{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
664 visninger | Oprettet:

Købe ørkenrotter i dyreforetning. {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg haft rigtig mange problemer med at finde nogle nye ørkenrotter, efter at mine to sidste er gået bort:(
Jeg har skrevet med opdrættere, jeg har slået opslag op mange forskellige steder, men desværre er alle dyrene placeret i Nordjylland, på Fyn eller Sjælland. Jeg bor selv i Horsens, men jeg har mulighederne for at blive kørt (også helt til Sjælland, hvis jeg kan finde de "helt rigtige ørkenrotter der) men jeg vil så gerne besøge dem inden, og der går grænsen desværre, da det er min far der er chauffør;)

Nu overvejer jeg grusomt om jeg skal købe i en "god" dyreforetning! og jeg skammer mig over tanken, da jeg godt ved at det er forkert. Men hvad gør man hvis det ser ud til at være den eneste løsning?

Hvad mener i? Og kender i nogle gode dyreforetninger?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købe ørkenrotter i dyreforetning.
  • #2   25. dec 2015 Har du prøvet at tage kontakt til Dansk Mus og Gerbil?

  • #4   25. dec 2015 Ikke alle dyreforretninger er dårlige. Heller ikke selvom de har dyr...

  • #6   25. dec 2015 Hej Pia N, jeg har ikke kontaktet dem. Men har været igennem deres opdrætterliste, den er desværre ikke særlig lang:(

  • #7   25. dec 2015 Hej stald *PNSPM*.
    Desværre ligger Vita dyrecenter, også lidt for langt væk:(


  • #8   25. dec 2015 Nu er det ikke så tit jeg besøger butikkerne i Horsens, men synes ikke der er nogle jeg er vildt begejstrede for - Petworld er lidt men, ville stadig foretrække en opdrætter.

    Der er gode opdrættere i Aalborg, og selvom jeg rigtig godt kan forstå du gerne vil besøge stedet først, så kan du jo aftale med din far at I kører afsted, besøger opdrætteren, og hvis du er glad for stedet, så får dyrene med hjem, men ellers at han er okay med at I måske kører uden dyr fordi du ikke var tilfreds med forholdene.

    Ellers må du holde øje med udstillinger, og prøve at komme til en og kigge og snakke med opdrætterne dér etc.?

    Horsens - Aalborg burde ikke være det sværeste at finde transport til, hvis din far skulle vælge ikke at lege chauffør alligevel f.eks. smiley


  • #9   25. dec 2015 Hvis du gerne vil besøge dem først, så er en dyrehandel jo lissom udelukket... da du jo ikke kan være sikker på at du kan komme 2 gange og stadig være sikker på at dyrene er der endnu.

    Jeg ville nok fravælge besøg, hvis ikke det er muligt med transport - og så finde en god opdrætter som har lige dem du bare ikke kan undvære.


  • #10   25. dec 2015 Hej Rollo's dyr, hvilke nogle opdrættere er der i Aalborg? Har du navnene?

  • #11   25. dec 2015 L: nogle gange gange ville det altså ikke gøre noget, at du ikke udtalte dig, når du ikke ved noget om emnet smiley

    Nå, undskyld Juliane. Håber du finder nogen. Ellers kan man jo også se om der er nogen på dba eller lignende, der sælger ørkenrotter i lokalområdet. Det er så ikke nødvendigvis nogen der betegner sig selv som opdrættere, men det behøver ikke gøre dyrene dårligere.

    Hvordan er det egentlig med udstillinger? Hvor tit bliver se afholdt, og hvor? For hvis der inden for overskuelig fremtid er noget i nærheden af dig, kunne du jo også tage afsted på sådan en for at se på dyr. Så kommer du ganske vist ikke hjem til opdrætter, men du har mulighed for at de en masse forskellige dyr, og snakke med en masse opdrættere (jeg antager der også er salgsdyr til udstillinger)


  • #13   25. dec 2015 For det første har dyrehandlere som udgangspunkt ingen fortjeneste på de dyr de har i butikken. Det er ren blikfang. Det koster dem langt mere at have dyrene siddende, end hvad de nogen sinde kan få ind igen (hvis vi ser på foder, dyrlæge, husleje (de tage jo plads, der ikke kan bruges på andre produkter), bundmateriale o.l. + anskaffelse).

    For det andet, er det ikke sådan, at hvis en dyrehandler kan sælge dyr, så tænker alle de andre dyrehandlere straks, at så kan de naturligvis også sælge dyr smiley
    Det er ikke sådan det fungere i butikker.

    At dyrene ikke har optimale forhold, er igen et spørgsmål om penge, da det ikke er meningen at dyrene skal tilbringe hel deres liv i dyrehandleren. Og så skal man også lige huske, at selvom det måske ikke er 100% optimale forhold selv hos de bedste, så er det ikke ensbetydende med at det er dårligt. Der er lige så mange korrekte måder at holde dyr på, som der er ansvarlige dyreejere. Din og min måde at holde vores dyr på, er ikke mere korrekt end andres måder at gøre det på, selvom de gør det anderledes, så længe der er nogle basale ting der er i orden.

