{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
861 visninger | Oprettet:

Hvor har du din viden fra? {{forumTopicSubject}}

Hej alle i glade GG'ere 🐰

Først og fremmest tusinde tak for et super fint fællesskab om vores små elskede venner.

Men jeg har lige et spørgsmål (med en smule frustration) smiley
I er alle sammen meget ihærdige med, og gode til at svare på de spørgsmål der bliver stillet i forum. Men, men, men jeg ser hele tiden folk komme med ubegrundede påstande om det ene og det andet og hvis ikke alle andre mener det samme, så er der problemer.....

Mit spørgsmål er til jer, hvor eller hvad er jeres kilder?
- har i nogle rapporter?
- en professor?
- videnskabelige artikler?
Eller er det hele empirisk viden, og frikanin? For der er jo ikke noget af det der er særlig videnskabeligt og derfor heller ikke noget der er mere pålideligt/rigtigt end andet.

Og hvis det virkelig kun er det der er vores kilder, hvorfor så alle de "slåskampe" om rigtigt og forkert?

De bedste Gnaver-hilsner
Lea

PS. dette er ren nysgerrighed, ikke et "dit er bedre end mit" emne, og please, hold en pæn tone. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor har du din viden fra?
  • #1   21. okt 2015 Nu har jeg ikke kanin, men jeg har min viden om chinchillaer fra andre chinchilla mennesker, pelsfarme, bøger, videnskabelige artikler jeg f.eks. får fra Save the Wild Chinchillas, generel info på nettet hvor jeg plejer at benytte krydsreferencer og gå i dybden med ting jeg finder (f.eks. er der noget for tiden med, at chinchillaer ikke må få gulerødder, pga det høje indhold af syre -_-' og det er bare svært at få folk til at forstå, at der ikke er noget syre i, der slår chinchillaer ihjel). Jeg kan faktisk også finde på at skrive til dyrlæger e.l. hvis der er noget jeg vil have mere viden om.

Der er nogle enkelte ting, der kan være til skade for dyr, hvis de gøres forkert. Som at holde kanin og marsvin sammen, og sådan noget bør der informeres om, men det vil ofte skabe frustrationer. Det får man bare ikke folk til at holde op med at informere om, da der jo ligger en del videnskabelig dokumentation bag.
    Men med mange andre ting, er det i meget høj grad et spørgsmål om præference. F.eks. fodre vi vores chinchillaer meget varieret. Andre giver dem kun piller og hø, mens andre igen stort set kun giver piller. Alle 3 løsninger ser ud til at være noget dyrene trives på, og jo ældre man bliver i gamet, jo bedre bliver man som regel også til at accepterer, at det der virker bedste for en selv og ens egne dyr, måske ikke virker for alle andre.
    Men når der kommer nye til, er det meget typisk at der bliver råbt lidt højere, for at prøve at få egne holdninger igennem, da man er så overbevist om at det man har lært, er det eneste rigtige. Det er en generel ting, du kan se inden for alle typer af dyrehold.

• #2   21. okt 2015 nu er det mest marsvin jeg svarer på. Svarer jeg på andre dyr tilkendegiver jeg at jeg ikke er sikker.
    Jeg har opdrættet marsvin i 12 år og har nok haft over 200 kræ mindst.
    Min baggrund som laborant giver mig en del viden om kemi, jeg forstår derfor de videnskabelige rapporter jeg ha læst en del af på nettet, som specielt har omhandlet vitaminer, mineraler osv og deres betydning for sundheden. -specifikt for marsvin selvfølgelig.
    Derudover har jeg lavet småforsøg med mine dyr gennem tiden, mht til kost, fandt i den forbindelse ud af det var en god ide at give drægtige hunner d-vitamintilskud (brugte bare dråber til børn dryppet på deres tørfoder) for at forbygge kalkmangel under fødsel, fremfor at give kalk når det først var gået galt.
    En anden gang tjekkede jeg blodsukker gennem længere tid ved både en gruppe drægtige og en kontrolgruppe (ikke drægtige hunner i samme alder) og fandt på den vis ud af at jo, marsvin kan faktisk få graviditetsdiabetes, trods mange dyrlæger påstår marsvin ikke kan få diabetes. Tog jo så forholdsregler mod det (fx fik de drægtige intet frugt eller stivelsesholdigt grønt for at holde blodsukkeret normalt). De sidste seks år jeg opdrættede mistede jeg ikke en eneste hun, det tror jeg ikke var et tilfælde...
    Jeg underbygger gerne enhver påstand fra mig videnskabeligt, hvis adspurgt... Mør jeg det inden folk spørger, er min erfaring at jeg oftest bliver anet for lidt at en irriterende fessortype...;)

