med din dyrlæge må du have dem på en gevaldig slankekur hurtigt. Worst case vil være, at selv om kaninerne taber sig, vil de ikke gentoptage opsamlingen.
    20 gram kraftfoder/kg vil stadig være overfodring - 5-10 gram vil være rigeligt.
    Held og lykke.


Kommentér på:
Hjælp og råd til kaniner med problemer med afføring

Annonce