{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stamtavle
  • #1   9. jan 2016 Bruger DK afkomsattester, og så er det bare at udfylde. smiley
    - Men hvis det bare er for egen fornøseje, kan du jo bare lave en hjemmelavet stamtavle. Hvor du skriver forældre + deres forældre osv. på evt. vægt, race & farve.

    Noget alle denne opstilling:
    http://tamrotten.weebly.com/uploads/4/7/3/2/473242/301559_orig.jpg?1
    *godt nok er denne lige over rotter, men kan godt lide måden den er stillet op på.


    profilbillede
  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    jun 2015

    Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 59
    #2   9. jan 2016 Hvis en stamtavle skal være særlig meget værd, er det ikke en man "bare" laver og skriver forældrene på. Så er det noget med udstilling, og registrering ved en organisation. Ved ikke hvordan det er med kaniner, men med hunde og katte, så kan man gå tilbage, og finde informationer om, hvor mange point der blev optjent på deres udstillinger, og jeg mener også at informationer om farver er på.

  • #3   9. jan 2016 Hos kaniner, laver man kun den attest som vist på billede - men købt fra DK sådan en hel blok - ikke noget man bare printer ud! Og ellers får kaniner kun stambog hvis de 'har' været udstillet og er blevet reg. smiley

    Og helt enig Karina J.


  • #4   9. jan 2016 Så kald det noget andet end stamtavle, - som afstamningsattest eller hvad man nu vil. Jeg synes ikke man kan snakke om "værdi" i den, for det afhænger af ens behov.

    Jeg er godt klar over at for udstillingsfolket m.v. er det den man bruger, men den er for mit behov fx ikke særlig fyldestgørende.

    Personligt så vil jeg gerne vide
    Navn
    Race
    Pelstype
    Farve
    Øjenfarve
    Fødselsdato
    Så mange dyr i linien som muligt, dvs forældre i 3-4 led gerne
    Hvad dyret bærer af gener, ift farver, pelstyper etc
    Evt kuldstørrelser
    Avler


  • #5   9. jan 2016 Man får stamtavle på sine kaniner når man ved en udstilling registrerer dem.
    For at blive registreret og dermed kunne få stamtavle skal kaninen ha' over 91 point, hvis jeg husker rigtig.

    Afkomstattesterne laver man sådan så købere kan registrere deres dyr og få stamtavle på, derfor skal minimum mor og fars stambogsnummer stå på, hvis de selvfølgelig er registreret.

    Det er meget lige til i kanin verdenen, men en kanin kan KUN få tildelt stamtavle ved at blive registreret ved en udstilling eller kassebedømmelse, ellers er det ikke en rigtig stamtavle.


  • #6   9. jan 2016 Når man køber hos en DK-avler får man afkomstattest - ikke en stamtavle. En DK-afkomstattest går 2 generationer tilbage. En stamtavle er noget, der går mange generationer tilbage. Mange hopkaniner har lange stamtavler, og de er at finde på http://hopregister.kaninhop.dk/
    Min kanin Catalina har f.eks. registreret 9 generationer tilbage:
    http://hopregister.kaninhop.dk/kanin.php?ID=3969


  • #7   10. jan 2016 Så hvis man laver sin egen stamtavle/straffeattest så er det ikke en man må gi videre til andre der køber kaninen

  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    jun 2015

    Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 59
    #8   10. jan 2016 Ved ikke hvorfor du snakker om straffeattest, men du må gerne lave din egen stamtavle. Problemet med den type stamtavler, er at det ofte ikke er noget man kan bruge til noget.

  • #9   10. jan 2016 Hvis du laver en afkomstattest fra dk må du gerne give det med, det har ikke nogen værdi medmindre de dyr du sælger kan udstilles.

  • #10   10. jan 2016 Der er en klar forskel - på om du opdrætter kaniner indenfor klubben og med henblik på udstilling, ELLER om du har opdræt ellers og blot laver dine egne stamtavler - og beklager, men jeg kalder det stadig stamtavler m.v. og det er jo kun indenfor kaninklubben, den ikke er gyldig, ift. udstilling m.v.

    Du må GERNE lave din egen stamtavle og sende med kaninen, du må lave alle de papirer selv på dine kaniner du har lyst til og sende med.

    Alle mine dyr får for så vidt muligt en hjemmelavet stamtavle med sig, så folk kan se hvad linier de er ud af, og bruge det som et redskab til den videre avl, ift. farve, pels, undgå indavl m.v.

    Så at sige det er lige til i kaninverdenen synes jeg ikke holder - ej heller at den ikke har værdi, kan vi ikke liiiige huske at der er en kaninklub, glimrende, men det er jo ikke fordi det er sådan at man ikke kan avle kaniner udenom klubben. Det bliver bare til en gang ordkløveri andet synes jeg.


Kommentér på:
stamtavle

Annonce