• #3   21. okt 2015 *Furrytails* Pia N: At blande visse arter, så som kaniner og marsvin, kan vi godt blive enige om ikke er en god idé smiley Og til resten af dit indlæg, så er det fantastisk at du ikke bare hopper på andres holdninger, men tror på at fakta er fakta, men ja det er ikke alle der vil tro på det. Og du har nok ret jo ældre og mere erfaren man bliver i gamet, jo mere lære man at alle har vær deres erfaringer, og de kan være lige gode, det er blod et spørgsmål om hvem du og dine dyr er smiley

Susan: ahh hvor dejligt, jeg bliver så glad for at læse både dit og *Furrytails* Pia N´s opslag. Fedt at du tør lave dine egne forsøg, og med en masse baggrundsviden smiley jeg har også selv okay styr på kemi (hvis du spørger mig selv) jeg læser kemi A på HTX, og med ekstra fag/undervisning på DTU, så jeg ved hvor meget det kan gøre rent faktisk at forstå det der står smiley

• #4   21. okt 2015 Ved ikke om det er fedt, er mere en "af skade bliver man klog" indstilling - haha.
    Jeg har haft chinchillaer i 18 år (gud hvor føler jeg mig gammel), og i starten da jeg havde chinchillaer, var der ikke ret meget info at komme efter. Jeg var 11, og der var 1 bog der var til at få fat i, på dansk...
    Så kom nettet til, hvor jeg stødte til div. danske chinchilla fora et par år efter de startede op. Her var det jo bare med at suge til sig.
    Men allerede her var der begyndt at opstå problemer ifht ernæring, da chinchillaen er så relativt ny (de første kom ned fra Chile omkring 1924 så vidt jeg husker), at der har været en del fejlernæring, der har ført følgesygdomme såsom sukkersyge med sig. Det førte til at nødder var bandlyst. Hysteri passer meget godt på situationen. For overfodring med nødder giver naturligvis overvægt, men man var nået til et punkt, hvor man var hoppet helt over i den anden grøft, og snakkede om at de døde af at få nødder. Så fra en ekstrem til den anden.
    Så for nogle år siden, var der nogen i Norge, der oplevede at en chinchilla døde, efter den havde fået en tørret banan. Dette ene tilfælde var lige ved at afføde samme hysteri på bananer. Der var ingen obduktion på chinchillaen eller andet, så der er reelt ingen der aner hvad dyret døde af. Men det blev meget hurtigt til, at den her chinchilla, havde spist et stykke tørret banan, som så var svulmet op i maven på den, og det var den så død af... Og nu er vi så på gulerødder... Har faktisk lige haft en diskussion med en meget stædig nordmand, der hårdnakket påstår, at man ikke må give andet end hø og pellets, for de kan ikke tåle andet, og når man så kommer med referencer til den vilde chinchillas diæt, så får man smidt i hovedet at den vilde og den tamme chinchilla slet, slet ikke kan sammenlignes (og det her er som sagt et dyr, der ikke engang har været opdrættet i fangenskab i 100 år. Hunden har været i menneskehænder i op mod 39.000 år, og der kan stadig sammenlignes direkte på hund og ulv mht diæt)....

