{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.018 visninger | Oprettet:

Camilla M
Camilla M
Tilmeldt:
9. sep 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Førstegangs rotteejer og rottebur {{forumTopicSubject}}

Halløj folkens. Min mor og jeg har igennem længere tid snakket om at få nogle rotter og vi er nu nået frem til at vi får bestilt nogen til næste uge. Vi har læst, og snakket og skrevet med folk, men der er stadig nogle spørgsmål.

1. Vi er stadig i tænkeboks om hvad der er bedst, hanner eller hunner. Vi snakkede med en rotteavler, som sagde at drengene havde tendens til at være mere dominerende når man skulle lukke en ny rotte ind. Til gengæld var hunnerne ofte i løbetid og kunne godt jagte hinanden lidt, men at det ikke var noget man skulle blande sig i medmindre det blev helt voldsomt, og gik ud over en. Ét eller andet sted hænger jeg mest til hannerne, også på grund af størrelsen, og det faktum at de kommer til at gå ude indtil videre 4 timer i mit store værelse og badeværelse, og hvis de kan være renlige nok, stortset det meste af dagen, så jeg kan sidde hos dem og lave lektier uden at computeren bliver tisset på. Jeg ønsker at de gerne skal kunne sidde og blive nusset og rende rundt på skulderen - men helt døde må de absolut hellere ikke være. Hvad fik i som første gangs rotter, og var det den rette beslutning?

2. Hvordan ser jeres burindretning ud? Vi skal bare have to til at starte med, og jeg tænkte at de får nogle tykke grene de kan kravle rundt på og komme op i højde, og et par hængekøjer og et mindre hus. Vi regner med at bruge chinchilla sand - men vi tager det som er billigst af produkt hvis de ikke er for renlige, hvilket jeg håber på at jeg kan træne dem i at være. Men er der noget andet helt vigtigt at tage med? Hvilke legetøj kan de godt finde på at bruge, bare så de har noget til når vi ikke er hjemme, og de er i bur? Hvad bruger i som toilet?

3. Jeg ved der er nogle ting de ikke kan tåle, såsom fyrretræ. Er der andet særligt træ de ikke kan tåle, eller andet mad udover syrede mad (appelsiner), og at de ikke må få for meget nødder pga fedme? Vi vil nemlig gerne selv lave vores eget bur, med noget kraftig jerntråd, udenom træet, så hvis de skulle gnave sig igennem træ, så er der stadig lukket.

Iiih jeg glæder mig. Min mor havde en rotte da hun var teenager, men vidste ikke om det var en han eller hun. Hun var dog glad for den og gik ude på hendes værelse hele dagen, og lå i sengen når hun kom hjem. Jeg har sikret mit værelse, med ingen ledninger er til stede - og akavet er lukket og bestående af jern. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at have dem ude om natten. Jeg er bosat i Spanien og mutter siger at vi har sten/beton i væggen og under et halvt centimeter lag med gips, så er det muligt uden at de kan gnave sig helt igennem? Og hvordan når man sover inde på værelset med dem frit. Er det for farligt? Min krop er rimelig god til at tilpasse sig dyrene og give plads og ikke rykke mig igennem natten uden at jeg vågner først.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Førstegangs rotteejer og rottebur
  • #1   9. sep 2015 Hej Camilla.

    Vælger du hanner får du nogle mere dovne rotter der vil gå død efter noget tid ude og ligge sig til at sove. Hanner vejer gerne omkring de 500g eller mere. Vælger du hunner får du nogle aktive rotter der elsker at løbe rundt. De vil dog også gå døde på et tidspunkt men de er noget længer om det end drengene. Hunner vejer cirka 300g eller lidt mere. Både hanner og hunner tager i mod nye babyer i gruppen uden problemer. Men hvis du vil slå en voksen ind i gruppen er det svært og noget der tager tid. Måske lykkedes det og måske ikke.

    At bygge et bur ud af træ er dumt med mindre du vil have et bur der stinker af pis og du jan smide ud kort efter du har bygget det. Så køb et bur på zooplus klart det billigste.

    Et godt råd hvis i vil møde begge køn er at tage ud til en tamrotte opdrætter og se deres rotter inden så i kan beslutte hvilket køn der er det bedste for jer. De fleste opdrætter byder heller end gerne folk ind uden man er forpligtet til at købe. I er i hvert fald velkommen hjemme ved mig men nu er det jo ikke sikkert i lige bor i nærheden af Odense. Men om ikke andet er der sikkert en opdrætter i nærheden af jer.


  • Camilla M
    Camilla M Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   10. sep 2015 Hejsa. Tusind tak for svar.

    Jeg er bosat i Spanien, så Odense er lidt langt og nærmeste rotteopdrætter jeg finder er over en time væk. Dyrehandleren (med levegaranti for ingen sygdomme, og håndterelige ved ankomst. Vi får dem v. ca. 6-7 ugers alderen. - Men prisen er også sat derefter og vi kommer af med ca. 500 kr i alt for 2 styks) bestiller kun når nogen skal have nogen, så de ikke er i mere end et par dage uden hænder - og de bestiller normaltvis kun hunner hjem - medmindre man særbestiller - så jeg kan ikke engang komme ned og se hanner smiley
    Og tak for svar mht. bur - vi har fundet den løsning at vi finder en stor kattebakke lign. noget, og bruger som bund, og bygger træ udenom, og tråd, så træet ikke lugter.

    Jeg kom forresten frem til i går at det bliver hanner vi skal have, af den grund at jeg det næste halve år nemlig ikke har meget tid til at være aktiv med dem pga. fjernstudie på 75 timer om ugen, og derfor "kun" kan sidde det meste af tiden med dem inde på værelset stille og roligt med min computere. Og af hvad flere folk skriver mht. temperament, så lyder det til at hannerne ikke har noget imod egentlig at slappe af og blive nusset og pusset og sidde på skuldre.

    Skulle jeg efter studiet ønske mere aktive rotter er der jo ingen som siger jeg ikke kan anskaffe mig et bur og 2 hunrotter hellere.

    Tak endnu engang for svar (y) Det hjalp meget med min beslutning.


  • #3   26. sep 2015 Hej Camilla.
    Jeg tænker, at jeg også lige vil skrive.
    Angående buret, så synes jeg du skal anskaffe dig noget, hvor rotterne kan klatre istedet for at bygge noget af træ. Rotter elsker at motionere og klatre rundt, så jeg kan klart anbefale dig at du anskaffer dig et bur med tremmer.
    Angående hus, så kan du gøre som jeg gjorde med mine tre hanrotter. Jeg tog en bred spand, og klippede den til hvorefter jeg slibet den med sandpapir så den ingen hårde kanter havde. Rotter tisser meget, og så er det altså langt nemmere lige at skylle og skrubbe et plastik hus (som de også kan klatre op på), end at du eksempelvis har et træhus. Bare et godt råd, eftersom jeg havde træhus først og det til sidst stank som en i ***..

    Jeg håber du bliver glad for dine rotter. Mine tre hanrotter sov altid i mit skød imens jeg sad og læste lektier på computeren. det er super hyggeligt! god dag smiley


Kommentér på:
Førstegangs rotteejer og rottebur

Annonce