{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
789 visninger | Oprettet:

Marsvineinfo {{forumTopicSubject}}

Vidste du at...

...Marsvin er flokdyr, og har bedst af at gå mindst to sammen!? (Samme køn!)

...Marsvin ligesom mennesker ikke selv kan danne c-vitamin, og har brug for at få det ind via foderet!?

...Marsvin ikke bør gå sammen med kaniner!?

...Marsvin ikke danner underuld som kaniner, og derfor ikke kan tåle at stå ude hele året!? (De skal helst ha' 10 grader, mindst).

...Marsvin ikke kan tåle træk!?

...Marsvin bliver kønsmodne som 4 ugers!?

...Marsvin må komme fra moren når de er 4 uger OG vejer 300g!?

...Marsvin kommer i brunst ca. hver 16. dag!?

...Marsvin går drægtige i 69-72 dage, og ungerne kan se, gå og spise alm. mad lige når de kommer ud?

Fortsæt gerne selv! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvineinfo
  • #1   15. apr 2010 ...Marsvin bliver kønsmodne som 4 ugers!?
    ...Marsvin kommer i brunst ca. hver 16. dag!?
    ...Marsvin går drægtige i 69-72 dage, og ungerne kan se, gå og spise alm. mad lige når de kommer ud?

    Vidste jeg ikke, men det andet viste jeg :o)
    Så lærte jeg noget nyt i dag også :oP


  • #4   15. apr 2010 Ja smiley

    Men de sidste to er noget jeg har lært herinde, på gnavergalleri. Jeg avler ikke selv, og har kun hanmarsvin


  • #5   16. apr 2010 Super at så mange ved det, - og at nogen kunne bruge det smiley

    Jeg synes bare man ser mange tilfælde herinde, hvor folk tilsyneladende ikke helt er klar over det.

    Fx er der rigtig mange, der ikke ved at marsvin bliver kønsmodne som 4 ugers, og dén er altså farlig!


  • #6   16. apr 2010 Hm, som sagt lærte jeg nogen af dem herinde. Tror bl.a det er dig der har svaret folk på deres spørgsmål, som jeg så har læst smiley

  • #7   16. apr 2010 jeg vidste heller ikke at marsvin allerede var kønsmoden ved 4 ugers alderen det er da ret farligt når de først flytter hjemmefra der hvor gammel er de hvis man avler på dem det ved jeg faktisk heller ikke

    jeg vidste heller ikke at de er klar hver 16 dag det er da ret vildt

    og jeg syntes det er monster laaaang tid de går før de føde ved hunde er det ca 63 dage men marsvin går jeg 1-2 uger længere tid

    men alt det andet vidste jeg godt

    syntes det er godt at nogen ligge sådan noget ind så vi der ikke ved det kan blive kloger smiler og rødmer

    kh sanne


  • #8   16. apr 2010 Ved i hvor lang tid kaniner er gravide?

  • #9   16. apr 2010 det ved jeg desværre ikke kan ikke huske det vi har elsker haft kaninunger i ondemængder da en kammerat skulle passe vores kaniner for 6 år siden og da vi kom hjem fra sygehuset fik hver vores hun kanin meller 9-14 unger og vi havde 6 hunner og en han

    vores kammerat ville gøre rent ved dem og lukke dem alle sammen det var helt vildt men kan ikke huske hvor længe de gik drægtig hvis det hedder sådan ved kaniner kh sanne


  • #10   16. apr 2010 sanne. hehe okay smiley

  • #11   16. apr 2010 Sanne S:
    Hunner bør aller aller aller tidligst tages i avl når de er 5 måneder..
    men jeg vil ikke anbefale før tidligst 7 måneder..
    mine hunner bliver oftest holdt til han omkring 8 måneder, såfremt vægten også passer..
    Hanner bør ikke tages i avl før de vejer over 800 g, hvilket somregel er omkring 7-8 måneder..

    hvornår marsvin blir kønsmoden mener man er mere afhængig af dyrets vægt og hanner er for det meste først kampklare når de vejer 350 g, men de har oftest ikke held til noget alligevel i den alder, så man behøver ikke være alt for nervøs med at få hanunger hevet fra lige på 4-ugers klokkeslet =0)


  • #12   16. apr 2010 Kanont du infomere om dette . da der er mange som ikke ved de ting du har skrevet . (:

    håber så på at der er flere som så går ud fra det du har skrevet og f.eks ikke har et marsvin alene.


  • #13   16. apr 2010 ... Marsvin skal have klippet negle da de ikke selv sliber dem ned (det ved de fleste men desværre har jeg set at de ikke er blevet klippet og de har sat sig i poten hvor det så har udviklet sig til en byld)
    ... Marvsin ikke kan tåle for meget persille da det indeholder meget oxalsyre.
    ... Marsvin kan få læbesvamp af for syreholdige ting (appelsiner, æbler osv.)
    ... Marsvine ikke kan tåle alle frugtgrene, bla. ikke stenfrugtsgrene da de indeholder blåsyre.


  • #14   16. apr 2010 Marsvin bør ikke avles på, før de vejer ca. 800g, - det passer somregel rimelig godt med 8 mdrs alderen.

    Dernæst, så hvis man vil avle på dem - skal de ha' det første kuld inden de fylder 12mdr.
    - Ellers mister de elastitet i bækkenet, og det kan gøre at de ikke kan føde.

    Det betyder også at det højest må gå 6mdr mellem hver fødsel, efter det første kuld.

    Mht. at de går længe, - så skal man også tænke på, at marsvineunger er meget færdige når de kommer ud.
    - En hund kan hverken gå eller se, men nærmest "kun" dusse og sove smiley

    Hvor marsvineunger løber rundt, kan se og det hele, og har tænder og spiser alm. mad fra første dag af nærmest - det betyder dog IKKE at de kan undvære mors mælk!

    Tak fordi du tilføjede mere Jenny smiley Gode ting jeg havde glemt, - super!!!


  • #16   9. jun 2011 Måske den her er værd at ta' op igen? smiley Mange ser umiddelbart ud til ikke at være klar over at deres marsvin bliver kønsmodne som 4 ugers, for synes man ser mange marsvin som går hun + han sammen fast, helt fra små og også til gamle - det er ikke godt smiley

Kommentér på:
Marsvineinfo

Annonce