• #5   21. okt 2015 *Furrytails* Pia N: Haha, ja hunde er man da meget glade for at sammenligne med ulve, selvom de vist ikke er helt ens længere smiley Det lyder dog som et til tider ligt anstrengende chinchilla fællesskab. Men jeg syntes ofte at det er sådanne i dyre kredse, folk farer op over én fjer..

• #6   21. okt 2015 Hunde og ulve er jo dybest set ens. De har bare ændret lidt udseende (for at sige det mildt :P). Men ellers kan det meste sammenlignes ret direkte.
    Deres organer og tarmsystem generelt er i hvert fald ikke ændret synderligt, så det skulle da være sjovt hvis chinchillaen var ændret på 100 år smiley

• Nøkken
    Nøkken Tilmeldt:
    mar 2013

Emner: 2 Svar: 56
    #7   21. okt 2015 prøver så vidt muligt at observere mine egne dyr, ellers bruger jeg kildekritik og almindelig sund fornuft hvis jeg læser på nettet... Jeg har et neutraliseret kaninpar der går frit i min lejlighed 24/7, men jeg har faktisk aldrig besøgt frikanin...

• BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #8   21. okt 2015 Jeg har kilder fra diverse undersøgelser, og så har jeg læst en del bøger og artikler omkring kaniner.
    Sommetider bruger jeg ikke kilder, hvis jeg kan fortælle noget ud fra egne erfaringer. (Dette er selvfølgelig ikke en pålidelig kilde, men den kan bruges i visse tilfælde).
    Jeg tror i bund og grund, at skænderierne kommer fordi, at visse personer holder fast i, at det de mener er rigtigt, også selvom de intet har til at bakke deres mening op med. Jeg har før været ude for, at jeg har kommet med argumenter og linket til gode kilder om diverse ting, hvor der så var en person, som stadigvæk mente, at det hun sagde var rigtigt.

• #9   21. okt 2015 Jeg har haft i gennemsnit 100 kaniner på stald gennem 57 år. Derudover en del rådgivningsvirksomhed i en række avlsbesætninger. Og så har jeg for resten lige været dyrlæge siden 1973.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #10   22. okt 2015 Vedr. kaniner - er kommer min viden primært fra:

- Bogen: Textbook Of Rabbit Medicine
    - Bogen: Den Store Kaninbog
    - Netdyredokter.dk
    - Egen erfaring fra 2008 til nu
    - Kaninasylet og andre seriøse kaninejere dels fra Dansk kaninforum.
    - Kaninkyndige dyrlæger (blandt andet Jørgen Larsen, Henriette Munk, Nina Nukeman, Abild Dyreklinik, Silkeborg Dyrehospital, m.fl)

• #11   22. okt 2015 Min viden om marsvin kommer primært fra andre erfarne marsvinefolk, marsvinegrupper, egen erfaring og så at jeg arbejder ved en dyrlæge, der selv opdrætter marsvin. smiley

• #12   22. okt 2015 Det kommer vel bare af erfaring, både ens egne og andres. Jeg har ikke haft kaniner i voldsomt lang tid, men jeg har håndteret ret mange kaniner bla. grundet videreformidling, pasning og andre grunde. Jeg har også været i praktik hos en kyndig dyrelæge i et par måneder, hvor jeg lærte en hel del. Og så er mange kaningrupper på FB også tit rimelig gode, og sund fornuft (som der er blevet nævnt) er heller ikke helt galt smiley

• #13   22. okt 2015 Der vil altid være forskellige meninger og uoverensstemmelser, det kan man ikke gøre noget ved. Tvivler på alle tænker på om en forsker har testet ens kanins ting og håndtering af kaninen.

• #14   26. okt 2015 Jeg har kæmpe interesse i dyr og lærer derfor så meget som muligt om de dyr jeg har, det gør jeg ved at snakke med opdrættere registreret i foreninger, eller søge viden med et kritisk øje og så selvfølgelig huske at tænke over logikken i det man læser. når jeg læser ting vægter jeg tungt at der er et videnskabeligt grundlag. jeg foretrækker at lære fra foreninger fordi de har et godt vidensgrundlag.

Kommentér på:
Hvor har du din viden fra?

Annonce