    Men du burde altså holde lidt igen med at generalisere. Der er faktisk en del dyrehandlere der ude, med helt fine forhold. At du ikke kender dem, betyder ikke at de ikke findes smiley
    Glædelig bagjul til dig i hvert fald.


  • #15   25. dec 2015 Arh, hvis vi skal basere alt på hvad Bonnie-butikkerne gør, står det sgu skidt til smiley

    Petworld i Horsens har i mange år kørt udmærket ift. forhold for dyrene, men ja folk glemmer at de ikke skal se dyrehandlerens forhold, som 'den måde man gør det på' - ala "hvis de kan holde 5 kaniner i et lillebitte bur er det nok sådan man gør"...

    --

    Satomi Gerbils
    https://www.facebook.com/SatomiGerbils/?fref=ts

    Og Pia kan sikkert henvise til andre smiley
    - Har haft ørkenrotter fra hende, og hamstere, dejlige dyr, og så er Pia en 'vidensbank' og et rigtig hyggeligt menneske.


  • #17   26. dec 2015 Skal vi ikke lige have styr på fakta, før vi bare slynger ting ud, vi ikke ved noget om?
    Godt vi er enige.

    Jeg har kendt både gode og dårlige dyrehandlere. Også dyrehandlere jeg ikke ville være et øjeblik i tvivl om at købe dyr fra. Har så også kendt steder hvor jeg ikke ville købe noget som helst, fordi de ikke anede en hujende fis om noget som helst.

    Men alle der driver erhvervsmæssig handel med dyr, har opsyn af en kredsdyrlæge. Sådan er reglerne. Der er ingen der slipper uden om det her opsyn.
    Nogle steder er der krav til at dyrene skal være i karantæne ved den mindste sygdom, andre steder er det ikke sådan.
    Da behandling af dyrene tit er dyr, gør dyrehandlerne ofte det, at de vælger mellem en aflivning eller at sende dyret tilbage til hvor det kom fra. Personligt ville jeg da behandle mine dyr, men jeg kender nu også en del der vælger at aflive syge dyr, frem for at behandle, og det er ikke dyrehandlere, og helt ærligt, har jeg svært ved at se problemet. Men det er så bare mig, der har det helt fint med aflivning, så længe det foregår humant (jeg har som udgangspunkt heller ikke noget imod at man afliver sunde og raske dyr)

    Der er rigtig, rigtig mange, også folk der er rigtig dygtige opdrættere, der vælger at holde smådyr i akvarier, på trods af at der er elendig luftcirkulation i dem.

    I dag skal der være uddannede dyrepassere i forretninger, hvor der sælges levende dyr. Men dyrepasser uddannelsen er ikke perfekt. Det er trods alt også rigtig mange dyr det handler om. Og desværre er det alt for ofte sådan, at dem der kommer ud der inde fra, som ikke har haft en nørdet interesse i dyr på forhånd, bliver højrøvede og tror at de ved alt om dyrene, og ved det bedre end alle andre, fordi de har haft et enkelt kursus om dyrene.
    Dvs. at der allerede er et problem under uddannelsen.

    Hvis der går dyr i en forretning, der er tydeligt syge, og de går der over længere tid, uden der gøres fra eller til, så må man jo få fat i kredsdyrlægen, og spørge om der føres det fornødne tilsyn.

    Man skal også passe på med at skære alle over en kam.
    Der findes også virkelig elendige opdrættere der ude. Som opdrætter ville jeg blive rigtig ked af det, hvis jeg blev dømt elendig, ud fra rygter om andre opdrættere, eller hvis folk rendte rundt og sagde direkte, at jeg var en elendig opdrætter, ud fra andres opdræt.
    Det er jo hvad du gør, og efter min mening, er det ikke i orden - man skal aldrig dømme en hel branche ud fra idioterne.


  • #18   27. dec 2015 Bonnie dyrecenter i Horsens er forfærdelig ja, det tror jeg de fleste bonniedyrecentre er? Men tager man en butik som Petworld i Horsens, kan man jo tydeligt se er der er nogle gode dyrehandler på marked.
    Det gælder om ikke at male fanden på væggen (med det samme smiley


  • #19   27. dec 2015 Hej Pia N.
    Jeg har også kigget på dba, gul og gratis og lign.
    Og har været i kontakt med en del sælgere.
    Tror også at jeg har fundet de rigtige ørkenrotter der;) vil skrive til sælgeren i dag.

    Mange tak for hjælpen (alle sammen) smiley


Kommentér på:
Købe ørkenrotter i dyreforetning.

Annonce